Jump to content

6,5x55 Treprosjektil fra ca 1950.


Olemann

Recommended Posts

Hei. 
Har en pose med 6,5x55 ammo fra ca 1950+\- liggende, tipper ca 30stk tilsammen. Disse har treprosjektil, dvs for kortholdstrening såvidt jeg vet. 
Er dette verdt noe for noen?..

Med verdi så mener jeg om noen som samler er interessert i å betale for porto og konvolutt så kan jeg sende 3-4 stk eller noe sånt til de som vil ha?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stemmer etter det jeg har hørt også. Dette er forgjengeren til rødfis. Men er de opererte med 25 meter sikkerhestavstand. Disse kulene skal pulveriseres under skudd(70 år gammel ammunisjon har nok ikke samme futt som den gang da tre ikke er veldig god fuktsperre. Var visst noen skader med slik ammunisjon pga kvist i noen prosjektiler så ikke kulene pulverisertes.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, har lest både kortholds og rødfisammunisjon ang disse. Løs/rødfis ammo er nok det riktige. 
Antok at de var rimelig verdiløse, men porto hadde jeg kanskje trodd de var verdt. :-)
Får la de ligge i ammunisjonsskapet hvis ingen viser interesse. 

 


 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, M67 said:

Det ER løsammunisjon. Før plasten var prosjektiler med hult treprosjektil, som sprenges ved munningen, løsammunisjon. Det forekom skader både pga. "feil" med ammo og at folk ikke overholdt sikkerhetsavstand.

Det er løsammunisjon, trepropper.

Som vi ser på bildene jeg har lagt ved så er det forskjell på korthold og løsammunisjon. De gamle treproppene var ganske hule innvendig for at de skulle gå i oppløsning i det de kom ut av munningen. Det går noen gamle historier fra de som opplevde militærtjenesten fra før og rett etter krigen. Det er meg fortalt at de treproppene med kvist kunne svi noe helt jævlig. En fortalte at  de under en nattøvelse hvor en slem menig hadde funnet en trepropp med kvist og skjøt sjanten i "ræva". Ingen syndere ble utpekt og "sjanten" var drit sur i lang tid og holdt seg konstant i bakgrunn. Disse patronene var produsert for militært bruk, men kortholdspatronen jeg har til 6,5 x 55 (blåplast) var levert til skiskyttere på 60-tallet en gang, det var før .22LR ble standard. 

 

Løs a.JPG

Løs b.JPG

Løs c.JPG

Løs d.JPG

Kortholdskulen var kun en mantel uten fyll. Likevel langt farligere enn trepropp. Det er jo blåplasten også kontra rødfis.

 

Løs e.JPG

 

Det som var praktisk med "blåplast/korthold" til 6,5 var at utøverne kunne trene og senke kravet til sikker bakgrunn.

Løs f.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Olemann said:

Har ikke den bulken som vises på hylsene dine, men kom sikkert senere.

De bulkene i hylsa kom ganske tidlig, hvor tidlig er jeg usikker på. Det var meningen at man kunne se og føle forskjell på skarp og løs ammunisjon. Skulle løs og skarp ligge blandet i lommen på soldaten kunne dette få fatale konsekvenser. Det var ikke alltid at hylsene var merket på denne måten.

 

Fra venstre: # 7,92 x 57 Eksesser.  # 7,62 x 51 Eksesser ( produsert av Frankford  Arsenal, USA)  # 6,5 x 55 treprosjektil .

 

DSC04124.JPG

DSC04127.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Ammo&weaponid=AMM0011

 

Fikk lyst til å trekke frem en annen variant av treprosjektil, mantlet variant fra Raufoss.

Det er faktisk laget mange varianter innen 6,5 x 55 her i Norge, når vi ser på hva Kongsberg Våpenhistoriske viser på sin hjemmeside så har vi faktisk et lett tilgjengelig samlerområde bare innen 6,5.  Det finnes fortsatt mye tilgjengelig gammel 6,5x55 ammo i kjeller og på loft skuffer og skap, for mange som verdiløst skrot. Jeg har selv en del varianter, de finnes i gråpapir med hyssing og løse patroner.

 

Denne mantlede trekulen veier offisielt 0,5 gram, min kule viser 8,2 grain på kruttvekta. 

Pakken er som vi ser fra 1940 og eksemplaret som vises har bunnstempel 1948. Noe som overrasket meg og som jeg ikke så før jeg tok et nærbilde er NP stempelet på trekjernen. Vil en vite mer så står det mye interessant på linken over.

Mantlet trekule a.JPG

 

Mantlet trkule b.JPG

 

Mantlet trekule c.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Treprosjektiler er brukt i mange år:

Om det fortsatt blir produsert i dag er jeg usikker på, i Norge leverte Raufoss Ammunisjonsfabrikk i det minste opp til 50-tallet en gang. Salonpatronen som ellers er mye nevnt i tråden her ble konstruert av Jan Enger i 1907 for bruk i skolen. Den nyeste pakken jeg har er fra 1950, er det andre her som har en nyere dato? Ser vi på denne mantlede trekulen så har svenskene produsert denne for korthold i kaliber 7,62x51, for trening til maks 30 meter. Mitt eksemplar har bunnstempel 63 ellers typisk produsent Karlskronas bunnstempel 070. Betegnelsen er 7,62 kptr 10. Svenskene hadde også en løspatron med rødt treprosjektil for 7,62x51, lös. Denne er også en 070 produsent (FFV) fra 68. Prosjektilvekt 0,45 gram. Siste leveranser for disse to svenskene har jeg ikke funnet ut av. Plast har tatt helt over. 

070.JPG

DSC04670.JPG

De fleste av oss som har holdt i noen patroner opp i årene er ikke ukjent med tyske og norske 7,92x57 med treprosjektil, men her er noen som ellers er litt utenom. Fra venstre har vi en finsk VPT 7,62x39 fra 72. 7,62x54R er også finsk VPT med blå treprosjektil. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...