Jump to content

Prosjekt Anschutz 1411 54 Match


Nofish

Recommended Posts

For en stund siden handlet jeg meg en Anschutz 1411 54 Match med enkeltskudds mekanisme med tanke på å få laget meg en rimelig og presis salong til BR50 og annen skyting, men fikk ikke ånden over meg før jeg var på besøk hos leon og så salongprosjektet hans.

Salongen kjøpte jeg for 1200 kr av Våpen Søylen, stokken var ikke pen og er i tillegg litt skjev i løpskanalen.

Jeg hadde tenkt å investere i en rein BR stokk, men isteden blir det ombygging av originalstokken.

Jeg hadde med meg stokken til leon når jeg leverte løp/mekanisme for montering av demper, og brått så gikk vi løs på stokken med fresen...

 

normal_082_%5B1280x768%5D.jpg

 

Freste forskjeftet ned i høyde med sporet for håndfestet foran.

 

normal_083_%5B1280x768%5D.jpg

 

Freste sidene i bakkant av skjeftet.

 

normal_086_%5B1280x768%5D.jpg

 

Nå ble det litt manuellt arbeid for og fjerne overflødig materiale...

 

normal_068_%5B1280x768%5D.JPG

 

Her er skjeftet etter at jeg har brukt båndsliper og litt fil for og fjerne kinnstøtta og runde toppen av kinnstykket.

 

normal_072_%5B1280x768%5D.JPG

 

Brukte malingsfjerner på resten av stokken for og fjerne lakkrestene.

 

normal_074_%5B1280x768%5D.JPG

 

Her skal størrelsen på innfellingen for hånden utvides.

 

normal_008_%5B1280x768%5D.JPG

 

Innimellom har jeg hentet løpet med mekanisme, løpet er kappet og dreid utvendig for å få løpskanalen sentrert.

Løpet ble lakkert med sort silkematt lakk.

For og få en hendig størrelse på børsa ble løpet kappet til 47 cm på tross av den berømmelige "tranga" i enden av løpet.

Jeg skyter ikke miniatyr, og balansen i børsa har jeg aldri blitt venner med, for ikke å snakke om den yngre garde her i huset som ikke har hatt en sjanse til og håndtere den.

Totallengden med demper er nå 2-3 cm kortere enn før, og balansen føler jeg er bra...

 

normal_Lakkert_%5B1280x768%5D.JPG

 

Ett par strøk med sort silkematt på stokken, ikke gjort noe finpuss har, skal bruke stokken slik for og finne ut hva som skal endres.

 

normal_Herding_%5B1280x768%5D.JPG

 

Herding i 30-32 grader over vedovnen.

 

normal_089_%5B1280x768%5D.JPG

 

Matchavtrekket på denne rifla er fabrikkjustert til 200 gram, jeg har justert det så tungt som det går, jeg tipper på 210 gram...

 

normal_097_%5B1280x768%5D.JPG

 

Sånn ble det seende ut uten demper fra den ene sida...

 

normal_099_%5B1280x768%5D.JPG

 

og den andre...

 

normal_101_%5B1280x768%5D.JPG

 

med demper ser OG føles det bra ut.

 

Kikkerten, en Vari-X III 6,5-20 og montasjen har jeg lånt av leon, etterhvert skal jeg ha på en kinakikkert 6 - 24 X 50 i ei vinkla skinne.

Har prøvd salongen litt, men ikke nok, så i morgen tar jeg nok en tur og skyter litt.

Tar med kronografen og ett lite utvalg forskjellig ammo, har tenkt og prøve Lapua Master, Midas og Polar biathlon fra Eley for og se hvordan den går.

Stokken er ikke ikke ferdig, men skal bruke den litt sånn for og finne den endelige formen.

 

Nofish

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, Leon jeg synes hverken mitt eller ditt innlegg er spydige. Nå er jeg fra en del av landet der vi kan kalle en politimann for en "Hæsskuk", og slippe straff. Vi er kanskje ikke så fintfølende. :o Poenget mitt er at jeg helst vil bevare min "Supermatch" for å nettopp skyte match av og til. Samtidig har jeg lyst til å prøve BR-50. Hvis jeg hiver meg på fresen, så mister jeg den muligheten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg låner tråden litt.

 

@Leon. Jeg holder på og samle deler til et liknende prosjekt, og lurer på følgende?

Mener bestemt på at Anschutz har chokede piper, hvordan blir presisjonen ved kapping. Jeg hadde en mod 64 Match som ble kappet til 47 cm for mange år siden, og etter det jeg husker, ble ikke presisjonen noe bedre av dette (heller motsatt).

Jeg sjesker litt på 64MPRen nå, men den kommer bare med 65cm pipe, og det er litt synd å kjøpe, hvis presisjonen blir foringet ved nedkorting.

Ser at 64/BR50 kommer med 50cm pipe, men jeg liker ikke stokken, til annet en ren BR skyting.

Kan selfølgelig bare kjøpe BR50ien, og MPR stokk i tillegg (for penger er det jo ubegrenset av :oops: ).

 

Håper du gidder å svare, og ikke spydig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Oppdatert 1ste innlegg.

 

Rifla ga jeg 1200 kr for, de andre jeg har sett på markedet har vært penere og noe dyrere.

Kjøkkenvekta endte på 3975 gram uten demper med kikkerten montert, og balansen er jeg veldig fornøyd med.

Hadde jeg hatt noe interesse for matchskyting hadde jeg nok valgt annerledes med hensyn til kapping av løp og "herpetisering" av orginalstokken, da hadde det vel heller blitt en stokk fra Boberg og ingen kapping, men til mitt bruk blir dette godt nok, OG jeg sparer penger til andre prosjekter.

Gleder meg til og skyte litt "lett" i morgen!

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

helst en sånn med magasin, om det fins ;)

type stanard gevær feks.

 

Det må vel finnes en hel masse Anchutz skiskyttergevær fra "gamle dager" med ordinær boltmekanisme stående rundt i folks klesskap?? Kan ikke se at noen har tatt disse i bruk til prosjekter, men må jo være et glimrende utganspunkt, med masse magasiner og greier?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke skal ut å skyte i grålysninga kan du stikke innom så kjører vi sammen til min bane for å teste litt på 50, 100, 150, 200 og 260m. Har benk og frontrest ut til 200. 260 er litt mer feltmessig. Kan hende .35whelen og SirKandal vil være med også. Hadde vært moro.

 

Skal vel kjøre hjemmefra i 11-12 tida, så si i fra om du har lyst og tid.

 

 

Med 14minus ute trur jeg at jeg koser meg inne :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det ble en tur på meg og en kompis, deilig med frisk luft for oss som ikke er feige :lol: . Kommer tilbake med noen bilder og litt skyterapport i morgen, i den grad det er noe og rapportere om...

Leon og kompisen lå og gonget på ca 250 m når vi kom, selv kom jeg ikke lengre ut enn 100 meter.

Jeg og kompisen fikk prøve oss på gongene med ferdig innskutt "verktøy", ikke lett det der nei...

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

:oops: Må med skam melde at nedsnødd skytebenk, myyye snø på jordet og hektisk jobb og privat periode har ført til svært liten testing.

Har en plan om å teste litt til uka, tar med kronografen og ett utvalg ammo en ettermiddag for og se hva jeg kan få pressa ut av børsa.

Kommer med rapport etter dette!

:oops: Hmm, blir kansje bedding først...

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tar meg den frihet og låner denne tråden litt.

Kan hende at jeg får kjøpt meg en gammel Anschutz 54 Match. Den har stått inne i et våpenskap i ganske mange år, og har en del rust på løpet, og treverket har virkelig sett sine bedre dager. Er noen som vet ca pris den kan være verdt?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

De jeg har funnet på nett har vært priset mellom 1000 og 2500 kr, ingen av de har vært spesiellt pene.

Sjekk om den "kniper" patronene, noe den vil gjøre om den har vært klikket mye med, ikke sikkert det blir noe problem, men sier kansje litt om behandlinga den har fått tidligere.

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
:oops: Må med skam melde at nedsnødd skytebenk, myyye snø på jordet og hektisk jobb og privat periode har ført til svært liten testing.

Har en plan om å teste litt til uka, tar med kronografen og ett utvalg ammo en ettermiddag for og se hva jeg kan få pressa ut av børsa.

Kommer med rapport etter dette!

:oops: Hmm, blir kansje bedding først...

 

Nofish

 

 

 

Hvordan ble presisjonen i denne til slutt?

Er litt nygjerrig da jeg selv har en eldre supermatch som jeg vurderer å gjøre noe med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...