Jump to content

6,5x55 50cm løpslengde


Btt91

Recommended Posts

Hei, 

Jeg har kjøpt en Howa 1500 6,5x55 med 50cm løpslengde. Børsa vil hovedsakelig bli brukt til rådyr, men også til elg når muligheten byr seg og muligens til villsvin. Riflen ble kjøpt brukt, uviten om at den var kappet. 
Vil børsa holde til mitt bruk eller ville dere anbefalt å kjøpe annen børse?

Link to comment
Share on other sites

Venter på godkjent søknad på Tikka superlite. Denne har litt kort løp fra fabrikk og er klar over ulempene. (51cm)

Til fugl, rådyr og en eller annen hjort på korte til moderate hold så tror jeg ikke de merker noen forskjell. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Browning med 53 cm pipelengde og har kronografert noe jaktammunisjon, både fabrikk- og hjemme-ladet. Med de nye kravene til anslagsenergi for storvilt tror jeg du er innafor både med homogene 120 grs og mantlede blykjernekuler 140-156 grs. Til elg og gris ville jeg nok valgt de tyngste kulene.

 

Edit: så det var linket til en Weatherby-rifle i .30-06. Hvis du synes trykkpunktavtrekket kjennes greit, kjøp den også! Så har du et ekstra våpen til de tyngste jobbene (og unngår å kaste bort penger 😉). Jeg er selv veldig fornøyd med en rifle i 6,5x55 og en i .30-06.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener også at dette holder i massevis hvis du treffer der du skal. Jeg har selv en S&L i 6,5x55 og med den har jeg skutt litt av hvert fra rev til elgokse. Det har gått helt utmerket! Antakelig fordi jeg har brukt gode kuler tilpasset vilt og at viltet generelt ikke er like belest og belært som oss når det gjelder løpslengde, hastighet, anslagsenergi, kulevekt, bc og kaliber generelt.

Når det er sagt, så er det ikke denne som blir med på elgjakt om høsten, men det er fordi jeg har flere rifler å velge mellom. Hvis ting skulle skje med førstevalget til elgjakt hadde jeg tatt med 6,5 uten å bekymre meg.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...