Jump to content

Hva mener kammerfokens om nikko sterling?


Kjetil-A

Recommended Posts

God dagen kammerater :mrgreen:

 

Hva mener dere om nikko sterling? Jeg har mulighet for å kjøpe en nikko sterling nighteater for 800,- brukt. Det er kun montert en gang. Men jeg har brent meg på å kjøpe f.eks bushnell. (Er derfor jeg nå må kjøpe nytt, for bushnellen tok kvelden). Jeg har ikke flere tusen å bruke på kikkertsikte.

 

Kjetil A.

Link to comment
Share on other sites

Erfaringene med egne kikkertsikter sier meg en ting: Jeg vil aldri finne på å kjøpe brukt kikkertsikte, uansett kvalitet- eller prisklasse. Noen, for eksempel den billige "colaflaske-kikkerten" jeg har på kombien (Bushnell Banner 1,5 - 4,5) gjør god nok (?) jobb etter 20 års misbruk. Mens andre kikkerter, også i høyere prisklasser, plutselig sier takk for seg uten noen tilsynelatende foranledning. Derfor ser jeg på brukte kikkerter med den største mistro. Og jeg vil heller ikke skaffe meg unødvendige uvenner ved å selge kikkertsikter brukt.

Link to comment
Share on other sites

Tull. Et kikkertsikte kan omsettes på bruktmarkedet på lik linje med rifler, håndkikkerter, fjellsko, bekledning, biler osv. Man velger selv vilken risiko man er villig til å utsette seg for. Hvorfor skulle akkurat kikkertsikter være umulig å kjøpe brukt?

 

Jeg har selv handlet kikkerter og sikter brukt. Har tilgode å oppleve noe negativt med det jeg har kjøpt. Man forhører seg og sjekker ut produktet på forhånd. Og er kikkerten av god kvalitet (noe jeg ikke er sikker på om Nikko er) kan man bli rett så fornøyd med handelen.

Mine bruktkjøp hittil:

Zeiss Victory 10x40 (håndkikkert)

Swarovski Habicht 8x56 (riflekikkert)

Nikon Buckmaster 6-18x40 (riflekikkert)

 

Alle svarer til mine forventinger om produktet. :D

Link to comment
Share on other sites

Kjetil: Drit i sånne billigkikkerter.

Å kjøpe billige kikkerter til noen hundrelapper som bare ryker når du trenger dem mest blir raskt dyrere enn å kjøpe kvalitet med en gang.

Jakt og Friluft har brukte Leupold VX-1 til både 1500 og 1600kroner.

Kjøp et slikt så slipper du denne problemstillingen de neste 5-10 årene.

Link to comment
Share on other sites

Okai, slik jeg forstår det er det litt spredte meninger om kjøp av brukte sikter. Jeg har nå "bæsja meg på leggen" på to kjøp av nye såkalte billigsikter og jeg ser meg helt nødt til å kjøpe et av litt bedre kvalitet. Dessverre har jeg ikke råd til å kjøpe nye gode kikkertsikter som koster 3-4 kansje tilogmed 5 lapper (og selv disse betegnes ikke som gode av endel på forumet her). Så da blir alternativet mitt egentlig å kjøpe et kikkertsikte som er godt, men brukt slik at jeg eventuelt kan få det til nesten halve prisen av nytt hvertfall. Mitt problem er at jeg ikke har peiling på hvilke kikkertsikter som er gode og hvilke som er dårlige. Finnes jo så sinnsykt mange på markedet :lol: Hehehe...

Link to comment
Share on other sites

Mitt problem er at jeg ikke har peiling på hvilke kikkertsikter som er gode og hvilke som er dårlige.

Som sagt: viewtopic.php?f=24&t=11392

 

Står mye fornuftog her Sako. Men jeg mener at Leupold VXIII og oppover er fullgodt med SuB f.eks. Jeg har gått vekk fra SuB til Leupold fordi JEG mente VXIII utgaven var bedere i forskjellige jaktsituasjoner. Jeg har aldri angret på det valget. Bruker og en VXIII 4,5-14x50 på jaktfeltbørsa. Rett å slett nydelige saker.

Link to comment
Share on other sites

Er aimpoint noe å ha på rifla da?

 

Har en på rifla som fungerer bra. Litt kinkig om det sitter ei orrhane i topp et par hundre meter unna, men fungerer ellers helt topp.

Satt den på etter å ha prøvd villsvinjakt med hund, og den har sittet der siden :D

 

Har en Bushnell Trophy 4x40 på kombien som har sittet der siden jeg kjøpte den så og si (hadde en halv sesong med aimpoint) og det er 17 år siden. Tror jeg betalte 1500,- for den kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært innom jakt og friluft å plukka meg et leupold vx I 2-7X33 kikkertsikte. Det er kun demobrukt og har aldri vært ute av butikken. Fikk det for 1500,- Så jeg håper det er et mye bedre kjøp enn de jeg har brent meg på tidligere i år (bushnell).

 

Du må stelle litt og med kikkertene dine. Jeg har hatt en Bushnell Trophy i 17 år. har aldri sviktet meg den. Jeg må nok innrømme at jeg nå har byttet den ut da jeg kjøpte ny børse. Det er nå blitt en Leupokd VXIII 4,5-14x50. Ja jeg skal innrømme at den er mye bedere men jeg var fornøyd med Bushnellen og. Tenk det i 17 år. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...