Jump to content

Anbefaling av hagle.


Erlendgb

Recommended Posts

Da er tiden kommet for å handle seg hagle, og jeg lurer på om jeg kunne få noen anbefalinger?

 

Har trålet nettet en god stund, og vært noen få turer hos lokale våpenpushere og kjent på noen, så har en liten ide om hva jeg ser etter... Skal ha kaliber 12... over/under... høy kvalitet og godt håndverk som kan brukes både på jakt og bane. Vekt kanskje nærmere tre, enn fire? Justerbar kolbe?

 

Er ikke allverdens opptatt av gravering og grad på treverk, men ønsker å kjøpe et våpen jeg kan ha livet ut, så kan være villig til å legge i noen kroner for å få et våpen jeg er fornøyd med. Tenker merker som Beretta, Browning eller Blaser... (eller andre?)

 

La omtrent de samme forutsetningene til grunn i en våpenbutikk her om dagen, og de plukket frem en Beretta 691. Den føltes god ut den, men når jeg sammenlignet den med en Silver Pigeon syntes jeg det virket som forskjellene først og fremst var utseendemessige?

 

Så hva ville dere gått for selv?

 

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

Alle de du nevner er kvalitet, så dette blir litt smak og behag. Satser du på å ha hagla livet ut er det jo greit at du liker det du bærer/skyter med/ser på. Aller viktigst er at den passer deg. Det løser du ved justerbar kolbe, men jeg synes hel ved, altså ikke justerbar er finere. Kolber kan tilpasses så det løser seg.

 

Jeg var i markedet etter det samme som deg for et år siden, litt mer opptatt av utseende og endte opp med en «vakker» Beretta 693. Angrer ikke. God å skyte med, tilpasset og fin å se på når hun ligger i lyngen.

 

Forskjellen du lurere på finner du muligens her:

 

 

Edited by Swift
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Videoen forsterket egentlig inntrykket jeg hadde om at de mekanisk er ganske like... Har sett på enkelte andre videoer at det er blitt sagt at 69x serien er "better machined" men også at 68x serien virker som de skal, og at det er vanskelig å forbedre noe som virker...

 

Det er jo ikke sånn at utseende er uinteressant, setter pris på pent treverk og gravering jeg også...  frykten går mest på at jeg ikke har lyst til å legge så mye penger i den at jeg blir redd for å bruke den... Og så er jeg litt redd for å legge for lite penger i den, slik at jeg ikke blir fornøyd, og vil kunne komme til å oppgradere senere...

 

 

 

 

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

Tja, grunnen til valget var vel så enkel som at jeg fikk et godt tilbud og at prisen var innenfor hva jeg kunne tåle/forsvare ut i fra følt «value for money». Så synes jeg heller ikke at 695 var noe penere, bare dyrere.

 

Jeg var ute etter noe som skulle gi meg både bruksglede og eieglede forhåpentligvis resten av jegerlivet, og det føler jeg at jeg fikk med denne.

 

Nå skal det sies at jeg jakter mest med drilling eller rifle, men en skikkelig hagle hører med i garderoben!

 

A5AF92A5-F2C5-48A4-84FA-BA4F93FDE765.jpeg.c72136c49db12080999a012fb2738824.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Swift said:

Tja, grunnen til valget var vel så enkel som at jeg fikk et godt tilbud og at prisen var innenfor hva jeg kunne tåle/forsvare ut i fra følt «value for money». Så synes jeg heller ikke at 695 var noe penere, bare dyrere.

Skjønner at du kunne forsvare den der.. Vakkert våpen! Synes treverket er finere på denne enn på andre 693 jeg har sett..

 

Skjønner tankegangen... Er egentlig litt av det samme jeg tenkte når jeg sammenlignet silver pigeon og 691...at forskjellen ikke var allverdens stor...

 

Ut i fra det jeg har sett, så finner man mye fint mellom i underkant av 30k og opp til kanskje 45k... 

 

Tenkte jeg skulle ta en titt på 695 en dag også... Er jo stort sett bare når man står i kassa og skal betale og når man ljuger hjemme om hvor mye den kostet det svir :-)

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Trondheim said:

Vil anbefale deg å prøve Browning og, 525 eller 725. 

Takk for anbefalingen. Disse (særlig 725) var en av dem som var veldig aktuelle. Jeg kjente imidlertid også på en Blaser F16 i dag, og da var jeg solgt... 

 

rettelse... hagla var solgt :-)

 

image.png.edbed894304eb0fd2966857455e89ed9.png

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, bobby said:

Gratulerer med ny hagle - får man spørre om hva som var utslagsgivende ved denne og som var avgjørende ved ditt valg 🙂

For å svare enkelt - jeg likte den, og den føltes riktig ut. Har egentlig gått og vurdert hagler omtrent et år, og denne har vært en av haglene jeg til stadighet har kommet tilbake til..  Enkelte vil nok si at utseendet er litt kjedelig siden det hverken er gravering eller spesielt flott treverk, men jeg synes at denne er fin nok i massevis. Liker det litt moderne utseendet. Det viktigste er jo uansett at den kjentes riktig ut for meg og avtrekket virket godt. Sammenlignet den med Beretta 691 Field og jeg syntes de egentlig var ganske like å håndtere... Men hjertet sa Blaser...

Edited by Erlendgb
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...