Jump to content

Umulig å få samle tillatelse på ei halvauto rifle ?


Sku

Recommended Posts

Leste i en tråd for et par dager siden, husker ikke hvilken, at det skulle være umulig å få samletillatelse på halvauto rifler. Gjelder det også jaktrifla HK 770 hvis man søker om å samle på tyske jaktrifler ? Har en HK 770 nå i jaktgarderoben men den blir ikke brukt da den er lagd for kjemper og ikke lille meg. Hjelper ikke å kutte stokken heller for avstand fra der hånda er til avtrekkern er for lang for mine korte fingre (er klar over at korte fingre er korrelert med lengden av andre kroppsdeler....).  Men som samlevåpen og safe queen så vil den jo duge, i følge min favoritt guntuber USOG så er jo den den mest spesielle jaktrifla ever made.

 

Noen som vet av noen som lager customstokker billigere enn Rafdahl? Å koste på over 20kkr på ei rifle med uviss levetid pga nesten umulig å skaffe reservedeler, frister ikke.

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Kjenner til en som samlet på Heckler & Koch for en god del år siden, men det var bare problemer. Han fikk nesten ikke innvilget noe og brukte masse penger på advokat og diskusjoner med våpenforvaltningen. Til slutt ble han så lei at han plomberte hele samlingen og solgte alt. 

 

Halvautomatiske rifler er vel i den nye våpenloven definert som et "ekstra farlig våpen".

Mener det står at en først må ha en samling på 25 våpen, og ha vært samler i mer enn 5 år før en kan søke på slikt.  

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...