Jump to content

Tikka T3


Hunterjr

Recommended Posts

Har en tikka T3 med en a-tec lyddemper som jeg bruker på storvilt.  Synes den er litt framtung og vanskelig og holde stabil.  Er det noen lette grep jeg kan gjøre for å få den i bedre balanse? Tenk kanskje og korte ned løpet eller kjøpe en mindre lyddemper da den lyddemperen jeg har nå er nokså lang for og flytte tyngdepunktet bakover. 

Når jeg skrur av lyddemper blir rifla mye mere stabil.

Edited by Hunterjr
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Hunterjr said:

Har en tikka T3 med en a-tec lyddemper som jeg bruker på storvilt.  Synes den er litt framtung og vanskelig og holde stabil.  Er det noen lette grep jeg kan gjøre for å få den i bedre balanse? Tenk kanskje og korte ned løpet eller kjøpe en mindre lyddemper da den lyddemperen jeg har nå er nokså lang for og flytte tyngdepunktet bakover. 

Når jeg skrur av lyddemper blir rifla mye mere stabil.

Heisan. Og velkommen til Kammeret. 

 

Det enklaste er vel å skaffe ein ny lyddemper som er kortare og mindre. Ulempen med det er jo at dempinga truleg vert dårligare. Kappe løp og ny demper vil jo flytte tyngdepunktet endå lenger bakover. Kor mykje ein skal/vil kappe av løpet er litt kaliberavhengig. Kva kaliber har du?

 

Ny og tyngre stokk vil og hjelpe. Ein GRS eller KKC stokk (eller liknande) kan kanskje gi deg betre kontroll en fabrikkstokken samstundes som at nokon av modellane og er tyngre en fabrikkstokken. 

 

Litt opp til deg kva du meiner er enkle (og billige/dyre) grep. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Hunterjr said:

Jeg har kaliber 30-06.

Hadde kkc stokk tidligere og bytta over til tikka sin syntetiske. Syntes kkc stokken var så klumpete. 

Då er det vel ny demper eller kapping av løp eller ny demper og kapping av løp som er alternativene. Ikkje sikker på kor langt løp du har på Tikkaen din, men du kan truleg kappe det ned ein del. Ville ikkje ha kappa det ned til lovleg minimum, men  50-55 cm skulle sikkert gå greit med tanke på hastighet og ekspansjon av moderne kuler

Link to comment
Share on other sites

Du bør nå etter min erfaring ikke komme under 55 cm løpslengde i 30-06. Da miste du mye av muligheten til og få god fart på litt tyngre kuler. Noe som er fortrinnet med nettopp 30-06. Jeg kappet nettopp ned en fra 60 til 55 cm og selv det merkets gott både på balansen og utgangshastigheten som sank betydelig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, bardp said:

Du bør nå etter min erfaring ikke komme under 55 cm løpslengde i 30-06. Da miste du mye av muligheten til og få god fart på litt tyngre kuler. Noe som er fortrinnet med nettopp 30-06. Jeg kappet nettopp ned en fra 60 til 55 cm og selv det merkets gott både på balansen og utgangshastigheten som sank betydelig.

Kor mykje mista du i utgangshastigheit? Lest at ein typisk mister ca 5m/s per centimeter. Men det er ofte referert til 308 Win 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, stigamundsen said:

Kor mykje mista du i utgangshastigheit? Lest at ein typisk mister ca 5m/s per centimeter. Men det er ofte referert til 308 Win 

Ja det kan nokk stemme jeg mista noe en plass mellom 25 og 30 m/s på de 180 gr kulene jeg vanligvis bruker.

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, stigamundsen said:

Kor mykje mista du i utgangshastigheit? Lest at ein typisk mister ca 5m/s per centimeter. Men det er ofte referert til 308 Win 

Iflg. Jørund Liens tester i Ladeboken taper du 2-5 m/s, typisk 3-4, for hver cm pipa kortes ned. Tap av utgangshastighet er litt avhengig av kaliber/patron, kule-/krutt-type og -vekt. Egentlig vet du ikke hvor mye du mister i hastighet før du har kappet, men i verste fall rundt 5 m/s. Jeg ville heller ikke hatt noe særlig kortere enn 55 cm i .30-06, så en lettere/kortere demper ville vært mitt førstevalg. Freyr & Deviks Featherweight-dempere er også små og lette, kanskje forsøke med Fw196 (som veier 196 gram). Vet ikke hvilken A-tec TS har, men uansett vil en F&D Fw-demper gjøre rifla lettere og mindre framtung.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring fra div løp og kaliber er at tap av hastighet pr- cm kappet, ligger mellom 2-3 ms. Aldri vært borti 5ms hastighetstap på std-kaliber  og jeg har fått kappa noen løp oppgjennom. Sier ikke at det ikke forekommer, men det må være yderst sjeldent. 10 cm kortere løp er lik 20-30 ms lavere hastighet. Sånn i gjennomsnitt.  Ikke en elg eller hjort i verden som merker forskjell,,,fremkaller bare fryktelig kløe i OCD`n til enkelte :D

 

De siste årene har jeg stort sett jakta med løp på 40-50 cm. (40cm i 9,3x62, 45 cm i 3006 og 50 cm i 6,5x55)

Er så digg å slippe å gå med en lang, framtung "korn-staur" i nevene i bratta/buskaset. 99 % av jaktdagen består jo i å gå rundt og bære på børsa. Da er hendighet mere verdsatt  enn noen titalls sekundmeter høyere utganshastighet. 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det er gjerne slik at hastighetstapet øker på jo kortere løpet blir. I siste DWJ var det en artikkel rundt kapping av pipe, fra 60 til 40 cm, og bruk av blyfri ammo i 30-06. Det ble testet flere typer fabrikkammo og gjennomsnitlig hastighetstap pr cm kapp lå på 4,5 m/s.

Fø ble det satt (utfra fabrikantenes angivelser som ligger i området rundt 600 m/s) en minste anslagshastighet for sikker ekspansjon på 650 m/s. Det medfører at maksimal skyteavstand med 40 cm pipe, for sikker ekspansjon for det meste havnet i området rundt 150 m.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 9/20/2021 at 10:43 AM, vavlo said:

Fø ble det satt (utfra fabrikantenes angivelser som ligger i området rundt 600 m/s) en minste anslagshastighet for sikker ekspansjon på 650 m/s. Det medfører at maksimal skyteavstand med 40 cm pipe, for sikker ekspansjon for det meste havnet i området rundt 150 m

 

Kommer vel litt an på kuletype og hvor nedre ekspansjonsgrense ligger for den aktuelle kulekonstruksjonen. Men høres fornuftig ut det du sier, som en gjennomsnittlig pekepinn. Jeg (og mange andre sikkert) har erfaring med at kuler som  feks accubond/accubond LR- ekspanderer godt selv i veldig lave hastigheter.

 

I 9,3 har jeg nå i år brukt 18,5 gr Oryx, Den får 690-700 m/s ut fra 40cm pipa. Skjøt senest i høst en stor kronhjort (110kg slaktevekt) med den på 120 mtr hold, Meget god virkning og pent slakt. Bukken gikk 10 mtr etter skuddet.

 

Nå blir aldri ei børse med 40 cm løp aldri noen dedikert langholds-jaktbørse, men ved riktig kulevalg og hold innenfor 100-300, så er det null stress, bare en unngår de hardeste kulene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...