Jump to content

3006 eller 300wm i dag?


700R

Recommended Posts

Svigers skal ha ny rifle til storviltjakta og i den forbindelse så står han litt fast mellom disse to. Når jeg var i samme situasjon selv for en stund siden så gikk jeg for 300wm fordi jeg ville lempe avgårde 200gr + kulevekter med mindre vindavdrift og i større fart som sikret ekspansjon på mine jaktavstander. Jeg har tatt 5 voksne dyr med denne kombinasjonen, men i 2021 lada jeg 180 gr ttsx og felte ei kølle på rett over 370 helt uproblematisk og med god effekt. Min erfaring på det tynne grunnlaget (1 dyr) er at joda blyfri funker også og jeg slipper å sjære vekk så mye rundt. Når svigerfar nå spurte meg om hva jeg hadde valgt så ble jeg litt tankefull og derfor havna jeg her inne, for å høre hva dere tenker. Om svigers også skulle bruke 180 gr ttsx trenger man egentlig en 300wm når kulevekta ikke er mer?

 

Med min 300wm så vil kula mi fremdeles ha en fart på 670 ms på 500 meter og ekspansjonskravet for kula er 550, om man hadde brukt 3006 og 168 gr kuler så ville jo denne ha ca 570 ms på 500m. På 500meteren vil 300wm ekspandere bedre, ha mindre kuledropp og mindre vindavdrift. Realiteten derimot er at vi begge har avstandsmålere og klikktabell, så kuledropp er samme faen. Ekspansjon på 500 meteren er også ganske urealistisk da jaktfeltet har 2  poster som nærmer seg 500 meteren, eller så er det mellom 100 til 300 som er normen. Jeg ser heller ikke for meg at han vil ta på seg de lengste posten noen gang. Jeg er heller så å si aldri på den lengste posten, men jeg kjøpe rifla med tanke på at Kjetil også kan bli syk og postene er ideell mtp å se dyr og varselet hvor de driver hen. 

 

Med mindre jeg skal på poster som er utenfor 250 m så bruker jeg 120 gr ttsx og 6,5 x 55. Kan jeg få lengre avstander tar jeg 300'n. 

Så med tanke på jaktfeltet, avstander, patron egenskaper ect så har jeg egentlig veldig lyst til å anbefale svigers 3006. Storvilt 0-350m blyfrie eller blykuler så ekspanderer jo dritten ut til 400 med god effekt. Han vil nok heller aldri skyte elg over 300m  og da tenker jeg 300 er unødvendig. 

 

Er dere enige i å anbefale 3006 eller bør han like gjerne ta 300¨n. Gubben blir aldri å skyte ut noen piper uansett så levetiden på løpa er ikke relevant. Jeg tenker at til dette bruket så trenger han ikke rekylen og smellen fra 300¨n, men kjekt høre at flere er enige før man driter på draget med å anbefale svigers feil ;) 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Drite på draget gjør du vel ikke uansett valg, men jeg ville valgt 30-06 fordi jeg anser den som tilstrekkelig til det du beskriver. Synes også at den mater utrolig smooth og er enkel å lade til. Skulle man trenge litt ferdigrulla en dag så er det noen man får hos alle som selger ammo. Kan jo være et pluss i enkelte situasjoner.
Av mindre betydning, men lell da gut, den er rett og slett klassisk vakker 😁

Link to comment
Share on other sites

700R skrev (29 minutter siden):

Gubben blir aldri å skyte ut noen piper uansett så levetiden på løpa er ikke relevant

Er det ikke bedre at han kjøper seg ei rifle han kan skyte og trene litt med da? Spesielt siden han ikke skal skyte langt uansett?

Min innstilling er vel at om du trenger hjelp til å velge, så skal du ha det enkleste alternativet, 30-06 eller 308. Lader dere?

Alternativt er jo 338WM, der kan du strekke litt, har mere oomphh, og det er en masse rett og slett fine rifler brukte til slags veldig rimelig.

Samtidig er det jo ikke dumt om dere har samme kaliber? 

 

spindrift skrev (1 minutt siden):

30-06 er aldri feil

Word!

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg er på ingen måten en tilhenger av 3006, men til bruket du beskriver så er det egentlig samme faen hva du velger av de to. Hadde tatt valget litt utfra hva de andre på jaktlaget bruker. Om det ikke er noen andre på jaktlaget som har 3006, men du og flere har 300 så ville jeg anbefalt 300. 

Grunnen er så enkelt att om man da skulle glemme igjen ammunisjonen så kan man låne ammunisjon av en på laget, testskyte på en stubbe på 100meteren,200,300 og vips er jakthelgen berget. Man skyter ikke levende dyr på de lengste holda om dere ikke bruker samme fabrikkammunisjonen, men etter en serie så vil man være utrustet til å jakte opp til noen hundre m. 

 

Om han heller aldri blir å skyte ut noen løp og faller i gruppa den typiske jegeren (50 skudd i året) så anbefaler du 3006 kanskje. Med mindre han har en enestående evne til å håndtere rekyl uten trening, fordi en 300 slår mer enn 3006 altså. I alle fall i lette rifler og atomladninger. 

 

Siste tingen jeg ville tenkt på er HVA HAR HAN JAKTA MED SISTE 30 + ÅRA?. Har han brukt magnumer som 338 win, lapua, eller 9,3 , 308, 6,5 ect. Dette har faktisk en stor betydning synets jeg. Skal han ha ei billig rifle og håndterer rekyl er ikke 338 win idiotisk. Barnes ttsx 185 gr med bara ladning og litt løpslengde nærmer seg jo faktisk balistikken til 6,5. 

 

 

Edited by MatsPelle
Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (37 minutter siden):

Drite på draget gjør du vel ikke uansett valg

Sant nok, men man skal ta faen på at man får høre det i alle familieselskaper om han ikke blir fornøyd 🤣

 

spindrift skrev (12 minutter siden):

30-06 er aldri feil, helt tilstrekkelig til dette bruket og har praktiske og komfortmessige fordeler. Godt valg!

Ville du brukt 180 gr kuler eller lettere?

 

M67 skrev (11 minutter siden):

Er det ikke bedre at han kjøper seg ei rifle han kan skyte og trene litt med da? Spesielt siden han ikke skal skyte langt uansett?

Helt enig, men får han ikke til å innse at det er greit å ta i jaktrifla litt mer enn 2 dager før jakta. Ellers så er jo lidenskapen til mannen å rekruttere nye dfs skyttere og han skyter jo greit i den grenen. På ingen måte norgesmester kvalifisert, men er nok sjeldent han er under 240 av 25 skudds program. 

M67 skrev (16 minutter siden):

Lader dere?

Jeg er under opplæring. Vært litt for lettvind å stikke til broren min å be han om å fikse når han sitte der med ladeutstyr til flere 10 000kr lol. Men jeg kjøpte et rcbs ladesett på black friday nå i høst så har tenkt å lære meg dette i 2022. Blir vel ikke noe automatiske kule, tennhette, krutt og tennhettematere på meg, men skal vel få ladet på en singelstage også. 

M67 skrev (19 minutter siden):

Samtidig er det jo ikke dumt om dere har samme kaliber? 

 

Enig

MatsPelle skrev (16 minutter siden):

Om det ikke er noen andre på jaktlaget som har 3006, men du og flere har 300 så ville jeg anbefalt 300. 

Grunnen er så enkelt att om man da skulle glemme igjen ammunisjonen så kan man låne ammunisjon av en på laget, testskyte på en stubbe på 100meteren,200,300 og vips er jakthelgen berget

Enig

 

M67 skrev (20 minutter siden):

Alternativt er jo 338WM,

Hvordan er rekylen sammenlignet med 3006 /300wm

 

MatsPelle skrev (17 minutter siden):

Barnes ttsx 185 gr med bara ladning og litt løpslengde nærmer seg jo faktisk balistikken til 6,5. 

Trodde ikke 338 var noe særlig når det kommer til fart?

Link to comment
Share on other sites

338WM er ganske potent. Men mange av de riflene som ligger på Finn ligger der fordi det er lite helvete å skyte med på bane med små lette jaktrifler. Iallefall utvikle ladninger og skyte presist. Å stå og slenge inn 5 skudd i reinsfiguren, eller skyte en elg er neppe et problem om mannen er "innbarka DFS-skytter".
Det gjør jo også caset for 300WM bedre, siden han strengt tatt ikke har noe behov for å trene med rifla, utover å prøveskyte omtrent.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Av de tre nevnte; 30-06, 300 WM og 338 WM, ville jeg i denne situasjonen ansolutt anbefalt 30-06.
300 WM er ikke SÅ mye sprekere enn 30-06, og 338 WM blir et klart trinn opp på rekylstigen i ei normal lett jaktifle.
Jeg har jaktet med alle tre over flere år, både hjemme og utaskjærs, vi har alle tre kaliber på jaktlaget, og så langt kan jeg ikke si at 30-06 har måttet "stå over skudd"  som de to andre klarer på grunn av litt mindre hastighet og kulevekt.
30-06 er vel en av de mest harmoniske jaktpatronene vi har både med tanke på kulevekt, ballistikk, rekyl og presisjonspotensiale.
Det samme gjelder tilgang på ammunisjon.
Skulle jeg ende opp med ei jaktrifle som dekker alt fra mikkel rev til elg ville det uten tvil være den gamle krigeren.
Så min "stemme" går til 30-06  :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

700R skrev (2 timer siden):

Ville du brukt 180 gr kuler eller lettere?

Kobberkuler: 150grs

Bondet blykjernekule: 180-200grs

Kobber/ bly hybrid: 165grs

 

Det er mye som kan fungere, men det er mine tommelfingerregler.

Vi som jakter i en industrialisert I-land har utrolig mange gode jaktkuler å velge mellom. Så bruker noen av oss mye krefter på å gruble og diskutere hva som er "litt bedre".

Det viktigste er jo å treffe der man skal; trening, selvinnsikt, disiplin. Det hjelper å ha ei børse man liker å skyte med. For de fleste betyr det, i lengden, minst mulig rekyl. 

Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (3 timer siden):

Av de tre nevnte; 30-06, 300 WM og 338 WM, ville jeg i denne situasjonen ansolutt anbefalt 30-06.
300 WM er ikke SÅ mye sprekere enn 30-06, og 338 WM blir et klart trinn opp på rekylstigen i ei normal lett jaktifle.
Jeg har jaktet med alle tre over flere år, både hjemme og utaskjærs, vi har alle tre kaliber på jaktlaget, og så langt kan jeg ikke si at 30-06 har måttet "stå over skudd"  som de to andre klarer på grunn av litt mindre hastighet og kulevekt.
30-06 er vel en av de mest harmoniske jaktpatronene vi har både med tanke på kulevekt, ballistikk, rekyl og presisjonspotensiale.
Det samme gjelder tilgang på ammunisjon.
Skulle jeg ende opp med ei jaktrifle som dekker alt fra mikkel rev til elg ville det uten tvil være den gamle krigeren.
Så min "stemme" går til 30-06  :)


veldig enig! 30-06 er utrolig allsidig. Kan lade lette 130gr blyfrie kuler til 1000m/s med svært lite rekyl, og tunge blykuler som er perfekte i skogen. Det er få nedsiden med den patronen. Brukte rifler fås også til en greiere penge enn 6.5x55 og 308. 

Link to comment
Share on other sites

Det ække håp for svigerfedre altså. 

Takker for innspill og jeg kan gladelig si at jeg anbefalte gubben 30-06! Jeg fikk spørsmålet om kalibervalg i går og skulle tenke litt på saken og gi han ett svar til de skulle komme på middag hos oss i kveld.

Når jeg da med bakgrunn i dagens kulevalg, bruken,  patron prestasjoner, deres innspill kommer med ett reflektert svar. Tror dere faen ikke mannen allerede har ringt og bestilt en Sako 85 Finnlight i 300wm..................................................

 

Men nå er jeg litt spent på å se gubben skyte 300wm i ei lett rifle med lett kikkert 🤣Som de fleste eldre skyttere jeg kjenner så er lyddemper noe "dumskap" som bare lager rust. Mulig det blir overgang fra dfs rifla i 6,5. 

 

Ja, jeg sa at han kunne ringe og be om rifla i 3006. Jeg synets sakon er helt kurant, men skjeftet er ikke verdt mye når det er vått ute. Ellers er rifla grei. Regner ikke med at han kommer til å bytte til 3006, men da er det iallefall ikke min feil ;)

God helg da dere.

 

Edited by 700R
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

700R skrev (11 minutter siden):

bestilt en Sako 85 Finnlight i 300wm

🤣 Jeg dauer!!!

 

Men dette har en rekke fordeler.

 

For det første kan han aldri skylde på deg

For det andre kan du si "hva sa jeg"

For det tredje er det ei utmerket rifle. Jeg har den i 6.5x55, og vurderer å kjøpe ei til. Som "DFS-gubbe" vil jeg vel si at "DFS-gubben" burde kjøpt 6.5x55, men pytt - han blir nok fornøyd, så lenge han bare skal skyte opp, og skyte en elg eller 4. Har skutt litt med en T3 Lite i 300WM, og det går om man er "seasoned", og ikke skal skyte mye. Helt fint.

 

Ulempen er jo at den er et helvete å skyte med... Men han skal jo stort sett bare bære den uansett.

 

Skjeftet syns jeg er helt OK, det passer meg, og det er lydløst. At det ser ut som det skal gå i oppløsning når det regner, og at "gummieringa" slites av passer seg ikke på ei så dyr rifle, men i det minste ser det ut som man er veldig erfaren når man kommer med 85 i regnvær - rifla ser helt utslitt ut.

Men ja, jeg har bestilt karbonskjefte hos J&F

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 minutter siden):

🤣 Jeg dauer!!!

Ikke sant! Han burde nå hatt ballene til å kjøpe en sako 85 Long range 338lm😂

 

M67 skrev (8 minutter siden):

vil jeg vel si at "DFS-gubben" burde kjøpt 6.5x55

Er 6,5 han har jakta med i alle år, men de to siste dyra han tok har vel ikke falt i helt god jord. Dårlig penetrasjon har gitt noen lengre søk. Siste dyret han tok så løp piggoksen videre og plasserte seg inne i fjellbjørkeskogen der den endte sitt liv med ett hodeskudd fra en kanon på knappe 50 meter. Når gamlingen så att kula hans knapt hadde knekt beinet så ble vel vel dette katalysatoren for søken etter noe med litt mer trøkk siden han da kun jakter elg.

 

 

moviken skrev (10 minutter siden):

Er ikke sikkert det er feil, om du har stor motor må du ikke kjøre på bånn gass hele tiden

Du og min bedre halvdel har overaskende samme tankegang, men da må jeg bare opplyse om at dette er en aldeles feil påstand :P Jeg har da ikke en bil med 620 hp om jeg skal kjøre den som en bil med 100. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...