Jump to content

Skremme bort vilt foran jeger.


Line

Recommended Posts

Hei. I dag var jeg på gåsejakt. Tidligjakt med grunneiers tillatelse. Det som skjer når jeg kommer til jordet hvor gåsa står, er at en jakt-motstander går forbi meg og skremmer bort gåsa. Jeg forlot jordet og dro til neste jaktplass og senere tilbake til det opprinnelige stedet. Det samme skjer på nytt. Når jeg ankommer og gåsa står på jordet, kommer jakt-motstanderen og skremmer bort gåsa.  Dette har visstnok skjedd flere ganger før, med andre jegere og med påfølgende konfrontasjoner mellom jakt-motstanderen og grunneier, uten at det har hjulpet.  Har jakt-motstander lov til å ødelegge jakta på denne måten? Hva kan gjøres for å stoppe slik atferd?

Mvh frustrert jeger.

  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Denne type adferd vil vel også kunne rammes av § 11 i lov om friluftslivet. Den gir også grunneier bortvisningsrett. Om det ikke hjelper kan det vel anmeldes.

Spørsmålet er vel om ordensmakten i det hele tatt vil gi slikt noen prioritet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjedelig og vanskelig situasjon. Det kan fort bli et spørsmål om jaktmotstanderen er ute og går tur, eller om h^n bevisst opptrer for å jage bort viltet. Jeg tror jeg ville tatt konfrontasjonen og bedt vedkommende om å legge kvelds-/morgenturen til et annet område slik at du får være i fred. Hvis personen nekter eller direkte innrømmer at det er for å jage bort gjessene, ville jeg truet med anmeldelse for brudd på Viltloven §46. Og hvis skremmingen fortsetter, levér inn en anmeldelse til politiet. Ta gjerne noen fotos av personen som dokumentasjon på at h^n er på stedet.

Edited by Sølvrev
Rettet skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Om en skal komme noen vei med en anmeldelse, så vil nok dokumentasjon ha stor betydning. Dato, tid, sted og opptreden. Samt som Sølvrev nevner, bilder om mulig. Om det kan påvises et mønster i dette, kan man ha en sak (liker jeg å tro).

Link to comment
Share on other sites

Finner dessverre ikkje igjen saken i nettmedier …

 

Det var omlag slik:

 

Fritt frå husken, meiner dette skjedde ca for eit par-tre år sidan øst for Glomma.

To menn satt på reveåte og to ”turfolk“ rigga seg til med hengekøye rett i nærheten av åta. Den ein jegeren var grunneigeren.
Ei kule smalt inn i ein trelegg i retning av hengekøyene og ”turfolka“ anmeldte jegerne for å ha skutt mot dei. Saken vart etterforska av politiet og resultatet var at jegerne vart frikjent. ”turfolka“ derimot dei fikk bøter, dette for å ha hindra grunneigers bruk av utmarka. Dei påberopte seg sjølvsagt allemannsretten men det hjalp ikkje sjølv om dette var i utmark.

 

Som @vavlo skriver så har man bortvisningsrett også i utmark om nokon er til hinder for grunneigers bruk av utmark. På innmark må man som hovedregel alltid spørre om lov til å ferdes.

Sittet nok langt inne å få dei med messingknapper på brystet til å kjøre sak men i den eg refererte til så skjedde det.


Sikkert nokon på forumet som kjenner bedre til saka og kan legge ut ein link el.
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...