Jump to content

Feil i vihtavouri ladetabell?


AleksanderS

Recommended Posts

9 minutes ago, Ruger #1 said:

 

??

 

Sammenligner ikke med bt kuler nei. Sammenligner derimot med en identisk kule men av lettere vekt som står oppført med en lavere max enn den betydelig tyngre kulen. Din henvisning til speer kulen bekrefter vel bare at 45,2grains n150 er i heftigste laget for 185gr mega?

 

 

Edited by AleksanderS
Utdyper
Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Ruger #1 said:

 

Nr. 6 av Ladeboken har bla. ladedata for  180 grains Oryx. 44grains som du kan se. 

Kule, og kruttprodusentene tester mer enn matleie skribenter som gjorde en bragd for lenge siden (ære være), men som siden har snudd bunken, og melket kuen. 

Ladning er ikke religion, så les mer enn en bok ;-), vurder, analyser, gjør siden opp en egen fornuftig  ladning ;)

IMG_20210828_012440.jpg.8d331262e6a3ebc3d5032aeefe0b5fc6.jpg

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AleksanderS said:

Sammenlignet med 150grains mega som står oppført med 44 eller 45grains som max i ladeboken (har ikke boken foran meg nå) med samme krutt.

Jeg finner ikke ladedata for N-150 og Lapua Mega 150 gr hos Vihtavuori. Sikker på at du husker riktig, ettersom du ikke har boka foran deg? :)

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, AleksanderS said:

Den står i siste utg av ladeboken. 

Ja, det ser jeg at du skrev nå. Da var det JEG som ikke leste godt nok. Men når jeg sammenligner data for de kruttene som er oppgitt av Vihtavuori for 150 gr og 185 gr synes jeg ikke umiddelbart at noe ser galt ut.

 

GRT gir riktig nok overtrykk med flere av disse ladningene, men det er slett ingen fasit. GRT gir etter min erfaring ofte overtrykk når man fyller eller overfyller hylsa med tregt krutt, og gir samtidig en advarsel om "press charge" som kan gi uforutsigbare resultater. Vihtavuori har jo faktisk testa dette i praksis, så jeg ser ingen grunn til ikke å stole på dataene som er oppgitt der.

 

Men: Man skal jo selvsagt uansett aldri gå rett på oppgitt maks, og startladningene er i hvert fall trygge i alle børser.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er noen uforklarlige ladninger i enkelte av Vihtavuoris tabeller, men ofte synes jeg de ligger uforklarlig lavt. Akkurat denne ladningen for Lapua Mega 185 grs er jeg enig i kan synes noe høy, men i alle ladetabeller (Ladeboken inkl.) er det oppgitt at man skal bruke maks-ladninger med forsiktighet, dvs. jobbe seg opp mot maks og se etter trykktegn (som TS nå opplever). Ingen rifler er like, så det TS opplever i sin Ruger behøver ikke skje i andre våpen. Forøvrig @AleksanderS, har du målt friflukt for den patronlengden du lader med? Jeg spør fordi 185 grs Mega er ei ganske lang og butt kule, og jeg opplevde at 156 grs Mega i 6,5x55 støtte mot bommene med anbefalt patronlengde. Og til slutt, N150 er et såpass sentbrennende krutt i forhold til .308Ws hylsevolum at du neppe risikerer alvorlige hendelser med dette kruttet. Men i lengden er ladninger som gir slike trykktegn ikke sunt for våpenet. Kanskje en idé å lade med Mega 150 grs i stedet?

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har 150grs også, de går hull i hull.

Ligger stort sett med 1mm i friflukt som minimum. Ofte mer på jaktammo. Blir jo selvsagt å kakke skuddene og redusere ladingen. Men reagerte når ladeboken opererer med max 44grs på 150grs kulen og vihtaviuri hadde 45,2 som max på 185grs. Men et utfyllende og bra svar @Sølvrev

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tailgunner said:

Smått komprimerte ladninger gir ikke automatisk høyt trykk. 

Nei, men jeg har merket meg at GRT gir ofte det resultatet med komprimerte ladninger. Har selv tenkt at dette skjer fordi komprimerte ladninger kan være uforutsigbart, og at GRT da gir overtrykk for å være på den sikre sida. Ellers er det bare fordi GRT er en simulering, og at denne i en del tilfeller rett og slett blir feil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, fleskebacon said:

Ellers er det bare fordi GRT er en simulering, og at denne i en del tilfeller rett og slett blir feil.

Simuleringer vil aldri trumfe virkeligheten😉.

 

Og med frykt for å pådra meg .308W-tilhengernes vrede: skal du lempe av gårde tunge kuler (sånn fra 180 grs og oppover) i .30-kaliberet i høvelig hastighet, er nok .30-06 et bedre valg blant standardpatronene.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Sølvrev said:

Og med frykt for å pådra meg .308W-tilhengernes vrede: skal du lempe av gårde tunge kuler (sånn fra 180 grs og oppover) i .30-kaliberet i høvelig hastighet, er nok .30-06 et bedre valg blant standardpatronene.

Elsker 308en, men er helt enig med deg her. 150-168grs kuler er perfekt. 180 og opp er krampeaktig ;) 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Slenger meg på i denne tråden.

Ladedata for Barnes TSX 168 gr gir i GRT et forferdelig høyt trykk. Det er bare så vidt minimumsladningen holder seg innenfor Pmax. Nå har jeg brukt TTSX 168 gr i GRT, men forskjellen mellom de to kulene i GRT er svært liten. 

image.png.8f74649a374f5ef92465a15eeb27ef3f.png

 

image.png.d0da094cca2a3ce96a6bf1547b8a1ebe.png

 

Noen som har ladet denne og har noen erfaringer med tanke på trykktegn etc?

Edited by anhavang
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet 168 ttsx med n540 krutt ut fra tabell til VV og opplever ingen trykktegn på våpen eller hylse. Med 44,8grs n540 i RWS hylser, 71,7mm COAL. Fed 210 hetter gir i 56cm sauerpipe 800 m/s.

 

45,2 grs gir meg 803 m/s

 

Men av VV oppgir opp mot 2grs mindre for 150grs ttsx med div krutt er nå vel så rart i mine øyne?

Link to comment
Share on other sites

Ja det er litt merkelig at de går ned på ladning med lettere kule. Ikke alt i tabellene som gir helt mening. Men de har vel testet alle ladningene og målt trykket så vi må vel i utgangspunktet kunne stole på tabellene. 

La inn ladningen din i GRT og får da en V0 på 851 i 50cm pipe. Tyder vel på at GRT simulerer feil her. Voldsomt trykk og en hastighet langt over det du måler med tilsvarende ladning. Mulig dette kan forklares med at load ratioen er over 100%. Om det er GRT eksperter her så er det bare å rope ut :)

 

image.png.b8344cf8907da7af053d542372740a54.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...