Jump to content

Hva mangler jeg?


Fjellet

Recommended Posts

Etter å ha vurdert hjemmeladning i flere år var det endelig tid for å få fart på sakene, og når det kom greie tilbud på black week så var det jo bare å handle :) Likevell var det ikke alt de hadde på lager akkurat der og da og jeg bestemte meg for å da kjøpe det de hadde inne, for å så kjøpe resterende over jul.

Det jeg har kjøpt som nå ligger ligger her i huset er :
# Lee Precision Auto Bench prime 

#Lee presicion shellholders - til bench prime asså

# Lee decapping Die

#Rcbs Rebel singel stage press

#Satern Aluminium Funell 6,5mm

#Lyman E-Zee Flow powder Trickler

# Lee perfect powder measure 

 

Så var det over til hva jeg nå mangler... Det jeg kan komme på er:

- Dier , hvilken er å anbefale osv? 

-Hylsetrimmer blir little crow når den kommer på lager igjen.

- Vekt- hva er å anbefale her, elektronisk er å foretrekke pga hurtighet, men er mekanisk overlegen så velger jeg naturligvis dette.

-  Så har vi hylsefett? Hva bruker folk..

- Stainles steel media til hylsevaskeren jeg driver å lager kjøper jeg sikket på ebay

 

Link to comment
Share on other sites

Dier, jeg er Lee fanboy, collet-halspresser mest. Men spørs hva du skal lade.

 

Trimmer og hylsevask, jeg hadde ikke greid å vente på beste sort, heller noe som funker inntil da.

 

Vekt, begge deler. Men lader du bare grovkaliber er nøyaktigheten til analogvekt ikke nødvendig, men jeg liker uansett å ha den i backup og verifisering.

 

Hylsefett bruker jeg nesten aldri så har en skvett av samme 100ml Lymanflaska som fulgte med pressa 11 år etter. Jeg kommer til å lage selv av lanolin og terpentin i fremtiden.

 

Kulehammer.

Avgrader.

Lommerens.

Link to comment
Share on other sites

Finner ingen hylsebrett, det må du ha. 
Skyvelære har du kanskje?

Die til å nappe ut kuler er kjekt å ha.

Hylsefett brukes ikkje, eg kjøper case lube på spray. 
Dier, tja. Har både RCBS, Lyman og Redding og alle gjer jobben. Liker minst decapping dia til Lee, utstøter på pressfatning er ikkje optimalt.

Behovet for hylsetrim avhenger av tilgangen på hylser.

Ris fungerer heilt greit som medie i hylsetrommel.

Kruttdrypper har eg ikkje, det bruker eg ei tomhylse til. 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, tussehaugen said:

Finner ingen hylsebrett, det må du ha. 
Skyvelære har du kanskje?

Die til å nappe ut kuler er kjekt å ha.

Hylsefett brukes ikkje, eg kjøper case lube på spray. 
Dier, tja. Har både RCBS, Lyman og Redding og alle gjer jobben. Liker minst decapping dia til Lee, utstøter på pressfatning er ikkje optimalt.

Behovet for hylsetrim avhenger av tilgangen på hylser.

Ris fungerer heilt greit som medie i hylsetrommel.

Kruttdrypper har eg ikkje, det bruker eg ei tomhylse til. 

Jeg har ladet i sanrt 40 år. >100 000 riflepatroner...

- Skyvelære bruker jeg nesten hver gang jeg lader

- die til å nappe ut kuler har jeg aldri hatt men jeg har dratt ut noen kuler (typ 4 i året) med tang...

- alle typene hylsefett fungerer. Den på spray er kanskje enklest i bruk ja.

- Dier, har hatt alle. Lee og Lyman utmerker seg nedover på pris, og kvalitet. Spesielt Lee er kjipe greier, men de virker og gjør det de skal. Redding er "best" men sykt mye dyrere enn alt annet, og forsvarer vel strengt tatt ikke helt prisen. Men når en bruker samme dia et helt liv, hvorfor ikke? Forster, Hornady, RCBS, topp utstyr.

- Hylsetrimmer må man stort sett ha dersom man ikke utelukkende skyter 200STR. Holder man seg med noen få hylser, og halspresser, og ikke konkurrerer, så trenger man det nok ikke, sånn helt 100%

- Ris til hylsemedie kan slå begge veier. Noe ris legger i igjen "kladder"... men finner man rett sort, sikkert. Et ultralydbad er nok det beste.

- Kruttdrypper har jeg aldri hatt. Jeg bruker en teskje, forøvrig den samme de siste 20 år...

 

- Ei elektronisk vekt er nice. Men kjøp ei "skikkelig", i den grad noen av dem er det... De "kruttdispenserene" er greie, og har vekt, og doserer krutt fint, om du bare skal ha noen få ladninger. Til mange patroner de for trege. Å tviholde på ei balansevekt er tull i 2020(1)

 

- kruttmål er en "hovedkomponent" i ladeutstyret. Kjøp et skikkelig et med en gang. Redding BR3 f.eks. RCBS Uniflow og Lyman 55 er også bra - egentlig er alle bra, tror jeg. Dillon sitt til karusellpresser er unøyaktig, men "godt nok"

 

- Presse. Ny enstasjons i dag så ville jeg kjøpt RCBS sin "Summit". Faktisk mulig jeg bytter ut RockChuckeren med ei sånn. Den begynner å bli stygg, etter å ha hatt laderom både i kjeller og garasje oppigjennom. Men den gjør jobben 100%.

 

- Kjøp gode hylsebrett, det er kjedelig når hylser en har brukt tid på å fylle nøyaktig med krutt, velter..

 

- Kjøp ei god trakt. Med gjennomsiktig hals. Kruttmålet må også gjennomsiktig rør...

 

- Kjøp ei skrivebok med harde permer - og før logg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, tussehaugen said:

Nappe ut kuler med tang går fint men kula blir fort ødelagt. Die tar den ut uskadet. Gjelder kanskje mest for oss som ikkje har 308 men andre rifler i 30 cal🙂

Kula blir nok "utenfor matchkvalitet" ja. Men kuler for 10-12 kroner, tjah...

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 12/26/2020 at 1:25 AM, Ruger #1 said:

 

Det er egentlig Koranskolen for enhver hjemmelader..

Mangler du boka, kjøp straks ;)

 

 

Hørte på det tullet, men fant ut att ladeboken var helt unødvendig, sto ingen ting der jeg ikke hadde lest på kammeret eller andre nettsteder, så det tullet med ladeboken er bare irriterende.

 

  • Like 1
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, bardp said:

Lader ca 10.000 skudd i året og har heller aldri forstått dette med hylsebrett. Men er det noen som trenger det er vel det greit vær sin smak.

Nei til mengdelading er det jo helt unødvendig, jeg er akkurat ferdig med en batch på 1200 skudd, uten å ha rørt et hylsebrett. Men skal du lade 50 patroner på ei enstasjonspresse, og veie ladningene så er det nå kjempegreit. 

Selv med kruttmål er det mye raskere å fylle et antall patroner med krutt og sette dem i et brett, sette kuler i dem, og så presse i kulene, enn å veie og sette kule i en og en patron.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skjønner fortsatt ikke åssen det skal kunne være raskere å veie og sette i brett, enn å veie å sette i kule, på enstasjons, selv om jeg veier alle jaktladninger, før jeg setter i kule. (Bruker kruttmål, men kontrollveier alle jaktladninger.)

Edited by BP
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, BP said:

Hørte på det tullet, men fant ut att ladeboken var helt unødvendig, sto ingen ting der jeg ikke hadde lest på kammeret eller andre nettsteder, 

Kan så være at du synes det. Men for andre, og særlig for nybegynnere innen hjemmelading, kan det være nyttig å ha alt samlet på ett sted. Og jeg er også blant dem som synes hylsebrett er veldig praktisk når jeg lader på enstasjonspresse, og tar prosessen steg for steg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid satt hylsene i brettet, og deretter fylt i krutt. Hylsebrettet i venstre hånd, kruttsveiva i høyre. Fyller 10-20-30 hylser i en omgang. Deretter lyser jeg ned i alle hylsene for å sjekke at det er krutt i. Så settes kulene i. Det blir minimum bytte av hender og verktøy. Samlebåndsprinsippet. Veier også en ladning samtidig, som en ekstra sikkerhet. Har dog aldri opplevd at kruttmålet endrer seg. Men det er en god rutine å ha.

 

Måtte humre litt av meg selv når jeg så forslaget til M67 om loggbok med stive permer. Det hadde jeg ikke tenkt på å foreslå, til tross for at jeg har brukt det selv i snart 30 år. Samme boka. Den er gull verdt. Jeg kan bla tilbake og se jaktladninger fra høsten 1994. Det er det nærmeste jeg noen gang kan kalle dagbok.

 

Jeg liker Dillon Case Lube på sprayflaske. Lett å bruke, varer lenge. Har ca. alle andre typer i hylla, inkludert egenprodusert lanolin oppløst i isopropanol. Bruk i hvert fall smøring som er laget til formålet. Det koster veldig nær null, og sparer deg for potensielt trøbbel.

 

Når det gjelder dier vil jeg anbefale metoden til Adam Savage (Mythbusters etc); kjøp den billigste først, deretter den beste. Dvs. start med Lee. Bruk den til du er fortrolig og finner ut av hvor mye du bruker den og hva du ønsker deg. Seinere vil du kanskje kjøpe noe bedre, og du er langt bedre rustet til gjøre valget. Jeg har flere dier fra Lee som er helt ok. Men favorittene er Whidden, Redding og Forster. RCBS etc. syns jeg er for dyre og for dårlige.

 

Jeg bruker fremdeles det billige plastkruttmålet fra Lee. Det fungerer overraskende bra. RCBS-en ligger i hylla. Bonus med plast er at det ikke ruster. Drømmer fremdeles om et fra Harrell's...

 

Skyvelære er et must. Koster fra ca. ingenting og oppover. Micrometer er heller ikke så dumt å ha. Latterlig billig på f.eks. AliExpress. Er du verktøynerd så, vel, da trenger du uansett ikke mine råd... Men det MÅ ikke være Mitutoyo for å sjekke om ei hylse er blitt for lang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hylsefett: Hornady Unique er supert, har ikke sett/erfart noe som er bedre og en boks varer nære på uendelig. Noen bruker grafittpulver å smøre innvendig i hylsehals (for å unngår strekking),- selv bruker jeg Lee's kvite på tube til dette. 

Hylsebrett er oppfunnet og en bra greie å bruke for hjemmelderen,- det er helt enkelt et spørsmål om bra eller dårlige fremgangsmåter, å visuellt kunne kontrollere at alle hylsene inneholder krutt før man presser i kule, er engod, mye brukt og fremfor allt sikker fremgangsmåte. 

 

Ladeboka lærer, ikke minst innsikt i hva man driver med, en perle og et "never ending" oppslagsverk for hjemmelader.

Dier: Alle er bra (nok) den jeg er mest glad i er en gammel (30-06) Lyman, men har flere andre og blant de 2 st fra Lee, de er lette å justere, resultatene er gode og jeg liker de faktisk meget godt.

Kruttdrypper: Jeg har en,- en tullegrei og aldri i bruk .,..bruker som M67 også en teskje.

Skyvelær er et MÅSTE, og etterhvert vill du også ha en god mikrometer.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Casey Jones said:

Jeg har alltid satt hylsene i brettet, og deretter fylt i krutt. Hylsebrettet i venstre hånd, kruttsveiva i høyre. Fyller 10-20-30 hylser i en omgang. Deretter lyser jeg ned i alle hylsene for å sjekke at det er krutt i. Så settes kulene i. Det blir minimum bytte av hender og verktøy. Samlebåndsprinsippet. Veier også en ladning samtidig, som en ekstra sikkerhet. Har dog aldri opplevd at kruttmålet endrer seg. Men det er en god rutine å ha.

 

Måtte humre litt av meg selv når jeg så forslaget til M67 om loggbok med stive permer. Det hadde jeg ikke tenkt på å foreslå, til tross for at jeg har brukt det selv i snart 30 år. Samme boka. Den er gull verdt. Jeg kan bla tilbake og se jaktladninger fra høsten 1994. Det er det nærmeste jeg noen gang kan kalle dagbok.

 

Jeg liker Dillon Case Lube på sprayflaske. Lett å bruke, varer lenge. Har ca. alle andre typer i hylla, inkludert egenprodusert lanolin oppløst i isopropanol. Bruk i hvert fall smøring som er laget til formålet. Det koster veldig nær null, og sparer deg for potensielt trøbbel.

 

Når det gjelder dier vil jeg anbefale metoden til Adam Savage (Mythbusters etc); kjøp den billigste først, deretter den beste. Dvs. start med Lee. Bruk den til du er fortrolig og finner ut av hvor mye du bruker den og hva du ønsker deg. Seinere vil du kanskje kjøpe noe bedre, og du er langt bedre rustet til gjøre valget. Jeg har flere dier fra Lee som er helt ok. Men favorittene er Whidden, Redding og Forster. RCBS etc. syns jeg er for dyre og for dårlige.

 

Jeg bruker fremdeles det billige plastkruttmålet fra Lee. Det fungerer overraskende bra. RCBS-en ligger i hylla. Bonus med plast er at det ikke ruster. Drømmer fremdeles om et fra Harrell's...

 

Skyvelære er et must. Koster fra ca. ingenting og oppover. Micrometer er heller ikke så dumt å ha. Latterlig billig på f.eks. AliExpress. Er du verktøynerd så, vel, da trenger du uansett ikke mine råd... Men det MÅ ikke være Mitutoyo for å sjekke om ei hylse er blitt for lang.

Gjør det ikke på annen måte, bare dropper den unødvendige tiden med hylsebrett, kruttmengde er veid, og ser kruttnivå, før kulen settes i med led lys fra pressen.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, bobby said:

Hylsefett: Hornady Unique er supert, har ikke sett/erfart noe som er bedre og en boks varer nære på uendelig. Noen bruker grafittpulver å smøre innvendig i hylsehals (for å unngår strekking),- selv bruker jeg Lee's kvite på tube til dette. 

Hylsebrett er oppfunnet og en bra greie å bruke for hjemmelderen,- det er helt enkelt et spørsmål om bra eller dårlige fremgangsmåter, å visuellt kunne kontrollere at alle hylsene inneholder krutt før man presser i kule, er engod, mye brukt og fremfor allt sikker fremgangsmåte. 

 

Ladeboka lærer, ikke minst innsikt i hva man driver med, en perle og et "never ending" oppslagsverk for hjemmelader.

Dier: Alle er bra (nok) den jeg er mest glad i er en gammel (30-06) Lyman, men har flere andre og blant de 2 st fra Lee, de er lette å justere, resultatene er gode og jeg liker de faktisk meget godt.

Kruttdrypper: Jeg har en,- en tullegrei og aldri i bruk .,..bruker som M67 også en teskje.

Skyvelær er et MÅSTE, og etterhvert vill du også ha en god mikrometer.

 

 

Har kruttdrypper, men bruker den skjelden, bruker LEE måleskje eller strør korn i fra en fingera.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, BP said:

Gjør det ikke på annen måte, bare dropper den unødvendige tiden med hylsebrett, kruttmengde er veid, og ser kruttnivå, før kulen settes i med led lys fra pressen.

Hvis du gjør en operasjon om gangen, så sparer du en hel del tid.

 

Skulle jeg bryte opp dette med å sette ei kule for hver gang ville jeg nok bruke en hel del mer tid. Nå fyller jeg krutt, så setter jeg kuler i alle hylsene, og så snur jeg meg mot pressa og setter med den.
På den måten minimerer jeg flytt mellom opersjoner, og sparer tid, samtidig som prosessen blir robust overfor forstyrrelser, det er minst to operasjoner som sikrer at jeg ikke setter kule i ei tom hylse.

Å ha dem opp ned i brettet til venstre sikrer at det er tennhetter i alle, og flytt/stopp for jeg setter kule sikrer at de er flylt med krutt, i tillegg til at jeg ser nedi etterpå - da tåler jeg å bli forstyrret av unger og kjerring uten at jeg glemmer noe - eller om jeg gjør, så blir det arrestert.

Ved å bare fylle krutt får jeg også selve fylleoperasjonen jevn, og får like mye krutt i alle hylsene. Veie gjør jeg ca aldri når jeg lader på denne måten.

 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, M67 said:

Hvis du gjør en operasjon om gangen, så sparer du en hel del tid.

 

Skulle jeg bryte opp dette med å sette ei kule for hver gang ville jeg nok bruke en hel del mer tid. Nå fyller jeg krutt, så setter jeg kuler i alle hylsene, og så snur jeg meg mot pressa og setter med den.
På den måten minimerer jeg flytt mellom opersjoner, og sparer tid, samtidig som prosessen blir robust overfor forstyrrelser, det er minst to operasjoner som sikrer at jeg ikke setter kule i ei tom hylse.

Å ha dem opp ned i brettet til venstre sikrer at det er tennhetter i alle, og flytt/stopp for jeg setter kule sikrer at de er flylt med krutt, i tillegg til at jeg ser nedi etterpå - da tåler jeg å bli forstyrret av unger og kjerring uten at jeg glemmer noe - eller om jeg gjør, så blir det arrestert.

Ved å bare fylle krutt får jeg også selve fylleoperasjonen jevn, og får like mye krutt i alle hylsene. Veie gjør jeg ca aldri når jeg lader på denne måten.

 

K

NEI, fungerer bedre på min måte for meg, så tror det går fortere.

Edited by BP
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, bardp said:

Skal en spare tid kjøper en en 650 eller 750 presse og ikke hylsebrett.😉

Nå er det jo ikke alltid praktisk å ha en 650 satt opp til alle kalibrene en lader. Men er en på 5-10 000 eller mer i året, så kan en slappe av en hel del mer om en har en 650 huset ja.

 

K

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, M67 said:

Nå er det jo ikke alltid praktisk å ha en 650 satt opp til alle kalibrene en lader. Men er en på 5-10 000 eller mer i året, så kan en slappe av en hel del mer om en har en 650 huset ja.

Nei til små serier har jeg min nå 40 år gamle RCBS presse som fremdeles gjør en bra jobb. Sist i bruk i dag til noen test skudd i 223. Men skal det lades litt mengder er det på 650 pressa det skjer. Har siste uken har jeg ladet opp 4.000 6,5x55 skudd med 7 g Lapula Scenar til fruen.☺️

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, bardp said:

Nei til små serier har jeg min nå 40 år gamle RCBS presse som fremdeles gjør en bra jobb. Sist i bruk i dag til noen test skudd i 223. Men skal det lades litt mengder er det på 650 pressa det skjer. Har siste uken ladet opp 4.000 6,5x55 skudd med 7 g Lapula Scenar til fruen.☺️

Tror vi er på samme planet. Jeg pleier å lade når det er dårlig vær, og da blir det jo en sånn 800-1000 patroner på ei økt - det er så kjedelig at jeg ikke gidder å holde på i timesvis - og kombinasjonen været i vinter og aktivitetsnivået med koronaen (dvs mye mindre grovkaliberskyting enn vanlig), har gjort at jeg neppe kan lade en eneste patron uten å komme over tillatt mengde.

Derimot har jeg drevet litt mer enn vanlig med "fin-lading" for å se om jeg kan få opp presisjonen på de lengste holdene, og da er det kruttfylling med vekt, hylser i brett, og så sette ferdige hylser med kule i seater-posisjonen på 650en - fra hylsebrett...

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, BP said:

Hørte på det tullet, men fant ut att ladeboken var helt unødvendig, sto ingen ting der jeg ikke hadde lest på kammeret eller andre nettsteder, så det tullet med ladeboken er bare irriterende.

 

Så det er tull å anbefale en nybegynner å lese Ladeboken ? 

Vedkommende skal altså tilegne seg kunnskap på kanskje udokumenterte skriverier, og ladedata fra div. forum ? 

Hva med å lese noen faktabaserte bøker, og etter å ha forstått basisen i disse, lettere være i stand til å skille bullshit fra fornuft før man googler ? 

 

Bruker også nettet for å finne ladedata hos de forskjellige krutt, og kuleprodusentene etc. Mye nytt siden boken ble skrevet, men man skal lære å krype, før man kan gå ;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er flere veier til rom. Ladeboken er bra, og bør leses perm til perm et par ganger, minst! Eller tilsvarende bok da, finnes sikkert flere bra. Men så er det ikke alle som er så glad i å lese bøker. Det blir litt som å lese bruksanvisninger, det er aller siste utvei. Jeg har fått mange spørsmål fra skyttervenner om ting som er godt og enkelt beskrevet i ladeboka. De kunne lett ha lest det, alt står der. Men det funker mye bedre når jeg kan vise og forklare hva jeg gjør, og hvorfor.

Selv syns jeg Youtube o.l. er gull verdt. Huet mitt skjønner ting lettere når jeg kan se det, framfor å lese om det. Jeg tror mange andre har det på samme måte. Problemet med YouTube er å finne god informasjon. Alle kan jo legge ut hva som helst, og det er ingen sensur. Ellers er selvfølgelig Kammeret en ypperlig kilde til lærdom da 👍

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Ja jeg får vel snart kjøpe den jeg da.

Du kan alltids låne min ;) Jeg leste den grundig på 80-tallet, og bruker den ikke så mye lenger... Da hadde den nok sin berettigelse. Både i tiden, .og for det nivået jeg var på (jeg var 13 i 1980..) 

 

21 minutes ago, Jeffery said:

Også samler Ladeboken all nødvendig informasjon på et sted. På nett er sjanse større for at en må hente litt her, og litt der, samt følgelig kvalitetsvurdere hver enkelt kilde.

Problemet med Ladeboken, er at den presenterer innholdet som "den hele og fulle sannhet". Analogien med Koranen er egentlig ikke dårlig, for man kan bruke de rene ord i både Bibel og Koran til mye galt, og sånn er det også med ladeboken. Iallefall de utgavene jeg har sett i, er alt for unyanserte, og presenterer tildels ting som er direkte feil - det var det forfatterene visste eller trodde i 1968... 

Faktisk er antakelig problemet mer med leserene, for noen har Ladeboken vært eneste kilde til informasjon, med liten interaksjon med omverdenen har man lett for bli svært bokstavtro, og tolke det som står inn i sin (i beste fall upresise) oppfatning.

Jeg har minst 3-4 utgaver, 1-eren er dessverre gått tapt, men jeg tror faktisk ikke jeg anbefaler ladeboken lenger. 

Idag leser "alle" engelsk, og vi har internett å handle på -  det er ikke sånn at folk kan tysk bedre enn engelsk, og vi må ta det de har på den lokale bokhandelen.

Forfatterene er tunge praktikere, og deler en enorm erfaring, men det er tynt på (riktig) teori. Som ren "bruksanvisning" er egentlig bruksanvisningene med ladepresser og sett vel så bra.

 

Og

1 hour ago, morpho79 said:

Skreller og koker du en og en potet også?

Hvis man skal ha en potet, så gjør man vel det ;)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Mnja. Hvilken kilde vil du anbefale isteden, for en som er uten kunnskap, og derfor ikke er i stand til skille skitt fra kanel?

Anvisningene som følger verktøyene, feks helpressdier er vel ikke akkurat å anbefale heller, selv om en får jobben gjort.

Nå har jeg ikke lest , som i lest fra perm til perm, siden jeg fikk i utgave 1 av Ladeboken, men mye av stoffet er vel oppdatert i senere utgaver. Hva er det i nyere utgaver som er så utdatert eller feil at boka ikke er å anbefale, som en innføring i faget?

Man kan kanskje få inntrykk av at folk jevnt over besitter rimelig gode engelskkunnskaper, men er det faktisk slik, om en ser bort fra  den delen av befolkningen med noe høyere utdannelse eller som jobber i fag der arbeidsspråket er engelsk? Mitt inntrykk er at å lese og forstå engelsk er langt fra for alle, selv for mange som har lang tid igjen til pensjonisttilværelsen.

Frekventerer av og til div grupper på FB der problemstillinger rundt lading blir diskutert. Ville antatt at noenog90% av spørsmålene der ikke hadde vært nødvendige om grunnkunnskapen hadde vært tilegnet fra ei ladebok.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, vavlo said:

Mnja. Hvilken kilde vil du anbefale isteden, for en som er uten kunnskap, og derfor ikke er i stand til skille skitt fra kanel?

Anvisningene som følger verktøyene, feks helpressdier er vel ikke akkurat å anbefale heller, selv om en får jobben gjort.

Jeg synes anvisningene i ladesettene er gode. Da jeg kjøpte Dillon 650XL gadd jeg ikke å lese monteringsanvisningen, og overlot montering og innkjøring til husets (dog mer enn gjennomsnittlig interesserte) 13-åring. Han leste bruksansvisningen, og noe han fant på nett, og hadde noen små innvendinger da jeg justerte diene... Jeg er ikke i tvil om at han ville ladet utmerkede patroner med det utgangspunktet. Søstra hans som er 13 nå har iallefall ingen problemer med det... Der det stopper opp for nybegynnere er gjerne feilsøking. 

 

Den interesserte hjemmelader bør ha Normas Ladebok, og "Allt om Krut" - så får en vitenskapelige fakta, og ikke myter og "gammelmannsviten" - og skal du ha ladebok fra A til Å "Top Grade Ammo" og/eller "Reloading for Competition.

 

Det er selvsagt naturlig å ha ladeboken, om ikke for annet enn at alle referer til den. Den blir sikkert bedre og bedre også. Jeg har ikke sett i en siden utgave 6, og det er jo noen nye koster der nå.. Jeg har hatt 4 (1, 2, 4 og 6) nå finner jeg ingen av dem...)  Poenget er å ikke lese den slik Jihadister leser Koranen, og det er alt for lett for nybegynnere.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, M67 said:

Det er selvsagt naturlig å ha ladeboken, om ikke for annet enn at alle referer til den. Den blir sikkert bedre og bedre også. Jeg har ikke sett i en siden utgave 6, og det er jo noen nye koster der nå..

Da vil jeg anbefale at du tar en kikk i utgave 8 😉!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Skjønner ikke helt denne forgudingen til ladeboka..?  
Etter å ha hjemmeladet siden -91, begynte forøvrig på en brukt Lee 1000 som fremdeles den dag i dag gir meg 45acp. Har nå 9stk av dem. Aldri vært ett feilslag, brukt bare på pistol/revolver-ammo. Har forøvrig en Forster coax til rifleammo. Ja også seff noe blått og en F-Arsenal på benken. Etter alt dette maset om den boka, tenkte jeg kanskje at den var som en bibel å regne. Kan ikke si den tilførte noe som helst, og iallfall ikke idag hvor google er en armlengde unna. Det var oppskrytte greier og begynner å lure på om de som hyler til med den boka har noe økonomisk profitt for å få solgt? 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Marvil skrev (30 minutter siden):

Skjønner ikke helt denne forgudingen til ladeboka..?  

 

Når vi i dag skriver den "magiske" datoen 22022022, har kanskje din påstand noe for seg.

 

Men husk at "Våpenjournalens LADEBOK" kom i 1985, før Internett var tilgjengelig for folk flest, og det bare var vi "nerder" som innhentet stoff fra flere kilder, før vi satte sammen patroner. Skyttere ladet sitt kaliber, med "klokkertro" på opplysningene fra kruttboksen. Som heldigvis var pålitelige.

 

På den tida skjedde det opptil flere ulykker, forårsaket av at folk trodde "fis-patroner" besto av "svakt" krutt, og dermed fylte hylsa med rødfis-krutt, satte i kule, skjøt et skudd, - og resten står på gravsteinen.

Link to comment
Share on other sites

Eg lerte meg å lade ved hjelp av Ladeboka samt eit par lademanualar. Men dette er vel etter kvart 20 år sidan. Kva eg ville gjort no, er eg usikker på. Truleg Youtube. Og fora som dette. 

 

Lademanualane har absolutt sin plass, og eg trur ikkje du som ny heimeladar gjer nokon tabbe ved å kjøpe Ladeboka. Så lenge du ikkje opphøyer den til "Bibelen" som det verkar som enkelte gjer. Ellers enig med dei som trekk fram bruksanvisningane til ladeverktøya. Mykje relevant info der. 

Link to comment
Share on other sites

Mye av livets lærdom består av prøving og feiling, og det er kanskje den mest effektive metoden av alle. Men på noen områder er ikke dette en farbar vei - hjemmelading er et av dem. Ja, forguding av ladeboken er kanskje å dra det litt langt, men faktum er at den nye "nettgenerasjonen" som er vant med å google en hver problemstilling og ta det øverste oppslaget for god fisk ikke alltid finner det beste svaret. Og i noen tilfellet er svaret helt feil! Som det er sagt mange steder før, kildekritikk og kritisk tenkning er viktigere en noensinne.

 

Derfor vil mange av oss "godt voksne" som er vant med å søke kvalitetssikret informasjon fra oppdaterte oppslagsverk framholde at ladeboken fortsatt er det beste stedet å starte. Ja visst kan det være litt å pirke på i enkelte ladetabeller, men en god regel er å alltid sammenholde slik informasjon fra flere kilder (f. eks. krutt- og kuleprodusentenes ladetabeller). Men i det store og hele, trinnene i ladeprosessen og grunnleggende sikkerhet ved hjemmelading er meget godt beskrevet. Og uansett, du risikerer ikke liv, våpen og helse ved å starte på minimumsladningene i ladeboken.

 

Jeg mener fortsatt at ladeboken er den beste kunnskapskilden for alle nybegynnere, og at siste utgave (nå 8. utgave) hører hjemme i et hvert møblert laderom. Kammeret ville vært et fattigere forum under overskriften "Ammunisjon og hjemmelading" om alle tok seg tid til å lese ladeboken før de startet med hjemmelading. Men for all det, sett ikke dette oppslagsverket på en pidestall eller opphøy det til å være Bibelen, Koranen etc. Bruk boken som et grunnlag for å komme i gang, og søk gjerne informasjon fra andre kilder etter hvert som du ser behov.

 

 

Edited by Sølvrev
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det dras gjerne på med titusenvis av kronasjer i våpen, optikk, utrustning og elektroniske duppditter.  Ladeutstyr og komponenter drar fort femsifra det og, men ei norsk bok til en femhundrelapp som gir ei grunninnføring i faget…

Har spurt før også, men hva er det som er så feil i boka (like greit å holde seg til siste utgave, så vi diskuterer samme sak) at det grenser til å være farlig?

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...