Jump to content

Justerbar Kolbe til Blaser R8 Success UTEN utvendig skruer!


Lindbeck1

Recommended Posts

Hei! planlegger og sende min R8 Success til en eller annen børsemaker/forhandler for å få laget til Justerbar kolbekappe og lurer derfor på hvor dere har gjort det og om dere er fornøyd med resultatet? jeg driver med all slags jakt men kommer til å fokusere på løshund jakt de kommende årene og ønsker da en justerbar kolbe som jeg er fornøyd med utseende messig men det viktigste er funksjonaliteten med at den ikke skal ha skruer for å justere høyden på kolben på siden/utsiden av stokken da jeg bruker Vorn sin riflesekk og kommer til å gå gjennom mye tett skog/kjærr ellers. om noen har bilder fra sine børse de ønsker og dele hadde det vært supert!

 

Sidenote: har det noe og si hvilken løpsskrue man skrur til først på Blaser etter og ha tatt ut løpet for så og sette det inn igjen? fremre så bak eller motsatt? 

 

-AL

Link to comment
Share on other sites

Min R8 success fikk kolbeforhøyer hos Jakt og Friluft i Arendal. Fikk den levert med M5 skruer med umbrakohode som var forsenket i kolben. For min del syns jeg det er fryktelig upraktisk å måtte frem med verktøy hver gang jeg vil justere høyde eller ta ut sluttstykke så jeg byttet skruene med M5 tommelskruer. Det at de hekter seg i diverse vegetasjon er jo et irritasjonsmoment, men dog noe jeg overlever :)

IMG_20210919_235049.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@arnegunhar lignende på min Tikka M55 og det funke, ønsker dog noe litt annerledes og mer tilpasset til min R8! takk for svar! 

 

@Begnadølja har vært inne på Kalix fra Norhunt men må si den er stiv i prisen. 5000nok for produktet og utført jobb, men når jeg tenker over det så er det vel det man må ut med i disse dager for skikkelig håndverk. har du testet Kalix? og blir børsa mye tyngre når stokken fylles? 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Lindbeck1 said:

@arnegunhar lignende på min Tikka M55 og det funke, ønsker dog noe litt annerledes og mer tilpasset til min R8! takk for svar! 

 

@Begnadølja har vært inne på Kalix fra Norhunt men må si den er stiv i prisen. 5000nok for produktet og utført jobb, men når jeg tenker over det så er det vel det man må ut med i disse dager for skikkelig håndverk. har du testet Kalix? og blir børsa mye tyngre når stokken fylles? 

 

Jeg har aldri prøvd det. Har lest at vekta øker med 350-400 gram. Bruker bare en sånn med borrelås fra bearproof. Er ikke så pent, men gjør jobben. 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Super XX said:

For å være djevelens advokat her. Har dere testet hva dere oppnår "resultatmessig" på ei jaktrifle ved å installere en kolbeforhøyer på en allerede rett stokk? Konkurransevåpen der hvert poeng teller - ja. Løshundjakt, korte hold og store blinker-nei. 

 

Vel, å skyte uten kinnkontakt suger. Når man legger masse penger i ei børse man skal bruke mye, både på dyr og papp, er det en nobrainer for min del å legge til rette for at børsa er god å skyte med?

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, å skyte uten kinnkontakt er ikke bra. Det er jeg enig i. Men de 0,5 til 1 cm kolbeforhøyeren din bygger opp er vell ikke forskjellen null og full kinnkontakt? Det verste for en jaktrifle man skal håndtere i mange forskjellige stillinger er om kinnkontakten er for "tight" Prøv å skyte bratt opp eller ned. Evt være litt uheldig med "oppkastet" under drivjakt. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, arnegun said:

Vel, å skyte uten kinnkontakt suger

Spesielt når du har vent deg til å ha god kinnkonntakt. 

 

 

9 hours ago, Super XX said:

Det verste for en jaktrifle man skal håndtere i mange forskjellige stillinger er om kinnkontakten er for "tight" Prøv å skyte bratt opp eller ned. Evt være litt uheldig med "oppkastet" under drivjakt. 

 

Ikke for thigt og ikke for slakk er stikkordet her. Ved baneskyting liker jeg å ha såpass thight kinnkontakt at det føles ut som hodet "går i lås" med stokken. På jakt har jeg litt mere spillerom i tilfelle bratte skytevinkler, samt at man har litt slingringsmonn ved slurvete anlegg når det blir travelt.

 

1 hour ago, arnegun said:

Ikke alltid det er så mye som skal til for å kjenne at ting stemmer. Bildet er forøvrig tatt rett etter børsa ankom i posten og ikke var prøveskutt enda. Den er justert litt høyere nå. Har også flere piper med forskjellige siktemidler så den justeres alt ettersom.

På et systemvåpen er justerbar kinnstøtte alfa og omega. Da får du riktig høyde uansett om du setter på en kikkert med 56 åpning, eller en aimpoint micro, eller har et løp med åpne sikter feks.

 

Strøken jobb som er gjort på børsa di forresten. rent og pent utført 🤠

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har Bearproof for øyeblikkt men ønsker noe mer elegant/profesjonelt og ikke minst varig løsning på ei såppas dyr børse som kommer til å bli brukt MYE, kommer nok aldri til å kvitte meg med den så føler det er verdt å investere i en permanent løsning. 

 

Personlig klarer jeg så og si ikke skyte uten skikkelig kinnkontakt. blir bare masse surr og flytter hue alle veier for å finne rett øyeavstand og vinkel. har jeg en kolbe med rett høyde så er jeg bang on 90% av tiden. de andre 10% er det tilfeldigheter, situasjonen og min egen feil. har sikkert noe med at jeg har hat noen form for kolbe forhøyer på alle riflene jeg har eid. Per nå heller jeg mot Kalix. selvom den ekstra vekten suger. Blaser er jo ikke akkuratt lette børse fra før... 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...