Jump to content

Hunden fekk ein skade i luftegården, no «klikker» han av å vere der.


magnum_mauser

Recommended Posts

Eg har ein terrier som blir 2 år til sommaren. Han har stått i luftegård heilt frå han kom til oss, og han har alltid trivast der. Men før jul fekk han ein smell i ryggen når han sto ute i gården, eg mistenker at det er nabokattane som har terga på han og han har herja slik at han fekk ein skade. Han klarte omtrent ikkje å gå når vi kom heim og skulle ta han inn, men no er han bra igjen.

 

Men no er utfordringa at han klikker heilt rabiat av å være i luftegården - eller i nærleiken av den. Han går over i «drapsmodus» og det er tydelig at han trur det er noko i, eller rett utanfor luftegården som må drepast. Setter eg han inn, går han over i full los og springer so fort rundt i ring at eg vurderer det som uforsvarlig å la han vere der - han kjem til å skade ryggen på nytt om han herjer slik.

 

Eg har forsøkt å gå mykje i band rundt luftegården, då blir han veldig aktivert og løper rundt og leiter etter noko - dette har ikkje avtatt til tross for at vi har gjort det daglig i fleire veker. Og i det han kjem inn i luftegården, går det i svart. 
 

Det å ikkje kunne ha han i luftegården, passer svært dårlig! Vi har to små unger og det er travle dager, det å sette hunden ut nokre timer pr dag er nødvendig for oss og godt for hunden. No har eg forsøkt tilvenning utan særlig hell, er det andre ting eg kan prøve for å normalisere hunden sitt forhold til luftegården igjen?

Link to comment
Share on other sites

Her hadde jeg tenkt ørn, katt eller faktisk rotter, kan det tenkes at det er ett rottereir i nærheten?

Jeg var så "heldig" å få rotter som hadde gravd seg ned under en stor busk på siden av hundegården. Det ble det ett h..... sirkus av. Kan du ha bikkja løs rundt luftegården, så finner du vertfall rottene... bikkja mi (NES) sprengte det reiret med glede og entusiasme, men hekkan for ett hull å fylle etterpå😂 de rottene som kom unna ble skutt, men nå bor jeg landlig til.

 

Jeg måtte henge ståltråd over hundegården når bikkja var valp pga innpåsliten havørn, det var heller ikke morro

Link to comment
Share on other sites

Du har en hund, et flokkdyr.

Hunder bør i de fleste tilfeller få tilbringe mest mulig av tiden sin med flokken sin, altså menneskene den bor sammen.

Har man ikke tid til hund bør man rett og slett enten omorganisere hverdagen eller la noen med tid til hund overta hunden.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

De aller fleste av oss som har hund har også en jobb å gå til. Det er heldigvis ikke mange av hundeierne som kan sitte hjemme å holde hunden med selskap hele dagen. Slik jeg leser trådstarter er det dette som er tilfellet her, som hos de fleste andre av oss som har hund. Hunden står ute i hundegård til man kommer hjem, da hentes den inn. 

 

Jeg har ikke erfaring med det du beskriver, men litt erfaring med tilvenning til hundegård. Har du noen kjentfolk som har en hund din hund går godt sammen med? Kan de være i hundegården sammen en periode? Målet må være som mange skriver over her, å gi hunden gode opplevelser igjen i hundegården. Starte med to hunder ei helg, når man han mulighet til å følge tett opp. 

 

Andreas

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se noe i veien med å ha hunden noen timer i luftegård, hunder har godt av frisk luft og de fleste trives med det. Jeg forutsetter selvfølgelig av bikkja får tilbringe mest mulig tid med "flokken" når det er anledning til det. Da jeg hadde dachs tilbrakte hunden hele dagen ute i luftegård, men med tilgang til vinterisolert hundehus. På fine dager lå den gjerne ute og sov da jeg kom fra jobb.

 

Hva som har truffet TS sin terrier er ikke godt å si, men at hunden nå får mental blokkering når den kommer i luftegården er rimelig opplagt. Jeg tenker "kuren" må være en langsom tilvenning, en slags nullstilling av de (ukjente?) opplevelsene som trigger den voldsomme atferden. Som et første trinn kan dere kanskje starte med å fôre hunden ute. Og bare det! Neste trinn korte økter med hundens favorittleke.

 

Er det slik at katter, hunder eller andre dyr på utsiden av luftegården kan stresse bikkja er det kanskje være lurt å etablere en form for stengsel som hindrer utsyn fra bakkenivå. Finérplater e.l. med høyde 60-80 cm skulle vel være dekkende for en liten terrier. Ellers synes jeg @Andreasvs løsning virker interessant. Men da må det være en voksen, rolig og nervesterk hund slik at det ikke er terrierens atferd som smitter.  

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (2 timer siden):

Du har en hund, et flokkdyr.

Hunder bør i de fleste tilfeller få tilbringe mest mulig av tiden sin med flokken sin, altså menneskene den bor sammen.

Har man ikke tid til hund bør man rett og slett enten omorganisere hverdagen eller la noen med tid til hund overta hunden.

Eg har bestandig brukt luftegård til mine hunder, men eg har brukt det fornuftig - i det meiner eg at hunden veksler mellom å være i luftegård og være inne.
 

Mine hunder har bestandig trivast i luftegården og denne hunden vil dit sjølv - når vi kjem tilbake frå tur f.ex so er det der han vil. 
Ein hund tar ikkje skade av å stå ute - ein skal vokte seg for å gje hunden behov som kanskje handler meir om menneske/eigar sitt behov. Eg trur forøvrig at ein hund har det bedre av å stå nokre timer ute i løpet av dagen, der den får bruke sansane sine - framfor å ligge på lading foran ein ovn eller i ei korg.
 

Hvis ein hverken jobber, studerer eller har unger, so er det sikkert uproblematisk å la kvardagen sin sirkle rundt hunden - men det er ein luksus dei fleste av oss ikkje har. 

Edited by magnum_mauser
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/26/2022 at 10:37 AM, magnum_mauser said:

Men før jul fekk han ein smell i ryggen når han sto ute i gården

Rovfugl? Om han har blitt utsatt for et angrep fra lufta, så er det ikke rart han blir skeptisk. Da kan selv en "uskyldig" fugl i lufta bli oppfattet som en farlig trussel.

For øvrig helt enig at en hund ikke tar skade av å tilbringe tid i luftegård. At en må holde de med selskap hele tiden, døgnet rundt er bare tull. Ikke om en skal bruke hunden til jakt.

Link to comment
Share on other sites

znopi skrev (1 time siden):

Rovfugl? Om han har blitt utsatt for et angrep fra lufta, så er det ikke rart han blir skeptisk. Da kan selv en "uskyldig" fugl i lufta bli oppfattet som en farlig trussel.

For øvrig helt enig at en hund ikke tar skade av å tilbringe tid i luftegård. At en må holde de med selskap hele tiden, døgnet rundt er bare tull. Ikke om en skal bruke hunden til jakt.

Eg tviler på at det er rovfugler, det handler nok om at han har sett kattene til naboane utanfor luftegården og har forsøkt i desperasjon å få tak i dei. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...