Jump to content

Starte med hjemmelading?


Tyrihjelm

Recommended Posts

Har flere år tenkt på å starte med dette, men vært litt frem og tilbake. Noen mener at det ikke lønner seg for ordinær jeger som meg. Andre mener det ikke er noe å lure på. Har tre løp til systembørse i kaliber 6,5x55, 3006 og 9,3x62. Bruker forsåvidt alle tre en del. Skyter også en del skudd i løpet av året. 

Hvor er det lurt å begynne?. Hva er bra utstyr?

Link to comment
Share on other sites

Alle 3 kalibrene er enkle å lade, og det meste av utstyret du trenger er generelt, ikke spesifikt kaliberet. Det er forskjell på utstyret, men alt er mer enn bra nok. Kvalitet følger pris nokså greit- men som sagt, bra nok i massevis til man blir snobbete eller skal masseprodusere.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en solid enstasjonspresse til og begynne med f.eks Lee Classic Cast, RCBS Rock chucker elns.

Da har du presse for livet som du uansett aldri vil kvitte deg med. Så kan du eventuellt supplere med karusellpresse senere ved behov.

Nå kommer sikker M67 som vanlig med at Lee er søppel, men det er som vanlig bare søppelprat.

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Adam Savage:

“Buy cheap tools until you know what you really need from that tool, then buy the best one you can afford.”

 

This is a great rule of thumb.
It delays the bigger purchases until you know more about how you’ll use each tool, at which point you’ll have a more sophisticated understanding of what “best” means.

 

Dette kan oversettes til f.eks: Billigste Lee ladesett https://hjemmelading.no/produkt/lee-anniversary-ladesett/

Du sparer 3500,- sammenlignet med RCBS f.eks. Kjøp heller noe annet du trenger for mellomlegget. Om du skulle gå lei Lee, så kan du kaste det eller gi det bort. Uten at det har kostet deg mye. Koster jo ikke mer enn et par-tre esker jaktpatroner av god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Innrømmer selv du Mix, at Challenger-pressa kanskje er - litt - "billig"? Nå står ikke verden til påske (Du glemte forresten å skryte av Bifrost-stokken din ;)
Lee er vel ikke "søppel", og mye av det de lager er faktisk innmari smart - men de er faen ikke kvalitetens høyborg heller...

 

Jeg er igrunnen mye enig med Casey Jones, og når du har kjøpt deg noe ordentlig så har du Lee settet i reserve, eller kan sette det opp på banen (Jeg fikk plutselig ideen at jeg skal gjøre nettopp det)
Ulempen, eller risikoen, er at du blir så irritert at du avskriver hjemmelading - eller som meg - blir ladesnobb og MÅ ha dier til flere tusen for å ikke bli irritert når jeg lader... 

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Det ligger stadig ladeutstyr på finn.no, hvis du følger litt med kan du skaffe deg det du trenger. Valg av presse er litt en smakssak. Men en enkeltstasjonspresse av støpejern blir aldri helt feil, og vil alltid ha en rolle, uansett hvilken vei du går senere.

 

De pengene du sparer på rimeligere patroner, bli borte fordi du kommer til å skyte (mye) mer. Du ender neppe opp med å spare kroner, tenk på det som at du tar hobbyen til et litt annet nivå. Mer moro, rett og slett!

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, M67 said:

Innrømmer selv du Mix, at Challenger-pressa kanskje er - litt - "billig"?

Jeg har aldri hatt noen Challenger presse så det kan jeg jeg ikke uttale meg om.

Lee Classic Cast derimot har jeg og den går jeg god for.

Men du har vel erfaring med alt her i verden så du får uttale deg om den.

Hva har Bifrost stokken min med hjemmelading å gjøre ?

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, spindrift said:

De pengene du sparer på rimeligere patroner, bli borte fordi du kommer til å skyte (mye) mer. Du ender neppe opp med å spare kroner, tenk på det som at du tar hobbyen til et litt annet nivå. Mer moro, rett og slett!

Så sant, så sant. Kunne nok ha holdt meg med rimelig mye kjøpt ammunisjon for alt ladeutstyr og krutt og kuler og... som man bare MÅ prøve eller TRENGER😉

Men så moro man har det i garasjen eller på laderommet, fri fra kvinnemennesker og mas..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da faderen og naboen skulle begynne å lade på nittitallet en gang kjøpte de karusellpresse, og brukte den i rundt tjue år. De savnet aldri enstasjons. Jeg og bror min har ladet et par hundre patroner på enstasjons, og selger nå alt til fordel for karusell. Mulig jeg irriterer folk nå, men jeg våger påstanden om at hvis du ikke klarer progressiv presse så bør du kanskje ikke drive med hjemmelading? Det er så uendelig mange bøker, videoer og fora å hente lærdom og info fra at et normalt oppegående menneske klarer det helt fint. Altså, hvis jeg får det til så klarer andre det også... 

Link to comment
Share on other sites

En kan oppnå rimelig greit tempo på en enstasjonspresse også, jeg klarte faktisk å kjøre en 32acp hylse gjennom fingertuppen en gang det gikk litt fort i svingene. Nå bruker jeg helst progressiv presse til småkaliber opp til 223. Enstasjonspressa brukes nå stort sett til svartkrutt patroner. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mix said:

du får uttale deg om den.

Det kan jeg, den datt fra hverandre etter kort tid, og vi laget nye deler til utvekslingen i stål. Da holdt den, men hele settet var så irriterende at jeg gav det bort - til en som skulle lade 45 ACP av alle ting. 

 

11 minutes ago, Olesøn said:

 Altså, hvis jeg får det til så klarer andre det også... 

"Alle" får nok til karusellpresse (det er jo de som ikke får til enstasjons engang...), men om man bare skal lade noen få hundre patroner i året f.eks., så er det jo mer arbeid å lade dem på karusellpresse enn på enstasjons, siden den må stelles mer. Min 650 står rett ved Rockchuckeren, og hver til sitt bruk. Jeg gidder ikke å dra igang 650en om jeg ikke skal ha "en haug" patroner.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Var heldig og fikk kjøpt en Lee karuselllpresse på Finn for 500 kr. Lader ikke akkurat i volum, men har ikke greid å finne noen grunn til å bytte den ut enda. Manuell rotasjon på karusellen, men bruker den som en serie enstasjonspresse. Man kan kjøpe flere karusellerr for 2-300 kr og ha en til hvert kaliber. Tar et sekund å bytte hele karusellen. Dermed er diene altid ferdig instilt. Finner du en gammel 3 hulls er det lett å oppgradere den til 4 hulls, etc. 


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk brukt Lee Challenger som transportabel presse til å ta med på banen. Skrudde den fast på en bit hobbyplate, og brukte et par hurtigtvinger for å feste den til et bord e.l. Aluminium er lett å bære, og det ruster ikke, så noen fordeler er det jo. Samme med kruttmålet til Lee, i plast. Fin til feltbruk, ha liggende i bilen etc. Ikke er det verdens undergang om det blir ødelagt eller stjålet heller. Det er dog Rock Chucker-en jeg har montert fast og bruker til alt nå. Det er ikke noe galt i å velge Rock Chucker, men det koster ca. 3000,- bare for pressa i løsvekt. Så hvis du seinere finner ut at du heller ville ha en Forster Coax, så svir det ikke like mye å forkaste en Lee. Jeg ville nok vurdert Redding også 🤔  Det betyr vel egentlig at jeg faller tilbake på ideen min om å starte med en billig Lee. Det er ikke feil å ha to presser heller.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Tjukkas said:

Tar et sekund å bytte hele karusellen. Dermed er diene altid ferdig instilt.

Dette er en ting jeg aldri har skjønt. Mange snakker om dette - og "Breech lock" og wtf, så diene alltid er ferdig innstilt. Diene ER jo alltid ferdig innstilt? Skrur dere ikke fast låseringene?

 

K

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Casey Jones said:

Når jeg tenker etter så har jeg vel ikke brukt den Lee-pressa på 15 år snart. Så kanskje jeg skulle sette glemme den igjen på banen, ja? Med en lapp der det står "Vær så god!"

Kan du ikke bare legge den ut gratis her da eller er det under din verdighet ?

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, M67 said:

Dette er en ting jeg aldri har skjønt. Mange snakker om dette - og "Breech lock" og wtf, så diene alltid er ferdig innstilt. Diene ER jo alltid ferdig innstilt? Skrur dere ikke fast låseringene?

 

K


Man må vel løsne dem igjen når man skal bytte die?
Og når man bytter hele karusellen bytte rman alle diene til et kaliber  i en operasjon, enkelt  og greit.  

+
 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Tjukkas said:


Man må vel løsne dem igjen når man skal bytte die?

Nei, det må man ikke, og det skal man ikke (da må man jo stille inn på nytt...). Jeg lader 6-7 ulike kalibere på RockChuckeren, bruker 3s på å bytte die, og husker knapt hvordan man stiller de inn, ettersom det er mange år siden sist omtrent.

 

Karusellpresser bytter en gjerne hele verktøyhodet på. Jeg har ikke kommet meg til å kjøpe flere til 650en (har 2) men da tar det jo plutselig 3s å bytte 4-5 verktøy. Det er nok betydelig mindre plunder enn å bytte diene i hodet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Tyrihjelm said:

Hvor er det lurt å begynne?. Hva er bra utstyr?

Jeg ville begynt på finn.no. Er ofte mye bra å finne til en grei pris, og finner du ut at du ikke gidder dette så er det lett å selge igjen, så det vil ikke koste deg en formue. 

 

Er enig med at skal du ha enstasjon Lee bør du i alle fall gå for Classic Cast. Billig og grei, men du merker forskjellen hvis du prøver noe dyrere. Jeg begynte med den og har den enda. Kjekk å ha. Ellers heller jeg vel til å være enig med M67, du får det du betaler for, men det meste funker jo. Mulig jeg har blitt en snobb, men når lading blir en hobby så synes jeg det er ok å ha litt bedre utstyr enn det som bare funker. Men for all del, jeg har Lee enstasjonspressen og kruttmålet enda (det er faktisk ikke dårlig!). Lee dier har jeg og liggende, jeg bruker dem innimellom. Men det er ikke det jeg plukker fram først. 

 

Mitt råd er vel at om du tenker du er anlagt for at dette er noe som du kommer til å like så er det bare å sette i gang. Det verste som kan skje er at du blir hekta og da er det mye du bare må ha, og mye du vil prøve ut. Da kan det fort bli noen utlegg, men ser du det over langen så sparer du noen kroner for hver gang det smeller. Blir penger av det og.

Link to comment
Share on other sites

Her kan du kjøpe en RCBS «ammomaster» til 1500kr, det er antagelig en god start? Jeg har ikke erfaring med denne pressa, kanskje noen andre som har? Det er neppe «billigskit» iallefall, ammomaster 2 er priset til det doble av Rockchucker fra produsenten.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=202608022

 

Jeg har 4 enkeltstasjonsprsser i bruk, de har sine fordeler og ulemper

 

1) RCBS Rockchucker supreme. Supersolid presse med bra ergonomi. På minussiden er prinsippet for å fange brukte tennhetter dårlig, det havner noen på gulvet. Og den har bare to ferdiglagde hull for fikseringsbolter mot bordet, burde være en i bakkant også. Men dette er «arbeidshesten».

 

2) Lyman crusher II. Også supersolid. Dette er en «cam over»- presse, dvs stempelet til pressa når sitt høyeste punkt før håndtaket er i bånn. Jeg liker ikke det så godt (smakssak). Min er dedikert til en egen stasjon, hvor jeg lager «gas checks» til blykuler.

 

3) Lee reloader, et liten alu C-presse. Denne er lite egnet som generell presse, men genial som «sidekick» til lette jobber. Den står ved siden av Rockchuckeren, brukes til å kalibrere blykuler og sette tennhetter med et eget verktøy. Jeg har endel operasjoner hvor jeg sparer tid og knot på å ha to presser i «serie»

 

4) Lee «nøtteknekker» håndpresse. Denne bruker jeg faktisk masse. Den fungerer glimrende med «Collet neck die», og er fin til krympedie når jeg lader f.eks 30-30. Men den egner seg dårlig til helpresssing av store riflehylser.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, spindrift said:

1) RCBS Rockchucker supreme. Supersolid presse med bra ergonomi. På minussiden er prinsippet for å fange brukte tennhetter dårlig, det havner noen på gulvet. Og den har bare to ferdiglagde hull for fikseringsbolter mot bordet, burde være en i bakkant også. Men dette er «arbeidshesten».

Enig i at løsningen for oppsamling av tennhetter er litt Mikke mus, men jeg synes pressa står fjellstøtt med to fikseringsbolter. Ikke nødvendig å bruke så mye kraft på armen med de patronene jeg lader (5,6x52R, 6,5x55 og .30-06), mulig man må ta i litt mer med større patroner?

Link to comment
Share on other sites

@M67 PÅ lee sin karusellpresse tar det 3 s å bytte hele karusellen med en annen, du bytter hele diesettet. Og lar bare diene stå i. 
Jeg har forvrig ikke byttet låseringene på mine lee dier, så der er ikke ringen låst fast. Du må løsne den får å få skrudd ut dia....
Men enver måp jo få finne løsningen de selv syns er greiest. Ringene på mine blir nok byttet med ringer med låseskue isteded for en teit o-ring.
 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, M67 said:

Det kan jeg, den datt fra hverandre etter kort tid, og vi laget nye deler til utvekslingen i stål. Da holdt den, men hele settet var så irriterende at jeg gav det bort - til en som skulle lade 45 ACP av alle ting. 

Vel, hadde du hørt på folk med erfaring den gangen og kjøpt Lee Classic Cast støpejernpresse i stedet for ei billig alupresse hadde du sluppet de problemene.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Tjukkas said:

@M67 PÅ lee sin karusellpresse tar det 3 s å bytte hele karusellen med en annen, du bytter hele diesettet. Og lar bare diene stå i. 

Vet, jeg tror det er sånn på alle karusellpresser

5 minutes ago, Tjukkas said:

Jeg har forvrig ikke byttet låseringene på mine lee dier, så der er ikke ringen låst fast. Du må løsne den får å få skrudd ut dia....

Pass på å kjøp slike med skrue som IKKE går inn i gjengene. Jeg har noen sånne, og de er ikke ideelle. Lee sine egne (ekstrautstyr) ser greie ut.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Mix said:

Vel, hadde du hørt på folk med erfaring den gangen 

Mnja. For det ene var vel dette minst 20 før de introduserte Classic Cast, og for det andre er delene i utvekslingen temmelig like. RCBS sin Rock Chucker, og de fleste andre presser, har nok et bedre, og langt mer solid design her.
Der går det solide pinner gjennom deler av stål og støpejern - hos Lee er det relativt tynne skruer gjennom noen blikkplater og det Ignorant ville kalt "pispotstål". Mulig de har forbedret det i nyere tid? På de gamle var den delen som håndtaket sitter i av støpt aluminium, og det var denne som falt fra hverandre. Idag ser det ut som noe galvanisert stål

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, spindrift said:

Lee «nøtteknekker» håndpresse. Denne bruker jeg faktisk masse. Den fungerer glimrende med «Collet neck die», og er fin til krympedie når jeg lader f.eks 30-30. Men den egner seg dårlig til helpresssing av store riflehylser.

Lee nøtteknekkeren er suveren i felten til uttesting av ladninger. Ha med ferdig preppa hylser med hetter i og kun seating dia i nøtteknekkeren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et sånt Lee Challenger sett da jeg begynte å lade. Jeg hadde lyst til å prøve selvom jeg ikke var sikker på om dette var noe jeg ville fortsette med. Settet var så rimelig at det var  verdt et forsøk.

Dengang ladet jeg bare pistolammo. Jeg ladet noen tusen skudd før jeg kjøpt roterende presse.

 

Challenger-settet betalte seg veldig fort i forhold til å kjøpe fabrikammo. 

 

Pressa var helt grei til å presse pistol hylser med. Nå bruker jeg den til riflepatroner, og jeg kunne ønske med noe kraftigere og stivere, selvom jeg bare lader 50 om gangen.

 

Hvis jeg erstatter Challenger med noe bedre til rifle, kommer kruttmålet, hetteisetteren og noen andre småting fra det settet til å bli med videre .

 

Jeg synes at settet var et godt kjøp.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ultimatereloader har selvsagt testet ALLE presser... 

Jeg gadd ikke å se 40 minutter med video, men for en som lurer på å kjøpe ladepresse er det helt sikkert nyttig å se på seksjonene om de aktuelle pressene. Han pleier å være nokså grundig.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut til at det blir brukt RCBS Ammomaster ladepresse på meg. Noen sier den er litt for stor, men kan visst lade det meste. Har ikke vurdert 50 kaliber enda, men nå får jeg muligheten til å lade🤓

Da er vi i gang, men trenger mye annet også. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...