Jump to content

Vierling 16/70, 22wmr og 30R Blaser


villmannen

Recommended Posts

@Skaubjønn, det hørtes veldig interessant ut. Har du eller noen andre noen bilder av en slik kreasjon, dvs greener som er flyttet/forlenget til topp av kolbe?

Kan kanskje slippe unna ny stokk om man dekker eksisterende hull/ny utfresing med en pen metallplate (med gravyr!). Men kanskje litt ghetto på ei børse i denne prisklassen...

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tenker etter, har jeg sett en demontert drilling hos Vågsland hvor det var laget en ekstra sikring på tangen. 
 

Jeg mener også å huske at han bare lot greenersikringen bli, slik at han ikke måtte bytte kolben. 
 

ta en telefon til han.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ola Nyhuus, Klippan i Skåne. Norsk børsemaker i Sverige.

Vet at han har bygd om fra greener til å lagt sikringsfunksjon inn i oppspenner på drilling slik som Merkel`s løsning. Var i kontakt med han for 2-3 år siden ang en slik konvertering på en Krieghoff med greener for hagleløpa og oppspenner på rifleløp. Han antydet da sånn ca 6-7000 sek for dette, litt avhengig av hvordan konstruksjonen var i utgangspunktet. Kan være verdt å høre med han på ditt prosjekt også.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Vierlinga er levert inn til Rafdal for montasje og oppsmøring av mekanisme samt finna ut kva ein kan gjer med sikringa. Tenke å ha ein Z8i 1-8x24 på den. Den er brotcha om frå 3006 til 30R ja. Bilder kjem når eg får den igjen :-) 

 

Gjorde eit kupp på 500 skudd med 30R CDP 165gr i 940 m/s. Skal eg ta sjansen på å skyta dei i Vierlinga, eller er det best å ta dei i Blaser kombien og så lada svakare til vierlinga? Kjedelig å få slark i denne.

 

 

Edited by villmannen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at loddingene i slike våpen pleier å ryke ganske langt fra kammeret, der hvor pipene er tynne som sugerør. Med andre ord, det er "bula" som flytter seg med kula, som lager tretthetsbrudd i loddingen. I så fall er det valg av kule, og ikke trykket i kammeret som er viktig.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Det er skrevet om doblinger hvor loddingen har gått opp ved bruk av monolittiske kuler tidligere på kammeret. jeg har søkt og linket til det flere ganger, så dersom noen er interessert bør det være mulig å finne ut av. Det er nok neppe hardt trykk som er hovedproblemet, men bruk av harde kuler. Vil vierlingen tåle den ammunisjonen som Villmannen har kjøpt? Det kan godt hende. Ville jeg ha tatt sjansen? Nei... Jeg ville heller ikke giddet å skyte de i Blaser kombien for å få hyls, slik han foreslår. Jeg for min del hadde trukket kulene, og puttet i mykere kuler. Skulle ikke forundre meg om den ble regulert for 180 grains RWS Tig  eller tug i sin tid. Da går det som oftest greit å finne god presisjon og samskyting med det meste av rundnesede 180 grains blykuler.  500 stk Blaser CDP kuler bør være greie å selge i disse tider, om man ikke vil bruke dem til noe annet selv da.

 

Jeg for min del tror ikke at det kommer blyforbud for riflekuler. Om det gjør det får man heller vurdere hva man vil gjøre. 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...