Jump to content

Kikkertsikte til semi-lettvektsrigg, Zeiss v6 3-18x50 eller Leupold VX5HD 3-15x44?


Hognajegern

Recommended Posts

Har nå bestemt meg for å utvide våpenskapet med rifle hovedsakelig tiltenkt villreinjakt i norge. Også smygjakt i ny og ned. 

 

Har landet på browning x-bolt super light i 308 (er redd 6,5x55 i 45cm pipe blir litt snevert, noen som mener anna? Fikser evt norma sin silence ammo problemet). Finner ikke bedre alternativ på 2,6kg eller mindre til 16 000. Men gi beskjed om det gjør. 

 

Må derfor også ha kikkert på rifla. Noe lett, med balistisk tårn og zoom på 15 eller mer. 

 

Har sett meg ut zeiss v6 3-18x50 eller Leupold VX5HD 3-15x44. Noen som har sammenlignet disse to?Begge til rundt 16-17 000, men får tak i begge for ca 12 000.

 

Evt andre konkurrenter?? 

Edited by Hognajegern
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, t-trim said:

Finner vel lettere kikkerter en det der? Trenger du så mye forstørrelse?

Ja, ohoi. Finnes mange under 500g. Men skal man ha en med balistisk tårn og det zoom-rekkeviddet så må man langt opp i pris. Ptoblemet er at de fleste fort går langt over 650g. Beste alternativet jeg har sett så langt er swarovski z5 på 450g. Men den koster rundt 20-25 000, hvis man får tak i. 

 

Leupolden veier 544g

Zeiss n veier 630g

Grunnen til at jeg vurderer zeiss selv om den er 100g tyngre er at jeg er fornøyd med zeiss fra før av, samtisig som det er en solid kikkert. 

 

Gi gjerne beskjed om du vet om liknende alternativ som er bedre. 

 

Om jeg trenger så mye forstørrelse er jo alltids et godt spøramål. Til de fleste situasjoner hadde sikkert 12x holdt, kansje tilogmed 10. Men finner meg selv ofte i å bruke 15-18 på z8i'n min. 

Kan hende jeg vurderer å gå ned i forstørrelse om det finnes alternativ som sparer mye vekt, men har ikke sett stort på det. Men 10x blir nok minimum. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Elgjaeger said:

Dersom du klarer å få tak i en Swarovski Z3 4-12x50 bt er jo det et greit alternativ på 431g. Ellers er Leupolden du refererer til fin, er også en Vortex Razor 3-15x42 hd lht på ca 540g

Har sett på å få tak i både z3 og z5 ja (helst z5). Men er jo utgått, så må enten få tak i brukt eller fra over dammen. 

 

Sett på den Razor LHT også ja, men konkludert med at jeg heller går for leupold etter å ha undersøkt litt. 

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Stihl Crazy said:

Viss du ikkje er heilt nødt til og ha ballistiske tårn og lys fins meopta optika 5. 3-15x44, zeiss v4 då, kva med 4-16x44. Ingen av dei er heilt lette men den fyrstnevnte har ein fornuftig pris, den andre heller ikkje så aller verst prisa.

De fra meopta veier for mye ift hva de tilbyr. Får ikke balistisk tårn, selvom den veier 600g. Da legger jeg heller inn noen ekstra kroner. Har innstilt meg på 10-15 000, så da prøver jeg å få mest mulig ut av d.

 

Den v4n veier 10g mer enn v6en, men minre zoom-rekkevidde. Så hær også legger jeg inn mere $$$. Får zeiss til god pris uansett. 

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg har å utsette på V6'en er justering i moa, og at den ikke har lys. Ellers er jeg supertilfreds. Merk at den har CCW tårn, mens det meste annet fra Zeiss er CW. 

Lett er den ikke akkurat da forsåvidt, men den er ikke blytung heller. 

 

Har en Vx-2 3-9x33 på lettvekteren min akkurat nå. Men har en March 3-24x42 som "hører til" på den rifla, men den sitter på langholdsrifla enn så lenge.

 

Leupold har en del kikkerter som er lette, med tårn. VX-3 4.5-14X40 f.eks. Og noen MARK modeller. Men de er ikke lette å få tak i/utgått. 

Link to comment
Share on other sites

Lys har jeg ikke brukt for på reinsfjellet. Akkurat det at den ikke er i 1cm/100m er også synd, men det får bare gå. Samme blir d med Leupold. Blir nok å teipe på en klikktabell når jeg får skutt inn på ulike hold.

Men ja, kunne vært lettere... Men alt av zeiss og swaro starter på like over 600g... Kvalitet veier tydeligvis 🙄 virdert noen z6i og z8i modeller, men havner bare på høyere pris uten å gå ned i vekt

 

Vurdert marchen, men da får jeg bare unødvendig mye zoom til samme vekt som zeissn. For ikke å snakke om unødvendig dyr 🙄

 

Synd at d er så mange gode kikkerter som nesten ikke er å få tak i... 

Link to comment
Share on other sites

March'en er rå, men man får ikke både i pose og sekk der heller. Den er kresen på øyeplassering på mye forstørrelse. Parallakse-justeringen er kresen. Og den blir mørk når du bikker 18-20x. Sånn blir det når man skal trøkke 3-24 i enn x42. 

 

Men det finnes en x52 (eller var det x50) utgave og. Uansett svindyrt. 

 

Swarovski har et par lette (som er utgått tror jeg) og Leupold har en del lette, der flesteparten er utgått. Følge nøye med på finn.no er nok lurt. 

 

Kompromiss på et eller annet blir det alltid. Har hatt lyst på ny kikkert lenge, men blir ikke enig med meg selv hva jeg egentlig vil ha🙈

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei. 
Du nevner alternativer til browningen, og Tikka har jo superlite som er oppgitt til 2,6kg. Denne har 51cm løp i 6,5x55, fortsatt kort i følge mange, men tror ikke dyra klager. Kommer på rundt 16K. 
Byttet stokk på min til Wildcat composites og sparte noen gram til. 
Med lett demper og Swarovski 3-9x36 er den lett og hendig. 9FEC93C2-3296-4232-A77F-F1893AC390B6.jpeg.ff46ee627db848ee58aaa2ff9aa36168.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Olemann said:

Tikka har jo superlite som er oppgitt til 2,6kg

Først: Takk for svar!

Ja, vurdert tikka t3/t3x superlite. Fordelen er at man kan kappe 308n ned til 45cm og spare ca 70g. Så da er den lettere en browningen. Vurderte 6,5, men føler meg tryggere med 308 i hjortelia lell, spessielt på 45cm (ikke for å provosere 6,5x55 gjengen, liker kalibreret selv) 

Men skal jeg ha tikka så må jeg også koste på den ny kolbe. Liker ikke fabrikkskjeftet i det heletatt. Da blir det enda dyrere 🙈 men vurderer det ja. 

Håper på å komme over en z5. Evt kjøpe fra USA. Demperen blir en svemko short. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Olemann said:

Wildcat composites

Ble litt frista nå. Hvilken av modellene har du? Ser den vanlige sparer 140g, mens den ultralette sparer 280. Da begynner vi å snakke. Er jo heller ikke mer enn 2500 + alle norkse avgifter for en heller. Kansje jeg må revurdere tikka samt se hva som finnes av skjefter 🤔 men, det er ikke d tråden skal omhandle 😅 men takk for tipset 👍

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha så lett som mulig rifle så har du kimber 84m (det er flere modeller, ned Adirondack og mounta Ascent er lettest, Montana er rett bak) og barrett fieldcraft. Vanskelig få noe lettere tror jeg. Har selv en Kimber på 2064g (uten kikkert/montasje/demper). Om du søker har jeg skrevet om den inne her tidligere. Har også Svemko Short på den.

 

En Z5 har jeg sikla på og. 

 

@msteiro har en lett remington 7 som det ligger info om inne her. @Blyhar også ei jækla lett rifle som er beskrevet i detalj her inne, men den er veldig custom. 

Edited by FreeSkier
La til siste avsnitt
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, FreeSkier said:

mounta Ascent

Hadde egentelig tenkt å holde meg til de 16000 kronene en xbolt koster, men alle budsjetter jeg setter ser ut til eksplodere uansett 🙄

Sikla på den mountain ascent på 2,15kg ja. Koster jo 2x så mye. Men skal jeg uansett ha en t3 ultralite til 16 + nytt skjefte til fort 8000 så er jeg ikke langt ifra. 

 

1 hour ago, FreeSkier said:

jeg skrevet om den inne her tidligere

Ganske sikker på at jeg er trådstarter i den samtalen også 😅 klarer ikke legge ifra meg det lettvektsprosjektet. Hadde tenkt detta som midlertidig løsning. Planen klar for når jeg drar det fullt ut, men det koster fort enda mere 😳

 

1 hour ago, FreeSkier said:

barrett fieldcraft

Også et flott alternativ. Å kapper jeg pipa til 45cm så er jeg også hær nede på 2,13kg. Må finne ut om sugerøret på mountain ascent kan kappes 🙈 Men igjenn, 27 000 for fieldcraft.

Montana derimot er jo så si et speilbilde av Fieldcraft. 2,31kg med 53cm løp. Bare 5000 billigere. Kan fort ende på den. 

 

Må nok bare få kjenne på alle tre ift hva som føles riktig. 

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite innspill; sikker på at du vil kappe løpet på 45 cm? Børsa blir jo veldig hendig, men du får med betydelig munningsvipp på kjøpet. Har selv en Kimber Montana i 260 Rem med 51 cm løp. Har aldri tenkt at løpet burde vært kortere. Og børsa er en drøm å bære på, også i bratta etter hjort.

 

Jeg ville ha prøvd først med original lengde, og heller kappet etterhvert.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, lilleulv said:

kappe løpet på 45 cm?

Skal som nevnt ha på en svemko short på 245g på den. Kunne gått for nano på 185g, men de 60 gramma skal jeg koste på meg og de rundt 😊 

 

3 hours ago, Elgjaeger said:

Montana .308 med 45cm pipe

Se der ja. Fort noe slikt jeg også ender med.

Begynt å legge ifra meg tikka og browning nå. Ser jo at jeg uansett ikke får tikka ned på samme vekta uten å koste på den nytt skjefte osv. Da er man like langt. 

 

Fortsatt ikke sikker på kikkerten dog. Vurdert samme z6i som du har, men håper å finne bedre alternativ (mer zoom men fortsatt rundt 500g eller mindre). Selv om det på dette stadiet bare er snakk om flisespikkeri. 

Ønsker bare litt mer zoom. Men kan være jeg bare må si meg fornøyd med 10x. Får tida vise. 

Edited by Hognajegern
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Hognajegern said:

Ble litt frista nå. Hvilken av modellene har du? Ser den vanlige sparer 140g, mens den ultralette sparer 280. Da begynner vi å snakke. Er jo heller ikke mer enn 2500 + alle norkse avgifter for en heller. Kansje jeg må revurdere tikka samt se hva som finnes av skjefter 🤔 men, det er ikke d tråden skal omhandle 😅 men takk for tipset 👍

Hei. 
Først litt historikk. 

Jeg ville ha en lett rifle i 6,5x55 til kombi mellom rype og hjort. Kikket en del på Kimber modellene, men da hadde det blitt annet kaliber og jeg ville ikke bli avhengig av å lade selv. 
Kom over en brukt superlite i kaliberet og kjøpte det, hadde egentlig tenkt å kjøpe nytt. Pengene jeg sparte måtte jo brukes. Kikket på Wildcat sine ultralette stokker og de var fristende. Selges imidlertid kun som blanks, og ingen forhandlere i Norge. Fant via Facebook ut at Forslund kolvmakeri i Sverige hadde lagt ut en del bilder på sidene deres og tok kontakt med han. Han hadde tilfeldigvis en stokk til overs som var klargjort for justerbar kinnstøtte. Da jeg skulle til Sverige for villsvinjakt ikke lenge etter bestilte jeg denne selv om jeg egentlig ikke hadde tenkt på justerbar kolbe. Han gjorde ferdig stokken og beddet denne mot en annen T3(ikke optimalt) og fikk den sendt dit jeg skulle jakte. Sparte ca 190 gram i forhold til originalstokk da justerbar kolbekam legger til litt ekstra vekt. 
Veldig trivelig og servicevennlig kar. Kostet meg 6,5k.  Hadde blitt litt dyrere hvis han ikke hadde hatt en til overs. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Elgjaeger said:

Jeg er mest på elg og hjortejakt med denne og ofte i skog som bildet viser, derfor viktigere med lav forstørrelse enn høy. 
 

Kunne greit skiftet til lettere kikkert, men synes Z6i er knakende god og hvertfall mye lettere enn Z8i.

Da er det jo en ideell kikkert. 

 

Er dette med kvalitet og vekt. Finnes jo lettere kikkerter, men de med god kvalitet og mye glass veier jo ofte mer. I tillegg vil jeg ha litt forstørrelse samt tårn på den. Å der går jo også vekta opp. 

 

Har z8i 2,3-18x56, å den er knall til det meste. Bare ikke å drasse 3-4 mil hver dag i reinsjakta. Men den sitter jo på ei pakke som er lik kikkerten. Ikke helt optimal totalvekt. Men sabla god å skyte med. 

Link to comment
Share on other sites

Løste seg jo bra da @Olemann.

Siden jeg tenker på 308 er det litt hipp som happ. Vill egt ha 7mm-08, men er jo omtrent ikke ammo å oppdrive. Skal bli god bak børsa, så må nesten ha helmantel tilgjengelig. 

 

Ser det er noen i svergie som forhandler de ja. Vurdert alternativet å få tak i der, men blir tungvindt med tilpassning. Men rafdal ordner det helt sikkert. Da blir det fort 8-10 000 for alt. Kjøper jeg da ny børse så blir det 25 000. Samme som fieldcraft, og dyrere en montana. Ser noen som har gjort det og spart opptil ca 300g. Har da en t3 på 2,3kg til 25 000. Løper er 2cm kortere enn fieldcraft og montana. Men er ikke sikkert jeg kan kappe en ultralite pga flutene og konflikt med gjenging. Så ser ut til at montana er letteste og billigste alternativet alikevell,evt fieldcraft

 

Men utrolig fin børse du fikk deg 🤩 ser jeg må ha litt mønster på skjeftet

Link to comment
Share on other sites

Blir fort dyrt å bygge om ja, billigere med en ferdig Montana sikkert, selv om noen har sagt at den kan være litt kresen på ammunisjon. Vanskeligere å skyte godt med lett børse også, men trening på rekylopptak skal hjelpe mye. 

Hadde en T3 lite i 223 før tiltenkt til rypejakt, men den ble for lite brukt og ble solgt. 
Savnet også ei lett rifle til hjortejakt da børsa  som brukes på post har stor kikkert, lengre løp, halvtung i seg selv og halvstor lyddemper. Kombinerte bruksområdet og gikk for 6,5x55 som bør være greit mellomkaliber. Arvet nettopp en del skudd fra en aktiv skytter også, så har en stund. 
Egentlig litt jålete stokken for mitt bruk, men samtidig moro med noe litt annerledes. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Olemann said:

billigere med en ferdig Montana sikkert, selv om noen har sagt at den kan være litt kresen på ammunisjon

Tipper det har lite med faktisk presisjon på rifla å gjøre, men mer det at den er lett. Derfor vanskelig å skyte godt med. Men jeg vet ikke. 

 

Det er en ting jeg ikke er 100% tilfreds med på min Kimber, og det er litt ymse mating fra blindmagasinet. (nå har jeg ombygd blindmagasin med 22-250 "medbringer", det kan ha litt å si.) men en kamerat har original 7mm-08 og sliter med det samme. Men vil tro en børsemaker kan få justert det til å bli bedre. Jeg vurderer å sende min for å få fiksa det. Liker heller ikke "flaggsikring" så godt, jeg foretrekker sikringa på Sauer 101. Men ellers lite å klage på med Kimberen. Man får somregel ikke både i pose og sekk på riflefronten heller. 

Link to comment
Share on other sites

Min er klipt 7 cm så derfor 45cm pipe. Jeg har gjenget 14/1, det er i grenseland mhp brystning siden pipa er ca 15 mm der. Tror ikke mange har tynnere gjengebeskyttelse enn den jeg har. Har aldri hatt problem med brystning eller at demper løsner. Har heller aldri hatt mateproblemer som nevnes over her.
 

Det du må være obs på er at dette er en liten Mauser/Win M70 kasse med 90 grader hevarmsløft, noe som gjør at man helst burde ha kikkert med mindre okkular enn det jeg har (45,5mm), er kun et par mm klaring mellom når jeg bruker medium høyde ringer (Talley lightweight). Klaring mellom okkular og hevarm styrer høyde på ringer, ikke klaring til pipe. Hadde tidligere en Zeiss Diavari V 1,5-6x42 kikkert, den passer bedre med 41 mm okkular…..men ikke så bra kikkert som Swaroen. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for d @Elgjaeger

Ser nå at kimber har eget adapter for gjengene sånn at man får 5/8-24. Da er det bra nok for meg. Er en ekstra del som kan føre til feil, men er iallefall ei løsning. Så slipper jeg å gjøre rifla ulovlig på andre siden av grensa. 

Regna med at 14x1 var i grenseland ja 😅 men at det var så lite om å gjøre.... 

Greit å vite at brystninga er tilatrekkelig om jeg da skulle gå for å kappe en montana. Men tar nok noe med mer spillerom lell.

 

Har sett litt på den hevearma ja. Nesten vurdert om den må sveises om. Sitter å vurderer en maken z6i, med BT, som deg (Har insett at jeg må inngå kompromiss med forstørrelsen). Hadde vært greit med litt klaring uten at kikkerten svever over kassa. Så slipper man å slå borti. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er det noe vits å kjøpe Adirondack modellen kontra billigere Montana da? Det er ikke mange grammene du sparer på uthulet hevarmskule og fluting i forhold til å kappe pipa likevel?

 

Det er en god del kompromisser du skal være klar over når du kjøper lettvektsrifle, deg har derfor mange andre, tyngre, rifler også.

 

Medium høyde på ringer gir ikke kontakt med kikkert, tar så vidt borti Aadmount dekselet som jeg har på.

A86AB455-37E4-4CAE-A1A4-49E37DF46015.jpeg

B816EBFA-C652-4947-B537-DE7575B148AA.jpeg

72C7E89D-7979-46EC-A096-F376F221CE25.jpeg

3B8F2097-C209-48DE-ADC8-8DBF20AD9B52.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Takk for bildene @Elgjaeger!

 

Er nok ett av de tynnere gjenge-beskytterene i gata vil jeg tro 😂

 

Ja, blir vurderingssak. 

 

Blir nok hovedsakelig til villreinjakta. Har ikke skutt mye med stygglette våpen, men nok til at jeg vet hva jeg begir meg ut på.

Har ei godbørse som uansett vil få mest brukstid. 

 

Ser at originalt swarovski deksel ikke går bak der nei... Men boltkula er relativt "fri", så slipper skrubbsår på knoka. 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, lilleulv said:

@Hognajegern Jeg har ogs å 7/16-28 gjenger på min Kimber. Har en Hausken Jd 151. Den veier vel også 230 gram om jeg ikke husker feil. 

Hausken sin 151 kommer altså i de gjengene 😳 dæven. Hadde jeg ikke trodd

Skal derimot ha svemko demper, men takk for info. Kjekt å vite😅

 

Kjøpte nå nettopp en barrett fieldcraft med z6i, så da slipper jeg problemet. Må bare kappe og gjenge pipa 😊

Edited by Hognajegern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...