Jump to content

Hva gjør jeg galt?- full sizing


700R

Recommended Posts

Da man akkurat har trådd inn i hjemmeladning er det mange ting som dukker opp, som man ikke hadde fått beskjed om i ladeboka ;)

Tennhettene er tatt ut

, hylsene er vaska i salo og vann

, hylsene er tørka,

og hylsefett ble pruta på

, dia ble skrudd helt ned til den møter "rammen" og deretter ca 1/8 til, hylsa ble satt i holderen

Hylsa ble deretter satt i holdern og man dro i spaken.

Hylsa går med noe motstand opp og forsvinner i dia, men når den skal ned så går den noen cm før den stopper på mitten. For å da få den helt ut må jeg virkelig ta i.. Hva gjør jeg galt :) Bilde av ei "ferdigpressa" .

 

Åpne bildeIngen beskrivelse er tilgjengelig.

Edited by 700R
Link to comment
Share on other sites

Hvilke dier har du?
Er det Lee må du smøre med noe inne i halsen. Er det One shot to smører med så kan du bruke det, 
I gamle dager brukte vi grafittpulver. 
Også ved One shot, la patronen "tørke" en 10-15 sekunder før du dryler den gjennom dia. JEg setter alle i hylsebrettet og sprayer fra to sider på skrått slik at jeg smører både utside og insside samtidig. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Høyres ut som det er ekspandknappen som «heng» igjen når du drar den ut av hylsemunningen. Har du prøvd å smøre hylsehalsane innvendig? Også greit å teste hylsene i eige våpen. Om bolten lukkar seg utan motstand på ei hylse har du pressa nok. Det eg gjer for å stille inn dia er å byrje litt forsiktig. Ikkje skru så langt som anbefalt og test i tiltenkt børse. Når bolten lukker seg utan motstand, gir eg meg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kan virke som du presser for mye. Skru dia ned til den møter hylseholderen, bakk den deretter 1/4-1/2 omdreining tilbake og sjekk at hylsene kamrer etter pressing. Hvis ikke må dia skrus ytterligere ned. Er det hylser skutt i eget våpen, eller er det plukkhylser du presser? Og uansett, hylsehalsene bør smøres innvendig. 

Link to comment
Share on other sites

Bruk en hylsehalsbørste med hylsesmøring på. Dytt hylsa ned på den et par ganger. Da får du fjernet evt. partikler og sot, samt smurt halsen innvendig. Hylsene kan gå skikkelig tregt når ekspanderknappen trekkes ut igjen. Riktig smøring er i hvert fall viktig, men det kan føles temmelig luggete allikevel. Kanskje ekspanderknappen kunne trenge en runde med sliping eller polering? Det hender finishen er sånn passe. Grader på hylsene gjør det heller ikke bedre. Trimming og gradfjerning kan hjelpe.

Jeg foretrekker å presse uten ekspanderknapp, om det lar seg gjøre. Må ha dier med utbyttbar bøssing da.

Link to comment
Share on other sites

Om det er tilgjengelig, anskaff en sk karbidekspander. Letter noe det også. Dier er gjerne dimensjonert for å presse de hylsene med tynnest gods tilstrekkelig og vel så det. Om en da har noen tykkhalsede, stive hylser kan det være en må bruke mye kraft for å utvide halsen igjen. Feks fungerer min standard Pacific .308 die greit med Norma hylser, men jeg "sliter" med FC sine. Sk bushingdier er dyre, men behagelige å jobbe med, da en slipper unna denne unødvendige "knaingen" av messing. En annen sak er at ekspanderen kanskje ikke trenger å utvide halsen riktig så mye som fabrikanten har bestemt. Ofte ser en at passningen er nede på et par-tre hundredeler. Min erfaring er at opptil en tidel ikke har noen synderlig negativ effekt, så det kan være mulig å slipe/ polere ekspanderen noe ned på dimensjon, da det også vil lette ladinga.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, stigamundsen said:

Høyres ut som det er ekspandknappen som «heng» igjen når du drar den ut av hylsemunningen. Har du prøvd å smøre hylsehalsane innvendig? Også greit å teste hylsene i eige våpen. Om bolten lukkar seg utan motstand på ei hylse har du pressa nok. Det eg gjer for å stille inn dia er å byrje litt forsiktig. Ikkje skru så langt som anbefalt og test i tiltenkt børse. Når bolten lukker seg utan motstand, gir eg meg. 

Jepp, dette er måten å gjøre det på. Siden jeg stort sett har løp av merke "Sauer og Schultz & Larsen presser jeg ikke hylsene mer en at kamrer med litt motstand på siste lukking av sluttstykket. løpene har små kammer, så det går greit å kamre de i litt rommere kammer. En Ruger jeg hadde med orginal løp måtte presses litt mer for å kamre i Sauer/Schultz & Larsen kammer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...