Jump to content

Valg av krutt til lading av 44 spesial


Kimis

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har ei bøylerifle i 44 mag og kunne tenke meg å lade og skyte 44 spesial i.

 

Jeg hadde tenkt å kjøpe vv n340, men ble litt usikker da jeg stort sett leser at folk bruker vv n320. Tenkte å bruke kruttet ved lading av 9mm patroner også, men det er underordnet i denne omgang.

 

Kuler som jeg har tenkt å bruke er 240gr blykule swc.

 

Beklager om tråden er lagt feil.  Tenkte at det ville være enklere å få svar her siden det er snakk om pistol kaliber, selv om det skal brukes i ei bøylerifle.

 

Har du andre tanker om lading i 44 spesial eller mag så tar jeg i mot råd 🙂🙂

 

 

Edited by Kimis
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Kimis said:

Hei.

 

Jeg har ei bøylerifle i 44 mag og kunne tenke meg å lade og skyte 44 spesial i.

 

Jeg hadde tenkt å kjøpe vv n340, men ble litt usikker da jeg stort sett leser at folk bruker vv n320. Tenkte å bruke kruttet ved lading av 9mm patroner også, men det er underordnet i denne omgang.

 

Kuler som jeg har tenkt å bruke er 240gr blykule swc.

 

Beklager om tråden er lagt feil.  Tenkte at det ville være enklere å få svar her siden det er snakk om pistol kaliber, selv om det skal brukes i ei bøylerifle.

 

Har du andre tanker om lading i 44 spesial eller mag så tar jeg i mot råd 🙂🙂

 

 

Du får mest fart ved å bruke N110, men N320 til N110 vil fungere.
.44 special lader til opp under maks trykk vil gi deg ca. 400 m/sek i våpen med 18 tommers løp og 240 gr. SWC.
Lader du .44 mag så kan du få ca. 540 m/sek med N105 krutt.
Der er det N340 og opp til N110 som teller. N120 begynner å bl for langsomt. Litt det samme for N110 også. Det rekker ikke å brenne opp før kula er ute av løpet og du får ikke plass til nok krutt i hylsa.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte N32C for å lage hyggelige 44spesial ladninger i magnum hylser. Funka fjell, eneste som er at N32C ryker litt mer enn typisk N110. 

Veldig fint å få fylt opp hylsa, kjekt i progressiv presse å slippe å tenke på dobbelladninger.

 

Slutt i 629 med 6" pipe

245gn frontier , 7,7gn N32C , OAL 41,4mm. , Faktor: 185

 

200gn frontier , 7,7gn N32C , OAL 41,4mm.  , Faktor:145

 

ladedata er mine private, og gis ingen garanti, kun for eksemplet sin del. 

Edited by Spinnvillt
Ladedata
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tronds said:

Du får mest fart ved å bruke N110, men N320 til N110 vil fungere.
.44 special lader til opp under maks trykk vil gi deg ca. 400 m/sek i våpen med 18 tommers løp og 240 gr. SWC.
Lader du .44 mag så kan du få ca. 540 m/sek med N105 krutt.
Der er det N340 og opp til N110 som teller. N120 begynner å bl for langsomt. Litt det samme for N110 også. Det rekker ikke å brenne opp før kula er ute av løpet og du får ikke plass til nok krutt i hylsa.

 

Jeg har n110 krutt som jeg bruker til 44mag. Men finner ikke noe ladedata for 44 spesial med n110, så derfor har jeg tenkt at jeg må ha et annet krutt. Jeg mener pipa er 16 tommer/ 40cm, det har vel ikke allverden å si.

 

Grunnen til at jeg vil lade 44 spesial er for å få ned rekylen, spesielt mtp å ha med samboeren på banen.

 

Iforhold til n320 og n340 så lurer jeg på fordeler og ulemper ved de to.

Mulig jeg spør dumt her, men er stadig i lære fasen.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Mr Hanssen said:

Hvorfor ikke heller lade ned litt i 44 mag hylsene? Du må jo ikke sprenglade ,selv om den heter magnum😁 Da slipper du jo også at det bygger seg på med kruttslam, bly og fett i foran i kammeret.

Joda, jeg kan lade ned litt. Tenker du da å lade ned slik at man legger seg under minimum av ladetabellen? Jeg har lest at n110 ikke egner seg for redusert ladning og jeg finner heller ikke noe ladedata, ved bruk av det kruttet på 44 spesial. Så det var derfor jeg tenkte å bruke et krutt som vv bruker i sine ladertabeller til både 44 spesial og mag. 🙂

 

Iforhold til å lade med 44 mag hylser så hadde jeg tenkt å bare bruke 44 mag hyler og evt bare trimme de ned til 44 spesial lengde. Det må vel gå greit. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Kimis said:

Iforhold til å lade med 44 mag hylser så hadde jeg tenkt å bare bruke 44 mag hyler og evt bare trimme de ned til 44 spesial lengde. Det må vel gå greit. 

 

Dette blir veldig tungvint. Hvorfor ikke bare bruke .44 Special hylser? Men det store spørsmålet er hvorfor du i det hele tatt vil skyte 44 Special i en rifle?? 

 

Hvis du vil ha en redusert ladning som er behagelig å skyte i bøylerifla kan du lade 44 Magnum hylser med 10-11 grains N340 bak en 240-250 grains kule. Bly eller mantlet. Vanlige hetter, ikke magnum! N110 er ikke et krutt man "lader ned", snarere tvert om.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, FredrikW said:

 

Dette blir veldig tungvint. Hvorfor ikke bare bruke .44 Special hylser? Men det store spørsmålet er hvorfor du i det hele tatt vil skyte 44 Special i en rifle?? 

 

Det var lurt å bare bruke 44 spesial hylser. Hvem er det som har det på lager? Ikke brownells, ikke hjemmelading, ikke skittjakt, ikke jaktogfritid, ikke jaktdepotet. Nå tuller jeg litt med deg 😉 men de hylsene er ikke så lett å oppdrive. Vet du om noen som har, så si gjerne ifra. 

 

Jeg har ikke skutt med 44 spesial og vil gjerne prøve. Det må vel være lov å prøve nye ting. 😉 har også svart litt på det litt lengre opp.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Mr Hanssen said:

Har du sjekket riflinga på den? En skytterkompis har en slik. Tror modellen heter Trapper med 16" løp. Ser ut som microrifling og han må bruke kuler på .432 for å få presisjon i den. 

Jeg har ikke microrifling i min. Trodde ikke winchester hadde microrifling, bare marlin som hadde det vel?

Link to comment
Share on other sites

jeg har 1-2 never 44 spesial hylser du kan få gratis om du dekker porto (rydder om dagen og de tar bare opp plass og skyter svært lite 44 spl)

 

kruttmessig går det lett med så lang pipe å få magnum2 fart allerede med 320 :o 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, aps said:

jeg har 1-2 never 44 spesial hylser du kan få gratis om du dekker porto (rydder om dagen og de tar bare opp plass og skyter svært lite 44 spl)

 

kruttmessig går det lett med så lang pipe å få magnum2 fart allerede med 320 :o 

Ja, det kan jeg vel ikke si nei til.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Kimis said:

Jeg har ikke skutt med 44 spesial og vil gjerne prøve. Det må vel være lov å prøve nye ting.

 

Helt enig. Men i en såpass lang og tung skyter trenger du ikke dra hastigheten på kula helt ned på "spesial-nivå" for å få lite smell og rekyl. Kan garantere deg at 10-11 grains N340 i en magnum-hylse bak en 240/250 grains kule gir samboeren en behagelig skyte-opplevelse, samtidig som presisjonen blir bra. 

 

Kanskje ikke tiden for å få tak i sære hylser om dagen, nei. Men ødelegg ikke magnum-hylsene ved å trimme dem ned. Bruk heller et raskere krutt og lad i magnum-hylser!

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Mr Hanssen said:

Den går godt med mantelkuler, men med bly må han opp i .432              Han tar æljprøva med den vært år og bruker den på rådyrjakt.              

Jeg har ikke skutt med rent bly. Så det kan jeg ikke svare på. Men jeg er på trappene til å bestille noen blykuler. Når jeg så prisen på blykuler kontra xtp kuler som jeg har skutt litt med, så tror jeg at jeg prøver bly og lar xtp kulene ligge til jeg skal på jakt.

Edited by Kimis
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, aps said:

44 bøylerifle er forøvrig heeeelt konge og overaskende nøyaktig, jeg har brukt @psAicosin mer enn han har :D 

prøver finne bilder av grupper jeg skjøt nå 

Det er skikkelig moro!  Hvert skudd får meg til å smile, men etter ei pakke så kjenner jeg det i skuldra 😂 Men det er jo det som er litt gøy også, syns jeg. 

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Mr Hanssen said:

Har du prøvd en slik børse FredrikW?  Det har jeg og trådstarter.  Børsa er kort og lett og sparker som ett esel med friske ladninger😁

 

Absolutt. Har hatt to slike tidligere, og flere Marlin 1894. Har sistnevnte stående i safen i dag i .44 Magnum, og den er lettere enn Winchesteren. Allikevel svært behagelig å skyte med N340 bak kula. Noe heeeelt annet enn fabrikk .44 Magnum. Selv i revolver vil 10-11 grains N340 oppleves som svært "tamt" i forhold til fabrikk .44 Magnum. Og som aps skriver kan man jo også velge et enda raskere krutt. 

 

Men med tunge kuler og komprimert ladning med N110/H110 er jeg absolutt enig i at disse lette bøyleriflene sparker litt😁

 

Edit: 

Jeg har visst bare eid én Winchester 1894 i .44 Mag. Den andre var registrert på samboer og i .45 Colt...

Edited by FredrikW
Link to comment
Share on other sites

Siden det er flere som har erfaring med winchester her, jeg lurer på hvilken diameter på kula jeg skal kjøpe. 0.430" og 0.431" har jeg å velge mellom på blykulene, swc. Har skutt xtp kuler og de går fint, der er diameteren 0.430". Er det noen ulemper å gå for 0.431"? 

 

Er det noen som har erfaring med blykuler swc i bøylerifle? Er det noen grunn til at de ikke skulle fungere fint?

Edited by Kimis
Link to comment
Share on other sites

Trådstarter sier innledningsvis at han sekundært vil bruke kruttet også til 9 mm i tillegg til 44 spes.

 

I ladeboka står det oppført til 240 grn SWC, trolig mye lik trådstartes, N330 krutt. Som er et glimrende valg også til 9 mm.

Der står fra 5,5 til max 6,3 i 330. Sjekk selv, link har du.

 

Dette er tall for spes hylser, har man mag hylser vil det neppe merkes særlig forskjell. Det må være meningsløst å frese og ødelegge ei mag hylse. 

 

Skal man lade budsjettkula i 9mm som vel er ei 124 grn RN av type Norma, Frontier så er 330 trolig av det bedre valg. En erfaren skytter har nevnt problemer med samling med maxladninger med 320 krutt til Frontier 124 grn, han måtte presse COL under minimum. Jeg tror man slipper den problematikken med 330.

 

Det finnes div utgaver av kuler, krutt, dermed ditto variant av ladninger slik at det beste er vel å gi generelle synspunkter framfor spesielle. Og å følge ladeboka.

 

Jeg ville aldri ladet meg ned med 110 krutt til spesialladning. Det blir sot. Jeg bruker 22,7 grn N110 sammen med 245 grn RN i revolver. Det er slikt N110 er egnet til.

 

Bruker N310 til 38 spes , brukte det kruttet til en 44 spesialladning. Da la jeg i 4,5 grn. Kula var altså 245 grn RN, altså rundneset, ikke wadcutter. Som sagt, i mag hylse.

 

Etter min mening en fin ladning, fritt for sot. Men kun fordi jeg allerede hadde kruttet.

 

Bruk 330 ihht ladeboka, det passer antatt til kula di.

 

 

-----

 

Redigering.

Skal vær kuler på tilbud, nylig Geco, LEVERT av Norma.

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Elmer K
Feilskriving
Link to comment
Share on other sites

For 6 timer siden sa aps:

norma 124gr? sikker på at du ikke blander litt ting nå? 

Skal være Geco. Norma er en forhandlerledd for Geco kuler.

Beklager. 

 

Antar Geco ikke er av de aller rimeligste budsjettkulene i 115/124 grn, antatt den mest vanlige feltkula i 9 mm - vanligvis. Men det dukker tidvis opp gode tilbud - det gjelder å følge med. Jeg tror Frontier sine er av de rimeligste så vidt jeg kan se for øyeblikket.

 

Tar jeg feil mottar jeg med glede korrigering.

(Tror ikke Norma har det tilbudet lenger der de solgte 9 mm 124 av merke Geco til 0,95. De ser ut til å være utsolgt.)

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, BP said:

Lader 44mag med N110 og 44 spesial med N340, men i revolver.

N110 må vel være det ultimate til  44 mag. Både til rifle og revolver.

Spesial lader og skyter jeg for min del ikke lenger.

 

340 passer sikkert ypperlig til 44 spesial. Men trådstarter nevnte han sekundært kunne tenke seg å bruke det samme kruttet til 9 mm, da mente jeg "universalkruttet" N330 i dette tilfellet var et godt valg. Det passer også greit så vidt jeg kunne se til hans SWC kuler i hht VV sin katalog.

 

Har skutt endel 9 mm med N340, prøvde først 3N37, så N350 og 340, men tror til en "vanlig" feltladning med 115/124 grn RN kule så er 330 trolig minst like greit mhht til renhet, rekyl og økonomi. 

Jeg for min del kommer til å ha det som feltkruttet heretter i 9 mm sammen med 124 grn kule.

 

Men dette blir vel en smakssak, 100 skyttere har vel 100 forskj. meninger om slikt.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, BP said:

Ladet tidligere 9mm med 340 og 330, men synes det ble for fullt i hylsa, og det hente det datt ut krutt når pressa snurra, gikk over til 320, nå bruker jeg lovex

Den problemstillingen er kjent!!

Har ei LEE Pro 1000 3 stasjonspresse, den har allergi mot kruttsøl ned i hetteisettern. Det er pressa's akilleshæl.

 

Jeg har løst problemet med kategorisk å holde finger over hylsa FØR hylsa kommer til siste stasjon, det sitter ei kule som hylseholderplata klikker ned i. Trolig samme system som endel andre presser.

 

Det går greit å gjøre det på det viset- det er faktisk et must. Å gå fra 340 til 330 gjør ståa enda bedre.

 

Det ideelle hadde muligens vært å bruke N310 til feltladningen. Om den varianten skulle samle bedre.

Jeg vet imidlertid ikke hvor maxladningen går der. Jeg er hellig overbevist at noen av de store gutta lader 9 mm med 310 selv om det ikke står i ladeboka. Jeg måtte dessuten tatt hensyn til at kruttmålet mitt KAN gi avvik på nesten 0,2 grn.

 

Ser i ladeboka til VV at med ei 124 grn RN  med 320 krutt så kan man lade fra 3,8 til 4,1, med COL 29.

Ville dermed gjette på at man da ville være innfor sikkerhetens ytterkant med 3,4 - 3,5 grn 310 med ditto kule. Med ei Lee presse.

 

Skal snart innom Norma, skal høre med de om de har katalog for lovex. Ser at DO32 tilsv N320 - DO36 legger seg imellom.

 

Men som sagt, jeg er fornøyd med VV sitt, og bruker man knepet med å holde over før "klikk" så går det greit å unngå søl. 

Hastverk er heller ikke å anbefale har jeg erfart...

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

lovex tilgangen i norge er dåååååårlig om dagen vel? norma tok jo ikke inn når jeg snakket med de i slutten av 2020 

N320 er nok beste til bruken definert her, ikke N310.

 

N310 bør kun brukes om man har ok ladeutstyr (les ikke lee autodisk ) 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, aps said:

lovex tilgangen i norge er dåååååårlig om dagen vel? norma tok jo ikke inn når jeg snakket med de i slutten av 2020 

N320 er nok beste til bruken definert her, ikke N310.

 

N310 bør kun brukes om man har ok ladeutstyr (les ikke lee autodisk ) 

Jeg ser heller ingen grunn til å droppe VV.

 

Har tenkt 330 som bedre egnet enn 320. Men når jeg får høre av APS at han vurderer N320 som vel så egnet til felt med ei Geco 124 grn RN, og ditto i Frontier Match med COL 29, så tror jeg at det kan være det rette. Der står ladedata for disse kulene med 320 i VV katalogen dessuten.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 1/22/2021 at 10:48 PM, FredrikW said:

Hvis du vil ha en redusert ladning som er behagelig å skyte i bøylerifla kan du lade 44 Magnum hylser med 10-11 grains N340 bak en 240-250 grains kule. Bly eller mantlet. Vanlige hetter, ikke magnum! N110 er ikke et krutt man "lader ned", snarere tvert om.

 

10-11 grain n340 bak ei 240 grn kule, sier vv ladetabbel er en magnum ladning, men det kan godt være at rekylen er behagelig. Skal prøve det etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vel for endel år siden en tanke om å finne det optimale kruttet for forskjellig bruk i håndvåpen og hadde bokser av alle typer.

De siste årene har jeg (delvis etter diskusjoner med APS) kommet frem til at jeg vil ha færre varianter på laderommet av sikkerhetshensyn (mindre sjanse for feil) og logistikk.

Har endt opp med å bruke 320 til det meste av standardladninger, N110 til magnum, 3N38 til 38 super/9mm Major og N32C til noen gamle antikviteter med svake ladninger.

Alt annet er fjernet/gitt bort og verden er et enklere sted....

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar og helt utrolig at så mange har svart.

 

Har anskaffet meg n340. Så ikke det som var nevnt her rundt n320, men det kommer flere sjanser til å handle.

 

Etter litt tid med å sette opp hvordan kruttypene avløser hverandre i tabellen så kom jeg til en startlading med n340 på 6,3 gr og makslading på 7,1 gr ved lading av 44 spesial, med 240gr swc kula.

 

Har på to måter prøvd å overføre/kalkulere dette til bruk i 44 mag hylser og 44 mag tabellen og kom til at jeg med n340 starter på 6,8 gr og maks 8gr for å kompensere for større volum i hylsa. Col lurte jeg på å sette til 40,5. Men er ikke helt enig med meg selv, da kulene i 44 spesial er 1,8 mm lenger enn hva de flere andre er.

Ser jeg på mange andre kuler så kan jeg nok lade opp til 10 gr som er nevnt over av FredrikW og vv ladedata på 300gr xtp og jsp.

 

Tipper jeg lader opp litt i morgen. Skulle noen ha innvendinger mot det jeg har skrevet om n340 start på 6,8 og maks på 8gr på 240 gr swc kula så kom gjerne med tankene dine. 

 

Ønsker dere en fin dag :)

 

Link to comment
Share on other sites

On 22.1.2021 at 10:34 PM, Kimis said:

Joda, jeg kan lade ned litt. Tenker du da å lade ned slik at man legger seg under minimum av ladetabellen? Jeg har lest at n110 ikke egner seg for redusert ladning og jeg finner heller ikke noe ladedata, ved bruk av det kruttet på 44 spesial. Så det var derfor jeg tenkte å bruke et krutt som vv bruker i sine ladertabeller til både 44 spesial og mag. 🙂

 

Iforhold til å lade med 44 mag hylser så hadde jeg tenkt å bare bruke 44 mag hyler og evt bare trimme de ned til 44 spesial lengde. Det må vel gå greit. 

 

 

Ikke ødelegg hylsene dine. Sett bare kula dypere i hylsa. Ikke noe problem med å gå under minimumsladning i tabellen med 110 krutt. 

Dette med secondary explosion effect skal du se bort i fra. 

Det eneste jeg har sett som ligner dette var i 6,5x55 med moly-coatede kuler og slapp ladning med N-160 krutt. Det som skjedde var at kula var så glatt at den ble skutt fram i bommene i løpet av tennhetta for kruttet hadde bygget nok trykk. Så da når trykket kom, så satt jo kula fast i løpet egentlig. Da ble hylsa strukket bakover og det ble dårlig tetning ved hylsehalsen. Resultat: veldig tungt hevearmsløft, utklint tennhette, soting av hele hylsa og generelt tegn på veldig høyt trykk. Løsningen ble å sette kula 3mm dypere i hylsa. Joda, hadde friflukt med første lengde på patronen også. Ladningen var innenfor min-max i tabell. 

Årsak var rett og slett dårlig kulehold pga. Moly-coatede kuler.

Nei, ikke ødelegg hylsene dine. Jeg satte bare kulene dypere for å se forskjell den gangen jeg skøyt magnum og spl.  i revolver.

N110 med kula dypere i hylsa går kjempefint. Lurer på om jeg husker 21,5 gr n110 bak 240 gr. Blykuler for magnum og 11gr. N110 bak samme kule for 44spl ladning.

Den på 21,5 gr skal du være forsiktig med. Jeg skøyt med Ruger Super Blackjack, så i et svakere våpen er det litt heftig.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...