Jump to content

Jage Munningshastighet Standard Deviation og Extreme Spread for Langholdsskyting og Jakt.


Sunnmøring

Recommended Posts

For en for en langholdsskytter er det en nøkkelfaktor til å forstå riflens og ammunisjonen prestanda for å treffe målet. Ballistiske apper som Applied Ballistics (AB) med flere, samt tilgang på gode kronografer som LabRadar og Magnetospeed som måler utgangshastigheten veldig nøyaktig, så vil en sammen med validerte BC verdier i for eksempel AB, ha et godt utgangspunkt for å treffe der en sikter om en holder vinden utenfor..

 

Fyller en inn gode data så gjør appen det den skal, det samme gjelder når en mater inn de samme data i din Kestrel vindmåler med AB modul, eller GARMIN Foretrex 701 Ballistic Edition med mer.. så har vi selvfølgelig alle leverandørene av optikk som Swarovski med sin EL range TA med ballistisk kalkulator slik også både Zeiss, Leica, Vortex med flere har..

 

Men hva er nøyaktige data? «Shit in – Shit out» jeg har ikke tall på eierne av Swarovski DS kikkertsikter som stolt kommer på banen.. skyter siktet inn.. legger inn hastighet på ammunisjons esken og legger seg ned og fyrer av på gongen på 350 meter og bommer.. «Hva faen» sjokk og vantro sprer seg over ansiktet.. fyrer av igjen med samme resultat.. bytter avstand.. nytt avtrekk og ny bom..

Bane turen der eieren så for seg at han skulle briljere.. har endt i ydmykelse og en isende frykt for at 40K pluss er «kastet ut av vinduet»

 

Men tilbake til tema.. Standard Deviation (SD) og Exstreme Spread (ES) har også stor betydning for om en vil treffe om holdene kryper ut..

Men vi har ladet, vi har målt og vi har avdekket ES/SD hva nå? Hva er konsekvensen av en høy ES/SD? og hvilke laderutiner hjelper for å få lav ES/SD?

 

her ser en hvordan treffpunktet blir på blinken med forskjellig ES/SD

 

Treffpunkt 250 Yards/ 228 m sirkelen er her 66.5mm

 

Bilde1.png.4aa12018cd9a4aa1ad2c0d2b48a896fe.png

 

500Yards/457 meter sirkelen her er 133mm

 

Bilde2.png.4d6020ebea9fb7485864bf42e0a67759.png

 

Om vi flytter oss videre til 1000yards/914 meter.. og sirkelen her er 266mm

 

Bilde3.png.f34feeb75503f077474486bcc89de268.png

 

10 fps=3m/s      20fps=6m/s       40fps=12m/s     60fps=18m/s  

  

Som en ser så vil en få en relativ stor samling eller rettere sagt manglende samling om en ikke har kontroll på ES/SD

 

Så til hovedgrunnen til at jeg har laget dette innlegget.. «Hvor nøye må en være, og hvor nøye er dere andre?»

 

Jeg har i det siste tenkt tanken om hvor lite jeg kan involvere meg i ladeprosessen og likevel beholde lav ES og god presisjon..

 

Bilde4.png.58b070f2ebf7dd23dd19fefc97cb5e3e.png

 

Selvfølgelig så øker ES med antall skudd.. men sjeldent at ES er så mye mere enn 3-4 ms og rekorden er vel 48 skudd og ES 3 ms 2 skudd ble ikke målt da jeg glemte å slå på Labradar kronografen..

Presisjonen er ikke så hverst heller..

 

Bilde5.jpg.99cee34678a7e347cdc796ca8d7b40b3.jpg

 

Når jeg lader så starter jeg alltid med å sortere hylsene på vekt og volum.. i batcher på à 100 stk.. med pluss minus 0.5 grs ES..

1.      Gløde med AMP Annealing Made Perfect

2.      Full size (Uten EXpander) av hylser og setter skulderen tilbake 0.02mm på jakt så setter jeg skulderen tilbake 0.06mm..

3.      Vasking av hylser.

4.      Fresing av lengde.

5.      Expander die med forskjellige diameter på mandrel.. for å ha full kontroll over kule hold

6.      Tennhetter

7.      Krutt fylling med RCBS MatchMaster krutt dispenser med 0.04 grs nøyaktighet

8.      Kule i setting.

 

Rekkefølgen er viktigere enn en skulle tro med tanke på «spring back» i messingen..

 

Bilde6.png.a88ee824fa0245b83484c34f3f8f183e.png

 

Og samme øvelsen med 308w hylser..

 

Bilde7.png.14be56907fe719096de12eed4b56f069.png

 

Så en ser at ved å gløde før bearbeiding så får en mye mer konsise målinger og verdier..

 

Så hvordan går dere fram, hvor mye har dere ekskludert eller lagt til av prosesser fra dere begynte ladekarrieren?

Og hva definerer dere som god presisjon?

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen er min er at man ikke trenger å være spesielt nøye. En ES på 12m/s treffer en 30cm sirkel på 1000m, og innenfor 3-4cm på 500m. ES er ikke grunnen til at man bommer.
ES er uansett en meningsløs parameter, siden du ikke kan vite den. SD er langt mer meningsfylt.

 

Sunnmøring skrev (1 time siden):

Så hvordan går dere fram, hvor mye har dere ekskludert eller lagt til av prosesser fra dere begynte ladekarrieren?

Jeg har gått runden. Fra "følge bruksanvisninga til Lee", via masse måling, sortering og dilldall, til at ei hylse er ei hylse. Brukte går i ei bøtte (10l) når den er full, blir de ca 1000 hylsene smurt og pressa, vaska, og får satt i tennhetter. Og går i ei bøtte. Under ladebenken står det således stort sett halvannen til to bøtter med  hylser med hetter i, og nesten ei med brukte hylser.
Ved anledning, drittvær, romjula, korona, kjedsomhet - så lader jeg 6-800 patroner på en kveld, krutt kommer ut av Dillons nokså slarkete kruttmål - men det er godt nok, og det er da som regel 1500-3000 patroner i skapet.


Skal jeg vinne NM 500m UNL, så bruker jeg ei rifle laget til formålet, og jeg bruker halspressede hylser skutt i den. De er ikke sortert eller glødet (ikke hvert år ihvertfall). Da veier jeg ut krutt, jeg tror maskina heter Lyman Gen 6, den har 0.1gr oppløsing, men bommer gjerne med 0.1 hver vei i tillegg. Men det er godt nok. Pokalene står i skapet ;)
Jo, da bruker jeg Berger kuler, bare da. Og ja, de ER bedre. Se også 1000m gruppene under. De er jevnere, og har jevnere BC.

 

Sunnmøring skrev (1 time siden):

Og hva definerer dere som god presisjon?

At jeg treffer det som trengs i jakta, eller i den aktuelle konkurransegrenen, som regel er blinken ekstremt mye større enn den presisjonen man får "uansett" - sålenge utstyret er i orden. Unntakene er 500m UNL, og uformell konkurrering på 1000m. 30cm sirkelen er ikke så stor på 1000m, så der må en legge inn litt innsats på ladebenken.

Men presisjon kommer normalt ikke av at alt er nøyaktig målt og likt, men av at det er "riktig". 43 pluss minus 0.5gr, kan godt gi bedre presisjon enn 45 pluss minus null - og små grupper hjelper ikke en ting om de ikke lander der de skal. 
Innskyting og verifikasjon er mye viktigere enn bittesmå grupper.

 

God presisjon er uansett relativt. En av mine "elever" skjøt denne gruppa, med diopter og reim, i treningskonkurransen "skyt flest mulig innertiere på 45s".  Dette er sykt i mine øyne. Norma fabrikkammo, om det skulle ha noe med saken å gjøre.

IMG_6053.jpeg.cc4c93ce7ce815c452c6d6fc3e8a426e.jpeg

 

 

Dette er god presisjon, ikke fordi gruppa er så lite, men fordi den er der den skal være. SD er på bildet, og viser veldig godt praksis, der du presenterer teorien. ES er 12-15m/s, og høydespredningen blir da 25-30cm. Men det holder det, på en kilometer.

1962704170_IMG_6275(1).PNG.62e7b1b0beb250d205a837670e2c7a37.PNG

 

Her har vi gått gjennom alle triksene på ammoen, bare 5 skudd, men spredningen er fremdeles helt i tråd med teorien. Det er uansett en kilometer, og at man ikke er en meter til siden på grunn av noe uforutsett vind er nesten bare flaks. Uansett er det å lese og tolke vinden mye viktigere. Tull med det tar deg 2 meter til siden - der enkel ammo tar deg 20cm opp eller ned, kontra superavansert. 

989808442_IMG_6923(1).PNG.5c5f680fc4b1485b3def43e97944231a.PNG

 

Dette er ikke god presisjon, på internett. Men i virkeligheten er det det. Hva er 148mm på 500m? Men det var det minste noen klarte denne dagen, og stevnet ble vunnet. 

279342806_IMG_4479(1).jpeg.8913addb415de396a50703e35d8d458f.jpeg

 

 

 

Og:

Det sagt, så er fps, moa og denslags noe som hører hjemme i det (nå nedlagte) imperiet til Elizabeth, eller i "Land of the Free-murika" - som jo også var en del av det samme imperiet, når jeg tenker meg om...

Litt arrogant hele greia, men du tåler det ;)

 

K

Edited by M67
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Langholdsskyting er så mangt. Skal man konkurere mot Cortina og co, må man legge sjela i arbeid ved ladebenken. Skal man konkurere i prs holder som M67 sier med 10-12 i es. 

Jeg liker ha konsise hylser, så akkurat nå gløder jeg ingen av mine 2-3 tusen 260rem hylser. Jeg ser det gir meg 8-10 i es på 6-7skudd, og fort over 2 i sd, selv om jeg finne gode brede noder. Når jeg gløda jevnlig var tallene litt lavere, men for det jeg gjør var det mer verdi i å bare skyte, for den Satans vinden, den slutter aldri å overaske 🥶

Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (33 minutter siden):

Skal man konkurere mot Cortina og co,

Jeg tror det går helt fint å konkurrere mot Eric Cortina i PRS ;)

 

 

pererik skrev (34 minutter siden):

det mer verdi i å bare skyte, for den Satans vinden, den slutter aldri å overaske

Eller om man klarte å holde i ro og ta gode avtrekk - eller iallefall en av delene...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Sunnmøring said:

Selvfølgelig så øker ES med antall skudd.. men sjeldent at ES er så mye mere enn 3-4 ms og rekorden er vel 48 skudd og ES 3 ms 2 skudd ble ikke målt da jeg glemte å slå på Labradar kronografen..

Klarer du å holde ES ned på 3-4 ms så har du sikkert en SD på 1 og kanskje noe smått. Det er jo helt sinnsykt lite og burde i mitt hode være umulig av flere grunner. Men om du får det til så har du alle gode forutsetninger for å skyte ELR så det holder. 
Jeg kommer sjeldent bedre ut enn med en SD på rundt 3, men jeg treffer nå stort sett det jeg skyter på, og det er ikke de store målene.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (6 minutter siden):

Jeg kommer sjeldent bedre ut enn med en SD på rundt 3,

"Vanlig" ammo kommer ut med SD mellom 3 og 4. Mer om løpet er slitt er eller dårlig, eller kulene av ikke ideell kvalitet.. Prøv å skyt harde messingkuler i et røft løp med variabel boring...

"Går jeg inn for det" - altså steller litt ekstra med hylsene, bruker de beste kulene, og de beste pipene, og veier opp kruttet, så kommer jeg ned på 2-ish - SD.

Jeg har testet glødde hylser mot uglødde mange ganger, og jeg har testa patroner med 1, 0.1 og 0.01gr variasjon i kruttmengde mange ganger, hylser med ulik vekt, wtf. Selvsagt er det grenser for hvor mye alt kan variere, men 0.1 og 0.01gr krutt kan jeg ikke se forskjell på.

Gløding KAN hjelpe, men bare om det er noe feil i utgangspunktet. Det gløding gjør, som er verdt noe - er å hindre hylsehalser i å sprekke, i hylser som er dyre eller sjeldne, der man ha kammer med for rom hals (sykt vanlig).

 

Bly skrev (6 minutter siden):

men jeg treffer nå stort sett det jeg skyter på, og det er ikke de store målene

Ja, og om jeg ikke gjør, så vet jeg som regel umiddelbart hva jeg gjorde feil, og det er aldri ammunisjonen. 

K

Link to comment
Share on other sites

Synes SD med fabrikkammo havner på 5-6m/s og generelt halvparten når man lader selv uten noen voldsomme religiøse ritualer eller anstrengelser, men bare ved å veie kruttet

 

Dette er hvertfall min erfaring med 6,5x55 og nå 6,5CM. Må legge litt mer i det for konsekvent å klare godt under 2,5-3m/s SD.

Link to comment
Share on other sites

@ElgjaegerDet er nå min oppfattelse også, men jeg skyter veldig lite fabrikk og nesten bare med ny pipe, så det er litt tynt grunnlag for konklusjon.

10 hours ago, M67 said:

Ja, og om jeg ikke gjør, så vet jeg som regel umiddelbart hva jeg gjorde feil, og det er aldri ammunisjonen

Innenfor normale hold ja, men det er ikke vanskelig å se fartsspredning på mellom 12 og 1400 meter med 6,5

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden skjøt jeg mye med 6,5x55 på er hold jeg har på 1300m. Hadde vel nesten alltid langt mer sidespredning en det jeg hadde i høydespredning. Skjøt kun hjemme ladet ammunisjon men det var brukt kruttmål og ikke vekt under produksjon av disse.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, bardp said:

Hadde vel nesten alltid langt mer sidespredning en det jeg hadde i høydespredning.

Det sier jo ikke noe annet enn at du ikke har god nok kontroll på vind😉. Sånn er det for oss alle, men det er jo kjip og treffe over eller under når man faktisk leser (gjetter) vinden rett…

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

 

Innenfor normale hold ja, men det er ikke vanskelig å se fartsspredning på mellom 12 og 1400 meter med 6,5

Praktiske forhold gjør det tungvint å skyte på 12-1400m her. I tillegg er vindavdrift på 1200m her svært sjelden under 2-3 mil. Jeg er der at på de holdene treffer du ikke med hvert skudd med 6.5 uansett - det handler om å legge gruppa oppå, og håpe at flest mulig treffer. Litt som slagskipene i gamle dager...

Men det betyr at han som har vinden rett, og er innskutt og har høyden rett (det blir "bracket", siden høydespredningen er større enn de fleste gonger) treffer mer enn han som skyter 5cm samlinger ute på sida et sted. 
Dette har vi sett demonstrert mange ganger. Jeg har lagt 10 skudd oppå en 50x50 på 1250m og 6 har treft f.eks. og med bommer både over og under, men folk som utvilsomt har lagt uendelig mye mer i ladinga av patronene sikkert har bedre grupper - et sted i lyngen der ute. Det er også demonstrert i konkurranse, folk kommer med fabrikkammo, treffer på vindbedømminga, har dopen rett, og skyter ei gruppe med gongen midt i. Masse treff. 

Det handler om to ting, sannsynlighet, og hvor mye man har skutt ute i felt. Jeg er sikker på du vet dette. Selvsagt er perfekt ammo en fordel, men over veldig god ammo er fordelen liten i praksis.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

Jeg har lagt 10 skudd oppå en 50x50 på 1250m og 6 har treft f.eks. og med bommer både over og under, men folk som utvilsomt har lagt uendelig mye mer i ladinga av patronene sikkert har bedre grupper - et sted i lyngen der ute.

Det sier jo ikke noe annet enn at du må ta deg sammen å lage litt bedre ammo til akkurat dette formålet 😇

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 minutt siden):

Det sier jo ikke noe annet enn at du må ta deg sammen å lage litt bedre ammo til akkurat dette formålet 😇

Det er ingensteder poeng for små grupper i lyngen eller ura. Ikke for lav ES heller, man teller normalt treff, så nei

What is a “Precision Rifle”? | Tactical Rifle Shooters

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

Jeg har lagt 10 skudd oppå en 50x50 på 1250m og 6 har treft f.eks. og med bommer både over og under,

Men her sier du jo at med treff over og under med 6 på plata, da trekker jeg konklusjonen; hadde ES vært lavere så hadde kanskje 6 treff vært 10…?

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Det er ingensteder poeng for små grupper i lyngen eller ura. Ikke for lav ES heller, man teller normalt treff, så nei

What is a “Precision Rifle”? | Tactical Rifle Shooters

 

Hehe.. vanskelig å bevise gruppestørrelsen når den havner i lyngen.. men en liten morsom historie fra en av våre 1000 meter Webcup samlinger..

 

Vi hadde rigget oss til for dagen første serie.. jeg skulle først ut og vi hadde laget til en hvit plate med noen sorte merkelapper på for å skyte oss inn på.. jeg foret inn data i min Garmin 701 AB og stilte de nødvendige kneppene som kom ut igjen.. første skuddet går og ingen ser treffet.. og alle mente at jeg var langt unna og måtte skyte flere prøveskudd.. jeg valgte å å stole på mine data og bestemte meg for å starte mine tellende skudd.. (Spotting skjedde fra kikkert på skuddplass) første skuddet ble en 10 og endte med 94 poeng på meg.. dvs jeg fikk beskjed om at jeg hadde skutt 96 poeng og uheldigvis så så ikke spotter at et par av skuddene hadde begynt å treffe lavt..

272662152_237251601924827_6212798354807410232_n.jpg.2a97e60450aa9eac4131c3514bca8665.jpg

 

Når vi kommer fram og skal sjekke blinken så ser vi også hvorfor vi ikke hadde sett mitt førsteskudd treff..

272660383_685089562510484_3269758884797102364_n.jpg.606073c49350634da746fac818e1797b.jpg

 

Den hvite firkanten er vel ca 1,2x1,2 cm og ingen tenkte på å se etter treff midt i.. ( det var sikkert flaks) men jeg valgte like vel å stole på mine data og ikke risikere å skru meg ut på viddene før tellende serie.. litt morsomt å kunne vise til dette CB skuddet på 1000m.. og hadde det ikke vært for at jeg hadde en del vitner så hadde jeg aldri turt å vise det fram heller ;-)

 

Så en blink skutt over en fjord.. veldig vindfullt 4-14 m/s og vind kulene kom i kast fra kl 9.. det ble 79P men var uten tvil en av de mest krevende øktene jeg har skutt..

272820940_270383388512535_1206916900549808538_n.jpg.2c3001c3c926ae242a340797aed1a1a8.jpg

 

Høydespredningen er faktisk ikke så gale med tanke på hva vinden gjorde med kulen.. og en ser også hvordan treffpunktet blir når en bommer på vinden..

 

Men uansett så er det viktig å stole på egen verifiserte data.. være trygg på rifle og ammunisjon.. det er ikke alltid like legg om en har for mange X i ligningen..

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...