Jump to content

Hvilke produsent leverer 300 Norma Magnum fra hylla?


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

er det noen som produserer 300 Norma Magnum som man kan kjøpe rett fra hylla? har sett at man får dette i Barrett Mrad, men det er ikke aktuelt, tenker mer på produsenter som Sako,Tikka,Winchester,Remington etc.. 

et annet alternativ er jo om man kan kamre om fra 300 win mag til 300 Norma Magnum? :)

 

Link to comment
Share on other sites

Det som stadig forundrer meg er at folk vil "superawsomemagnumdude" patroner og forventer at det er lagervare over alt og til en pris rundt 10 kroner?

 

Gjør det enkelt for deg å fortsett med 300 win magen. Den er sær nok, men samtidig "normal" nok til at du finner en ask med patroner i de alle fleste sportsbutikker og i alle våpenbutikker i landet (verden også kanskje) og til en levelig pris. Du får vel skudd ned i 15 kr på tilbud.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Rugerdud said:

Det som stadig forundrer meg er at folk vil "superawsomemagnumdude" patroner og forventer at det er lagervare over alt og til en pris rundt 10 kroner?

 

Gjør det enkelt for deg å fortsett med 300 win magen. Den er sær nok, men samtidig "normal" nok til at du finner en ask med patroner i de alle fleste sportsbutikker og i alle våpenbutikker i landet (verden også kanskje) og til en levelig pris. Du får vel skudd ned i 15 kr på tilbud.

 

Han spør ikke om ammo, han spør om ferdige våpen som er hyllevare. AI er hyllevare og av topp kvalitet. 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Rugerdud said:

Det som stadig forundrer meg er at folk vil "superawsomemagnumdude" patroner og forventer at det er lagervare over alt og til en pris rundt 10 kroner?

 

Gjør det enkelt for deg å fortsett med 300 win magen. Den er sær nok, men samtidig "normal" nok til at du finner en ask med patroner i de alle fleste sportsbutikker og i alle våpenbutikker i landet (verden også kanskje) og til en levelig pris. Du får vel skudd ned i 15 kr på tilbud.

 

Hvor har jeg skrevet at jeg forventer at dette koster 10kr? 
eller for den slags skyld hvor jeg finner ammo til 15kr? 
 

dette må toppe seg av det mest flåsete svaret jeg har lest her inne på lengre tid. 
 

mitt spørsmål var om det er mulig å oppdrive en rifle rett fra hylla i dette kaliberet, også om det er mulig å kamre om fra 300wm.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

du kan ikke kamre om fra Win Mag til Norma Mag - er du på det kjøret der ville jeg sett på 300PRC.

 

Sjekk målene på patroner og hylser så skjønner du hvorfor.

 

K

Takk for svar, 

Men er det et større utvalg i 300PRC fra hylla? Det er vel en forholdsvis «ung» patron mtp ladedata etc? 
ytelsesmessig er de to like? 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, fredriko said:

Takk for svar, 

Men er det et større utvalg i 300PRC fra hylla? Det er vel en forholdsvis «ung» patron mtp ladedata etc? 
ytelsesmessig er de to like? 

Hva er ditt budsjett og hva skal du bruke den til? 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, fredriko said:

 

Rafdahl kan sette sammen en stiller til deg. Det er det nermeste hylle vare du kommer uten å vente i evigheter.

Evt send en weatherby mark v til børsisten å få nytt løp å frest bolthode.

 

edit: skal utdype litt mer.

en wby mark v er en full lengde magnum kasse så fremt den har 9 klakker/ locking lugs. de fleste man finner i norge er 9klakker. alle i links samt alle i wby kaliber 300 og opp så vidt jeg vet er 9 klakker. ungå alt som ikke er full lengde magnum kasse for slike prosjekter.

 

chassis kan være vanskelig å få tak i til wby. jeg har lenge vurdert å bygge om min til 338 norma med et ekstra løp i 300 norma siden jeg har noen tusen cal 30 kuler beregnet på langhold som er i tyngste laget for min tikka t3 308. å min 300wby har for tynt løp til at det er vits å kaste de bort på den. med 300 norma så må man ikke tyne ut maks ladninger. det er bare en fin måte å brenne løp for lite gevinst. å bygge om en mark v vil koste i området 30-45 tusen avhengig av hvor opphoret du vil ha den. det finnes underbeslag for wyatt 338 lapua magasiner. skjefter som er utmerket for lang hold og avtrekk fra triggertech som jeg regner med er like gode som avtrekkene de lager for andre våpen.

 

å bygge en stiller koster en del det også, men da har du mye større ettermarked å velge i. blant annet god tilgang på chassis. det samme kan sies om en hansen. de er begge magnum versjoner av rem 700. det beste med disse er at de ofte kan skaffes rimelig kjapt.

 

Accuracy international har også meget gode våpen, men regn med leveringstider lengre en gyldigheten av en søknad.

skal man absolutt ha straight up hylle vare så er det vel savage sin 338 lapua eller sako trg som er mulig og oppdrive relativt lett.

 

om du skal ha norma mag så anbefaler jeg sterkt og gå for 338 norma magnum pga mye mindre løps slitasje en 300 og eventuelt et ekstra løp i 300 norma magnum. det er det jeg kommer til og gjøre, gangske enkelt fordi jeg da kan bruke samme våpen uten å bytte noe annet en løpet ut ifra hva jeg har lyst å skyte med siden det er samme størrelse på hylsebunnen.

skal du ikke ha løse magasiner men single feed så kan en 338 lapua være hakket bedre.

 

 

jeg forstår det sånn at du har en 300 win mag? det lureste og gjøre da er jo egentlig å få laget et løp i 300 prc om du er ute etter å slippe belte hylser, som jo kan være greit. kommer nok også hylser i 300 prc fra flere produsenter fremmover siden den har tatt av ganske greit i statene.

 

så må du huske på at *** magnum er bortkastet. kjøp en ****** i kaliber 6.5x**. alt du trenger er ****** løp og en **** stokk med et *-**x** sikte laget av  *****

 

 

Edited by madlychip
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg glapp "hylla". I mitt hode er fabrikkammo, annet enn custom-fabrikk, av svært høy kvalitet, uaktuelt eller bortkastet i et slikt kaliber. 300NM er et spesialkaliber for å skyte langt og treffe hardt. Mange vil mene at det er for mye patron og krutt for ei .30" kule. 300RUM og PRC er nærmere "fornuftig" eller "driftssikker" - NMen er så stor at du har uforholdsmessig løpsslitasje, og hastighetsdrift fra skudd til skudd. 

 

Jeg vet ikke hva du vil med den, men er det noe annet enn ekstrem langholdsskyting, så behold for all del WMen. 

https://www.shootingtimes.com/editorial/300-prc-better-than-the-rest/330587

  

6 minutes ago, fredriko said:

Hvor har jeg skrevet at jeg forventer at dette koster 10kr? 
eller for den slags skyld hvor jeg finner ammo til 15kr? 
 

dette må toppe seg av det mest flåsete svaret jeg har lest her inne på lengre tid. 
 

mitt spørsmål var om det er mulig å oppdrive en rifle rett fra hylla i dette kaliberet, også om det er mulig å kamre om fra 300wm.

Jeg vet ikke om våpen ferdige i 300NM som ikke er i 100k-klassen, og dit høres det ikke ut som du vil.

 

Svarene på dine direkte spørsmål har du jo fått, men er det råd eller svar om hva du trenger eller bør kjøpe til det tenkte bruksområdet ditt, så bør du kanskje omformulere deg. Jeg har på følelsen at jeg vil anbefale en 338NM eller LM, de er enklere å holde på med - og rifler i 338LM er både hyllevare, fins på Finn, og ammunisjon fins, av god kvalitet.

Å bygge om ei vanlig magnumkasse, til "stor magnum", altså WM til NM her er ikke egentlig trivielt, jeg anbefaler igjen at du sammenligner patronene. 

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, madlychip said:

Rafdahl kan sette sammen en stiller til deg. Det er det nermeste hylle vare du kommer uten å vente i evigheter.

Evt send en weatherby mark v til børsisten å få nytt løp å frest bolthode

Skal sjekke opp med han da jeg har ei annen rifle som skal inn til han snart for løpsbytte, takk for tips. 
er stiller mye godt det samme som Ragnar Hansen leverer også? 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, M67 said:

Jeg glapp "hylla". I mitt hode er fabrikkammo, annet enn custom-fabrikk, av svært høy kvalitet, uaktuelt eller bortkastet i et slikt kaliber. 300NM er et spesialkaliber for å skyte langt og treffe hardt. Mange vil mene at det er for mye patron og krutt for ei .30" kule. 300RUM og PRC er nærmere "fornuftig" eller "driftssikker" - NMen er så stor at du har uforholdsmessig løpsslitasje, og hastighetsdrift fra skudd til skudd. 

Godt svar som vanlig M67, jeg ute etter .30 uten belte på hylsa, som går an å skyte langt med og som gir god tilbakemelding fra gongen men samtidig som er grei å jobbe med i ladebua, problemet er når man ikke har testet de forskjellige patronene selv siden det er et stykke mellom de som eier  slikt her jeg holder til, så blir det bare til det man leser seg opp på nettet og spesielt fra amerikanske skyttere i LH miljøene der borte.

 

 

 

 

9 minutes ago, M67 said:

Jeg vet ikke om våpen ferdige i 300NM som ikke er i 100k-klassen, og dit høres det ikke ut som du vil.

 

Svarene på dine direkte spørsmål har du jo fått, men er det råd eller svar om hva du trenger eller bør kjøpe til det tenkte bruksområdet ditt, så bør du kanskje omformulere deg. Jeg har på følelsen at jeg vil anbefale en 338NM eller LM, de er enklere å holde på med - og rifler i 338LM er både hyllevare, fins på Finn, og ammunisjon fins, av god kvalitet.

Å bygge om ei vanlig magnumkasse, til "stor magnum", altså WM til NM her er ikke egentlig trivielt, jeg anbefaler igjen at du sammenligner patronene. 

 jeg formulerte meg kanskje galt innledningsvis, men det jeg er på jakt etter, og ønsker å kjøpe meg er ei chassis rifle som kan brukes dedikert på bane og langhold, da har jeg fylt opp alle plassene i våpenskapet og jeg har ei rifle til hvert formål på jakt og baneskyting, ikke minst som jeg kan ha i mangen år fremover, jeg burder kanskje endra tittelen til "noen som har erfaring med 300NM" istadenfor.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, fredriko said:

 

Budsjettet er mellom 30-50k før optikk/demper etc.

Langholdskyting på stål.

Kona venter på en BAT enkelskudd 300NMi

den havner på ca 50 importert og ferdig, men BAT har lange ventetider. 
Med ditt budsjett skulle jeg bygd noe på en bra rem 700 klone. Har du ikke tid å vente 5 måneder på en BAT, så finnes sikkert en bra action på lager noe sted i Norge. Hansen kanskje om du er litt nasjonalistisk anlagt? 
 

BAT er en del dyrere, så med en en impact, Surgeon eller lignende burde du havne ett sted rundt 45 med ett ACC chassis. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvor mye langhold skyter du? Hvor mye langhold har du skutt? Skyter du mye på ekstremt lange hold? Blir en kombinsjon av tips og rant dette, ikke bli for fornærmet. Folk har hisset seg opp over mine råd før...

 

Men er du bitt av langholdsbasillen, så vil jeg at du skal holde på den, og ikke bli frustrert, gå i metning, bli blakk, alt det der - jeg vil at du skal skyte mye, treffe, få til det du vil. Og jeg har holdt på lenge nok til at jeg vet hva som virker, ikke virker, og hva folk, generalisert, i gjennomsnitt, får til.

Av de som kommer til klubben vår så er det en grei andel som kommer som nye, og kjøper seg "big boomers", felles for alle disse, er at de har gitt opp. Det er bare så mye enklere å holde på med normale kaliber. Jada, mange har magnumer, men de fleste bruker dem sjelden, og de er alle (svært) erfarne folk. 

 

Det sagt. Til det som nevnes - så anbefaler jeg 338LM. Det er en snill patron, ikke ekstrem noen vei, enkel å lade for, har langt pipeliv og tåler å skytes mye uten puss. Og det er rikelig erfaring med den, og mange flinke folk har erfaring med den.
Jeg kjenner mange langholdsskyttere, du er hardt presset for finne særlig mange som kjenner flere for å si det sånn... "Alle" har eller har hatt en 338LM (eller 338NM da, men same shit i virkeligheten, selv om folk teoretiserer om NMen), og alle har gode erfaringer, og de fleste er erfarne og kan gi gode råd. Jeg kjenner en et par, og vet om en håndfull som har eller har hatt 300NM, og flere av disse er nokså uerfarne - lite å høre på erfaringer fra. Men det er min mening.

 

Til det bruksområdet du nevner, uten pengerestriksjoner, AI AX MC i 338LM, hver gang. Putt for all del i et løp i 300WTF, men du kommer til å skyte med 338en. Det er bare sånn det er. Er det spesifikt bare 300 magnum uten belte du ser etter, kjør 300PRC, veldig lovende patron, effektiv med tunge kuler på veldig lange hold - smeller mye (piper jo i ørene ennå etter helga...) og vel - mye enklere å finne / lage rifle til en voksenpatronen LM/NM - igjen, les deg opp på dimensjonene her.

 

Budsjettversjonen i 338LM, og forsåvidt med 300 også - vent på en TRG 42 på Finn. Er den i 338LM kjøp og vær happy - er den i 300WM (de fins ja) kjøp, og brotsj til 300PRC - og be happy. Selvsagt kan du kjøre alle de customalternativene som nevnes, men når du er lei, ikke bruker den og skal selge, så er customrifler ikke gøy - man får nesten ingenting for dem. Kjøper du en AI, eller en TRG brukt, så kan du selge til samme prisen. Jeg kjøpte min TRG22 for 20, og hva går de for på Finn? 25? En 42 må du kanskje bla opp 30 for om du ikke vil mase og krangle.

Forslaget om å bygge om en MkV er heller ikke dumt (tror jeg) 30-378Wby. er vel ikke langt unna NM i størrelse. Brotsje den til 300PRC er uansett enkelt.

Worst case kan du kjøpe en brukt BA110 - de får du kastet etter deg på Finn, siden alle som kjøpte dem trodde de skulle treffe alt, mens de ikke traff noen ting, og tror det er rifla sin skyld... 20k så har du innstegs 338LM, presis som faen, litt røff men hvem bryr seg - og du kan dumpe den for 15k på no time når du er lei.

 

Jeg har tilgang "bane" til rundt-ish 1500m, regelmessig, om ikke ukentlig. Jeg har hatt 338LM, ja det virker som faen. Men det er j.... sært. Det føles som ren waste å skyte på under 1000m, og det fører til at man alltid sleper på to rifler, og når de andre sliter med å treffe, så fikser ballistikken alt for deg - det er nesten som å kjøre motorbåt i seilforeningen, det føles som juks, og jeg ble lei - den ble lite brukt, og solgt. Nå har jeg skutt 20 000 skudd til med 308 og 6.5 - og begynner å lære dette, kanskje er jeg moden for ei "ELR"-rifle igjen, men til å bruke 4 ganger i året? Og på hvor langt hold - 1200m? 

 

 

 

Jeg vet jo heller ikke hvor mye du har skutt eller om du kan skyte, men det skal skytes også, og svært mange som begynner med dette grov-kjøret som noobs (sorry, men det datt ut ;) spørsmålene dine antyder jo ikke at dette er noe du har holdt på med, eller har satt deg særlig grundig inn i, g det anbefaler jeg, les deg opp )får det ikke til, og ikke får de orden på ladinga heller, de kommer her - "rifla går ikke" - men året etter har de fleste solgt rifla, og 1% har lært å skyte - vi har jo disse på banen også - og blir skyttere. Grovkalibrene fungerer mye bedre til å få folk ut av langholdsskyting, enn til å lære dem, eller rekruttere dem.

 

Tør jeg foreslå å bruke ei langholdsrifle i et kaliber man kan skyte mye mer med, til å skyte mye mer, og lære seg ting, bli god, - eller har du helt lettvint tilgang til 1500-2000m hold så ofte at det forsvarer å ha ei slik rifle stående, eller blir den stående?

 

 

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, moviken said:

Har 300 PRC samme hylsehode diameter som .30-378 ?

de fleste store magnumene som 338 lapua å 378 wby er basert på 416 rigby mens de fleste vanlig magnumer som 300 winchester, 300prc og 300wby er basert på 375hh.

 

en liten forenklet oversikt:

rand diameter som er mest vanlige er 0.590ish (416rigby basert) 0.532ish(375hh basert) 0.472 (308w, 6,5x55, 30-06 osv) 0.378ish (223 rem og alle villkattene fra den) så har du jo også andre som ikke er så veldig vanlige. ppc blant annet mener jeg har annen rand diameter. det som er fint er at om du skal bytte kaliber til noe med samme rand diameter så trenger du ikke bytte ut slutstykkehodet. derfor er det mange som holder seg til 0.472 eller 0.532 siden det er der det er størst utvalg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt litt på middels langhold, ut til 700m, med 378wby. Det var gøy!

I gamledager lagde Barnes en 250gr solid spitzer BT i 375 som gikk ut av en std Mk5 med ca 3200fps. BC husker jeg ikke men tror det var ca .55. Rifla hadde integrert rekylbrems i løpet og smalt noe helt jævlig. Presisjonen var helt grei, 2-3cm 3skudds grupper på 100m med maks konsentrasjon. Rifla veide vel såvidt over 4kg med en lettvekts 10x Leupold siluettkikkert. 

Effekten på stålmål og stein var noe ganske annet enn std-kalibre utover.

Dengang minnet det egentlig litt som å skyte med 55 Boys i forhold til std-rifler

 

Det er mulig dette er samme rifla som engang ble testet i Våpenjournalen.

 

Idag hadde det vært morsomt og prøvd denne kula i en ompipet Mk5 med 1-9" pipe. (Kula er selvfølgelig alt for lang for magasinet men "fabrikkammo" vil fungere som normalt)

Skal vi tippe 2750-2800fps i utgangshastighet? Da er kula fortsatt supersonisk på 2000m..

image.png.ecf33620003f1dadb0237db88705b0d4.png

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...