Jump to content

Mva fradrag ved kjøp av børse i butikk i utlandet?


FEVIK

Recommended Posts

Hvor realistisk er det å få børsemaker / butikk i eks. Danmark eller Tyskland til å selge meg en børse uten mva, altså på eksport,
slik at jeg betaler norsk mva på den ved import?
Noen som har erfaringer med dette?  Anbefalte kontakter?
Sysler med tanken på å hente en finere dobbling eller rifledrilling i utlandet og ser jo at det koster blod uansett men ville jo hjelpe veldig
om kan slippe mva 2x.....

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tror det avhenger veldig av den individuelle børsemaker/våpenbutikk. Det er iallfall min erfaring. Har tidligere sjekket med 2 forskjellige steder i DK vedr 2 forskjellige våpen. Den ene børsemakeren sa at det var "alt for mye papirarbeid, og veldig vanskelig å få til" så det kunne (gadd) han ikke.
Den andre butikken sa at det var null problem så lenge jeg sørget for all papirarbeid på norsk side (dvs søknader osv). De trengte deretter de norske papirene for å få eksportgodkjenning osv i Danmark, og kunne fikse det i løpet at 2-3 uker. Etter hva jeg skjønte så hadde de gjort det minst en gang tidligere. Nå hadde de allerede en kjøper i tenkeboksen som hadde førsterett på våpenet, så det ble dessverre aldri noe av for min del.
Etter hva brodern har fortalt meg, så gikk den aktuelle butikken også konk i fjor, så det er dessverre ikke til noen hjelp for deg heller...

Link to comment
Share on other sites

Siden du er ute etter en dobbling eller drilling, så kan du jo sjekke med Østjydsk Våbenhandel i Danmark. De pleier alltid å ha inne både nye og brukte våpen av aktuell type. Har vært innom butikken noen ganger (er ikke en av de stedene jeg nevnte over), når jeg har vært nede og jaktet hos brodern. Fine greier og stort utvalg.
Nettaddressen er Østjysk Våbenhandel | Europas største jagtbutik | huntinglife.net

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for feedback. Jeg kan tenke meg at det fort kan være individuelt det der ja.
Men mener å huske at jeg har sett at noen tyske børsemakere har skrevet på sine sider at det på en eller annen måte skal være mulig å få igjen mva. Men mulig må betale mva i begge land for deretter at selger søker om å få igjen mva siden våpen er ført ut på eksport. Så må selger være villig til å tilbakebetale mva.

Usikker på dette her..

Link to comment
Share on other sites

Ser de har en Mathelon rifledrilling der, kremt, host, hark..
Har lest trådene til Skaubjønn og Kiwi her på forumet og har ikke fått mindre lyst på slik børse etter det. Men de er dyre. Men 50 års krisa nærmer seg jo😉
Jeg skal sende en mail til de og sjekke dette med mva på export / utførsel.
 

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte rifle i sverige og slapp å betale svensk mva. Det gikk meget enkelt og var den største selfølge hos selger. 
Handla med Carl Hedin, både rifle og bøker👍 Dei har masse brukte våpen og prisene er ofte hyggelige sammenlignet med brukt i Norge.
Du må uavhengig av utenlansk mva alltid betale norsk mva med mindre du handler våpen under tollfri kvote.
Du må gå på rødt i norsk toll fordi tollvesenet skal registrere våpnet inn til norge, samt at det er tollen som skal signere på den norske kjøpetillatelsen som selger. Mulig du i tilleg til norsk kjøpstillstelse også må ha exporttillatelse, typisk frå Sverige og USA. 
 Det skal også vere mulig å søke om refusjon av utenlandsk mva når du ankommer norge, prosedyrer mm. er eg usikker på. 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, tussehaugen said:

...... Det skal også vere mulig å søke om refusjon av utenlandsk mva når du ankommer norge, prosedyrer mm. er eg usikker på. 

Det skal være en selvfølge at momsen trekkes fra som en del av handelen i feks nettbutikker osv (og ved eksport) i utlandet, men når det gjelder refusjon av mva i ettertid så finnes det en særregel blant de nordiske land, som gjør at man ikke kan få refundert mva i ettertid internt innen Norden.

Link to comment
Share on other sites

On 3/6/2021 at 4:07 PM, FEVIK said:

Hvor realistisk er det å få børsemaker / butikk i eks. Danmark eller Tyskland til å selge meg en børse uten mva, altså på eksport,
slik at jeg betaler norsk mva på den ved import?
Noen som har erfaringer med dette?  Anbefalte kontakter?
Sysler med tanken på å hente en finere dobbling eller rifledrilling i utlandet og ser jo at det koster blod uansett men ville jo hjelpe veldig
om kan slippe mva 2x.....

 

I Tyskland slipper du  tysk moms , for tiden 19%,.ved import til Norge . Det gjelder bare våpenforretninger . Men tenke på en ting som heter frakt : De aller fleste våpenforretninger har enten en egen fraktservice eller du må engasjere en transportselskap som er godkjent for våpentransport . Kostnader mellom 3500-4000 NOK men våpen få du levert til nærmeste tollkontor eller til en våpenforretning i Norge . 

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det @uMtuli at det er særregel for dei nordiske landa, merk at det kun gjelder for beløp under tollfri grense. Handler over denne grensa kan det søkes om refusjon for mva. Altså ligger alt til rette for at du slipper dobbel mva. 
Den Norske tollen har ingenting med mva refusjon å gjere, du må søke opprinnelseslandet. Det er så mange år sidan eg gjorde dette seist så hugsar ikkje prosedyra lengre men muligheten er der fortsatt.

Om du fysisk henter vara og tar den med sjølv så kan du feks frå tyskland få mva fradrag for varer under tollfri grense. Merk deg at den er då heller ikkje mva pliktig ved innførsel hit til steinrøysa👍 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Bra. Har bare hørt rykter om denne særregelen men aldri satt meg inn i greia. Har jo i praksis ingen betydning under tollfri grense likevel, og veldig greit hvis den ikke gjelder over.
Hvis jeg skal ha noe spesielt i feks Danmark har jeg handlet i den aktuelle nettbutikken og betalt herfra med norsk mastercard, og så er momsen blitt trukket automatisk. Da jeg fant ut av at momsen automatisk ble fjernet ved betaling med utenlandsk MC kort, også selv om at jeg satte leveringsaddressen til brodern internt i DK, var det en veldig grei bonus....jeg hentet bare varene seinere og hadde fått 25% ekstra rabatt.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, uMtuli said:

...
 Har jo i praksis ingen betydning under tollfri grense likevel, 

.....

Nja. 19% av på allerede rabattert tysk optikk kjøpt i tyskland, eg har den zeiss’n enno     👍👍🙂

Når det gjelder brukt og mva. så vil eg anta at det er ulike regler frå land til land. Her må man nesten bare undersøke nærmere.

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/6/2021 at 10:47 PM, boble said:

Normalt er det grei skuring å ta ting på utførsel og slippe MwSt. Men da må varen være ubrukt. 

Fikk svar fra butikk i Danmark nå i dag (Østjysk Våbenhandel), er som du sier, momsen trekkes av i butikken dersom børsa er ny og da skal selges på utførsel / eksport. Antar det samme da gjelder i Tyskland også..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...