Jump to content

Valg av 223 rifle 2021


mogster

Recommended Posts

Hei

Vurderer å bytte ut min gamle Tikka 223 til en nyere utgave med mer twist.
Ser at dette har vært diskutert en del før, men det kommer jo alltid nye produkter og erfaringer.

 

Jeg vurdere å bruke våpenet til Gåsejakt langs kysten, og muligens toppjakt.
Det betyr litt vind=tyngre kuler
Korrosjon kan bli ett problem.

Hvilket våpen ville man valgt i dag, og hvorfor?, og hvilket sikte ville man gått for?

Gjerne noen ord om presisjon på lette og tunge kuler, samt twist på det aktuelle våpenet.
Hva er max patronlengde våpenet håndterer?

 

Mvh

PGM

Link to comment
Share on other sites

Det er en 595, og jeg har vurdert dette og. Å sette inn nytt løp blir omtrent like dyrt som å  kjøpe nytt våpen, samt en usikkerhet over kvalitet, dvs hva får jeg av presisjon?

Leverer jeg den gamle i butikken, og tar ut en ny, så får jeg låne denne til søknaden er formalisert. Da jeg allerede har lisens på kaliberet...

Dersom jeg skulle bytte løp, noen som har erfaring med type løp?

Edited by mogster
Link to comment
Share on other sites

Ferdig oppskrift med timesgamle priser. Høykvalitets pipeemne og velrenommert børsemaker, dvs øvre prisleie. 

 

1-8 gir deg muligheter opp til ~80gr kuler. (Sjekk hva som går i magasinet, finn en vetig patron lengde og be børsemakeren kamre/legge friflukt for dette.)

Rustfritt for puss, levetid og generelt kvaliteten sin del. 

Cerakote for korrosjon og for å matche ei rustfri pipe med en svart kasse. 

Lyddemper når den først er i benken. 

Screenshot_20210616-234840_Drive.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man bytter ikke en 595 i 223 til T3 enkelt og greit.

Det er som å bytte fra en VW Golf GTI til VW Transporter for å kjøre på Nurburgring.

Som 595-eier bør du forstå at du har en av de aller beste 223-riflene som er produsert. 

Du kommer til å bli uvel når du sammenlikner et T3 223-magasin i forhold til det du er vant til.

Til toppjakt er forøvrig 223 med 55gr helmantel perfekt. Bare spør svenskene.

Så kan du teste litt tyngre kuler i orginalpipa til gåsejakt.

Jeg bruker 55gr til topp og 60gr Nosler Partition til alt annet pga hvordan kula oppfører seg i viltet. 

 

Kjøp ny pipe når pipa er utslitt.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bytter endel løp og betaler aldri slike priser som nevnt over. Har bukt R.Hansen, Rafdal, og nå nylig J&F der jeg betaler 10 tusen, men det er inkludert frakt og en lyddemper som koster 3500.-

Vil si markedspris på nytt løp med gjenger koster 6500-7500 i 2021

Link to comment
Share on other sites

Super XX:

Du har helt rett. 

Jeg har lettere hjernedrypp..

Speerkula har omtrent samme bc som 55gr helmantel i fabrikkammo, som de fleste bruker på fuglejakt, og den kan lades til +/- 3000fps.

Jeg forvekslet den i farta med RWS 74gr KS. Jag hadde ei 70cm pipe i 223 som stabiliserte denne da. Husker ikke riflestigning. 

Jeg testet disse kulene på langhold på begynnelsen av 80-tallet så det begynner å bli lenge siden..

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/17/2021 at 6:50 AM, Torf said:

Man bytter ikke en 595 i 223 til T3 enkelt og greit.

Det er som å bytte fra en VW Golf GTI til VW Transporter for å kjøre på Nurburgring.

Som 595-eier bør du forstå at du har en av de aller beste 223-riflene som er produsert. 

Du kommer til å bli uvel når du sammenlikner et T3 223-magasin i forhold til det du er vant til.

Til toppjakt er forøvrig 223 med 55gr helmantel perfekt. Bare spør svenskene.

Så kan du teste litt tyngre kuler i orginalpipa til gåsejakt.

Jeg bruker 55gr til topp og 60gr Nosler Partition til alt annet pga hvordan kula oppfører seg i viltet. 

 

Kjøp ny pipe når pipa er utslitt.

Hvlke kuler+ ladninger anbefaler du på 55gr?

Link to comment
Share on other sites

On 6/17/2021 at 6:50 AM, Torf said:

Man bytter ikke en 595 i 223 til T3 enkelt og greit.

Det er som å bytte fra en VW Golf GTI til VW Transporter for å kjøre på Nurburgring.

Som 595-eier bør du forstå at du har en av de aller beste 223-riflene som er produsert. 

Du kommer til å bli uvel når du sammenlikner et T3 223-magasin i forhold til det du er vant til.

Til toppjakt er forøvrig 223 med 55gr helmantel perfekt. Bare spør svenskene.

Så kan du teste litt tyngre kuler i orginalpipa til gåsejakt.

Jeg bruker 55gr til topp og 60gr Nosler Partition til alt annet pga hvordan kula oppfører seg i viltet. 

 

Kjøp ny pipe når pipa er utslitt.

Jeg tenkte å bytte til en S&L, noen som har erfaring med denne?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Igjen, som 595-eier trenger du ikke bytte til noe som helst.

595 er en av de aller beste riflene i 223.

  • Låskassa er en av de stiveste du kan få tak i og er veldig ettertraktet i andre markeder for å lage matchrifler i 223 og 6mmbr.
  • Kort lukketid
  • Den mater perfekt fra et veldig bra stålmagasin
  • Låskassa er åpen fra topp slik at det er lett å lade enkeltskudd
  • etc, etc.

 

Link to comment
Share on other sites

Nei, magasinhuset/leppene er laget av stål.

I England er 595 (308) veldig populær å bygge om til 6mmbr pga feilfri mating fra magasinet med et lite tweak.

I 223 er den veldig populær og linksutgaven er "grail" for linksskyttere.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Hadde i hvertfall ikke vært i tvil hva jeg ville gjort- ny pipe i gammel børse. Sako/Tikka piper er noe av det bedre men er jo litt forskjell til feks lilja hvis du ville hatt noe av det beste. 11 lapper ferdig innlagt som noen nevner over er da mye bedre enn å kjøpe den billigste Tikkaen som fort koster 2-3 tusen mere. Det er min mening men er jo selvfølgelig morro med ny børse da

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...