Jump to content

Faktisk fart vs forventet fart


Resuam

Recommended Posts

Jeg har ladet 50 stk sierra matchking 123 gr til 6,5x55. Har en gammel Husqvarna med demper (dvs litt kortere løp enn originalt). Ladet fem batcher fra litt over minimum til litt under maksimum. I følge ladedata på kruttpakke (Raufoss nc96m) skulle dette gi en fart på mellom 830 og 870 ms. Jeg fikk mellom 770 og 810. Hva betyr det? At det er denne hastigheten jeg får med forsvarlig lading og at jeg alltid kan forvente lavere hastighet i dette våpenet? Kan jeg lade med høyere ladning? Det var ikke noe å se av trykktegn på hylsene, men en del av dem satt hardt slik at det var tungt å løfte hevarm. Kan det bety lavt trykk? Hvordan skal jeg tenke her?

på forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Din hastighet virker riktig. Jeg lader Golden Target 130 grs med en "midt på treet-ladning" og oppnår rundt 750 m/s, mens Norma for sin fabrikkladede ammunisjon oppgir 830 m/s i 74 cm pipe. Jeg har 53 cm pipelengde, og opplever denne differansen som helt normal. (Fabrikkammo er kronografert til 765 m/s i mitt våpen).

Edited by Sølvrev
Korr. hastigheter iht. egne notater.
Link to comment
Share on other sites

Det høres bra ut. Ladningen i midten ga klart best samling så jeg går for den. Spredningen i fart på de forskjellige batchene var:

1. 8 ms (765-773)

2. 6 ms (776-782)

3. 14 ms (785-799)

4. 6 ms (787-793)

5. 13 ms (794-807)

 

Da kontrollveide jeg kruttmengden i alle hylsene. Er dette egentlig nødvendig? Det var sjelden at mengden fra kruttmålet stemte med det jeg tenkte. Det skilte alltid noen grains. Hva pleier dere å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Resuam said:

tungt å løfte hevarm

Tungt hevarmsløft/hylseklebing er generelt et tegn på høyt trykk.

 

Min tommelfingerregel for forventet fart ift oppgitte data i 6,5x55, er at jeg trekker fra 3,5-4 m/s pr cm løpsavkorting ift oppgitt testløp.

 

F.eks; hvis en ladning er oppgitt å gi 850m/s i 70cm pipe, og min pipe er 50cm, antar jeg at samme ladning kan forventes å gi ca (20cm x 4 m/s) 80 m/s lavere fart enn oppgitt.

 

I virkeligheten er det selvsagt mer komplisert og uforutsigbart, men det har vært en grei tommelfingerregel for meg

 

1 minute ago, Resuam said:

noen grains

Noen tidels grains (+/- 0,2, f.eks) er både vanlig, og uproblematisk. Hvis det skiller flere hele grains er det noe galt med enten kruttmål eller teknikk.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, spindrift said:

Noen tidels grains (+/- 0,2, f.eks) er både vanlig, og uproblematisk. Hvis det skiller flere hele grains er det noe galt med enten kruttmål eller teknikk.

Jeg mente selvfølgelig tideler😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ulike løp med samme lengde kan gi merkbare forskjeller i hastighet. 
Utslitt løp gir også lavere hastigheter. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oppgitt hastighet ser jeg på som det beste som kan forventes.

 

Har ladet en del rekruttammo de siste årene.

Der mister løpet ca 10-15 m/s pr. 1000 skudd og ladevekt må økes.

Normalt vedlikehold av løpet.

Etter ca 6000 skudd mistet løpet presisjon når det ble varmt. (på omgang.)

 

Poenget mitt er at det er flere faktorer som påvirker målt hastighet i forhold til oppgitt hastighet i ladedata.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/5/2021 at 12:40 PM, Resuam said:

Det skilte alltid noen grains.

Dersom det skiller med noen grain er du i trøbbel, pluss minus en tiendedel gr eller to er OK og har normalt liten betydning.

Edit, allerede annet svar med samme budskap, leste ikke langt nok ned i tråden.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...