Jump to content

Krag info Wikipedia


Kamtsjatka

Recommended Posts

Hei som kjent skal det brukes svakere ladninger til KJ pga at Kragen kun har en låsklakk og derfor  for å unngå våpensprengning er denne regelen innført i Norge. Men hva med feks USA? Har de lignende regler for springfield krag? Danskene? Boerne? Jeg leste det som sto på Wikipedia og ble litt skremt. Er ikke dette feilinformasjon? To klakker? Jeg trodde Steyr sine Krag kasser var hakket bedre enn de norske. Wiki nevner ikke Steyr med et ord så vidt jeg kan se. 

Screenshot_20220113_113746.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kragens styrke er nok betydelig undervurdert. Den var opprinnelig konstruert for et trykk på rundt 3400 kg målt med dagens måleutstyr. Hastighet 770 med 9 g kule.

Opprinnelig var ammunisjonen ladd med ballistitt bladkrutt som gav et trykk på 3050 kg/cm2. Trykktoppen kom etter ca 7-8 cm. Måleutstyret var kobbersylindre, disse reagerer sent på raske trykktopper og gir mye lavere trykk enn om samme ammunisjon blir testet med "conformal gages" i moderne måleutstyr.

Med progressivt krutt fikk man samme hastighet med 300-400 kg lavere trykk, og det ble da den vanlige ladningen. Dette skyltes også at man i DFS brukte Kragen mye hardere og lengre enn den var konstruert for som armegevær. Jeg kjenner flere som brukte opp et løp i året i sin krag over en periode på 10-15 år, det gir en enorm belastning og ville ført til utmattingsbrudd om konstruksjonen hadde vært dårlig.

Men, anlegget for fremste rekylklakk ble ofte noe deformert og satt tilbake. Da kom bakre klakk i kontakt med låskassebroen og presisjonen avtok. Da polerte man bort noe av bakre klakk for å få tilbake presisjonen. Dette har jeg også måtte gjøre på en av mine konkurransevåpen.

Edited by Per-S
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (4 minutter siden):

Kragens styrke er nok betydelig undervurdert. Den var opprinnelig konstruert for et trykk på rundt 3400 kg målt med dagens måleutstyr. Hastighet 770 med 9 g kule.

Her vet jeg ikke om jeg er uenig eller enig. Du sier at styrken er undervurdert, samtidig som du sier at den er laget for 770m/s, og at den faktisk blir deformert over tid av slike ladninger?
Det sier meg at styrken ikke er stor. En 200STR kan man slite ut 40 løp med, med ladninger 850-900m/s med 9g kuler, uten deformasjon som er merkbar for brukeren.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker @Per-S sier han at kragen ikke er så svak som noen skal ha det til (for ifølge enkelte høres det ut som om den er direkte farlig) men at den slites ut om den brukes slik den ble i DFS? 

 

Selvfølgelig tåler en 200STR mye mer; man bytter halvparten av låseflatene etter 3000 skudd.

 

For koseskyting med rekruttammo er jeg ikke bekymret for kragen min, men jeg banker ikke tusenvis av feltskudd gjennom den. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

men 2-3-4-5 eiere/brukere før deg har skutt 1000-vis, sannsynligvis 10000vis av 770m/s ladninger gjennom den Kragen..

 

Når jeg kjøpte min bane-Krag var jeg rundt og kikket på mange; de aller fleste burde etter min mening ha fått blitt spiker.

Krag er fint, kultur, historie. Men desverre veldig ofte kort og godt oppbrukt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt klart, men de som derimot er i god stand, og med vettug lading av ammunisjon til jakt, eventuelt ferdiglada rekrutt ammunisjon til koseskyting holder kassa lenger enn løpet.

Jeg har en i ufattelig god stand, men har mest lyst på en jaktkrag bygd av Rafdal til mine spesifikasjoner. Meeeen kontoen sier nei😭

Den jeg har blir ikke slakta til det formålet.

Litt OT, Har en steyer låskasse, med danskeavtrekk og nytt uskutt/ SL løp/ løps emne på hånd, hva hadde dere betalt for dette? 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 timer siden):

Her vet jeg ikke om jeg er uenig eller enig. Du sier at styrken er undervurdert

Kraggeværet er lagd som et militærvåpen og tåler nok å slite ut både ett og to løp med originalladningen.

At det blir noe inntrykking av godset bak fremre låsklakk etter 20-30 tusen skudd er vel ikke noe unaturlig, det skjer nok også på langt nyere og presumtivt sterkere låskasser. Valget av hastighet for ladninger med moderne krutt var vel en selvfølge, for at siktene skulle stemme måtte det bli samme hastighet som for tidligere kruttype. For låskassen sin del kunne ladningen blitt øket, men Forsvaret ville vel ikke ta de kostnadene med endring av siktene på slutten av kragens levetid. 

Sammenligning med Sauer er lite relevant, som boble påpeker skiftes låseflatene sammen med løpet. Det gjør at de kan lages noe bløtere enn sluttstykket som skal vare lengre, og i tillegg fordeles belastningen i Sauer på tre klakker og ikke en som i Krag.

Husk også på at låskassen skal ta opp strekkreftene i lengderetningen, det er kammerveggene som skal motstå trykket i kammeret.

En Krag i god stand er det ikke farligere å skyte med enn de fleste andre rifler, men den er 130 år gammel i konstruksjon og det har nok skjedd noe utvikling på de 130 årene.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...