Jump to content

Oppbevaring av våpen på hybel?


Bygda

Recommended Posts

Nå regner ikke jeg med dette er greit, men spør likevel.

Har barndomshjemmet som adresse, men bor på studenthybel i ukedagene. Her i byen er jeg nå på tur til å skaffet meg medlemskap for å skyte med pistol, men det er nå først jeg innser at jeg kanskje driter på leggen. Hjemme så har man jo våpenrom og oppbevaring har aldri vært ett spørsmål... Derimot så er spørsmålet nå om jeg har lov å dra med glocken til hybelen, ha den der i ukedegene mandag-fredag og ta den med hjem til helga.

Leier en kjellerleilighet, men med fancy gipsvegger og fancy gulv så å spørre huseier om å få bolte fast noe er lite vits.... 

 

Så, for å sette det på spissen:

Har jeg lov å dra med pistolen og la den ligge i leiligheten i ukedagene, bruke den og ta den med tilbake? er det i gråsona, er det ulovlig? 

Link to comment
Share on other sites

Har forøvering ikke noe våpenskap. Slipper unna med slikt når gamlingen hjemme har 12 kvadrat med lagringsplass for våpna. 

Er det forøvrig noe regler på hvordan det skal skrues fast? Eller kan man bruke alt fra 1mm til 100000mm bolter/ skurer?

Om kravet bare er at det skal skrues fast så kunne man jo faktisk kjøpt ett sånt https://www.sikkerheten-selv.no/produkter/brannsafe-og-skap/vapenskap/vapenskap-handvapen/raufoss-safehouse-vapenskap-for-handvapen/?gclid=Cj0KCQiAsqOMBhDFARIsAFBTN3fQJcOaPmCJgWYuHsJAwxbcGzsrsMLHOOkkSFNYNiVjJQkRyo2lbCEaAmTKEALw_wcB 

Spørre huseier om å få henge opp et bilde og rett og slett bruke 2 små skruer "nok til å holde vekta av skapet men ikke noe særlig mer".  Om det ikke er fastsatt spesifikke krav for fastmonteringa så kan jo dette være løsningen?.

Ser flere skriver at det ikke er lov å oppbevare våpen andre steder en boadressa. La oss si at man teoretisk sett har kompiser som ikke har plass hjemme og dermed kjøpt våpenskap og oppbevarer dette hos sine besteforeldre?. Tror ikke vedkommende har tenkt over at han kanskje bryter lover i det heletatt da han er innom de flere ganger i uka og bor knappe 1 minutt unna. Hvor skal man søke eksempelvis. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Forsikringsgodkjenningen spesifiserer hvordan skapet skal festes, og kan variere fra skap til skap. Se monteringsanvisningen som følger med skapet, eller hør med produsenten.

Det er bare å søke i brevs form om å oppbevare våpen på andre steder enn din folkeregistrerte adresse. Forklar situasjonen detaljert slik at politiet får tilstrekkelig info til å kunne gjøre en sikkerhetsmessig vurdering.

Link to comment
Share on other sites

Dette er bare synsing - men, er det mulig å argumentere for at hybel/brakke/etc. er likestilt med kravene man har når man er ute på reise med våpenet (f.eks. når man er på stevne og bor på hotell eller campingplass). Det er jo naturligvis krav om forsvarlig nedlåsing osv. da også, men man har nødvendigvis ikke de samme kravene som når man er hjemme.

Edited by tg1
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, vavlo said:

For å kunne oppbevare utenfor folkeregistrert adresse kreves godkjenning fra politiet. Det skal søkes om dette senest tre uker før våpen evt flyttes. Du kommer uansett ikke utenom kravet til godkjent oppbevaring, aka FG godkjent skap.

Man trenger vel ikke søke, bare sende melding og gi beskjed om hvor våpnene skal oppbevares.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/9/2021 at 10:24 AM, tg1 said:

Dette er bare synsing - men, er det mulig å argumentere for at hybel/brakke/etc. er likestilt med kravene man har når man er ute på reise med våpenet (f.eks. når man er på stevne og bor på hotell eller campingplass). Det er jo naturligvis krav om forsvarlig nedlåsing osv. da også, men man har nødvendigvis ikke de samme kravene som når man er hjemme.

Nei, det kan det ikke.
For at man lovlig skal kunne oppbevare våpenet på hybelen på permanent basis skal dette meldes inn jamfør Våpenforskrifta §6-2 1. ledd. Intensjonen her er i følge høringsnotatet å gjøre ting enklere for bl.a. hybelboere. For å si det på en enkel måte så melder du flytting av bostedsadressen til våpenene. Dette er bare naturlig da de vil befinne seg der brorparten av tiden, men man står selvsagt fritt til å ta de med seg hjem i helgene, men i hovedsak skal de oppbevares på hybelen. Helgene vil dekkes av Våpenlova §20 som omhandler midlertidig oppbevaring.
 

Bestemmelsene i Våpenlova §19 og Våpenforskrifta §6-1 blir da gjeldende, med andre ord krav om korrekt oppbevaring i våpenskap eller våpenrom.

Edited by vass
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på den teksten. Hvordan skal varig opphold defineres?

Spørsmålsstilling; Jeg har to boliger. Den ene har folkeregistrert adresse. Jeg har ikke mer varig opphold i den ene eller den andre, men de er ihht til regelverket definert som hhv primær og sekundærbolig. Jeg jakter og skyter med utgangspunkt i begge adresser (i forskjellige kommuner). Rent praktisk ville det vært greit å oppbevare våpen (for ordens skyld; godkjent oppbevaring) på begge adresser. Må man ta med seg alle sine våpen til en adresse, eller kan de fordeles? Om de kan fordeles, vil det da være krav til å spesifisere hvilke våpen som befinner seg på de enkelte adresser til enhver tid?

Vil nok ta det opp med mitt lokale våpenkontor etter hvert, men greit å få høre om noen har "gått runden".

Link to comment
Share on other sites

Folkeregistert adresse er din primære bolig. Skal våpen oppbevares "permanent" i pendler bolig sender du brev tre uker før "flyttingen" av våpene. Lenge siden nå men slik gjorde jeg det når jeg jobbet i forsvaret som pendler. Snakket med våpen kontoret og de var happy så lenge de viste hvor de var. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...