Jump to content

Hva mangler jeg?


Fjellet

Recommended Posts

Som sagt så er måten folk leser den på mye verre enn boka.

Selv om den etter min mening gir litt for mye inntrykk av alt alt er klart og enkelt, og ikke minst at en selv, og ikke minst forfatterene vet bedre enn krutt- og ammunisjonslaboratoriene etter noen få skudd og et blikk på hylsebunnen…

Det er alt for mye «utvikling av ladninger», med for mye fokus på «å finne maks» (det er iallefall det nye ladere med ladebok driver med).

Og «slik er det» trykktegn, uten alle de andre grunnene til at hylsene blir seende akkurat sånn ut.

Les en av Zedikers bøker ved siden av, så skjønner du hva jeg mener.

 

Den er sikkert ei grei innføring, men det er alle andre ladebøker også, og bruksanvisningene.

 

Jeg skjønner faktisk ikke hva man skal med ei sånn synsebok i 2022. For helt nye tror jeg den er mer forvirrende enn nyttig. Selv om nye sikkert TROR det er nyttig.

Ladedata har kruttprodusentene på nett. Ekte, trykkmålt, kvalitetssikret.

Så trenger man å følge bruksanvisninga til ladeutstyret, og holde seg til data.

Det er faktisk min konklusjon, etter 40 år med lading, ladebok, masse eksperimentering (til liten nytte) og antakelig >100 000 patroner.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det finnes masse litteratur tilgjengelig både fra Zediker og andre som tar det lengre og er både mer spesifikke og presise, men for begynneren står gjerne valget mellom ei lett tilgjengelig bok eller FB og YT. For en som ikke har særlig mulighet for å skille skitt fra kanel er iaf ikke jeg i tvil om hva jeg ville anbefalt. At Ladeboken har særlig fokus på å «sprenglade» klarer jeg ikke helt å se. «Pissekonkurransene» på FB derimot. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av dem som har ansett Ladeboken som bibelen, og anbefalt mange å kjøpe den. Jeg er ikke like sikker i dag. Men hva annet finnes på norsk? Det er ikke alle som leser engelsk særlig bra. Da hjelper ikke Youtube heller.

 

Jeg har en kollega som jeg skal hjelpe igang med lading. Han er ikke så stødig i norsk ennå, så jeg må finne noe engelskspråklig. Tips til noe bra?

 

 

En sidehistorie: En gang prøvde jeg å kjøpe nyeste utgave av Ladeboken av Jehovas Vitner som kom på døra. De hadde en masse skriverier som jeg ikke hadde interesse av. Men ettersom jeg trengte nyeste utgave av Ladeboken, så spurte jeg om de hadde den. Men det hadde de altså ikke. Grunnleggende opplæring for selgere: Ha varer kunden har lyst på! Det gjelder fiskebilen også. Jeg har ikke lyst på fryst sei. Ta med med varme kanelsnurrer eller kaldt øl neste gang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Casey Jones said:

Jeg har en kollega som jeg skal hjelpe igang med lading. Han er ikke så stødig i norsk ennå, så jeg må finne noe engelskspråklig. Tips til noe bra?
 

Både Norma og Woodleigh har helt greie ladebøker på engelsk som skal være lett  tilgjengelig her hjemme.
Norma med data kun for sine egne kruttsorter naturligvis, og Woodleigh kun for egne kuler, men ellers helt ok  og lett forståelig litteratur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...