Jump to content

Skyte eikenøtter/Flobert i .22lr pistol, Margolin MCM?


Vinculus

Recommended Posts

Hei og hå. Jeg har meldt meg på sikkerhetskurs i Ringerike pistolklubb, da jeg har lyst på en ny hobby. I den sammenheng har jeg kjøpt/reservert en Margolin MCM .22lr som ligger og venter på meg hos forhandleren fram til jeg har vært aktiv lenge nok i klubben til å kunne søke om eget håndvåpen. Margolin var den første pistolen jeg noensinne prøvde, ettersom faren min har en, og av rein nostalgi visste jeg derfor at det også skulle bli mitt første håndvåpen. Eksemplaret jeg har kjøpt har ikke de karakteristiske "vingene", og er en modell med manuell sleidestopp. Gleder meg utrolig til å prøve den om, tja, 8-10 måneder eller noe 😂 Har lagt ved et par bilder av den her.

 

Men tilbake til spørsmålet mitt. Jeg plinker en del med eikenøtter med salongrifla mi, ei Brno Model 2. Kan man skyte med eikenøtter også i pistol, eller blir ammunisjon med kun tennsats for svakt for et kort pistolløp? Det er jo selvsagt også uaktuelt å lade ammunisjonen i magasinet, så det blir isåfall å bruke som enkeltskuddsvåpen med eikenøtter.

 

Vil også gjerne høre fra andre som har Margolin, uavhengig om dere veit noe om eikenøtter eller ikke, ettersom akkurat den pistolen har en spesiell plass i mitt hjerte!

431D2931-6EFC-4615-B773-9148892CA71E.jpeg

F2DEE207-1195-47F3-9E89-9A7EE0D9C7C4.jpeg

Edited by Vinculus
Link to comment
Share on other sites

 

Har ikke selv Margolin, men har skutt mye med det oppgjennom årene. Et nydelig våpen som er meget treffsikkert og pålitelig. Da du har "skaffet deg" et av luxusmodellene med manuell sleidestopp vil du slippe mye knot med å sette i sikkerhetsflagg heletiden, også...de er noe lette , men om løpsloddet fulgte med, har du også et helt ok/godt konkurransevåpen i en Margolin, om det er det du vil drive med. Lykke til med å få den i hus!

Edited by rhb
Link to comment
Share on other sites

Du får kjøpt "eikenøtter" i kal .22. De fleste i salg i dag er nettopp det.

 

https://www.bmwear.no/produkt/ammunisjon/salongpatroner/eikenott/sb-eikenott-100stk

f.eks. 

Anbefales ikke uten videre i Brno 2/Cz 452-type rifler, da disse har sikkerhetshull på siden av kammeret, som tidvis kan la gass lekke ut når en skyter med flobert/short.

 

Det heter forresten varsler, ikke sleidestopp ;) 

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar og info folkens! Jeg regner med at det da altså ikke skal være noe problem å fyre av noen eikenøtter på hjemmebane med pistolen når den tid kommer?
 

Jaktia her i Hønefoss selger Flobert, så har ingen problemer med å få tak i dem lokalt heldigvis. I tillegg godt å vite at man skal være litt forsiktig med å bruke dem i Brnoen.

 

Løpsloddet fulgte dessverre ikke med på pistolen jeg kjøpte, men forhandleren hadde en til Margolin med et hjemmespikka grep som overhodet ikke fungerte for meg som venstrehendt. På denne var det løpslodd. Kanhende jeg kan få overtalt ham til å slenge med loddet fra den andre pistolen sammen med min, selv om jeg neppe tror jeg "trenger" det. Antageligvis kommer jeg til å falle inn under kategorien "rekreasjonsskytter", siden jeg ikke eier konkurranseinstinkt, haha.

Edited by Vinculus
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Ei tohi varjata said:

Anbefales ikke uten videre i Brno 2/Cz 452-type rifler, da disse har sikkerhetshull på siden av kammeret, som tidvis kan la gass lekke ut når en skyter med flobert/short.

Sikkerhetshullet på den brnoén, er ved kraven/rand og ikke i kammeret. Så jeg forstår ikke problemet med Ekenøtter i det våpnet? Er da bare en tennsats og godset i hylsa er vel det samme som i andre 22 randpatroner.

 

Ellers er vel den varsleren også kaldt sleidstpp i mange år.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei @Vinculus...Gratulerer med russeren - her er mitt eksemplar i sin originale "trekasse". Mitt første enhåndsvåpen, så den har en spesiell plass også i mitt hjerte ♥. 

Utrolig driftsikker sak som "tygger" alt tilsynelatende uten problemer. De "vingene" filte jeg ned ganske omgående, syntes de bare var i veien egentlig, -siden ble den jo levert uten dette. Pistolen ble levert med masse reservedeler i en liten pappirpåse, men har ikke oppstått noe behov for rep eller utskifting av noe - prøvd litt forskjellige sikteblader og korn - det er det eneste jeg har hatt bruk for i den påsen ☺

Lykke til.

 

DSC_0005.JPG

DSC_0004.JPG

DSC_0007.JPG

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Geco5 said:

Sikkerhetshullet på den brnoén, er ved kraven/rand og ikke i kammeret. Så jeg forstår ikke problemet med Ekenøtter i det våpnet? Er da bare en tennsats og godset i hylsa er vel det samme som i andre 22 randpatroner.

 

Ellers er vel den varsleren også kaldt sleidstpp i mange år.

 

Ikke til etterfølgelse, kun som historie fra gamle dager. I ung alder hadde jeg tilgang til en BRNO, 6 mm knallpatroner; og 5,5 mm luftgeværkuler. Dyttet kulene inn i kammer, med en knallpatron bak. Smalt, og traff sånn någenlunde på 10 mtr omtrent

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bobby said:

Hei @Vinculus...Gratulerer med russeren - her er mitt eksemplar i sin originale "trekasse". Mitt første enhåndsvåpen, så den har en spesiell plass også i mitt hjerte ♥. 

Utrolig driftsikker sak som "tygger" alt tilsynelatende uten problemer. De "vingene" filte jeg ned ganske omgående, syntes de bare var i veien egentlig, -siden ble den jo levert uten dette. Pistolen ble levert med masse reservedeler i en liten pappirpåse, men har ikke oppstått noe behov for rep eller utskifting av noe - prøvd litt forskjellige sikteblader og korn - det er det eneste jeg har hatt bruk for i den påsen ☺

Lykke til.

 

DSC_0005.JPG

DSC_0004.JPG

DSC_0007.JPG


Dæven, snasent med originalkassa og alt tilbehør. Sånn passelig rustikk over det hele. Trur fattern kjøpte sin ny i sin tid, men den kom i plastkasse uten utskjæringer i skumgummien og kun et ekstra magasin. Har vel historisk sett vært ganske typisk russiske og tsjekkiske våpenfabrikker å aldri helt få bestemt seg 😅

 

Håper sannelig ikke covid setter en stopper for kurset jeg har meldt meg på i januar. Gleder meg til å komme igang!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...