Jump to content

Ladedata norma bondstrike 180gr 30-06


Stighols

Recommended Posts

N-150 har kun blitt brukt for middels tunge - 150-165 grs - kuler i .30-06 og denne kombinationen har gitt gode hastigheter og presisjon 

For de tyngre kulene 180 - 220 grs er et mere saktebrinnende krutt ss N-160 eller Norma 204 å foretrekke. -V/0 på ca 820m/s med 180 grs kuler er det vanlige jeg har lagt meg på, - noen foretrekker endog tregere krutt slik som MRP, Rel 22 for tungvekterne i 06'en. - Selv foretrekker jeg N-160 også for 220 grain .

Link to comment
Share on other sites

On 9/9/2021 at 11:27 AM, bobby said:

For de tyngre kulene 180 - 220 grs er et mere saktebrinnende krutt ss N-160 eller Norma 204 å foretrekke. -V/0 på ca 820m/s med 180 grs kuler er det vanlige jeg har lagt meg på, - noen foretrekker endog tregere krutt slik som MRP, Rel 22 for tungvekterne i 06'en. - Selv foretrekker jeg N-160 også for 220 grain .

Ikke meningen å kuppe tråden, men er det noen som er villige til å dele startladninger for denne kula med N160-krutt? Har studert div. Ladetabeller til øyet ble stort og vått i kveld, og tror jeg lander på en stige fra 53-56 gns. COL rundt 84. Gi gjerne et varsko om noen mener dette er helt på viddene. Har tidligere brukt 57 gns. Bak  Swift A-frame, som vel er ei hardere kule enn bondstrike slik jeg tolker det.

Har dessverre ikke tilgang på kronograf eller QuickLoad… 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, 3006swift said:

Har tidligere brukt 57 gns

Nei, tror ikke du er "på viddene".

Hvorfor ikke fortsette med denne...

N- 160 er et ypperlig krutt for 06'en og de litt tyngre kulene. Min egen standard lading for 180 grs kulene er 57,1 grain - dette med for det meste konvensjonelle kuler, men også 180 grs Nosler Partition og Mega 185 grs. 

Kronograf på ca 3m og alle målt mellom 818-823 m/s i min Win 70, 22" løp.

For det meste Norma hylser. 

Kan ikke huske å opplevd farlige tegn til overtrykk med dette kruttet, men hvorfor ikke starte noe lavere for sikkerhets skyld...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, bobby said:

Hvorfor ikke fortsette med denne...

Nei du sier noe.😊Ble vel muligens litt "skremt" av VV's oppgitte data for Oryx, når jeg prøvde å sammenligne. Ser nå at andre konvensjonelle kuler (med bly, uten delevegg) i samme vektsegment oppgis med max rundt 59-60 gns. 

Får vel studere litt til, og holde øynene åpne for alle varsler.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, 3006swift said:

Har tidligere brukt 57 gns. Bak  Swift A-frame, som vel er ei hardere kule enn bondstrike slik jeg tolker det.

Har dessverre ikke tilgang på kronograf eller QuickLoad… 

57 grs N160 er også min standardladning for 180 grs-kuler i .30-06, og jeg har som @bobby heller ikke registrert (farlige) overtrykkstegn.

Har kronografert følgende ladninger i 57 cm pipe:

 

Norma Oryx: 785 m/s, Swift A-frame: 775 m/s, Nosler Partition: 795 m/s og Hornady SPBT: 800 m/s (alle gj.snitt for 3 skudd)

 

Edit: Max-ladningen for Oryx i Vihtavuoris ladetabell virker noe lav sammenlignet med andre kuler.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Sunnmøring skrev (26 minutter siden):

Relativt ny kule..start på 55grs..og skyt en stige opp til 59.0 grs.. opplever du trykk i din rifle..så avbryter du bare stigen..så har du Max i din rifle..men regner med at det går bra opp til 59 grs som Max.. din rifle..ditt kammer..dine rutiner..ditt ansvar..

Ser på norma sin ladebok at de er norma 204 og norma mrp med variasjoner fra 51,7 til 54,3 med 204 å 55,1 til 58,6 me mrp

Link to comment
Share on other sites

Stighols skrev (1 minutt siden):

Ser på norma sin ladebok at de er norma 204 og norma mrp med variasjoner fra 51,7 til 54,3 med 204 å 55,1 til 58,6 me mrp


Annet krutt..andre ladevekter.. N160 er ikke 204 eller MRP.. vil du lade etter tabell så må du nesten kjøpe 204 eller MRP.. eller skyte en stige med N160 i ditt våpen.. 

Link to comment
Share on other sites

bobby skrev (På 13.9.2021 den 0.22):

Nei, tror ikke du er "på viddene".

Hvorfor ikke fortsette med denne...

N- 160 er et ypperlig krutt for 06'en og de litt tyngre kulene. Min egen standard lading for 180 grs kulene er 57,1 grain - dette med for det meste konvensjonelle kuler, men også 180 grs Nosler Partition og Mega 185 grs. 

Kronograf på ca 3m og alle målt mellom 818-823 m/s i min Win 70, 22" løp.

For det meste Norma hylser. 

Kan ikke huske å opplevd farlige tegn til overtrykk med dette kruttet, men hvorfor ikke starte noe lavere for sikkerhets skyld...

Hei, har nå kjøpt inn bondstrike igjen og n160 vitha krutt, men laddetabellen til dem har ikke bondstrike, har du noen formening om hvor en skal begynne på en ladde stige? Er noe fersk i hjemmeladding og vill gjerne ikke presse noen grenser eller gjøre noe som kan gjøre skade på våpen eller stakkaren bak😅

Link to comment
Share on other sites

Norma oppgir nær identiske ladninger for 180 grs Oryx og Bondstrike. I og med at vi er flere som bruker 57 grs N160 til førstnevnte (jeg har sett høyere også!) bør det være trygt å lade tilsvarende med Bondstrike. Men start gjerne lavere om du vil lade en stige, f. eks. 55-56-57. Det vil være til stor hjelp om du har tilgang til kronograf.

 

Edit: Ikke alle ladningene i Vvs tabeller er like logiske, f. eks. er maks for 180 grs Oryx med N160 lavere enn tilsvarende for 200 grs Partition og A-frame...

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

bobby skrev (2 timer siden):

@Stighols  Den ladestigen som @Sølvrev foreslår her med startlading 55grs N-160, virker fornuftig og trygg.

Om du selv ikke har målt C.OL. i din rifle og med denne kulen ser jeg at Norma oppgir 82,8mm i sin tabell. 

Ja jeg prøvde vell i fjor og ladde til oryx ladding og fungerte bra men de var med n150 så vill prøve med n160 nå, col var vell 83,4 i min rifle om jeg husker rett

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...