Jump to content

Billig og bra luftgevær i kal .22


Mikkel

Recommended Posts

Hvilke luftgevær(fjær) gir mye børse for penga? Kaliberet må være .22, og utgangshastighet må være på minst 200 m/s. Skal brukes til skadefelling med tillatelse fra DN. Trenger ikke überpresisjon, da det kun er snakk om korte hold, men det bør ikke være helt ræva heller. Har tenkt litt på BSA. Hvilke andre merker bør være aktuelle? Prisklasse rundt 3000,- ca.

Link to comment
Share on other sites

Det blir evt BSA'n av disse. De andre blir nok litt kostbare. Leverer Gamo våpen i 5,5 mm? En Gamo Shadow 1000 i 22 kaliber hadde passa trur jeg. Veit at avtrekket ikke er kjent for å være supert, men det er i denne prisklassen det er mest aktuellt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vurderer å selge den ene Webley Tracker`en min.

Fast pipe og sidespenner i kaliber 22.

Lux utgave og trolig ett av verdens fineste og beste luftgevær.

Denne kan nok dekke ditt behov :wink:

 

dog vanskelig å skyte med, BSA lightning er mye enklere å få til å gå godt for en som ikke vil legge ukesvis av trening i å håndtrere trackeren.

trackerne er nydelige og meget godt laget, men lightning/supersport er mye lettere å mestre.

 

dessuten er Trackeren kresen på kuler, den liker best gamle Eley wasp 5,6mm, og de har gått ut av produksjon.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å selge den ene Webley Tracker`en min.

Fast pipe og sidespenner i kaliber 22.

Lux utgave og trolig ett av verdens fineste og beste luftgevær.

Denne kan nok dekke ditt behov :wink:

 

Nei, det er det laaangt ifra!

 

Forholdsvis lite kraft og dårlig presisjon, men at det er sjarmerende engelsk håndtverk er det ingen tvil om.

 

Du finner tvilsomt noe bedre i nevnte prisklasse enn de jeg nevnte lenger opp, da må det i så tilfelle vere brukt.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner dere er minst 20 år yngre enn meg gutter.

Jeg skjønner ikke noe av det dere skriver over. 8)

 

Finnes det smekkere og mer letthåndterlig luftvåpen enn Tracker?

Er den kresen på kuler?'

 

Dette er håndtverk av ypperste klasse. Klokker ut med 200 m/s i snitt og går bra med det meste av ammo.

Att den er ca 1meter lang og veier 2,5 kg kan da ikke være noe minus.

 

Men jeg ser jo nå at jeg bør beholde den som samleobjekt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner dere er minst 20 år yngre enn meg gutter.

Jeg skjønner ikke noe av det dere skriver over. 8)

 

Finnes det smekkere og mer letthåndterlig luftvåpen enn Tracker?

Er den kresen på kuler?'

 

Dette er håndtverk av ypperste klasse. Klokker ut med 200 m/s i snitt og går bra med det meste av ammo.

Att den er ca 1meter lang og veier 2,5 kg kan da ikke være noe minus.

 

Men jeg ser jo nå at jeg bør beholde den som samleobjekt :lol:

 

Hehehe, det er på tide at du våkner opp til 2008, luftvåpen er noe litt annet idag enn på 70 tallet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja men tillatelsen gjaldt vel fellingen?Er nesten 100%sikker på at jakt kun skal utøves med kuler og krutt?Men tar jeg feil så har jeg lært noe nytt idag også!!!

 

 

Er forskjell på jakt og skadefelling. Jakt skal foregå med kruttvåpen. Skadefelling med luftvåpen må man søke DN om, og da med en veldig god grunn. Er ikke sikkert privatpersoner får innvilget en slik søknad.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner dere er minst 20 år yngre enn meg gutter.

Jeg skjønner ikke noe av det dere skriver over. 8)

 

Finnes det smekkere og mer letthåndterlig luftvåpen enn Tracker?

Er den kresen på kuler?'

 

Dette er håndtverk av ypperste klasse. Klokker ut med 200 m/s i snitt og går bra med det meste av ammo.

Att den er ca 1meter lang og veier 2,5 kg kan da ikke være noe minus.

 

Men jeg ser jo nå at jeg bør beholde den som samleobjekt :lol:

 

veeeel....

nå har jeg jobba med en Tracker DL kal 22 i et par-tre måneder, og kan fortelle deg at den absolutt ikke går bra med det beste av ammo, den er kilen på skyteteknikk, og har en riflingsdiameter i pipa som er ment for gamle engelske 22/5,6mm kuler, ikke nyere 5,5mm. noen av de nyere kulene går greit, men ingen går skikkelig bra.

 

som svar kan jeg si at ditt krav til presisjon tydeligvis ikke har hengt med de siste 20 åra!

 

nusselig og vakker, ja absolutt, praktisk utformet også. men ikke å anbefale som bruksgevær om du ikke har et enormt lager av antikvariske kuler, og gidder å lære deg å mestre den ganske vanskelige fjærrekylen et såpass lett luftgevær gir.

 

trådstarter: ikke meningen å skape en krangel her, jeg bare argumenterer for hvorfor en tracker ikke er perfekt til ditt bruk!

Link to comment
Share on other sites

Jobber en i godkjent skadedyrsfirma, som er godkjent av Folkehelsa og har tillatelse fra DN. Kan en bruke luftvåpen av kaliber .22 (5,5 mm) med minst 200 m/s, til skadedyrsfelling innendørs og umiddelbar nærhet av objektet som sliter med skadedyr. En kan sågar få tillatelse av kommunen og DN til og felle arter som er fredet om det er eneste utvei. Tenker da på fugl i bedrifter som driver med produksjon av næringsmidler. Men det skal mye til for å få disp for fredet fugl.

 

En må også ha dokumenterte skyteferdigheter og helst være registrert jeger for og utøve dette.

 

Anbefaler ikke for kraftig våpen da skadene ved bomskudd og gjennomskyting av mindre fugl innendørs kan bli kostbare...

Link to comment
Share on other sites

kan ikke se at jeg gulper ut dritt, jeg bare sier det jeg mener og har erfart. 500 skudd? nei, ca 1500 de siste månedene om du vil ha fakta.

børsa gir meget gode grupper, 5mm CTC på 10m med eley wasp, synd at denne ikke er å få tak i lenger.

andre kuler samler på 7-8mm CTC på samme hold.

dette er i og for seg greit, bare synd at det er så vanskelig å skyte bra med denne fjærbørsa, den er ganske sensitiv på hvordan jeg holder, det regner jeg med at du har funnet ut også etter såpass mye skyting.

jeg har lagt mye godvilje i å få trackeren til å fungere, nettop fordi jeg liker børsa! de erfaringene jeg har gjort gjør desverre at jeg ikke kan anbefale børsa til andre enn de som er spesielt interessert, det finnes så mange andre fjærgeværer som er enklere å forholde seg til.

akkurat som deg peders har jeg tenkt å beholde nettop fordi jeg liker den, men som sagt vil jeg ikke anbefale denne som et bruksvåpen når det finnes andre alternativer.

 

forresten- kan du fortelle meg hvilke kuler som går bra i din? jeg har prøvd mye forskjellig, men det hadde vært fint å høre hva du har fått gode resultater med.

www.airgunworld.org har jeg startet en tråd nettop om dette, fint om vi kan ta det der fremfor å bruke denne tråden til dette!

 

vi får være enige om å være uenige, også lar vi det ligge, vi kommer ingen vei ved å krangle dette opp og ned på nett!

 

jeg har ihvertfall ikke tenkt å si mer om dette i denne tråden, dette begynner å bli OT.

Link to comment
Share on other sites

Med grunn i at trådstarter ikke akkurat viser den store interessen i egen tråd så vil jeg legge inn et par synspunkt jeg har, syns forresten ikke tråden er så brutalt OT enda vertfall... :roll:

 

Morsomt å se hvordan man tar i bruk gammel hersketeknikk som at "jeg har 167 års erfaring med..." når man egentlig bare går tom for fornuftige argumenter.

Hadde det hjulpet om en godt voksen (60+ klubben)Tracker entusiast hadde fortalt deg det samme som evert..??

Innse at teknologien har utviklet seg siden Trackerene peders, faktum blir ikke mindre av at du syns Trakeren er "verdens beste", sludder og vås :!:

 

BTW: Mikkel, en Diana 34 i .22 på Jaktdepotet er noe av det beste du kan kjøpe til godt under 3000, da har du råd til et lite rødpunkt i tillegg :)

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en Diana 34 på meg å, det ble en med synt stokk og Nikko Stirling kikkert.

fy f. å morro. skudda fløy igjennom ei 25 mm furuplate, litt kraftigere en det luft geværet jeg hadde da jeg var guttunge. Så nå må jeg bare kjøpe inn noen forskjelige selvanvisere så har jeg en egen jaktfelt løype i bakgården.

 

Er det noen som har noen linker til sider som viser åssen man event. tuner det?

ps. det er 2 stk igjen hos Jaktdepoet i Drammen.

:D

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en Diana 34 på meg å, det ble en med synt stokk og Nikko Stirling kikkert.

fy f. å morro. skudda fløy igjennom ei 25 mm furuplate, litt kraftigere en det luft geværet jeg hadde da jeg var guttunge. Så nå må jeg bare kjøpe inn noen forskjelige selvanvisere så har jeg en egen jaktfelt løype i bakgården.

 

Er det noen som har noen linker til sider som viser åssen man event. tuner det?

ps. det er 2 stk igjen hos Jaktdepoet i Drammen.

:D

 

 

Her

http://web.mac.com/photomark/iWeb/Airgun%20Adventures/Diana%20RWS%2034%20Spring%20Upgrade.html

 

fjær osv her

http://www.airguns.citymax.com/page/page/251327.htm

 

ellers er Longrange på airgunworld.org Norges Diana "guru".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...