Jump to content

.30-.378 WBY


moviken

Recommended Posts

Jeg har ikke et godt svar, men vil nevne en erfaring:

En tidligere bekjent av meg hadde en .30-.378 Wby.Mag. Løpslengden og kulevekten er glemt etter nesten 16 år. 

Det jeg ikke glemmer var at ladningen var (magiske) 100 grain Norma MRP. v/0 var over 1000m/s. Kula var ikke under 180 grain. 

Rekylen var ingen ting å snakke om, pipa hadde rekylbrems. .30-.378Wby.Mag. er en voksen .308 kaliber med mye hylsevolum. Sikkert greit på lange avstander hvor farten frakter kula ut til målet i flat bane og som helst treffer med en fart kula tåler. I dag har vi heldigvis mye å velge i når det gjelder egnede kuler for slike hastigheter som her. 

Patronene på bilde fra venstre:

#1: .30-.378 Wby.Mag.  #2: .300 Wby.Mag.  #3: .300 Win.Mag.  #4: .308 Winchester.

 

.30-378 Wby.Mag..JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skal du lage en 30-378 til langholdsskyting, så husk riflestigning, riflestigning, og riflestigning. Utgangshastighet hjelper null på 1000m uten BC, og kulene med høy BC krever rask riflestigning.  Hornadys 250gr A-Tip er nok en vinner i 30-378, sammen med 245gr EOL fra Berger.

9" er MINIMUM, og her i kaldt norsk lavland ville jeg ikke tenkt på annet enn 8" stigning. 

 

På 1000m teller BC mye mer enn utgangshastighet, og konsistente ladninger teller 3 ganger mer enn de to til sammen... Har jeg en ladning som samler 10mm på 100, og 3 m/s i ES med en 6.5x55, så skyter jeg ræva av deg på 1000m om 30-378 har 10-15 i ES og bare samler 25mm.

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 2/20/2021 at 8:34 PM, M67 said:

  Hornadys 250gr A-Tip er nok en vinner i 30-378, sammen med 245gr EOL fra Berger.

 

Tenker det jeg også. Kikker litt på tabeller ser at ved en gitt utgangshatighet på 950 ms vil Bergerkula fortsatt ha en hastighet på 600 ms på 1000 m. Har 30-378 et ballistisk "overtak" på andre "enklere" langholdspatroner feks 338 Lapua mag ? 30-378 var vel brukt da man skjøt  ei gruppe på 1000 m under 4 tommer første gang så det bør være presisjonspotensiale hvis alt blir riktig gjort.Problemet er kanskje at det er litt lite komponenter å velge i ?

Edited by moviken
Link to comment
Share on other sites

Komponentene er jo .30-kuler og tregt krutt. har du 50-100 hylser så er du satt for mange tusen skudd. Pipe må du ha, og den forsvinner fort med alt det kruttet. 

Til den type skyting ville jeg valgt en 300NM, 338LM eller en 300PRC, men om Weatherby er greia - så gjør den jo det samme, kanskje med litt mer stil.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge løpet varer er jo bare en kostnad. Nye piper er på lager et sted.

Kjører man kvalitet, bruker en god smed, og ikke tar for ekstreme valg mhp. lengde og tykkelse, så bør ikke ladningsutviklngen være veldig omfattende - et nøkkelpunkt er selvsagt å vite når en skal gi seg, og begynne å bruke rifla til det den er tiltenkt, og ikke bare teste.

Mange tester jo opp løpene, fordi de aldri blir førnøyde, og da kan en jo si at testingen er målet. 

Så kan en jo si at blinkskyting på 1000m har nesten samme grad av testing som på 100, så hva er forskjellen? 

 

Men om en ikke har "rask og enkel" tilgang til en 1000m bane lukter jo det hele meningsløst - om man ikke syns det er gøy da... Det meste av skyting kan ses på som temmelig meningsløst, og vi gjør det fordi det er gøy - og da bør en vel gjøre det en selv synes er gøy?

 

Litt mindre filosofisk, om du skal skyte "best mulig på 1000m og mer", så tror jeg du er bedre tjent med en 300WM, 300PRC, 300NM, 338LM - noe i den duren. Det er også mye mer, og mer saklig, informasjon relatert til langhold omkring disse kalibrene. 

ER målet derimot "30-378Wby", så er det jo det. Og du vil nok kunne oppnå omtrent det samme på skiva, bare med litt større risiko for plunder og heft på veien.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge løpet varer er også tiden det tar mellom hver gang man leverer rifla inn til børsemaker og blir uten 2-3 mnd. Dvs jeg ville blitt uten..jeg er ikke stamkunde. 

Og vil du ikke si det tar lengre tid å finne en ladning til en slik patron? Som i tillegg til god presisjon skal ha lav nok ES til å fungere på så lange hold? 

 

Uansett så er det jo jævla artig, den skal jeg være med på og prisen pr skudd(sånn i løpslitasje osv) er ikke direkte avskrekkende om det er noe man har lyst på. 

Uansett, ikke hør på meg når jeg for en gangs skyld prøver å være fornuftig. Jeg er i praksis ikke så flink til å være det selv. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, tailgunner said:

Hvor lenge løpet varer er også tiden det tar mellom hver gang man leverer rifla inn til børsemaker og blir uten 2-3 mnd. Dvs jeg ville blitt uten..jeg er ikke stamkunde. 

Feil børsemaker... Eller dårlige forberedelser. Jeg har skutt rundt 700 skudd med hver av de to siste pipene jeg fikk (6XC og 6.5x55) og jeg har for lengst bestilt to nye.

 

5 minutes ago, tailgunner said:

Og vil du ikke si det tar lengre tid å finne en ladning til en slik patron? Som i tillegg til god presisjon skal ha lav nok ES til å fungere på så lange hold? 

Min erfaring er at det som regel går fort i de fleste piper og kalibre. finner man noe man kan jobbe med, så er det noen få skudd med ulik ladning, og så er man der - presisisjonsmessig.

Er det mer tvilsomt, så må en ha roen til å bytte kule, ser det helt jævlig ut på skiva, bytt kule, selv om du hadde tenkt å bruke den og den kula. 

Hastighetsvariasjon koker ned til tre ting. Kuler, løp, og nøyaktig arbeid.

- alt man gjør når man lader - likt trimmede hylser og kanskje dreide halser, likt kulehold iallefall. Og lik ladevekt, så er man langt. Husk at for å skyte <10cm på 1000m må du skyte under 1cm på 100m - det er det ikke alle som får til med slike kanoner, og da trenger du ikke 0 i ES. Kronografer har også feil, så ikke kronografer ihjel pipa. 

- Hvor lav hastighetsvariasjon du får kommer an på kula. Noen kuler får en den bare ikke ned med, andre går det mye greiere med - man får hva man betaler for...

- Piper likens - spesielt gir slitte piper høy ES. Jeg testet ei ladning jeg skyter mye for noen uker siden. 123gr NCC og 43gr N19, gir topp presisisjon i mange piper, og jeg har skutt tusenvis, og jeg begynte å utvikle "mistanker" til ei pipe, det er ikke SÅ lett å måle presisjon når en har diopter på... Men 3600 skudd gjennom er nå en indikasjon. Uansett - Magnetospeeden sa SD(!) på 8.5m/s Det er en del. Ei anna ladning gav noe lignende. Inn med ei likens pipe som bare hadde 1300 skudd - SD = 3.3 for den ene ladninga (123NCC) og 2.8 for den andre (144SMK). Dette var patroner fra samme eske, samme ladeøkt. 

 

5 minutes ago, tailgunner said:

 

Uansett så er det jo jævla artig, den skal jeg være med på og prisen pr skudd(sånn i løpslitasje osv) er ikke direkte avskrekkende om det er noe man har lyst på. 

Uansett, ikke hør på meg når jeg for en gangs skyld prøver å være fornuftig. Jeg er i praksis ikke så flink til å være det selv. 

Blir spennende å følge med på ;) 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det her er for morro. 30-378 er vel noe av det mest ufornuftige man kan kamre i ei rifle.Det hele startet da jeg var innom xxl på Hønefoss for en måned siden, der hang det en snerten Mark V backcountry i nettopp 30-378 til en ok pris. I min enfoldighet trodde jeg at jeg var den eneste i landet som kunne være intressert i noe sånt, så da jeg dro dit i dag for å akkedere pris (trodde tilogmed at jeg kunne prute ned prisen ) var rifla solgt. Finnes tydeligvis flere tullebukker i nærområdet.De hadde riktignok fått inn ei ny i 6.5 - 300 , men det er ikke helt det samme.  Planen var å bestille et nytt løp med en gang og skyte istykker det lille jaktløpet ganske fort .Nå må jeg nok ut å prøve å få tak i ei Mark V kasse eller rifle brukt.Hvis kjøperen av den rifla på xxl leser dette og er lei av smell og rekyl send pm

Link to comment
Share on other sites

Den er borte, men det er faktisk noe på Finn så det er muligheter. Men innerst i skapet står en 7 mag med sporterpipe og godt avtrekk siden jeg aldri har skutt noe som helst på 1000 m har jeg bestilt ei pakke 180 vld til denne for å se om jeg treffer noe som helst på det holdet.Så får vi se om det dukker opp noe 30-378 greier etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, moviken said:

Men innerst i skapet står en 7 mag med sporterpipe og godt avtrekk siden jeg aldri har skutt noe som helst på 1000 m har jeg bestilt ei pakke 180 vld til denne for å se om jeg treffer noe som helst på det holdet.

Det høres da rimelig giftig ut.

 

K

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, moviken said:

Håper på litt magi i nærmeste framtid, har moa kikkert så jeg trenger vel noen flere knepp.Er det sånn at om skytter-ammo-rifle klarer å skyte grupper på 3 cm på 100 m kan forvente 30 cm på 1000 m ?

Med de riflene jeg skyter 8-10mm grupper på 100m skyter jeg rundt 30cm grupper på 1000m, på en god dag. Ei rifle jeg ikke klarer bedre enn 3cm på 100m med har jeg aldri prøvd på 1000m - men det høres litt håpløst ut.

 

På lørdag som var skjøt jeg ca 80 skudd på hold mellom 700 og 1000m (700, 760, 812, 860, 895 og 985) i forskjellige retninger. Jeg skjøt også noen få skudd mellom 400 og 700, bare for "sjekke at rifla er i orden".

Jeg traff mye (mer enn vanlig) og hadde knallpresisjon <10cm grupper ut til forbi 700m. På 895 begynte det å bre seg ut og tar jeg med alle skuddene så var vel serien 40(bred) x 20(høy) her. På 895 holdt jeg ca 1.2-1.5mrad for vind. På 800 holdt jeg 2.3-3, og her var gruppa "bred..." og på 985 var den >50x50cm, kanskje var den en meter bred, det er litt uklart hvor noen av skuddene ble av. Og det var selv om vi nå knapt trengte å holde for vind.

I går skjøt jeg litt på 100m-banen, bla. for å rette opp kikkertsiktet, som jeg må ha montert i fylla. Men da sa Megalinkskiva 12mm (etter å ha trekt fra 8mm tolkediameter) etter den første 10-skuddserien. 

Nå skal det sies at dette var 308 - og jeg skjøt 7 skudd med 6.5x55 på 985-gongen på morran lørdagen, og de 6 siste satt i ei klyse på størrelse med ei håndflate - den første gikk utenfor, og ble brukt til å korrigere inn på gongen.
Men igjen - jeg skjøt den samme 6.5x55en for noen uker siden, og samla vel på et A4-ark på 1050m, på 1230 var sidespredningen >1m

 

 

De fleste som begynner å skyte på 1000m treffer "ikke en skit" de første gangene. Så går det seg til. En ting er presisjon, men hastighetsvariasjon er drepen på 1000m og mer. Som tommelfingerregel vil du se ca 2cm høydespredning for hver m/s du har i hastighetsvariasjon. En ting er hva ballistikken sier - den sier noe sånt, men BC er heller ikke 1000% konstant (her kommer nok kvaliteten på kulene inn), og variasjonen i høyde på 1000m er en del mer enn teorien sier. 

Mine skiver (jeg har endel data med med både hastighet og treffpunkt) viser at det er klar men ikke absolutt, trend mellomhastighet og høyden kula treffer skiva. Men det skal jo skytes også - man skyter lett en skytterfeil som utgjør 10-15cm på 1000m når en ligger med magen i myra/ ballene i snøen.

 

Hastighet ved målet, i m/s, og høyde over skivesentrum, i mm - på 985m

image.png.7fa6b72fb8692b77bdd2722a52051ff2.png

 

 

Typisk skytterposisjon

IMG_5738.jpeg.04fa7a880fec91a1548cda290b0a955b.jpeg

 

 

Her ei av treningsladningene mine - det er lada med hastighet (altså patroner per minutt) som eneste måleparameter, men den produserer OK presisjon på 100m

364983094_IMG_4346(1).jpeg.c075d53060e59a4d8c9609307ff0114e.jpeg

 

 

Og til "hverdagsbruk", helt OK presisjon på 500m. Mens på 1000m er 10-skuddsgruppa 70-80cm høy, i stor grad pga variasjonen i ladning som kruttmålet gir. Det betyr ingenting på 500m, men på 1000m er det kritisk - og slik er det med alle parametre som påvirker hastigheten.

IMG_4187.jpeg.aedf36f65b1a8a89eb649ff4a9d6f908.jpeg

 

 

Like lange hylsehalser, samme kulehold, selvsagt like lange patroner - veid kruttladningene - trenger ikke telle korn, men det skader ikke. Dreie litt av hylsehalsene så de de er like tykke og runde, og holder like hardt er ting som virker. Her kan en gå full anal-bananas, og noen gjør det, og de skyter stort sett ikke annet enn på 100m siden det aldri blir perfekt uansett...

IMG_2553.jpeg.73f56921db8b6b10d99e26db2b8b5e82.jpeg

 

 

En lærer (mye) mer, og kommer fortere til mål, om en begynner å prøve på 1000m med en gang (etter innskyting 100m), ser hva som skjer, og har et nøkternt forhold til tiltak en gjør, enn om man skal über-fintune alle parametre uten hensyn og prioritering på 100m først. Da kommer en gjerne ikke til 1000m noen gang.

Etter mitt syn er det viktig å ha et realistisk forhold til hva som begrenser presisjonen. Det hjelper ikke å dreie halsene om ikke rifla samler, og det hjelper ikke å lete etter optimal COL om du ikke kan skyte.

 

 

K

 

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker på disse supermagnumene mere som "flatbaneskyts" på mellomdistanse til storviltjakt enn langholdspatroner på papp.

En analogi kan være stridsvognskanoner/flatbane/flyvetid vs artilleri/krumbane.

Lader man disse patronene med lette homogene kuler, som tåler farta, trenger man nesten ikke bekymre seg for vindavdrift og kulebane på lovlig jakt i Norge.

I 7mm RemMag får man med 120gr Barnes TTSX ca 1100ms og innskutt på 300m er kulebanen fram dit aldri over 10cm. Hastighet på 300m er ca 820ms og flyvetid er også bare litt over 0,3sek.

 

I 30-378wby kan man lade 130gr Barnes TTSX til ca 1200ms 8) (hastighet på 300m er ca 900ms..)

 

 

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg liker også å holde på med sånne ting, hadde jeg fått tak i den Backcountryen i 30-378 hadde det nok gått noen lette ttsx kuler igjennom løpet. Men akkurat den hylsa er så grisediger. Må sikkert over 120 grs saktebrennende krutt for å få 1200 ms med 130 ttsx, det er nesten dobbelt så mye krutt som 1100 ms i 300 wsm og betydelig mer enn 1150 ms med 300 win mag. Men man skyter flatt så flatt at det er pek og skyt på alle normale avstander og ei rein jaktrifle går ikke all verdens mange skudd i året og den 130 grs ttsx kula ser ut til å tåle endel ...hm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...