Jump to content

Nybegynner og antall håndvåpen?


Rausheim

Recommended Posts

Noen som faktisk vet hva praksis er nå for antall håndvåpen for en "rekreasjonsskytter" i klubb tilknyttet NSF?

 

Før var det maks/minst 4 og ofte måtte det litt taktisk søking om de ville ha både 45 og 9mm.

 

Min tolkning er med nåværende lovverk at en fersk skytter med 6mnd og alt det der kan erverve til hvert program nå. Er dette riktig?

 

Om så er, har rekreasjon og mosjon blitt til en?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter gjeldende lovverk bortfaller disse kategoriene, men de erstattes istede med et løpende aktivitetskrav for erverv.
Det spekuleres på om intensjonen faktisk er at det skal være løpende, men ordlyden og i det minste mitt lokale våpenkontor mener det, frem til noe annet blir presisert av rett instans.

Så ja, i teorien skal man kunne erverve våpen i hvert godkjente program, selv som fersking. Dette med kreativ søking er også borte, de skriver selv at de innser det kan være behov tilpassede våpen til hvert enkelt program, og derfor er det nå ett våpen per godkjente program (pluss eventuelt reservevåpen, i entall).
I praksis står man i fare for at det eksisterer en del gamle vaner som er vonde å vende og man ikke får mer enn 4 ved førstegangssøknad og får nekt på 2stk 9mm søkt samtidig... 

Edited by vass
semantikk
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, vass said:

Det spekuleres i om intensjonen ... 

Kommer sjelden noe godt ut av å spekulere.

 

Når jeg var på opptak ved xxx i 1990 var det mye rykter om alt som skulle skje i aspirantperioden og opptaket. Kullsjefen holdt en tale for oss om rykter og sa:

"Rykter kan man gjøre to ting med: 

1. avskriv det som det tull, fjas og sladderkjerring-prat det er, eller

2. Legg på det dobbelt og send det videre. Og anta at den som du hørte det fra har gjort det samme"

 

Kloke ord jeg forholder meg til den dag i dag.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Bartemannen said:

Kommer sjelden noe godt ut av å spekulere.

 

Når jeg var på opptak ved xxx i 1990 var det mye rykter om alt som skulle skje i aspirantperioden og opptaket. Kullsjefen holdt en tale for oss om rykter og sa:

"Rykter kan man gjøre to ting med: 

1. avskriv det som det tull, fjas og sladderkjerring-prat det er, eller

2. Legg på det dobbelt og send det videre. Og anta at den som du hørte det fra har gjort det samme"

 

Kloke ord jeg forholder meg til den dag i dag.

 

Jo, det kommer gode ting ut av å spekulere når det kommer til lovverket, spesielt nå når det er ferskt. Det fører til diskusjoner der man kan dykke ned i dybden, se på all tilgjengelig dokumentasjon samt tidligere paragrafer for å vurdere om det er ting som ser rart ut.
Da kan man via forbund utfordre de rette instansene med spørsmål på hvorvidt det som står i lovverket er det de mener skal stå der, det er ikke alltid ordlyd og intensjon nødvendigvis ender opp likt, ei heller er det alltid slik at de klarer å skrive noe på en forståelig måte.

Vanligvis skal jeg dog være enig, jeg har nok med å holde orden på meg selv, har ikke tid til rykter og sladder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Bartemannen said:

Nei, feil @vass.

 

Man trenger ikke spekulasjoner eller rykter for å gidde å sette seg inn i lovverket. Jeg leser det som den største selvfølgelighet når det skjer endringer eller det kommer noe nytt.

Rykter nekter jeg å forholde meg til.

 

image.png.27053137805152b2fea166963323ebaa.png

 

Slå opp i en ordbok neste gang...

Link to comment
Share on other sites

 

22 hours ago, vass said:

...... Det spekuleres i .. 

Nå skrev vitterlig du "spekuleres i"

Det er forskjell i "spekulere i" og spekulere ". Noe som blir uttrykkelig påpekt av Språkrådet: https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/spekulere-i-og-spekulere-pa/

Du var taktisk som la ved en definisjon av "spekulere ", men ikke "spekulere i" som var ordlyden du brukte.

 

Slå opp litt mer neste gang...

 

PS! Du trenger fortsatt ikke spekulasjoner for å ønske å sette deg inn i lovverket @vass.

Link to comment
Share on other sites

Når forvaltninga er de som tilsynelatende spekuler mest, både på og i kan det være ganske vanskelig å forholde seg til lovverket for oss dødelige, noe vi som våpeneiere faktisk plikter å sette oss inn i.

 

sånn til trådstarter, jeg leser også forskrifta som du gjør.

rundskriv er utgått og ny lov sier 10 treninger/stevner 6 siste måneden for å erverve et våpen til hvert godkjente program.

praksisen i distriktene varierer sikkert massssse derimot, bare se på de som ikke behandler halvautoer til sport. men jeg forholder meg altså til nye forskrifta og ikke gamle. Så får heller tante forklare meg hva som er feil med min tolkning

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bartemannen said:

 

Nå skrev vitterlig du "spekuleres i"

Det er forskjell i "spekulere i" og spekulere ". Noe som blir uttrykkelig påpekt av Språkrådet: https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/spekulere-i-og-spekulere-pa/

Du var taktisk som la ved en definisjon av "spekulere ", men ikke "spekulere i" som var ordlyden du brukte.

 

Slå opp litt mer neste gang...

 

PS! Du trenger fortsatt ikke spekulasjoner for å ønske å sette deg inn i lovverket @vass.

 

Jesus, Maria og Josef, du skjønte veldig godt hva jeg mente.. Jeg foreslår du heller bruker litt tid på å sette deg inn i lovverket selv såpass du faktisk kan bidra med noe i slike tråder, utover det å referere til din tid i grønt og blått i tide og utide..

Link to comment
Share on other sites

On 11/20/2021 at 8:19 PM, Rausheim said:

Noen som faktisk vet hva praksis er nå for antall håndvåpen for en "rekreasjonsskytter" i klubb tilknyttet NSF?

 

Før var det maks/minst 4 og ofte måtte det litt taktisk søking om de ville ha både 45 og 9mm.

 

Min tolkning er med nåværende lovverk at en fersk skytter med 6mnd og alt det der kan erverve til hvert program nå. Er dette riktig?

 

Om så er, har rekreasjon og mosjon blitt til en?

PER DAGS DATO;
Så er ikke mosjon eller rekreasjon noe. Dette er fra et rundskriv tiltenkt forrige forskrift.
Det med taktisk søking var noe gammalt rør fra før kompendiumet som hjalp politiet kom, det er heller ikke relevant lenger med ny lov og forskrift.

Så lenge du er aktiv innen de forskjellige grenene, så kan du eie alle våpnene du kommer til å bruke.
Vanlig praksis er vel fortsatt at du får innvilget mellom 2 og 4 våpen første gangen du søker som NSF skytter etter 6 mnd, avhengig av klubb og distrikt. Du kan søke så fort du vil på våpen nummer 3 eller 5 så fort du vil etter 2 eller 4 er ervervet.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Bartemannen said:

Kommer sjelden noe godt ut av å spekulere.

 

Når jeg var på opptak ved xxx i 1990 var det mye rykter om alt som skulle skje i aspirantperioden og opptaket. Kullsjefen holdt en tale for oss om rykter og sa:

"Rykter kan man gjøre to ting med: 

1. avskriv det som det tull, fjas og sladderkjerring-prat det er, eller

2. Legg på det dobbelt og send det videre. Og anta at den som du hørte det fra har gjort det samme"

 

Kloke ord jeg forholder meg til den dag i dag.

Desverre er spekulering det vi har nå. Etter en telefonsamtale med den lokale tanten, så driver de å river seg i håret og veit ikke hvordan de skal håndheve ting lenger uten rundskriv fra POD, og POD nekter å prate med de. Om du vil ha mindre spekulering, gjerne send en klage til POD.

Link to comment
Share on other sites

Er nyskjerrig, har noen efaringer med dette?  (La til info dette på en annen tråd også, bare for å få litt forskjellige svar)
Noen som faktisk har forsøkt å søke et våpen til hvert godkjente skytterorganisasjon de er medlem i? Feks DSSN?


Spør da jeg er forholdsvis ny skytter i DSSN, men innehar nå nok aktivitet til å søke om våpen nå.
DSSN sine klasser er jo såpass forskjellige at jeg syns det er ganske logisk å ville ha et våpen til hver klasse da et våpen i feks standard klassen ikke vil være konkurransedyktig i open osv.

Tenker da å søke om et våpen til hver klasse som man kan søke til utenom de klassene med 2 års aktivitetskrav (Semi-Auto Open, Semi-Auto standard, PCC)
Det blir da alt i alt 11 våpen (et til open, standard, production, classic, revolver, manual action open, manual action standard, mini-rifle, shotgun modified, shotgun standard og shotgun standard manual)

Innehar flere våpen som er registrert til jakt men som ønskes omreg til DSSN da det er der de blir brukt (feks en Ruger 10/22 og TROY PAR).


Tror dere våpenkontoret ville godkjent dette dersom man sender med et langt vedlegg som forklarer forskjellene på klassene og hvorfor det søkes et våpen til hver klasse, eller er det glemmesak? 
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...