Jump to content

200 STR i 6XC


748r_bb155

Recommended Posts

Går litt å lurer på en jeg skal få laget en Pipe til Suaeren i 6XC.

 

(Vision Chasis, competiton forend). 

 

Regner med at Accurate Mag 10 skudds 308 vil fungere.

 

Tenkte pipe runt 70 CM, 7,5 snurr.  Noen som anbefalinger på lengde/Snurr ?

Antar at kuler fra 105 - 109 grain, som sikker er unobtainium omdagen er det som er lettest å få tak i.

 

Ser at LW pipa i 6.5x55 er  2.78 CM in mot låskasse, 

Noen som har målt hvor stor dimensjon det er mulig med i Vision Chassiset ? Og fremdeles ha klaring ?  

(er jo litt lat her kunne jo gått i garasjen og hentet et bladmål eller 2)

 

Hadde tenkt meg en "Kubbe av en pipe" for Vekt. Noen ulempter ?, kan jo kjøre en Bull på 2,8 cm.

 

Det er jo kun vil have/prøve syken som har slått inn.

 

Har hver ned denne veien før .... 

 

Kjøpte Carbon tank til Ducatien, før ducatien ble kjøpt...., så da hadde jeg jo strengt tatt ikke noe valg, så det blei en Ducati.

 

Og jeg antar at det ligger 2 magasiner på Postkontoret i Morgen......

 

Og mens jeg er på Sauer tråden, noen som har Tegning på magutløser som kan aktivers med pekefinger til Vision Chasis, 

vet at Vision hadde en eller anne prototyp av denne, og skal etter sigende gå an å få fabrikert selv.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke lage et nytt løp i 6,5x55ai som er helt korrekt for fireforming og så få børsemakeren til å bruke samme brosjen i et par,tre,fire nye skytterlagsløp?

Bare sjekk at 10 stk 6,5ai fungerer i magasinet.

 

Ellers ville jeg vurdert 243win for funksjon i 10-skudds STR.

Link to comment
Share on other sites

Jepp her skal man ned i rekyl.

(Og fordi man har lyst til å prøve).

 


10469F14-17FC-4F57-AA2F-0191A30C06A2.jpeg.5b76c201c24eb2df4ba2c4a738d4de52.jpeg


har ikke kjøp comp forenden ennå,

men er jo ikke alverden klaring, inn mot kassa. Og det er vel midtdelen på chassiet som begrenser bakre diameter på pipa inn mot låskasse.

 

så en straight bull i 28mm bør gå.

 

competiton forenden må til om en skal gå noe særlig større en et skytterlagsløp 700/21. i front.

 

Hvis magasinene er som Vore sine passer ikke 6.5x55. 
 

kommer uansett til å skyte mest 6.5x55. (Har jo et par piper og noen tusen hylser).

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (58 minutter siden):

Litt off topic men kanskje ikke? Er vel ikke noen som har prøvd 6mm i x55 hylse? Ut av ren nysgjerrighet 😂

Selvsagt. Det ble beskrevet i Våpenjournalen back in the days, og jeg mener både 6x55 og 22 Krag var i de første utgavene av Ladeboka. I nyere tid har kaliberet vært diskutert i PRS-kretser, og på FB, i gruppa "Avansert lade og skyteteknikk"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rett patron til 10-skudds magasiner er 6 Dasher, 6BR og 6XC. Det er ikke noe å diskutere.

Disse fungerer utmerket i lett modifiserte AIAX (ikke de dustete AICS magasinene) som er dobbeltradet, rett ned toppmatet, og like lange som et 5-skudds 200STR-magasin. 
260Rem, 308 (selvsagt), 6.5CM, og alt som er <75mm og rimelig rette hylsevegger går bra.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hele tiden tenkt på 10-skudds  Accurate radmagasin til STR som trådstarter skal bruke. 

 

MDT har forøvrig ferdig modifiserte 10-skudds AICS magasiner til 6mmBR. Disse er dobbeltrad, enkeltmating som de fleste pistolmagasiner:

MDT 6mm Magazine - 12RND

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/4/2022 at 9:45 PM, 748r_bb155 said:

Regner med at Accurate Mag 10 skudds 308 vil fungere.

Du skal aldri regne med at magasiner fungerer😉 Det er så mye som kan gå galt når man beveger seg bort fra orginal løsning.

On 4/4/2022 at 11:38 PM, 748r_bb155 said:

Hvis magasinene er som Vore sine passer ikke 6.5x55. 

??

21 hours ago, M67 said:

(ikke de dustete AICS magasinene)

De magasinene er vel bare et resultat av at man skal bruke dustete låsekasser som rem700, og kloner av de.  Og kanske generelt runde låsekasser hvor det ikke er plass/gods nok til å åpne opp for dobbeltrader hele veien opp?

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (8 minutter siden):

 

De magasinene er vel bare et resultat av at man skal bruke dustete låsekasser som rem700, og kloner av de.  Og kanske generelt runde låsekasser hvor det ikke er plass/gods nok til å åpne opp for dobbeltrader hele veien opp?

Går vel greit å bruke AW magasiner i de fleste 700 kloner?

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Elgjaeger said:

Går vel greit å bruke AW magasiner i de fleste 700 kloner?

Du må nå kjøpe en som er skjært ut for AW magasin om du skal bruke AW. Problemet som jeg synes kommer med AW er at låsekassa blir noe tynn i godset mellom utkasteråpning og magasinbrønn som et resultatt av en rund låsekasse. AI'en og de andre låsekassene som er designet for å bruke slike magasin som AW er stort sett fattbolt og har flat og/eller breder bunn. 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (9 timer siden):

Du må nå kjøpe en som er skjært ut for AW magasin om du skal bruke AW. Problemet som jeg synes kommer med AW er at låsekassa blir noe tynn i godset mellom utkasteråpning og magasinbrønn som et resultatt av en rund låsekasse. AI'en og de andre låsekassene som er designet for å bruke slike magasin som AW er stort sett fattbolt og har flat og/eller breder bunn. 

Jeg kan bruke AW i Terminus Zeus’en min, Defiance er vel også laget for dette. Impact og Curtis må kanskje bestilles for AW?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg sier så er det jo ikke alle som vil kutte bort så mye material som må vekk for å få plass til AW. Det blir bare en «tynn streng» igjen mellom utkasteråpning og magasinbrønn for å få plass.
74741944-A081-49D3-BC08-CD97F44C6333.jpeg.b6e2afce1e3f02c8afa38c691b2d901c.jpeg
86E2183D-BF48-4815-894B-A5D7373A1FAF.jpeg.862f0d5dbeb097acceb183cba45d375f.jpeg


Det blir jo et valg eller en filosofi om hva som er viktigst. Bra magasin eller bra låsekasse.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Da er Magasiner ankommet, mer eller mindre lik utforming som 6.5x55 fra fra Sauer.

 

Pipe er satt i bestilling hos Ragnar Hansen (er jo bare et par mil unna) . Blir ei rustfri LW pipe med 7.5 stigning (eneste de hadde igjen under 8 stigning i 6mm).

28 mm cylinder ned til rundt 25 mm ved  munning, ca 70 CM langt

 

En Atec PRS 1 demper ankommer idag.

Samt en samt en APW raptor brems fra Shooter.no, er satt i bestilling.

 

Så da er det vel å spore opp et 6xc fullsize die collet die, og en egnet kuleisetter.

 

Blir vel å kjøpe litt ferdig ladet til å begynne med.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (På 6.4.2022 den 22.42):

Som jeg sier så er det jo ikke alle som vil kutte bort så mye material som må vekk for å få plass til AW. Det blir bare en «tynn streng» igjen mellom utkasteråpning og magasinbrønn for å få plass.
74741944-A081-49D3-BC08-CD97F44C6333.jpeg.b6e2afce1e3f02c8afa38c691b2d901c.jpeg
86E2183D-BF48-4815-894B-A5D7373A1FAF.jpeg.862f0d5dbeb097acceb183cba45d375f.jpeg


Det blir jo et valg eller en filosofi om hva som er viktigst. Bra magasin eller bra låsekasse.

Med de skyhøye kikkertmontasjene man må bruke for å få brukt drensrørene, som vanligvis blir brukt på disse låskassene, kunne man vel ha vinklet utkastvinkel og utkaståpning høyere/oppover i kassa for å få mer "kjøtt" i den tynne vangen ved bruk av AW magasinbrønn.

Det funker på Sako 85.. (sa jeg det??)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, 748r_bb155 said:

lik utforming som 6.5x55 fra fra Sauer.

De er helt lik, bare mye lenger 😏. Det er også grunnen til at det blir «feil». 
 

@Torfer det ikke på tide at man faser ut rem700? Det aller meste  på disse kassene og klonene er jo helt feil på en eller annen måte. Man prøver på alle mulige måter å lage rem700 til noe den ikke er, aldri var tiltenkt og antagelig aldri kommer til å bli.  Orginale rem700 ser ut som den gjør fordi det var en lur og smart måte å sette opp en produksjon på den gangen låsekassa ble designet. Nå er det kanskje ingen som produserer låsekasser på dette viset, så hvorfor skal man da la alle begrensningene til rem700 designet sette begrensninger for sluttproduktet? Det er helt høl i hue etter min måte å tenke på. Jeg skjønner bare ikke logikken? 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (På 6.4.2022 den 22.42):

Det blir jo et valg eller en filosofi om hva som er viktigst. Bra magasin eller bra låsekasse

Når man ser hvordan disse riflene skyter, så tror jeg problemet du konstruerer, er konstruert... 
For det ene viser praksis at det virker noe innihelvete, både presisjonsmessig og funksjonsmessig, for det andre er disse kassene laget av et helt annet stål er originale Rem 700, og for det tredje skyter man musekalibere i dem - kanskje er det derfor det virker, ikke vet jeg. Men jeg vet at det virker.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

For det ene viser praksis at det virker noe innihelvete,

Det gjør jo også ei god pipe fra omtrent hva som helst så lenge siktet henger godt nok fast 😏

Men stiller du ikke deg selv spørsmålet; hvorfor lager ikke AI en rem700 klone, hvorfor ser ikke en STR ut som en rem700, hvorfor har ikke TRG dobbelmating? Svaret er at det er veldig mange bedre måter å lage en låsekasse på. Nå som man har senkegnist og 5 eller 7 akser CNC maskinsenter som står for produksjonen, hvorfor skal man la seg være begrenset av en rund stang når det er fult mulig å gjøre alt bedre uten at det antagelig er fordyrende kostnader knyttet til det? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da var pipa på plass 😁.

Rund 72 cm. LW 1:7.5 snurr.

mener den er 28mm ned til rundt 25.

 

Fikk tak i 99 norma dl. Ferdig ladd.

(det er alt jeg har funnet på nett)

 

200 peterson hylser på vei.

(siste rest hos hjemmelading).

(Dyrt men jeg har ikke funnet noe annet)

 

1000 105 Gr Norma DL kuler innkjøpt.

 

Diesett fra Tubb ligger til fortolling.

(Det blei jo fort 2 mnd venting på dette)

 

hvis noen har et tips på en grei start ladning med Norma N-19 tas den i mot. Med takk.

(blir litt enklere logistikk)

 

ser at trenden i prs går mot lavere hastighet, antar mindre rekyl og lenger levetid på pipa. Samt «letter å se trace «

 

blei en atec prs1 demper fra J&F,

og en apw Brems er på vei fra shooter.no

 

blei noen 10 skudds accurate mag til 308. Lurer på å lage en spacer i bak kant, og trimme follower.

 

Så er det vel å komme igang å skyte litt.... 

 

B53230BA-6647-4204-A383-C7DD826C436E.jpeg

AA671A26-DF62-427F-981F-DDEEB84D4105.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, 748r_bb155 said:

Da var pipa på plass 😁.

Rund 72 cm. LW 1:7.5 snurr.

mener den er 28mm ned til rundt 25.

 

Fikk tak i 99 norma dl. Ferdig ladd.

(det er alt jeg har funnet på nett)

 

200 peterson hylser på vei.

(siste rest hos hjemmelading).

(Dyrt men jeg har ikke funnet noe annet)

 

1000 105 Gr Norma DL kuler innkjøpt.

 

Diesett fra Tubb ligger til fortolling.

(Det blei jo fort 2 mnd venting på dette)

 

hvis noen har et tips på en grei start ladning med Norma N-19 tas den i mot. Med takk.

(blir litt enklere logistikk)

 

ser at trenden i prs går mot lavere hastighet, antar mindre rekyl og lenger levetid på pipa. Samt «letter å se trace «

 

blei en atec prs1 demper fra J&F,

og en apw Brems er på vei fra shooter.no

 

blei noen 10 skudds accurate mag til 308. Lurer på å lage en spacer i bak kant, og trimme follower.

 

Så er det vel å komme igang å skyte litt.... 

 

B53230BA-6647-4204-A383-C7DD826C436E.jpeg

AA671A26-DF62-427F-981F-DDEEB84D4105.jpeg

Hvor fikk du kjøpt Tubb-dier? Nettbutikken sender ikke utenfor USA og jeg har prøvd forgjeves å få kontakt via kontaktskjema og epost.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tubb via Reloading international.

 

Det var ditt Tubb henviste meg.

 

Henter diene på posten i morgen.

 

Tar jo litt tid. Starta med mailer 20.04.2023


Du må lage deg en konto på nettbutikken.

 

Hello Espen,

We can help you with this.  The first step in this process is to create a profile on our website.  Go to reloadinginternational.comand click “Profile" on the banner in the upper right-hand corner.  Fill in all the requested information and send an e-mail toinfo@reloadinginternational.comletting us know that you are finished.  
Please let me know if you have any questions.

Thank you,
Addison

 

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tips til magtuning.

bruker en follower fra et 308/243 magasin til sauer. (Antar Vore produsert)


(Denne er trimma i bak kant for bruk av spacer som det magasinet har.)

 

ser ut til at en lang Lego kloss har rett dimensjon som spacer.

fungere da med magasin fjæra.

 

 

idelt kun den nok hvert space mer, men da blir lenge (ikke høyde)på magasin fjær lang.

 

feedlips rundet litt og polert.

 

Mater bedre nå, men alle tips motas.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...