Jump to content

Førstegangsrifle


BC

Recommended Posts

Hei Folkens,

 

Jeg er i markedet for å kjøpe meg førstegangsrifle i kaliber 308. Hovedsaklig for bruk til jakt, men kjenner meg selv såpass godt at jeg ikke kommer til å kunne holde meg unna noen konkurranser innen skyting, så da vil det bli brukt der også. Er fersk i gamet så lusker litt rundt på mye sider men fortsatt usikker på hva jeg kommer til å begi meg inn på.

 

Men til Våpenet:

 

Jeg er links skytter (ikke venstrehendt, men venstre dominant øye og svakere syn på høyre uansett).

så da begrenser det seg litt mtp. Utvalget.. og det er heller ikke et alternativ å bruke ei rh rifle.

 

Dette blir da et kombinasjonsvåpen for å si det slik og da får man jo ikke i pose å sekk dessverre, men skulle gjerne hatt litt innspill siden dette er en ny verden for meg.

 

Jeg har sett på følgende skyts:

 

- Ruger American / American Predator

(Dette er ikke et alternativ da det er 12-18 mnd levering på disse nå)

 

- Tikka T3x Lite

(Tilgjengeligheten er god)

 

- Bergara B-14 HMR

(Usikker på tilgjengelighet)

 

- Browning X-Bolt (Hunter/Laminat)

(Lagervare)

 

De 3 første har jo mer muligheter til bytte av stokk etc, men der begrenser det seg litt med Browningen virker det som.

 

Det jeg lurer på er om hva folket(dere) tenker om de forskjellige, har dere prøvd de til forskjellige foremål etc, generelt litt Feedback som kan hjelpe meg i riktig retning👍🏻
 

Jakt form er hovedsaklig storvilt og riflen skal være med «kort løp» siden det skal demper på og den skal være letthåndterlig.

 

Kan legge til at Budsjett er under 20.000,- og det ligger en godkjent søknad på 308 i skuffen så kaliberskifte er ikke et tema🤪

 

Alle svar mottas med takk👌🏻😀

Edited by BC
Mer info
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ei tohi varjata said:

Brukt T3/T3X er bankers, men enkelte selger disse en del dyrere enn de egentlig burde. Følg litt med på Finn så dukker det ofte opp en ok deal. Links ligger ute i enten fem minutter eller fem måneder har jeg fått inntrykk av..

 

Ole

Ja, har fulgt med på Finn.no siden bestått Jegerprøve, men alt forsvinner fort, så er innstilt på å kjøpe nytt..👍🏻

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sitka said:

.308 er vel heilt ok det. Veit ikkje korleis det er no men tidlegare kunne du skifta kaliber dersom du tok ein telefon til lennsmanskontoret. 
Tenkte berre og nevna det.

Prata med de om det og da måtte jeg tatt det før den ble godkjent, men kaliberet ser jeg ikke noe utfordring med, men takker for tipset👌🏻😀

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Rugerdud said:

Jeg tenkte ikke helt over kaliber siden sluttstykket sitter på feil side for meg ;) Men var innom Våpensmia på Dokka i dag og de hadde endel våpen i links. Ring de og hør hva de har :) 

Har sjekket der, jeg sitter igjen med de alternativene jeg har remset opp, alternativt Remington 700 SPS Tactical fra Artemis👍🏻 Igjen, takk for tipset👍🏻

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, BC said:

Tikka har jeg hørt veldig mye om fra veldig mange, men hva med Browning, Bergara og eventuelt Remington?

Ta en titt på Browning A-bolt, et godt valg i budsjettklassen og etter min mening et alternativ til Tikka. Gunstige priser på enkelte modeller nå. Kjøpe nettopp den som er linket til dama.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Sølvrev said:

Ta en titt på Browning A-bolt, et godt valg i budsjettklassen og etter min mening et alternativ til Tikka. Gunstige priser på enkelte modeller nå. Kjøpe nettopp den som er linket til dama.

Hei, denne kunne vært fin, men A Bolt leveres ikke i links dessverre, kun Maral (rettrekker) og x bolt og T Bolt..

, men har du erfaring med Browning selv, skutt med de liksom👍🏻

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, BC said:

Noen med erfaringer med nevnte våpen?

Tikka har jeg hørt veldig mye om fra veldig mange, men hva med Browning, Bergara og eventuelt Remington?

Tikka er jo en "bænkers", men brukt er de dyre så kan nesten heller kjøpe en ny. Browning X-bolt har hatt noe tull med magasinene. Bergara er gode våpen. Men kommer de i links? Remington er litt opp og ned, noen er topp, andre dritt :( 

 

Har du vurdert Sabatti? Gode våpen av god kvalitet. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=169511743

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, BC said:

, men har du erfaring med Browning selv, skutt med de liksom👍🏻

Ja, i høy grad. Har hatt en A-bolt II i 6,5x55 i 12 år nå, og det blir den siste rifla jeg selger.... Torsdag skjøt vi inn A-bolten til dama, fungerte veldig bra den også. A-bolt fantes før i linksutgave, men ser de har sluttet med det nå. X-bolt er imidlertid en god erstatning. Jeg har ikke skutt med den, men det er det mange andre her inne som har. T-bolt er vel bare finkaliber (.17 og .22), så den er uinteressant for storviltjakt.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Se etter KV59F1 skarpskytter med orginal kikkert. De dukker opp på finn med jevne mellomrom til 8-10K komplett. Noen ganger uten kikkert veldig billig. Kikkerter med montasje selges også ofte løst. 

Du vil garantert skyte bedre med denne enn uansett hva du kjøper ved å legge om til links.

KV'en fungerer veldig fint. Brukte en slik med kikkert i mange år i HV. Jeg skiftet ut kikkerten med en S&B 6x42.

Det nesten kuleste er at du kan lade med klips.

 

(En annen variant er å se etter rifler med EAW sidemontasje. Så snur du ringene til venstre på samme måte som KV'en og bruker et skjefte med kolbeforhøyer, feks KKC) 

 

Jeg hadde en orginal komplett montasje liggende i over 20 år i tilfelle jeg skulle trenge den selv engang. Så var det kametaren til en bekjent som mistet høyre/skyteøye og da fikk han backupen min. 

 

Denne lå akkurat ute. Vet ikke om den er solgt. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=198686456

 

Fra KVF:

./guns/rifle/bilder/Rifle-Kongsberg-Mauser-M59-kikkert-63506-4.jpg

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Med kikkertsikte så er det trolig uproblematisk å skyte fra høyre skulder med dominant venstreøye. Du skriver også at har redusert syn på høyre øye. Hvor redusert? Kikkertsikte kan kompensere for en god del. Det kan være plundrete for høyrehendte å håndtere linksvåpen godt. 

Jeg har delvis samme utfordring selv, men har aldri hatt problemer med å skyte fra høyre skulder, med optikk. Åpne sikter er en utfordring. 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Rugerdud said:

Tikka er jo en "bænkers", men brukt er de dyre så kan nesten heller kjøpe en ny. Browning X-bolt har hatt noe tull med magasinene. Bergara er gode våpen. Men kommer de i links? Remington er litt opp og ned, noen er topp, andre dritt :( 

 

Har du vurdert Sabatti? Gode våpen av god kvalitet. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=169511743

Bergara har B-14 HMR (chassis aktig) og Hunter tror jeg. 
 

Jeg har sett Sabatti, men ingen som har hatt noe særlig kjennskap til de.. (som jeg har møtt vel og merke😃)

Du har erfaring med de?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Rugerdud said:

Jeg tenkte ikke helt over kaliber siden sluttstykket sitter på feil side for meg ;) Men var innom Våpensmia på Dokka i dag og de hadde endel våpen i links. Ring de og hør hva de har :) 

 

15 minutes ago, FEVIK said:

Hvorfor ikke en pent brukt Schultz & Larsen?

Har ikke funnet noen av de og ikke sett noen nye til salgs heller, ellers så er vel det kvalitetsvåpen som også er systemvåpen, så kan være et godt alternativ, men koster vel litt igjen..

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Jeffery said:

Med kikkertsikte så er det trolig uproblematisk å skyte fra høyre skulder med dominant venstreøye. Du skriver også at har redusert syn på høyre øye. Hvor redusert? Kikkertsikte kan kompensere for en god del. Det kan være plundrete for høyrehendte å håndtere linksvåpen godt. 

Jeg har delvis samme utfordring selv, men har aldri hatt problemer med å skyte fra høyre skulder, med optikk. Åpne sikter er en utfordring. 

Hei, har skutt en del på den måten og skyter bedre når jeg skyter links faktisk.. Fikk et tapetknivblad i øyet så er ikke helt på topp!🤪🤣

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Torf said:

Se etter KV59F1 skarpskytter med orginal kikkert. De dukker opp på finn med jevne mellomrom til 8-10K komplett. Noen ganger uten kikkert veldig billig. Kikkerter med montasje selges også ofte løst. 

Du vil garantert skyte bedre med denne enn uansett hva du kjøper ved å legge om til links.

KV'en fungerer veldig fint. Brukte en slik med kikkert i mange år i HV. Jeg skiftet ut kikkerten med en S&B 6x42.

Det nesten kuleste er at du kan lade med klips.

 

Jeg hadde en orginal komplett montasje liggende i over 20 år i tilfelle jeg skulle trenge den selv engang. Så var det kametaren til en bekjent som mistet høyre/skyteøye og da fikk han backupen min. 

 

Denne lå akkurat ute. Vet ikke om den er solgt. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=198686456

 

Fra KVF:

./guns/rifle/bilder/Rifle-Kongsberg-Mauser-M59-kikkert-63506-4.jpg

En god Mauser! Den er litt tøff, men da er det et annet kaliber da, men kult å prøvd den, ligger fortsatt til salg forøvrig👍🏻😁

Link to comment
Share on other sites

KV59F1 er orginal i 308win/7,62NATO.

Igjen. du skyter garantert bedre med denne enn noen linksrifler du legger om til. Jeg kan litt om dette.

 

EAW sidemontasje passer til HQ1900/AZ1900 hvis du vil ha mer "moderne" rifle. 

Brukt HQ1900 med KKC og EAW sidemontasje så er du i mål.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Sølvrev said:

Ja, i høy grad. Har hatt en A-bolt II i 6,5x55 i 12 år nå, og det blir den siste rifla jeg selger.... Torsdag skjøt vi inn A-bolten til dama, fungerte veldig bra den også. A-bolt fantes før i linksutgave, men ser de har sluttet med det nå. X-bolt er imidlertid en god erstatning. Jeg har ikke skutt med den, men det er det mange andre her inne som har. T-bolt er vel bare finkaliber (.17 og .22), så den er uinteressant for storviltjakt.

Kjekt å vite👍🏻, X-bolten virker veldig fin, hva synes du om avtrekket?,

Ja T bolten er eventuell for mengdetrening, har godkjent søknad på 22LR også👌🏻

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Torf said:

KV59F1 er orginal i 308win/7,62NATO.

Igjen. du skyter garantert bedre med denne enn noen linksrifler du legger om til. Jeg kan litt om dette.

 

EAW sidemontasje passer til HQ1900/AZ1900 hvis du vil ha mer "moderne" rifle. 

Brukt HQ1900 med KKC og EAW sidemontasje så er du i mål.

Ja kanskje en skal tenke litt utafor boksen.. skal titte litt nærmere på den muligheten👍🏻 Takker for tipset Torf👌🏻😀

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, har ikke skutt med X-bolt. Men (dårlig) avtrekk pleier ikke være noe tema på Browning. Det er meget godt på min A-bolt II og tilsvarende på damas A-bolt III. Veldig bra på en kompis sin X-bolt. Det beste du kan gjøre nå er å ta en runde hos div. våpenhandlere og tafse litt på alt innenfor ditt budsjett som finnes i linksutgave. Avtrekket betyr mye, men det er andre ting også som påvirker godfølelsen....

Link to comment
Share on other sites

Just now, Jeffery said:

Du har nok større utfordringer med synet på høyreøyet, enn meg, da. Jeg er bare litt (mer) nærsynt på høyre. 

Ja, kan tenkes😅 Ser brukbart på det men sliter med fokus.. blir som når du leser en bok og er trøtt og teksten flyter i hverandre omtrent.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Sølvrev said:

Som sagt, har ikke skutt med X-bolt. Men (dårlig) avtrekk pleier ikke være noe tema på Browning. Det er meget godt på min A-bolt II og tilsvarende på damas A-bolt III. Veldig bra på en kompis sin X-bolt. Det beste du kan gjøre nå er å ta en runde hos div. våpenhandlere og tafse litt på alt innenfor ditt budsjett som finnes i linksutgave. Avtrekket betyr mye, men det er andre ting også som påvirker godfølelsen....

Greit å vite👍🏻 Takker😀. Ja, kjipt at alt er stengt nå om dagen, og det brenner i lomma😅 Men er vel ikke noen åpne skytebaner i nærheten heller.. Jeg holder til i Eidsvoll traktene og her er vel det meste stengt, men er vel noen muligheter ikke altfor langt unna hvis en leter

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, BC said:

Du har erfaring med de?

Det har jeg, de ble dessverre byttet bort da økonominen fikk en smell og penger måtte inn :( Hadde en i 6,5x55 og en i 223 rem. Pene trestokker(hvertfall hadde mine det), gode avtrekk, mating og presisjon var supert. Du har også livstid garanti på deler så skulle noe ryke får du det fikset :D

Link to comment
Share on other sites

He he som du ser i brukernavnet ble det Ruger på meg, en American Predator. Kjøpte også en Remington 700 på Black Friday. Neste blir en Lakelander tenker jeg :D Men Sabatti står på lista. En rustfri med syntstokk hadde vært fint å ha til dager der det regner osv :D 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Rugerdud said:

He he som du ser i brukernavnet ble det Ruger på meg, en American Predator. Kjøpte også en Remington 700 på Black Friday. Neste blir en Lakelander tenker jeg :D Men Sabatti står på lista. En rustfri med syntstokk hadde vært fint å ha til dager der det regner osv :D 

Sant, ja se der ja, hva synes du om Predator’n? Var egentlig det jeg tenkte på først pga. pris og Svigers har 2 stk vanlig American som er superpresise så tenkte det var mye for penga, så får man også MDT stokk hvis man vil dit hen.. Og Rem 700’n?

Edited by BC
Link to comment
Share on other sites

Kjempe rifle. Mye rifle for lite penger. Men den er lett så spretter voldsomt uten en demper. Remingtonen ble kjøpt som banerifle og litt langhold om jeg skulle få lyst. Den er for tung syns jeg til å bære med på vanlig jakt. Postjakt der det ikke er mye gåing passer den fint til. Med en lett kikkert går den også akkurat i jegerklassen i jaktfelt :D

 

En slik med R5 milspec pipe. Samler som fy, men her hadde vi litt start problemer da kvaliteten på Rem har vært litt opp og ned de siste årene. Men J&F tok den inn og justerte litt og etter det har den vært en drøm :D

 

https://www.jaktogfriluft.no/remington-model-700-stainless-5-r-milspec-bbl-24-308-win-3

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Torf said:

EAW sidemontasje passer til HQ1900/AZ1900 hvis du vil ha mer "moderne" rifle. 

Brukt HQ1900 med KKC og EAW sidemontasje så er du i mål.

 

Den passer også til Krico :-)
Min far fikk problemer med høyre øye noen år og da fikk jeg en kompis til å montere dette. Gikk fint å ta av/sette på igjen kikkerten uten treffpunktforandring også.
krico-sidemontasje-04.jpg.e904c8a32e733bf61e554a8a847f11dc.jpg

 

krico-sidemontasje-03.jpg.58861fc89e50bf411fe54f000f6ede99.jpg

 

krico-sidemontasje-02.jpg.4c33e2868f2962663e422ba5324cc8b6.jpg

 

krico-sidemontasje-01.jpg.fd05971643053aef9182b045d1ddd1a6.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Rugerdud said:

Kjempe rifle. Mye rifle for lite penger. Men den er lett så spretter voldsomt uten en demper. Remingtonen ble kjøpt som banerifle og litt langhold om jeg skulle få lyst. Den er for tung syns jeg til å bære med på vanlig jakt. Postjakt der det ikke er mye gåing passer den fint til. Med en lett kikkert går den også akkurat i jegerklassen i jaktfelt :D

 

En slik med R5 milspec pipe. Samler som fy, men her hadde vi litt start problemer da kvaliteten på Rem har vært litt opp og ned de siste årene. Men J&F tok den inn og justerte litt og etter det har den vært en drøm :D

 

https://www.jaktogfriluft.no/remington-model-700-stainless-5-r-milspec-bbl-24-308-win-3

Ser bra ut da👍🏻 Ja den er lett den Rugeren, men tenkte å putte den i en MDT stokk og hive på en PRS 3 demper og en god kikkert så hjelper det litt på vekta😁Men har du vært borti Sabatti Rover 870 Lux som jaktdepotet selger? Tenkte jeg kunne kjøpt den å kommet igang siden den er rimelig så går det an å kjøpe Rugeren når de er tilgjengelig igjen neste år👍🏻 da har jeg rifle til Jakta hvertfall hvis den er brukanes. Nå skyter vel de fleste rifler bedre enn meg da🤪😅

Link to comment
Share on other sites

@BC Er det denne du tenker på? https://www.jaktdepotet.no/rifler/sabatti/sabatti-hunter-lux-links-308w-justerbar-stokk

 

Den ser helt ut som den eldre modell 90 som jeg hadde. Så om det er omtrent samme våpen(noe jeg tror) så får du ei flott rifle her :D Justerbar stokk er jo også et pluss selv om Monte Carlo stokken passer godt om du ikke skal ha veldig høy montasje.

Link to comment
Share on other sites

@BC Avtrekket er justerbart ja. Lenge siden jeg hadde en så husker ikke hvor lett og hvordan. Mener det var en skrue med låsemutter foran for vekt og en liten umbrako på baksiden til inngrepet. Sabatti er ei mer "ferdig" rifle, Rugeren er litt slik "billig" men fortsatt god. Liker Fat bolten til Ruger, Sabatti har vanlig. Litt vanskelig å sammenligne da folk er veldig forskjellige. Sabatti er kanskje mer lik Remington 700, men mer "fast" om du skjønner? Jeg tror ikke du blir skuffet over noen av de som første rifle. Da de er veldig gode våpen i klassen under 10 tusen. Rugeren jeg kjøpte hadde førstegenerasjon magasin, det tullet litt(matet ikke opp patronene alltid). Men fikset det med å sjekke youtube ;) Kjøpte senere et magasin til av det forbedrede typen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...