Jump to content

Ballistikk hagle - gjenkjenne hvilken hagle?


Kriegh

Recommended Posts

Kan man som med rifler bestemme hvilken hagle som har avfyrt en ladning i feks en person?

 

Tenkt tilfelle: Jeg dum og skyter en død gris 8) på 5 meters hold. Jeg pusser hagla og kvitter meg med hylsen. Kan man fastslå hvilken hagle som ble brukt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke hvilken hagle, men det er mulig å spore seg fram til patrontype (mellomladning, hagel, kruttrester). Så spørs det da om du virkelig fikk pusset den børsa HELT ren.

Link to comment
Share on other sites

kommer antagelig litt an på hagla også.

har sett noen enkeltløpere der klinkingen av kornet gjør at litt av kornet stikker ut i boring/choke.

dette vil antagelig lage et temmelig tydelig og identifiserbart merke i wad'en/mellomladningen, men på en hagle med "perfekt" pipe er det antagelig ganske umulig å se forskjeller.

uansett hva folk måtte men om å diskutere denslags synes jeg det tekniske rundt identifisering av prosjektiler virker fascinerende, har sitti sammen en kompis og gravd prosjektiler utav snøen i timesvis, fordi vi syntes det ar morro å se hvordan de så ut. ganske uvitenskapelig, men allikevel morro å se hvordan prosjektiler ser ut fra forskjellige våpen.

Link to comment
Share on other sites

Pøhh!

 

På CSI Florida tok de en skurk ved å bevise at hans støpetang var brukt til å produsere buckshot som patologen hadde plukket ut. Støpetangen etterlot seg rifter og spor i haglene.

 

Ellers vil mekanismer, magasiner, utkastere, tennstfter og fingre etterlate spor på hylser (Igjen, på CSI).

 

I virkeligheten har nok valg av hagle (stor og bråkete) og den umiddelbare nærhet som trengs for å drepe, introdusert mer enn nok bevismateriale til å få løst saken.

 

 

Case Closed!

Link to comment
Share on other sites

forøvrig var det en episode av dette CSI-programmet, hvor de skulle ha tak i noen som hadde etterlatt seg .45 prosjektiler fra en "polygonpipe"

 

flausa produsentene av episoden gjorde, da de viste bilder av prosjektiler fra polygonpipe, og prosjektiler fra "vanlig" pipe, var at de hadde forbyttet bildene!

 

etter dette stoler jeg ikke helt på infoen jeg får fra CSI... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Helt klart, jeg tenkte på de mekaniske merkene som alle USproduserte lyddempere lager på kulene ( i hvertfall hos CSI ). Jeg tror vel egentlig at dette er et spessielt amerikansk fenomen, her innvirker jordrotasjonen, månens plassering på himmelen og barometertrykket i det øyeblikk kula passerer siste bafle i demperen. :wink:

 

Huff, skikkelig OT

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva var poenget med denne tråden? Dersom du som er trådstarter har skutt noen, eller planlegger å gjøre det, er det en ufattelig ubehjelpelig måte å skaffe deg info på, i et offentlig forum som vi vet leses av politiet.

Dersom du har en "Mythbusters" type interesse av dette (er vel det som betyr akademisk i dette tilfellet? For jeg tviler vel på om dette er et av de store samtaleemnene i akademia... :wink: ) kunne det kanskje ha kommet tydeligre frem i ditt første spørsmål? Bare min 2c, som vel er offtopic da, siden jeg ikke har den ringeste ide om temaet... :oops: Jeg poster dette allikevel, og håper det går greit.

Bent

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurte på om man kunne avgjøre hvilken hagle som har avfyrt en hagleskur. Slik som man kan avgjøre hvilken rifle som har avfyrt et spesielt prosjektil.

 

Beklager om det var litt teite formuleringer som antydet at jeg hadde kriminelle hensikter. Hadde vel fått en plass i 'Norges dummeste skurker' da :D

Link to comment
Share on other sites

siden dere som synes at vi som synes det er morro å fundere over slikt et teite, synes jeg at dere som synes vi er teite er skikkelig teite tilbake, kanskje enda teitere. nesten like teite som de som kommenterer folk som ikke skriver 100% riktig norsk. basta!

 

det må da være lov å fundere over ting uten at folk skal komme og mene ditt og datt?

 

jeg synes folk som diskuterer side opp og side ned om f.eks. jakthunder er temmelig teite, spesielt når de skal fortelle om den nye hunden sin som jeg gir komplett beng i.

men når noen skriver en komplett usaklig tråd om noe jeg ikke interesserer meg for lar jeg det som oftest gli, også tenker jeg "jaja", klikker meg videre og leser noe jeg interesserer meg for.

 

huff så krass jeg er, nå får jeg vel kjeft for det også.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke lest meg opp på emnet, men jeg vil tro man kan finne ut av ganske mye. Det aller meste av dette er offentlig kjent via fagbøker man får kjøpt fritt i tillegg til at det titt og ofte beskrives i tv-serier og populære media, så jeg slipper vel ingen hemmelighter her:

Skuddbildet kan si noe om avstanden og retningen det ble skutt fra, slik at man finner riktig sted å lete etter andre spor (et hårstrå med DNA der skytteren må ha stått for eksempel). Type og størrelse hagl samt kjemisk sammensetning av hagl og kruttrester kan si noe om hva slags ammunisjon som ble brukt. Dersom skytteren ikke fant og plukket med seg forladningen, så kan denne ha identifiserbare spor fra løp og eventuelt choketube, i tillegg til at den gir en god del informasjon om type ammo og våpen (den gir blant annet sikker kaliberangivelse). På kort hold ender ofte forladningen opp inne i målet, og dermed får man en utmerket mulighet til å identifisere våpenet.

 

Har man hylsa blir det selvsagt enda enklere.

 

Svaret må vel bli at det generelt ikke er lurt å skyte på noe du ikke har lov til; i alvorlige saker settes det inn så mye ressurser at sannsynligheten for å slippe unna er liten.

 

Relevans for jakt og sportsskyting: Det er fullt mulig å bruke slike metoder i etterforskning av tyvjakt. Videre er det jo mange som tar vare på et skutt prosjektil eller to fra sitt våpen, gjerne plukket ut av en elg. Skulle våpenet senere bli stjålet, så kan det være en ide å gi politiet den skutte kula. Da kan man sammenligne med kuler fra eventuelle åsteder hvor våpenet måtte bli brukt, og muligens snevre inn nota litt når man skal finne ut hvem som har stjålet og skutt (det kan f.eks. hende at kun et fåtall personer har beveget seg fra stedet våpenet ble stjålet til stedet det ble skutt med, i det aktuelle tidsrommet). Noe færre som tar vare på skutte forladninger antar jeg, men det måtte nevnes :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...