Jump to content

Starte med hjemmelading?


Tyrihjelm

Recommended Posts

Hjemmelading er vel først og fremst en måte å få flere patroner for et gitt ammunisjonsbudsjett? Noe særlig mer presist enn ammunisjon man kan kjøpe (på de holdene folk flest skyter) er det sjelden, og så himla moro er det heller ikke, men det er godt å tenke på hvor mye en sparer. Skyter en mye er det faktisk betydelige summer, og faktisk ganske godt "betalt" for de timene en bruker.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

For en med dårlig rpd , slik som meg er det veldig greit å kunne gå i boden å produsere det jeg trenger til en tur å skyte når det passer så lenge jeg klarer å etterfylle med komponeneter ja. Og jeg lader så så små kvanta om gnagen at det blir liksom ikke et ork. Og det ER gøy at deter skytteren det står på ikke ammunisjonen eller børsa :-D
Men du er jo hakket mer blassert en meg tror jeg :-D

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Hjemmelading er vel først og fremst en måte å få flere patroner for et gitt ammunisjonsbudsjett? Noe særlig mer presist enn ammunisjon man kan kjøpe (på de holdene folk flest skyter) er det sjelden, og så himla moro er det heller ikke, men det er godt å tenke på hvor mye en sparer. Skyter en mye er det faktisk betydelige summer, og faktisk ganske godt "betalt" for de timene en bruker.

 

 

 

K

Jo, man får flere patroner, og for de fleste betyr det mer skyting. Som er bra. 

At man ikke får mer presis ammunisjon, er jeg litt uenig i. På banen vår skyter "hvermannsen" med det som til hver tid er på tilbud hos XXL etc. Partizan, Fiocchi, S&B osv. De aner knapt hvilket merke, eller kulevekt børsa var skutt inn med i fjor. Du kan se de ligger og teller i tjuepakningen, og prøver å beregne antall treningsskudd + oppskytning. Til jakt kan det tenkes at de lader opp med de fire Oryx de har igjen fra pakken de kjøpte i nittenhundreogbrødmangel, for blodpris :winke1:

Setter det på spissen, men tror man blir mer bevisst på hva man driver med dersom man lader selv. At det ikke er himla morro, finner man ut etter hvert, men man sparer penger i det lange løp dersom man skyter mye. 

Finner fortsatt gleden etter over 30 år med ladning. Bare å kjøpe seg ei ny børse i blant. Gjerne noe sært :)

 

Link to comment
Share on other sites

Begynte å lade i fjor høst, så er relativt fersk selv. Med det sagt har skyting blitt mye morsomere etter at jeg fikk dreisen på ladinga. 

Startet med 30.06, så 6,5x55 og nå setter jeg snart i gang med .357. Tidligere har jeg stort sett kjøpt billigste ammo jeg fant på tilbud og vært helt greit fornøyd med det. Nå kan jeg lade egen ammo med mye bedre presisjon til lavere pris. 

 

Jeg endte opp med å kjøpe Hornady Iron press med auto primer-settet. https://www.jaktogfriluft.no/hornady-iron-press-kit-wauto-prime

Gikk for det siden det både var på lager og på tilbud. Har ikke noe å sammenligne med, men etter mye banning, svetting, smøring og feiling funker det nå veldig bra. 

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

En liten oppdatering her etter å ha startet opp. På hemsen i garasjen er det nå montert to arbeidsbord og plate for ladepressa. Den er sikret med 4 gjennomgående bolter. Ellers er det anskaffet kruttmål, skyvelære, digital vekt, manuell vekt, dier, kulehammer, ladebok, hylser, kronograf ++ . Jeg har hovedsakelig lada 6,5x 55 og 9,3x62. Jeg har prøvd å konvertere til homogene kuler. Jeg prøvde først Hornady GMX 140 grain i 6,5, men fikk ikke den kula til å gå. Noen mener det har med riflestignina å gjøre. Har nå ladet Barnes 120 grain, (heldig og fikk tak i), og felt to dyr med denne. Veldig fornøyd så langt både med presisjonen og virkning i viltet selv om det var litt blodslag ved innskuddspartiet på rådyret. Landet på 45 grs Urp som gir en fart på ca 850 ms i mitt løp på 56 cm. Ellers fått veldig god presisjon med Hornady Eld match 123 grains med Urp 45 grs. Farten her er ca 830 ms

Når det gjelder 9,3x62 har jeg kun lada Barnes 250 grs. God presisjon med N 140 57 grs med en fart på ca 725 ms. 

Jeg selger nå 3006 løpet og har bestilt meg ei 300 win mag børse. Hadde vært fint med noen ladetips rundt dette kaliberet hvis noen kan dele. 

Skjønner jo at flere blir hekta på hjemmelading selv om det kanskje ikke er veldig besparende den første tiden i alle fall. Det skytes mer som er en positiv ting. 

Edited by Tyrihjelm
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...