Jump to content

6.5 x 55 Pipemerker, pipelengder og lengder


SOS

Recommended Posts

Hva ellers skal man diskutere i romjula enn våpen og diverse?

Under middagen sitter jaktlaget samlet og mye rart kommer opp i ulike temaer, men ett tema var akkurat det tittelen på tråden beskriver. Dermed så lurer jeg på hva dere som er mer kompetente på slikt mener om saken.

1) Trenger blyfrie kuler annen riflestigning en blykuler- eller kan man bruke 1:8 og si fuck it

2) Hvilke pipemerker er å foretrekke for jaktrifler som skal samle under 15mm?

3)Hvor mye er det å hente på fart om vi alle har pipelengder over 60cm, er det verd å ha 5-10 cm ekstra eller ikke. Hvor stor forskjell i fart snakker vi om kula veier mellom 120-150gr

 

Ikke noe synsesvar plis, fint om dere som skyter mye/ kan teori svarer :)

 

Link to comment
Share on other sites

SOS skrev (9 minutter siden):

 

1) Trenger blyfrie kuler annen riflestigning en blykuler- eller kan man bruke 1:8 og si fuck it

Det kommer an på kula, ikke hva den er laget av. Lengden er den viktigste parameteren. Men generelt, ja. 190mm virker OK til det meste, og skyter det meste bedre enn 210 gjør.
 

SOS skrev (9 minutter siden):

2) Hvilke pipemerker er å foretrekke for jaktrifler som skal samle under 15mm?

Alle. Men ei som er satt i av en som vet hva han gjør, og i en låskasse som er rett, og en stokk som er riktig bedda. Alt det hele er riktig gjort er kritisk.

 

Å kjøpe ei pipe er å trekke lodd i presisjonslotteriet. Mange piper samler fantastisk med mye, og andre bare noe, vi vil selvsagt ha de første, siden vi finner presisjon fortere da. 

Jeg har aldri hatt ei pipe (ettermontert, regner ikke de som satt i Remington og CZ fabrikkrifler, f.eks.) jeg ikke fikk til å samle <15mm på 100m - av >30. Men noen få har vært litt jobb å finne ladningen til, og noen vil bare med ei kule - litt fordi jeg gav meg og ble der når jeg fant kula. Men det er sånn 3-4, av mange som har vært slik. 

Krieger

PacNor

Shilen, 

IBI

Disse er litt penere å se på inni, og min lille statistikk sier at de "alltid" går - selv om de ikke går like godt med alt. 

 

LW

S&L

Heym

Sauer

Blaser

 

Mine går som faen, men av disse har jeg hørt mer, og jeg har lett lenger med bla ei LW, og ei S&L, men dæven som de går når jeg fant ut av det. Og kanskje startet jeg bare i feil ende med de jeg tror er "dårlige" og i rett med de "gode".

 

Alle kjente piper er bra. Og jeg ville kun kjøpt de som er ekstra dyre om jeg har <10mm som mål eller tilogmed krav.

 

SOS skrev (9 minutter siden):

3)Hvor mye er det å hente på fart om vi alle har pipelengder over 60cm, er det verd å ha 5-10 cm ekstra eller ikke. Hvor stor forskjell i fart snakker vi om kula veier mellom 120-150gr

Regn 4-5m/s per cm. Hva man skal med farten er opp til hver enkelt. Det er fordeler og ulemper flere enn jeg orker å nevne med både kort og lang, tung og lett.

 

 

SOS skrev (9 minutter siden):

 

Ikke noe synsesvar plis, fint om dere som skyter mye/ kan teori svarer :)

Teori og praksis... Jeg er ingen ekspert, men det er nok få eksperter på dette her, og kanskje er jeg blant de som vet mer.
Jeg har skutt 40 000 skudd de siste 5 årene sier loggboka mi - det kom litt overraskende når jeg summerte, men sånn er det. Siden 2012 har jeg brukt 15 piper i 6.5x55, og akkurat nå har jeg flere som jeg roterer på. Det siste delvis pga en test av blyfrie kuler. Det ligger piper med 178, 190, 200, 210, 220, og 225  - stigning her, flere av hver. Det siste året har jeg skutt nesten 2000 blyfrie kuler, jeg og min datter skjøt 150 i dag ;) Blyfrie kuler virker, både til jakt og bane. 

IMG_8042.PNG.aaec398a027ea0bd937cfbf4aa4580ac.PNG

 

1682839654_IMG_7944(1).jpeg.c046c0c1f89cc8dbc1daab5076c866da.jpeg

 

IMG_7999.jpeg.79d5e8aa4d65dc12887933a921801e6e.jpeg

 

IMG_7998.jpeg.1caab0f71957dfd4660447b4821929b7.jpeg

 

 

Mange blyfrie kuler idag er fremdeles litt eksperimentelle. Du finner ingen 168gr SMK eller 9g Scenar, kuler som bare virker, blant de blyfrie. Noen går i mange løp, og noen går bare i noen få - selv om riflestigningen tilsier at alt er OK. Kanskje er de mer følsomme for settedybde, Men noen går skitbra uansett hva du gjør - iallefall i noen løp.

Så er løp med veldig krapp riflestigning også litt på kanten, det er ikke noe alle har laget alltid, og noen prøver seg litt fram her og - jeg også. Iallefall har jeg spekulert mer, og prøvd mer som ikke virker, med blyfritt enn jeg har gjort med vanlige på mange mange år.
Skal en til å prøve, så ikke tull med riflestigninger som ikke virker, produsenten oppgir en riflestigning, og å prøve slakere enn det er tull. Samtidig er det produsenter som ikke helt vet hva de holder på med, og selv oppgitt stigning er sjangseløs.

 

K

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Du stiller et meget bredt spørgsmål ;-)  Som der reelt set ikke kan gives et udfyldende svar på.
M67 har ovenfor givet et lille bitte meget snævert svar, som reelt set fokucere på kal 6,5 og med primær fokus på så lange hold, at det er for under 0,? promille af skytter ;-) 
Før du kan få et brugbart svar, skal du definere hvilke  :
Kaliber
skydeafstand
Formål

 

Der findes uendeligt mange variabler, som vil ændre svaret.
Der er dog næppe tvivl om, at stigningen skal være relativt kort, hvis man vil skyde på rimelig lang hold. 
Er brugsområdet primært indenfor <250 meter, og formålet jagt, Kan man anbefale 
224  8 - 10 tommer
243 8 -10 tommer
6,5x55 180 til 220 mm stigning
.30 10tommer
herover vil der kunne bruges gradvist længere stigning
 

Er brugsområdet >300 meter og formål primært papir
224 7-9

243 7-9

6,5x55 170 til 200mm

.30 7-10

over disse diametre,, kan behovet falde

Ved jagt på afstande over 300 meter, så opstår der meget let voldsomme problemer med at rigtigt mange homogene kugler ret og slet ikke ekspanderer om de ikke rammer tyk kjøt og bein . Tref i mellem ribbein og ind i lunge, er ofte som spidsskarp

 

Vedrørende pipe indvendig facon, så vil der for kombinationer med traditionelle homogene kugler med lang bæreflate, oftest være en fordel, med meget smalle bomme og ret teighte riffelmål. Dette for at undgå alt for stort starttryk og alt for høj friktion, alt for lav hastighed og alt for voldsom belægning (Problem = meget kort levetid)
Oftest produceres traditionelle blyfri kugler med lang bæreflate, på klare undermål, for at kunne kontrollere starttryk. Det medfører så desværre en meget dårlig tætning, som så medfører kraftig udbrending og Lav hastighed i romslige piper

 

mere utraditionelle kugler med smallere og smallere drivbånd, kan fjerne dette problem. iIsær om drivbåndene er på + mål, så de kan tætne i romslige piper.
Den type kugler med meget smalle drivbånd, er kendetegnede ved at have lav starttryk, god tætning, lav friktion, og ofte op mod 100 meter højere hastighed, ved samme kaliber, Samme tryk og samme kuglevægt.
Ulempen/fordelen ved dette design, er at de får lavere BC, da drivbåndene kan agere som "bremseringe". Men på afstande hvor 98% af jagtskud afgives, vil de have fladere kuglebane og højere anslagsenergi, pga den muligt meget højere utgangshastighed. En hypotetisk fordel, er at sikkerhetsafstanden på den type kugler, er ca halvparten af sikkerhedsafstand (maksimal flyveafstand) ved kugler med normal hastighed og høj BC
-
Vedrørende indvendig overflate i piperne, er det en ubetinget fordel, at de er poleret langsgående, så der kommer små langsgående slibespor. Dette reducerer tendensen til belægninger fra "bløte" homogene kugler med lang kontaktflate.
Samtidig vil n sådan langsgående slibning/polering, give et jevnere forløb, og en lavere friktion. hvoraf man så kan opnå lidt højere hastighed + 20 - 30 meter
-
Det er også vigtigt, at riflemål, ikke er for romslige, for at forhindre utæthed omkring kuglen, med deraf følgende lav hastighed og høj utbrenning.
I kal 6,5x55 har vi ved test af samme pipelengde, med forskellig riflingsdiameter, kunnet registrere op over 90 meter forskel i hastighed, med fabriksladning af bløte kobber/messing baserede kugler, med stor bæreflate.  I præcist de samme piper, leverede kugler med smalle høje drivbånd samme hastighed indenfor +-5 m/sek. Dog var hastighederne 75 meter højere end for den hurtigste af de andre Så i realiteten målte vi samme kuglevægt i samme pipe, med en forskel på 165 m/sek afhængig af kuglekonstruktion
 

Ud fra ret mange målinger af hastighed før og efter kapning, så er mine data, at 223 og 308 taper mellem 1,5 og 3 m/sek pr cm man korter så længe man holder sig over 45 cm
30.06  243 taper ca 2-3,5m/sek pr cm
6,5x55 og 300winmag taper ca 3-4 m/sek pr cm
9,3x62 og 375 HH taper mellem 1,5 og 3 m/sek pr cm
Hvis man anvender drivbåndskugler, er tapet i den lave ende, og ved kugler med lang bæreflate er tapet i den høje ende
I piper med teighte mål og langsgående poleret overflate, er tapet i den klart lave ende

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Formelverket i ballistikk er ikke avhengig av hvilke metall kulene er lagd av. Men en massiv kobberbasert kule har andre metallurgiske egenskaper enn en mantlet kule med blykjerne. Dette får stor betydning i starten og hvordan kulen oppfører seg i overgangskonus. En mantlet blykule vil lett deformeres og fylle ut hele løpstverrsnittet og kan fungere om den er litt underdimensjonert mens en kobberbasert kule er stivere og vil ikke deformeres slik at den fyller ut hele løpet. Den må derfor være større eller lik riflingsdiameter for å styres bent inn i løpet, er den underdimensjonert vil den kunne entre løpet skjevt, og da ryker presisjonen. Som ignorant skriver har riflingstype, riflingsdiameter og boringsdiameter i løpet stor betydning for hvordan kulen fungerer. Det er nok ingen fasit for hva som er best i forhold til presisjon og levetid. Det må prøves ut, og M67 angriper dette på den eneste måten som er mulig, ved å prøve ulike løp og kuler. Min erfaring med blyfrie kuler er at det blir enten/eller. Når det fungerer blir det svært god presisjon, når det ikke fungerer blir det ræva. Hvordan presisjonen utvikler seg etter som løpet får utbrenning og slites tror jeg M67 blir tidlig ute med et resultat for.

Generelt kan for rask riflestigning gi problemer med både presisjon og levetid, om massive kuler er mindre påvirket av dette er noe som tiden vil vise.

Om lengre løp enn 60 cm gir hastighetsøkning som er av betydning kan ikke besvares generelt. Det som påvirker hvor mye hastighetsøkning en får er ekspansjonsforholdet (hylsevolum i forhold til løpsvolum) og kulens hastighet. En 9x19 mm pistolpatron vil ikke få noen hastighetsøkning om løpet blir lengre. En 6,5 mm magnumpatron vil ha hastighetsøkning, og vil kunne tjene på det. Generelt er det lite å hente med løp lengre enn ca 70 cm.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (9 timer siden):

Du stiller et meget bredt spørgsmål ;-)  Som der reelt set ikke kan gives et udfyldende svar på.

Utvilsomt sant

 

 

 

ignorant skrev (9 timer siden):


M67 har ovenfor givet et lille bitte meget snævert svar, som reelt set fokucere på kal 6,5 og med primær fokus på så lange hold, at det er for under 0,?

promille af skytter ;-) 

Dette stemmer kanskje i Danmark ;) Skyttervesenet alene har rundt 10 000 aktive skyttere, som er greit interessert i hold utover 100m. Det er også ivrige "langholdsskyttere" som nok måles med 4-sifrede antall. 
De to alene utgjør 10% av "norske skyttere og jegere", ikke promille. Så det er interessant, men som du sier, det er det jeg henger meg opp i.

 

Men det spørs om ikke Ignoranten er vel så blindet av egne ideer som jeg er.

 

ignorant skrev (9 timer siden):


Før du kan få et brugbart svar, skal du definere hvilke  :
Kaliber
skydeafstand
Formål

 

Der findes uendeligt mange variabler, som vil ændre svaret.
Der er dog næppe tvivl om, at stigningen skal være relativt kort, hvis man vil skyde på rimelig lang hold. 
Er brugsområdet primært indenfor <250 meter, og formålet jagt, Kan man anbefale 
224  8 - 10 tommer
243 8 -10 tommer
6,5x55 180 til 220 mm stigning
.30 10tommer
herover vil der kunne bruges gradvist længere stigning
 

Skal du ha ei tung kule for kaliber, så må du ha riflestigningen. I Norge er 120gr minimum til storviltjakt, og >120gr jaktkuler som fungerer presisjonsmessig i 220mm stigning... mnjaaaeaah...

 

ignorant skrev (9 timer siden):

 

Er brugsområdet >300 meter og formål primært papir
224 7-9

243 7-9

6,5x55 170 til 200mm

.30 7-10

Ja

 

ignorant skrev (9 timer siden):

 

 

Vedrørende pipe indvendig facon, 

...

..

 og ofte op mod 100 meter højere hastighed, ved samme kaliber, Samme tryk og samme kuglevægt.

Dette kan kanskje stemme, men det er teori. At man får høyere hastighet er utvilsomt. Men i praksis 20-40m/s. Noen ganger mer, noen ganger mindre.

Ulempen, hva det kommer av, med slike piper, som jeg nå har testet noen få av, er at de ikke gir i nærheten av samme presisjon som vanlige piper, med andre kuler, eller med "spesialkulene". (smale drivbånd)

ignorant skrev (9 timer siden):


Ulempen/fordelen ved dette design, er at de får lavere BC, da drivbåndene kan agere som "bremseringe". Men på afstande hvor 98% af jagtskud afgives, vil de have fladere kuglebane og højere anslagsenergi, pga den muligt meget højere utgangshastighed. En hypotetisk fordel, er at sikkerhetsafstanden på den type kugler, er ca halvparten af sikkerhedsafstand (maksimal flyveafstand) ved kugler med normal hastighed og høj BC

Dette er nok riktig, men de smale, skarpe drivbånd gjør dem vanskelige å lade, og de gjør dem ubrukelige på lange hold. Igår faktisk, skjøt jeg slike kuler på 500m, i en lett vind der tradisjonelle kuler, og blyfrie kuler av mer "tradisjonell" design, om en kan kalle det det, lett lot 10 skudd samle innenfor 100mm.
De butte kulene med skarpe drivbånd produserte samlinger på 200-250mm, selv om de på 100m samler riktig godt. Men det bekrefter jo det Ignorant sier. På kort hold virker alt.

 

 

ignorant skrev (9 timer siden):

-


Vedrørende indvendig overflate i piperne, er det en ubetinget fordel, at de er poleret langsgående, så der kommer små langsgående slibespor. Dette reducerer tendensen til belægninger fra "bløte" homogene kugler med lang kontaktflate.
Samtidig vil n sådan langsgående slibning/polering, give et jevnere forløb, og en lavere friktion. hvoraf man så kan opnå lidt højere hastighed + 20 - 30 meter

Som nevnt over, jeg klarer ikke å få akseptabel presisjon med disse. Knapt på 100m, og iallefall ikke lenger. Men teorien er fin. Jeg vet om flere (minst to) som sliter med det samme.

Det er også tydelig, at kulene med smale drivbånd, og også andre kuler, særlig i kombinasjon med "modifisert" innside gir svært stor variasjon i hastighet. Jeg har sett standardavvik på 25m/s... (Den var 7 i et tradisjonelt løp, med samme ammo)

 

ignorant skrev (9 timer siden):

 


Det er også vigtigt, at riflemål, ikke er for romslige, for at forhindre utæthed omkring kuglen, med deraf følgende lav hastighed og høj utbrenning.
I kal 6,5x55 har vi ved test af samme pipelengde, med forskellig riflingsdiameter, kunnet registrere op over 90 meter forskel i hastighed, med fabriksladning af bløte kobber/messing baserede kugler, med stor bæreflate.  I præcist de samme piper, leverede kugler med smalle høje drivbånd samme hastighed indenfor +-5 m/sek. Dog var hastighederne 75 meter højere end for den hurtigste af de andre Så i realiteten målte vi samme kuglevægt i samme pipe, med en forskel på 165 m/sek afhængig af kuglekonstruktion

Dette ser jeg delvis. Men de virker som presisjonen lider.

 

ignorant skrev (9 timer siden):


I piper med teighte 

Hvor fikk du de fra ;)

 

 

Ignoranten har selvsagt rett i at jeg tester med formål blinkskyting, og formål lange hold. Det er min interesse, og det er mitt oppdrag her. Mitt ståsted er først og fremst Skyttervesenet, og feltskyting med lange hold er sentralt. Selv baneskyting på 2-300m er langt nok til at dårlig BC er et seriøst handicap, og folk konkurrerer, og i tilfelle det ikke er forstått -  det konkurreres i å treffe midt i. Ikke i hastighet, og ikke i lengst mulig løpslevetid. 
Til jakt er de små korte kulene med drivbånd man kan raspe tre med helt sikkert fine, og de ER presise på korte hold.

Men fra mitt ståsted (som representerer minst 15% av alle som eier ei rifle i Norge, og de som skyter 90% av skuddene, og bruker opp 90% av pipene) så er de et ubrukelig blindspor. Ei kule som krever at jeg er dobbelt så god til å vurdere vind for å kunne konkurrere er ikke interessant. Og ei pipe som skyter 20mm grupper på 100m er heller ikke interessant, når jeg kan kjøpe ei som samler 10 - uansett hvor interessant teorien er, eller om den gir mer hastighet.

 

 

Så til Per

Per-S skrev (9 timer siden):

Formelverket i ballistikk er ikke avhengig av hvilke metall kulene er lagd av.

Så nær som en ting. Tradisjonelle stabilitetskalkulatorer feiler ofte med blyfrie kuler. De gir "stabil", mens kula ikke er det irl.

 

Per-S skrev (9 timer siden):

Men en massiv kobberbasert kule har andre metallurgiske egenskaper enn en mantlet kule med blykjerne. Dette får stor betydning i starten og hvordan kulen oppfører seg i overgangskonus. En mantlet blykule vil lett deformeres og fylle ut hele løpstverrsnittet og kan fungere om den er litt underdimensjonert mens en kobberbasert kule er stivere og vil ikke deformeres slik at den fyller ut hele løpet. Den må derfor være større eller lik riflingsdiameter for å styres bent inn i løpet, er den underdimensjonert vil den kunne entre løpet skjevt, og da ryker presisjonen.

Ja, og derfor kan man ikke ha løp med overdimensjonert boring. Selv om underkalibrede kuler med drivbånd som tetter 100% (og gir bedre tetting og mindre friksjon) får mer fart, så ryker presisjonen siden de ikke har god nok styring.

Og jeg er mer opptatt av presisjon enn fart.

 

Per-S skrev (9 timer siden):

Som ignorant skriver har riflingstype, riflingsdiameter og boringsdiameter i løpet stor betydning for hvordan kulen fungerer. Det er nok ingen fasit for hva som er best i forhold til presisjon og levetid. Det må prøves ut, og M67 angriper dette på den eneste måten som er mulig, ved å prøve ulike løp og kuler. Min erfaring med blyfrie kuler er at det blir enten/eller. Når det fungerer blir det svært god presisjon, når det ikke fungerer blir det ræva. Hvordan presisjonen utvikler seg etter som løpet får utbrenning og slites tror jeg M67 blir tidlig ute med et resultat for.

Ideen er å skyte ut noen piper ja.

 

Per-S skrev (9 timer siden):

Generelt kan for rask riflestigning gi problemer med både presisjon og levetid, om massive kuler er mindre påvirket av dette er noe som tiden vil vise.

Med tradisjonelle kuler kan man oppleve at kulene man laget løpet for, som krever stigningen, slutter å "gå" på et tidspunkt, mens mindre radikale kuler fortsetter å virke. Dette er bredt akseptert som tilfelle.

 

Per-S skrev (9 timer siden):

 Generelt er det lite å hente med løp lengre enn ca 70 cm.

I feltladd 6.5x55 er det 30-40m/s mellom 70 og 80cm. Usikker på om det er lite, men 1000m/s med 130DL så jo pent ut... i 6.5x55. Dog ei ladning som nok ikke er praktisk i lengden. Fikk ikke overtrykk som var merkbart ved testen, men vil nok det før eller senere, om man skal bruke i sånn ladning.

 

K

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ennå ikke kommet i gang med noe særlig blyfritt i 6,5x55. Men har en del erfaringer med fart og presisjon for vanlige kuler i forskjellige løpslengder. 8,4g DL med 3g N-19 og RWS tennhette gir ca 925 m/s i forholdsvis ny 70 cm S/L pipe og fantastisk bra presisjon. I en 74cm ny Blaser pipe får jeg akkurat samme farta. Når jeg skyter de samme skuddene i jaktrifla med en 56 cm S/L pipe får jeg 880 m/s. Og når jeg skyter de i en mini pipe på 44 cm får jeg knapt 800 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dimensjonene på drivbånd er identisk på alle kalibre vil vel den prosentvise innvirkningen de har på ballistikken på kula bli mindre og mindre ettersom kalibret øker?

 

I tillegg undres jeg over hvorfor det ikke finnes mantlede homogene kuler hvor mantelen har bedre "gli" i løpet enn kjernen som gir bedre hastighet og løpslevetid? En en glidemantel nå på jaktkuler skal jo nettopp bare være det og ikke en integrert del av ekspansjonsfunksjonaliteten på ei jaktkule.

 

Gutta til Adolf fant ut dette på den harde måten da de byttet fra kobber til sintermetall til drivbåndene til granater pga råstoffmangel. På feks 88mm flak var produksjonslinja lagt opp til at riflingen i løpet var todelt slik at halvdelen nærmest kammeret kunne skiftes ut når riflingen foran kammeret var utbrent. Etter overgangen til sintermetall på drivbåndene ble utbrenningen foran kammeret redusert så mye at todelt rifleliner var unødvendig. "Dessverre" for Adolf var nå alle produksjonsmidler for riflelinere for korte til at de kunne brukes til linere i full lengde til 88mm (og 105mm mener jeg å huske).    

 

En annen, sikkert utopisk, variant er å utnytte prinippet til Gerlich med med skikkelige trangborede piper. En avdød kamerat hadde mange prototyper på "kuler" fra Gerlich i samlingen sin. Hvor det er blitt av de nå vet jeg dessverre ikke.  Han sa forøvrig at Gerlich egentlig var dansk? Ignorant?

 

Fra wiki: "Hermann Gerlich in the 1920s and 1930s experimented with the concept resulting in an experimental 7mm anti-tank rifle with a 1,800 m/s muzzle velocity. "

 

 

500px-Squeezebore_Diagram_Example.png

 

Gerlich_Squeeze_Bore_Patent.jpg

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (7 minutter siden):

I tillegg undres jeg over hvorfor det ikke finnes mantlede homogene kuler hvor mantelen har bedre "gli" i løpet enn kjernen som gir bedre hastighet og løpslevetid? En en glidemantel nå på jaktkuler skal jo nettopp bare være det og ikke en integrert del av ekspansjonsfunksjonaliteten på ei jaktkule.

 


Er det ingen produsenter prøvd på dette?
Bare bytte ut blyet med kobber, messing eller annet som ekspanderer?

Link to comment
Share on other sites

Sør-jeger skrev (12 minutter siden):


Er det ingen produsenter prøvd på dette?
Bare bytte ut blyet med kobber, messing eller annet som ekspanderer?

Tinnpulver, sinkpulver, wolframpulver og kobberpulver iallefall prøvd. Såvidt jeg vet er tinn, sink og kobber i "vanlig" salg, som diverse "frangible" og "varmint". Å fylle mantelen med en solid kjerne av f.eks. stål er også prøvd. 

Såvidt jeg vet virker alle, men har ennå produksjonstekniske barnesykdommer som gjør dem dyrere eller ihvertfall ikke optimale. Det gjelder vel spesielt til med stålkjerne. Solid kjerne av sink og tinn eksisterer også.

 

bardp skrev (6 minutter siden):

Ja men en kan jo legge merke til at jo kortere den blir jo større blir fartstapet i m/s for vær cm en kapper.

Det er jo iht. teorien også, 

 

 

Det med blyfrie kuler fungerer nok akkurat som elbiler, det blir ikke noe dreis på det før det både kommer insentiver til å bytte, og det blir vanlig. Elbiler har det vært lenge, men Think var ikke så voldsomt smud - når "alle skulle ha" derimot, så ble det mer ordentlige biler nokså fort. Sånn tror jeg det er med kuler også.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skytinga foregår ikke på noen lange avstander i det heletatt. Her skjer baneskytinga med 6,5 x 55 på hold fra 100-400m tror faktisk ikke jeg har skutt elg over 360 meter når jeg tenker meg om- holda blir ikke så lange oppi her, stort sett så detter dyr mellom 50-300m og blinkskyting foregår stort sett på 100,200,300 :) 

Ser noen har relativt MYE mer kunnskap en meg ja!- er naturligvis ingen negativ ting. 

M67 skrev (7 timer siden):
ignorant skrev (17 timer siden):

 

Er brugsområdet >300 meter og formål primært papir
224 7-9

243 7-9

6,5x55 170 til 200mm

.30 7-10

Ja

For ola nordmann i gata, hvordan regner man millimeter til riflestignig. Har bare lært ulike stigninger som 1:8 så når dere skriver eksempelvis 170mm hva er dette i x:x? 

 

 

 

Tanken min var å prøve TTSX 120 Gr kule til småvilt, men kjenner jeg meg slev rett så blir jeg sikkert å stappe norma DL felt i rifla når den tid kommer. Dog skal rifla inn til børsemaker nå i februar, så om riflestiging matcher blyfrie alternativer så har jeg litt lavere dørterskel for å prøve nye ting i løpet av 2022. 

Så om jeg velger walther eller blaser løp med 1:8 twist og 65 cm lengde- kan jo alltids kappe om balansen blir jævlig. Har jeg da en kombo som burde sikre god presisjon til disse kulene :

120gr TTSX

120 gr Nosler- E tipp

130 Norma DL felt 

156 gr lapua mega

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 timer siden):

Så drøyt 4-5m/s per cm. Men nå er vi OT.

 

image.png.cee47f1421df72da0fc1af4d031d0348.png

 

K

Du kan intet udlede af målinger ved forskellige piper.
Problemet er at 2 forskellige piber med samme længde let kan give op mod 80 meter forskel i hastighed
Samtlige de målinger jeg har foretaget, er at jeg har målt en pibe, før kapning og efter kapning. Og her er forskellen markant lavere.

 

Vedrørende dine sammenligninger mellem hastighed og kugletyper. Så gør du den fejl, at du forsøger med samme ladning. 
Typisk set viser det sig, at kugler med lav friktion og lav entringstryk, kræver hurtigere krudt, for at opnå effektiv og stabil forbrænding
Mit forslag er at gå 1-2 trin hurtigere krudt, og samtidig øge ladningen.
vi har testet en del på 300 meter, og her er præcision og jevnhed i hastighed bedst, når der lades 120 grains op i området 950 til 1030.
Ved lave ladninger med langsom krudt, så ser vi ofte ujevn hastighed .
På 300 meter er det ganske normalt med 10 skuds grupper mellem 3,5 og 5 cm Her ser vi normalt hastighedsvariation i området fra 4 - 7 M/sek.
--
Vedrørende teighte piber, så er det relevante i tætnings sammenhæng ikke bommål, men riffelmål. Da det er i riflingen, man oplever manglende pakning

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 timer siden):
Per-S skrev (17 timer siden):

Formelverket i ballistikk er ikke avhengig av hvilke metall kulene er lagd av.

Så nær som en ting. Tradisjonelle stabilitetskalkulatorer feiler ofte med blyfrie kuler. De gir "stabil", mens kula ikke er det irl.

Men paradoksalt nok er årsaken til at stabilitetskalkulatorene svikter akkurat det at kulen følger formlene i ballistikken. Når en kule blir lettere men beholder samme form og rotasjon, vil den mindre massen i kulen føre til mindre rotasjonsmoment mens de kreftene som virker på kulen vil være de samme. Da vil ikke kulen kunne motstå kreftene som velter den, (overturning). For å få nok rotasjonsmoment må da rotasjonshastighet økes med samme forhold som forholdet mellom tettheten i de to kulene. (første ordens aproksimasjon) Det er mulig at både presesjon og nutasjon vil påvirke dette, jeg har ikke reflektert over hvordan det vil påvirke.

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (3 timer siden):

På 300 meter er det ganske normalt med 10 skuds grupper mellem 3,5 og 5 cm

 

Noe av problemet mitt er at jeg tester i piper som sprer når de blir varme. Noen litt halvrunde danske, med rett grov dreiing utenpå…

5-8mm på 5 skudd fra helt kaldt løp er vanlig. Passe DFS-varmt, så er jeg heldig om jeg får 40mm.

Dette med piper og kuler etter dine teorier.

ignorant skrev (3 timer siden):

u kan intet udlede af målinger ved forskellige pipe

Jeg har også hatt med vinkelsliper på banen for å måle hastighet når løp blir kortere. Flere ganger, du trenger ikke «lese meg dum».

 

Det er vel og bra med teori, og tester som går rett vei når han som har teorien tester selv. Eksponert for verdens idioter (meg) ser en et mindre ideelt bilde av ting ;)

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 minutter siden):

piper som sprer når de blir varme

Normalt er dette tegn på at løpet er utskutt. Kan det være at massive kuler er så følsomme for dimensjonsendringer at utvidelsen av metallet når det blir varmt er nok til å ødelegge presisjonen?

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (18 minutter siden):

Normalt er dette tegn på at løpet er utskutt. Kan det være at massive kuler er så følsomme for dimensjonsendringer at utvidelsen av metallet når det blir varmt er nok til å ødelegge presisjonen?

4-500 skudd, nesten alt blyfritt. Har et annet som fikk blyfritt fra ca 1500 til 2500, det går perfekt. Også varmt. Men det er 3 hundredeler trangere, både boring og rifling.

 

Slurv og slabbedaskeri i overholdelse av standarder er et tilbakevendende problem med spesielt europeiske 6.5mm piper, og det virker som det har større effekt på enkelte kuler. Og muligens mindre på andre, les Ignorants ideer om idelle løp og kuler.


K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

 

Jeg har også hatt med vinkelsliper på banen for å måle hastighet når løp blir kortere. Flere ganger, du trenger ikke «lese meg dum».

 

 

 

 

K

 

 

Jeg prøver ikke at lese dig dum. 
Jeg gør opmærksom på, at de tal du brugte som underlag, ikke efter min opfattelse er brugbare. Da der var tale om 3 forskellige piper
Jeg har gennem de seneste 5+ år testet 100+ piper af forskellig fabrikat, i forbindelse med kapning og gjengning. Hvor proceduren har været, 
Gjengning på eksisterende lengde. Test af flere ladninger, med Magnetospeed
Herefter afkortning og ny gjengning.
Efterfulgt af test med samme ladninger.
Det mest ekstreme resultat, var en 7mm remmag, som blev kappet fra 66cm ned til 52. Her var det totale tap 72m/sek svarende til 4,5 m/sek
-
Men typisk har je altid blevet overrasket over hvor lidt de fleste taper. Og jeg får ikke disse høje tap, som enkelte beskriver.
Det jeg har oplevet, svarer generelt godt til det som andre der har testet meget, og med flere typer ammo, har registreret. 

Link to comment
Share on other sites

Vil dere si pipetykkelse er av betydning når løpa er over 60 cm? Altså blir kommer man i konflikt med (harmonien) i løpet om man kaster på en demper på 3-400g og løpet er fort tynt?. Hva er optimal løpsdimensjon om man skal ha 65 cm løp + teleskopdemper. 15mm,16mm,17mm,18mm eller 19mm. Bruksområdet blir noe bane men rifla skal naturligvis på jakt. Bruker 200str for utelukkende bane skyting

Link to comment
Share on other sites

De siste 3-4 pipene jeg har kjøpt er 29.5mm, før brukte jeg mye MTU-profilen. Og selvsagt den tynnere 200STR-profilen, som er en rett kon til 21mm munning.

Innen diverse langholdsskyting ser vi mer og mer «bull barrels», altså sylindre i 30-32.5mm, men mange sverger til de gamle, eks. «Palma» som er tynnere «underveis» enn 200STR, og 21-22 i munning. Disse er jo mer håndterlige enn «mellomakslene»

Hva som er optimalt kommer an på hva du skal, og hvilke egenskaper du prioriterer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...