Jump to content

Lyddemper


orlogs

Recommended Posts

Jeg har lyddempere på alle mine .22 pistoler (A.tec og Hausken), og erfarer at første skudd alltid smeller en god del mer enn de påfølgende. Noen som har en begrunnet forklaring ? Har fått råd om å ta noen dråper vann i demperen før en skyter, men har aldri fått en forklaring på hvorfor det skal hjelpe.

 

Link to comment
Share on other sites

Ved første skudd er det luft i demperen, og kruttgasser vil brenne, noe som bidrar til lyden. Ved påfølgende skudd er det kruttgass i demperen, og dette skjer ikke.

Vann i demperen fordamper når den varme kruttgassen når det, noe som avkjøler kruttgassene, og trykk og volum som skal ut av demperen blir mindre = mindre lyd.

Vann i demperen tror jeg få anbefaler, men det sies at glidemiddel funker veldig bra. Jeg har ikke prøvd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, orlogs said:

Jeg har lyddempere på alle mine .22 pistoler (A.tec og Hausken), og erfarer at første skudd alltid smeller en god del mer enn de påfølgende. Noen som har en begrunnet forklaring ? Har fått råd om å ta noen dråper vann i demperen før en skyter, men har aldri fått en forklaring på hvorfor det skal hjelpe.

 

det er fordi det er oksygen i lyddemperen før første skudd som expanderes og også får ubrent pulver til å svie lettere.

det første skuddet kan gjøres litt mer stille ved å bruke en gummiskive på enden av lyddemperen men det første skuddet vil alltid være mest støy

 

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Skyt et skudd ned i bakken(kontaktskudd) og sett på en tapebit foran munningen (forsiktig) for å holde kruttgassen på plass i demperen. Bokstavelig talt et gammelt tjuvjakttriks. Husk å pusse etterpå..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...