Jump to content

Haglekaliber??


Lydia-Nalen

Recommended Posts

Hey! (akkurat ny på forumet)

Jeg har begynt å jakte sjøfugl, også er jeg ute etter litt erfaring angående kaliber/lengde på hagle patroner.

Da jeg skulle kjøpe patroner første gang fikk jeg 12/76 42g nr. 4 patroner. Tenkte det var greit i og med at sjøfuglen har mye fjær og fett.

Andre gang jeg skulle kjøpe fikk jeg 12/70 36g nr. 4. Jeg spurte etter 12/76, men i følge selgeren hadde det ikke noe å si.

Da er spørsmålet, hva slags lengde bruker folk flest til sjøfugl? 

Jeg har mulighet til å bruke 12/89 men det blir kanskje overkill? 

 

Med sjøfugl mener jeg skarv, siland, ærfugl osv...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet!

Det du får ved å gå for 12/76 og 42g patroner er mere hagl i patronen. Men hvert enkelt hagl vil ikke nødvendigvis ha mer anslagsenergi enn i en 12/70 patron med 36g hagl. Det har mer å gjøre med hvor hardt ladd patronen er (kruttmengde/utgangshastighet). Dersom du holder deg innenfor jegerprøvebokens anbefalinger for makshold ved haglejakt bør det være rikelig med en god 36g patron med haglstørrelse 4 i kal 12/70. Nå jakter ikke jeg aktivt etter sjøfugl lengre men jeg brukte aldri noe grovere og tyngre enn 36g nr 4 på gås, skarv, laksender og lignende. Det gikk som regel greit for meg og mindre greit for sjøfuglen. Samme gjelder for tiur og rev. 

Jeg har aldri testa selv men mange hevder at det du får av ekstra hagl i en 42g patron mister du på dårligere/mer rufsete skuddbilde, klumping av hagl, hull i svermen og slikt. Dersom du vil gjøre noe for å optimalisere bør du kjøpe inn noen ulike patroner og skyte med de mot papir-ruller for å teste hvilken patron som gir best skuddbilde i din hagle på den avstanden du forventer å skyte på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er nok mange meninger om dette.... Min mening er er 12/70-patroner som oftest gir bedre dekning (=jevnere skuddbilde) enn 12/76, og gjerne også høyere hastighet. Vil du ha like høy hastighet med 42 g hagl som med 35/36 g får du i tillegg frisk rekyl. Jeg skjøt på papp med 76 mm patroner én gang, og siden har jeg konsekvent holdt meg til 12/70 (hvor jeg også har gjort mange tester på papp). Det er for øvrig en meget bra tråd om test av haglpatroner her:

Test av haglepatroner - Page 11 - Hagle - Kammeret.no

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min negative opplevelse var med 12/76 Remington Heavy Magnum i haglstørrelse 3,9 mm. På 25 m hold var haglsvermen svært klumpete og med så store "hull" at jeg konkluderte med at denne patronen er uegnet til (rådyr)jakt. Våpenet var en kombi med pipelengde 60 cm og 1/4 trangboring. Av de tjuetalls 12/70-patronene jeg tidligere testet i en Sauer mod 8 med 1/4 og 1/2 boring (både bly- og stålhagl) ga selv de dårligste jevnere skuddbilde enn 76 mm-patronen. I tillegg var sistnevnte ubehagelig å skyte med, så utgangshastigheten var nok rimelig høy. Jeg mener å huske at Rottweil Waidmannsheil 12/70 var en av de blyhaglpatronene som ga jevne og fine skuddbilder i mitt våpen. Flere her inne på Kammeret har erfart det samme.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Rugerdud Enig i at en god/jemn dekning er viktigst og liker selv bruk av åpne choker.

 

12 hours ago, Rugerdud said:

Selv liker jeg patroner med mye hagl da jeg kan bruke åpne choker og få en litt større sverm som fortsatt har god nok dekning.

 

"mye hagl"... Man har da to muligheter,.. tung skyts; alltid 36-42gr hagl i sine patroner - eller gå ned ett nr. i haglstørrelse og ved normal fuglejakt tenke at det det en us6 gjør kan en us7 gjøre like bra, og dermed bruke patroner 30-34gr - fortsatt fullgod dekning og myke(re) for skytter og våpen.

 

Jeg har brukt åpne choker cyl./imp.cyl og rel små hagli tidlig sesong på rypene,- i Okt. som reg us6 som egentlig rekker til også i skogen på Orrfugl.

 

Edited by bobby
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, bobby said:

"mye hagl"... Man har da to muligheter,.. tung skyts; alltid 36-42gr hagl i sine patroner - eller gå ned ett nr. i haglstørrelse og ved normal fuglejakt tenke at det det en us6 gjør kan en us7 gjøre like bra, og dermed bruke patroner 30-34gr - fortsatt fullgod dekning og myke(re) for skytter og våpen.

Eller enda en mulighet 36-42 gram med US 7 ;) Husker jeg smelte av 2-3 skudd med 66 gram med 7er hagl på 35 meter. På den papp plata var det ikke mye som hadde kommet levende gjennom om US 7 var stor nok hagl :P Det med Skeet choke.

 

Testskyting og teste med forskjellige choker er viktig. En patron som er uryddig og elendig i ei pipe og en choke kan gå supert med en annen choke i samme pipe eller i annen pipe på samme hagle. Det er med hagler som med rifler at en må teste selv og ikke høre på hva naboen bruker i sin hagle ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...