Jump to content

Er 22lr og 22wmr samme kaliber?


Mazeking

Recommended Posts

Jeg har våpentillatelse på 22lr og 22wmr. Om jeg skulle ønske å «bytte» 22wmr med 22lr, vil de da teknisk gå som samme kaliber? Det er vel kun lengden på hylsa som er forskjellig her og ikke prosjektilet.

 

Om man ser på hagler i kaliber 12 så finnes det 12/70 og 12/76. Har du en hagle som kun er 12/70 så vil den ikke kunne ta 12/76 patroner og teknisk sett er de derfor forskjellige, men i våpentillatelsen søker man kun om Kaliber 12 hagle så der går de om hverandre.

 

Hva tror dere om problemstillingen på 22lr og 22wmr. Går de også for å være det samme?

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

Mazeking skrev (1 minutt siden):

Jeg har våpentillatelse på 22lr og 22wmr. Om jeg skulle ønske å «bytte» 22wmr med 22lr, vil de da teknisk gå som samme kaliber? Det er vel kun lengden på hylsa som er forskjellig her og ikke prosjektilet.

 

Om man ser på hagler i kaliber 12 så finnes det 12/70 og 12/76. HR du en hagle som kun er 12/70 så vil den ikke kunne ta 12/76 patroner og tek isk sett er de derfor forskjellige, men i våpen tillatelsen søker man kun om Kaliber 12 hagle.

 

Hva tror dere om problemstillingen på 22lr og 22wmr. Går de også for å være det samme?

 

om du har tillatelse på begge patronene så er det jo bare å kaste 22wmr tillatelsen i søpla og kjøpe seg ei 22lr. 

Link to comment
Share on other sites

Disse to er IKKE det samme.

 

Kula har lik diameter, men hylsa har forskjellig både diameter og lengde. Hvis du ser etter, så har en .22lr hylse samme diameter som kula. Kula har en innsnevring bak for å passe inni hylsa, såkalt hælbase.

 

.22wmr har større diameter på hylsa, slik at den passer utenpå ei kule som ikke har noen innsnevring. 

 

Dermed vil en patron i .22wmr ikke gå an å putte inn i et .22lr kammer.

En .22lr kan kamre i et .22wmr våpen, men den vil passe slarkete og vil ikke ha god nok støtte av kammerveggene ved avfyring. Du kan oppleve at hylsa sprekker og slipper ut kruttgass bakover. Presisjon vil nok også bli så som så, kula vil entre riflingen skjevt.

 

Derimot så går .22lr og .22 short ofte om hverandre i samme kammer, fordi de begge har samme diameter hele veien.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Mazeking said:

Hei. Må bare beklage at problemformuleringen min var litt dårlig i hovedinnlegget. Spørsmålet er: Kan jeg med godkjenning på 22wmr kjøpe meg en 22lr?

 

 

Det er nok litt forskjellig blant våpenkontorene, men jeg vet om flere som har fått kjøpt våpen med søknad i et "lignende" kaliber. For eksempel 308 med søknad på .30-06. Også fra forhandlere har dette gått fint og politiet har skrevet på rett kaliber på våpenkortet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...