Jump to content

Browning X-Bolt Superlight eller Tikka T3X Superlite


Cesar

Recommended Posts

Hei.

Er ute etter ei lett rifle i kaliber 308 W. Denne skal brukast til hjortejakt i bratte vestlandslier

Valget blir mellom  Browning X-bolt Superlight eller Tikka T3X Superlite.

Prisen er relativ lik og vekta likeså....

Så då spør eg her...?

Er der noko stor kvalitetsmessige forskjeller, presisjon eller er det samme kva eg velger av desse to...?

Treffpunktforskjell med og uten demper...?

Vart litt rådvill her....Takker for hjelp og erfaringer.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du begår neppe noen stor feil uansett hvilken du velger. Med den rette ammunisjonen kan du forvente meget god presisjon av begge. Noen rifler "spiser alt", andre er mer kresne i kosten. Hva som går best i din rifle vet du ikke før du har prøvd, samme med om/hvor stor forskjell det er med og uten demper. Noen mener Tikka har en bedre magasinløsning (3)  enn Brownings trommelmagasin (4) og at ettermarkedet er bedre på deler, ikke vet jeg. Jeg kjøpte en A-bolt i .308W til dama, fungerer greit den også. Om du går for Tikka vil jeg anbefale å beholde pipelengde 51 cm hvis du kan leve med det. Finnes gode dempere som bygger bare 10-11 cm ut over munningen. Er det mulighet for å velge justerbar kolbekam ville jeg tatt med det. Gå i butikken, klå på begge, og velg den som tiltaler deg mest.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

https://www.jeger.no/jaktvaapen/rifle/test-av-lette-rifler-som-skyter-bra

 

Browningen har 42 cm løp, Tikkaen 51 cm. Jeg vet allerede her hvem jeg ville valgt, dersom valget sto mellom kun de to. Det kommer garantert et blyforbud skal du se, så når du går for såpass korte piper, så håper jeg at du lader selv. Her er en test av 130 gr TTSX 308W i 61 cm pipe, ladet 20 m/s høyere enn fabrikkammoen. V0 970 m/s 100-500 yards. Med såpass god fart så hadde jeg forventet bedre.

Her er en blykule 308W v0 809 m/s (56 cm pipe).

 

Her er enda en blykule, dog i 300 wm.

Her er en kobberkule i 300 wm.

 

 

Om ikke kuleprodusentene lager bedre kobberkuler, så kjøper jeg kanon.

Link to comment
Share on other sites

Gå i butikken og ta på begge. Tviler veldig sterkt på at en har bedre presisjonen enn den andre. Ut i fra videoer eg har sett på YouTube er begge et godt valg.

 

Personlig hadde eg gått for browning pga kort gjenget løp fra fabrikk og flush 4 skudds magasin. Vil tippe det blir min neste lett jaktrifle til neste sesong. Har hatt tikka t3 lite i 6.5x55. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Nybegynn3r said:

https://www.jeger.no/jaktvaapen/rifle/test-av-lette-rifler-som-skyter-bra

 

Browningen har 42 cm løp, Tikkaen 51 cm. Jeg vet allerede her hvem jeg ville valgt, dersom valget sto mellom kun de to. Det kommer garantert et blyforbud skal du se, så når du går for såpass korte piper, så håper jeg at du lader selv. Her er en test av 130 gr TTSX 308W i 61 cm pipe, ladet 20 m/s høyere enn fabrikkammoen. V0 970 m/s 100-500 yards. Med såpass god fart så hadde jeg forventet bedre.

Her er en blykule 308W v0 809 m/s (56 cm pipe).

 

Her er enda en blykule, dog i 300 wm.

Her er en kobberkule i 300 wm.

 

 

Om ikke kuleprodusentene lager bedre kobberkuler, så kjøper jeg kanon.

Hhmm. Så du mener at 42cm 308win blir for lav hastighet til å ekspandere kulen nok? Ttsx 130gr alså. Ville du heller gått for 30-06 kort løp?

Link to comment
Share on other sites

Runarash skrev (39 minutter siden):

Personlig hadde eg gått for browning pga kort gjenget løp fra fabrikk og flush 4 skudds magasin.

Og du får kolbehalssikring a' la hagle i tillegg. Bedre å bære i hånden. Har hatt en, og burde vel egentlig ikke solgt den. For den gikk som en stråle, men det var før gjeldende garderobe, og noe må ofres i mitt stadige begjær for noe nytt. 

Akkurat det med demper må testes individuelt pr. våpen, finnes ingen fasit. 

Link to comment
Share on other sites

Runarash skrev (6 timer siden):

Hhmm. Så du mener at 42cm 308win blir for lav hastighet til å ekspandere kulen nok? Ttsx 130gr alså.

Hvis man lader selv (så hardt man får det uten cfe 223), så går det kanskje bra - innenfor 150 m. @t-trim har en Tikka T3X Lite med 47 cm pipe, og med 150 gr TTSX får han liten effekt etter, var det 160 m (rett meg hvis jeg tar feil)?

 

Våpenet skal brukes til hjortejakt i bratte vestlandslier, skriver TS, og skuddavstanden blir kanskje ikke så stor? Da går det fint. Dette må selvsagt vurderes.

 

Runarash skrev (6 timer siden):

Ville du heller gått for 30-06 kort løp?

Jeg ville ikke gått for 30-06 i 42 cm pipe, hvertfall ikke uten lyddemper.

@M67 beholder vel akkurat panneluggen sin.

Link to comment
Share on other sites

Pipelengde er ikke det korrekte målet å bruke for "hendig rifle".

Mål lengde fra avtrekker til munning.

Med lik lengde fra avtrekker til munning har vel Browningen et par cm lenger pipe enn Tikkaen pga lengden på låskassa. En Blaser R8 har vel 7-8cm lenger pipe enn Tikkaen ved lik totallengde. 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Nybegynn3r said:

Hvis man lader selv (så hardt man får det uten cfe 223), så går det kanskje bra - innenfor 150 m. @t-trim har en Tikka T3X Lite med 47 cm pipe, og med 150 gr TTSX får han liten effekt etter, var det 160 m (rett meg hvis jeg tar feil)?

 

Våpenet skal brukes til hjortejakt i bratte vestlandslier, skriver TS, og skuddavstanden blir kanskje ikke så stor? Da går det fint. Dette må selvsagt vurderes.

 

Jeg ville ikke gått for 30-06 i 42 cm pipe, hvertfall ikke uten lyddemper.

@M67 beholder vel akkurat panneluggen sin.

Jakter selv i bratte vestlandslier og sjelden avstanden kommer over 60m, med mindre man går helt opp på fjellet over tregrensen. Har egen rifle til sånt. Så med mindre TS har planer om skyte dyr over 150m inni bjørkeskog skal vel 42cm funke greit 😅 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (16 timer siden):

Hvis man lader selv (så hardt man får det uten cfe 223), så går det kanskje bra - innenfor 150 m. @t-trim har en Tikka T3X Lite med 47 cm pipe, og med 150 gr TTSX får han liten effekt etter, var det 160 m (rett meg hvis jeg tar feil)?

Ingen problem å jazze opp hastigheten i min ex X-bolt, uten å tøye grenser. Hadde et usedvanlig glatt løp. Bildene er med cfe223, og 150 grs TTSX. Oppnådde også gode hastigheter med N 11, og samme kule (Har ikke bilder, og data akkurat nå).

Med 130 grs, og 42 cm løp, tja kanskje ? Hvis ikke lad med en tung, og lob den inn ;)

 

20190607_185629.jpg

20190719_141122.jpg

20190719_141136.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...