Jump to content

Rødpunktsikte


joska

Recommended Posts

Må dessverre innsjå at mine gamle auge ikkje går så godt saman med dei åpne sikta på min Winchester 9422. Satte på ein kikkert, det fungerte forsåvidt fint men øydela jo linjene fullstendig så den vart raskt fjerna igjen. Har vurdert diopter, men så var det dette med augene igjen... Har minimalt med erfaring med rødpunkt, men ser for meg at ei smekkert lite rødpunktsikte hadde vore tingen. Er eg heilt på bærtur? Rifla blir brukt på moderate hold.

Link to comment
Share on other sites

Mine øyne har også problem med de rødpunkt jeg sett i. 

William jaktdiopter fungerer ut til ca 70m, blir det lengre dekker perlekornet for mye av målet, - men det skulle jeg tro en rødpunkt også gjør.

Skyter faktisk like bra uten innsatsen (diopterringen). - Stort hål, bra oversikt og blir da nermest som en ghostring.

20201008_115430.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg er ikkje heilt venn med diopter, men skal innrømme at det er den løysinga som ser best ut og nok er verdt å prøve. Helst eit sikte som let seg montere rett på svalehalesporet, er det nokon i Norge som selger slikt? Amerikanarane har plenty men vil/tør ikkje selge utanlands.

Link to comment
Share on other sites

Joda, kikkertsikte på ei lita smekker bøylerifle «ser ikke ut». «Rødpunkt» er heller ikke spesielt elegant. Bare synsing seff. Ødelegger også muligheten for enkel bæring med et grep rundt låskassa. Sliter etterhvert med sk gammelmannssyn ( +3 lese, +1 kjørebriller) så optiske sikter gjelder, men den lille .357 Marlinen fungerer ( på et vis) med diopter/ ghost om jeg bruker briller (fra Nille, med passe styrke så jeg ser både korn og mål sånn passelig). Iaf ikke noe problem å klare skyteprøven sittende på stubben. ( Jada, skal justere treffpunkt før jeg evt. bruker den på jakt).

1D4DBE7E-BE41-453D-B8F3-5F20E53DBFFD.jpeg.a60d842409f279622912df4728e67ac8.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, vavlo said:

Ødelegger også muligheten for enkel bæring med et grep rundt låskassa.

Sludder. Det spørs jo bare på hvor du setter siktet. ;)

image.png.23e666452f126d0cacd3c7a3b63729b4.png

Men det er klart at om en først skal ha noe så upraktisk som bøylerifle, bør en velge sideutkast for at den skal være mest praktisk. Riktignok vanskeligere på .22-utgaver.. 

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ei tohi varjata said:

om en først skal ha noe så upraktisk som bøylerifle,

 

Beror vel helt på type jakt.

I bratte lier etter hjort, og  mulighet for "snabbe" oppfølgningsskudd , finnes vel knapt et bedre alternativ...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en Marlin 1895 Cowboy. De originale åpne siktene ble for upresise til både blink og jakt så jeg kjøpte et ghost/diopter fra Skinner og det ble mye bedre. Forsøkte også en liten kikkert, men den ødela linjene samt la en begrensning på skytekvaliteten min da jeg måtte bruke en del av konsentrasjonen til å holde kikkerten unna øyet under rekylen🙂. Til slutt monterte jeg et Doctor rødpunktsikte som jeg mener ikke ødelegger linjene alt for mye. Monterte det i de bakerste skruehullene på låskassen og flyttet skinnersiktet som sto der til de fremste. Blir kanskje litt overkill, men nå kan jeg ta av Doctoren og bruke Skinner ved behov/ønske. Har blitt veldig glad i Doctoren.

2021-04-10 10.56.17.jpg

2021-04-10 10.56.34.jpg

Link to comment
Share on other sites

For storviltjakt er bruk av kikkert likevel et "must" for min del. - Denne kompakte lille Leupolden med fast 2,5x på min 45/70 har fungert alldeles fortreffelig til hurtige skudd på både Elg, Hjort og Rådyr- innom rimelig hold (100m).

Jo, kansje "ruinerer" den linjene noe på en Lever, ..men av to onder må en velge.. 😇

God øyeavstand - som med alle Leupold - og behøver aldri tenke på det under rekylen

20201002_235212.jpg

20201002_235021.jpg

20201008_120003.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Eg har og kjøpt direkte frå skinner Sights, Andy Larson hjelper Deg Med det du treng der borte. Eg måtte bytte ut fram sikta til høgare på mine .øverst 9422-22lr, 

9422-22wmr,

Winchester 94-3030win,

Marlin guide gun-45/70,

Alle med skinner Sights

DSC_0140.JPG

Edited by lao
Glemte litt tekst
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...