Jump to content

Hvor mye veier eksakt en Carbonlight?


BigBore

Recommended Posts

Carbonlight er en fantastisk rifle, men den koster mye og er nok ikke helt i samme klasse som Fieldcraft og Adirondack etc når det kommer til vekt. Det er tross alt en Finnlight i en lettere stokk mer eller mindre, man kan feks få en T3 ned i samme vekt (eller lavere) uten større problemer.

 

Men skal du ha den lettest mulig ville jeg sett på kort kasse, 260/7-08/308 etc.

 

Burde se på vekt av rifle pluss letteste montasje hvis man skal ha lettest mulig.

Så kan man hvis man virkelig vil spare vekt tilpasse Talley Lightweight montasjer og gjenge kassen for montasje, men dette blir en del kroner for 50gram kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Min veide noen gram over 2,4 naken når jeg kjøpte den. Og det var siste gang den var naken i 2018.

Valg av kikkertsikte, montasje og demper er det viktig å tenke igjennom hvis lav vekt er viktig. Der forsvinner fort de evt. 100 grammene mellom 2,4 og 2,5..... Jeg måtte lete litt for å finne Sako ringmontasje i stedet for base+ring som er vanligst. Veide begge og det var forskjell (verdt letingen) uten at jeg husker det eksakt i dag.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Haavard said:

Fordi ingen som skriver har veid den. Svarene er "litt over" og lignende.

Et bra svar hadde vært f.eks. 2437 gram.

 

Tull! Ingen kjøper en slik en uten å veie den. Og veldig få, kanskje unntatt deg, går rundt og husker gram i flere år? Defor blir det litt på husken og det er lettere å huske når du runder av.

 

Nå tok jeg og noterte ned vektene og etter å ha lett en stund fant jeg notatene.

 

Stokk   593 gram

Bare gevær    2412 gram

Komplett rigg med Docter 1-4x24, ringmontasje og FD 196  3152 gram.

 

Spør meg om en uke igjen, og jeg vil si ca 2,4 og litt under 3,2 og for de aller fleste tror jeg det er godkjent.

 

Det er mitt gevær, veid på min kjøkkenvekt. Små variasjoner fra gevær til gevær vil det nok være og vekta er ikke godkjent for kjøp og salg....

 

 

Edited by Swift
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nuvel, nå er ikke min kjøkkenvekt fra Clasern og jeg tror ikke dagens kjøkkenvekter har % mye feil. Nå er det vel svært få som har vekter godkjent for kjøp og salg.... Hvis evt. noen gram feil på la oss si 2-3 kilo blir for unøyaktig for deg i denne sammenhengen kan jeg ikke hjelpe for det. For de aller fleste tror jeg det er nøyaktig nok, og ofte greit nok med ca/omtrent/noen gram over 2,4 kilo. 
 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Swift said:

 

Tull! Ingen kjøper en slik en uten å veie den. Og veldig få, kanskje unntatt deg, går rundt og husker gram i flere år? Defor blir det litt på husken og det er lettere å huske når du runder av.

 

 

Det var ett bra svar, (og inkludert eksakt vekt!), for sånt husker vi stort sett ikke. 

Problemet er at når tråden heter "Hvor mye veier eksakt en Carbonlight?" så er det bare ditt svar som holder. De andre burde avstått fra å svare.

 

Forøvrig veide en melpose på mine to 299 kr-kjøkkenvekter 1994 og 2006 gram.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...