Jump to content

Henge rådyrslakt i varmen


40årskrisa

Recommended Posts

Hei, 

 

Jeg er litt usikker på om måten jeg har slaktet/hengt bukken fra i går på er innafor?

 

Jeg har partert men ikke finskjært, og hengt alt under en veranda veldig luftig og i skyggen fra verandan 

Et stykke i hver viltpose (1 lår en pose, en ytrefilet en pose etc), denne har jeg bundet litt ut slik at kjøttet henger fritt inni posene

Hang alt ut i går kveld/natt, og tanken er 40dg, MEN så melder de veldig varmt i type 20-22 grader de neste dagene

 

Hang det som sagt ut ca midnatt i går, tenker da å la det henge til i morgen kveld før jeg rensjærer/pynter og fryser det...

 

Høres dette greit ut? Kjør debatt:)

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 40årskrisa said:

Hei, 

 

Jeg er litt usikker på om måten jeg har slaktet/hengt bukken fra i går på er innafor?

 

Jeg har partert men ikke finskjært, og hengt alt under en veranda veldig luftig og i skyggen fra verandan 

Et stykke i hver viltpose (1 lår en pose, en ytrefilet en pose etc), denne har jeg bundet litt ut slik at kjøttet henger fritt inni posene

Hang alt ut i går kveld/natt, og tanken er 40dg, MEN så melder de veldig varmt i type 20-22 grader de neste dagene

 

Hang det som sagt ut ca midnatt i går, tenker da å la det henge til i morgen kveld før jeg rensjærer/pynter og fryser det...

 

Høres dette greit ut? Kjør debatt:)

 

Hang mitt ut rundt lunsjtider i går, på veranda. Rundt 20 grader dagen og 14-15 på sen kveld/natt. Fått en fin hinne og virker tørt. Ingen utpreget drittlukt. 

Har planer om å renskjære og vakumpakke i morgen, da etter ca 40 døgngrader, men kan også ta jobben i kveld. 

 

Håper andre har litt erfaring fra dette. Dessverre ikke plass til 2 boger, 2 steker og ytrefilet i kjøleskap 😅

Link to comment
Share on other sites

Heng det i skyggen og luftig slik at vinden får tak så går det nok bra sjølv om det er varmt. Om det er vindstille så sett gjerne opp ei vifte. 
Små dyr som rådyr ol. tåler mykje bedre høge snittemperaturer enn store dyr som har stor masse som skal ned frå kroppstemperatur. 
Følg med og kikk til kjøttet ditt ofte, farevarsler dukker opp før det blir ødelagt. Som nemnt over så er nedskjæring og vacumpakking for så å mørne i kjøleskap eit godt alternativ. Dette gjer eg ofte sjølv men eg synast likevel at kjøtt som er mørna i store stykker får den beste kvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Puffern said:

 

 

Håper andre har litt erfaring fra dette. Dessverre ikke plass til 2 boger, 2 steker og ytrefilet i kjøleskap 😅

Tidligere fikk jeg plass med en rensimle i kjøleskapet så da går nok et rådyr også... 

Men det ble jo litt trangt og begrenset utvalg av annen mat som fikk plass, så jeg kjøpte et gammelt for 500 kr som står i garasjen og brukes noen uker om høsten. 

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, tussehaugen said:

 Som nemnt over så er nedskjæring og vacumpakking for så å mørne i kjøleskap eit godt alternativ. 

 

ER det et godt alternativ? 

For meg virker det som ren gambling. Jeg kan kjenne på det daglig og fryse det når jeg syns tiden er inne. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er et godt alternativ når en ikke rår over fasiliteter der hele slaktet kan henges i kontrollert temperatur og fuktighet, sk tørrmodning.

Edit:

Denne er nok så informativ når det gjelder temaet. Står endel om temperaturer og mørning nede i artikkelen. Husk at viltkjøtt er mer naturlig mørt enn feks storfe, og blir sjelden seigt. En seig storfebiff er vel kjent. Skal en få en viltbiff seig, må en vel muligens kuldeforkorte den. Har ikke klart det ennå selv iaf.

https://nofima.no/verdt-a-vite/pa-hvilke-mater-er-kjott-fra-ulike-dyreslag-forskjellig/

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Jeg henger kun dyr dersom det er kaldt (under 10c). 

Syntes veldig lett det blir leversmak på kjøttet dersom det er varmt- det gjelder ikke bare for vilt, men for storfe og sau/lam også. 

Mellom 1-5c og så tørt som mulig er ideelt!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...