Jump to content

Zeiss V6 3-18x50 ASV allround/toppjakt/langholdsskyting?


AnJo

Recommended Posts

Er det langholdsskyting du skal, så kjøp et langholdssikte. Med åpne ratt, stort justeringsområde og et dertil egnet retikkel. Da skal du skru opp og ned og hit og dit, og du blir fort lei av lokk over rattene - muligens litt etter at du ble lei av retikkel i andre fokusplan ;)
Du kommer til 6-700m med Zeissen, men må nok ha en skrå montasje, ellers vil du antakelig slippe opp for klikk. Til jakt er den jo også mer strømlinjet når den skal bæres rundt, så er det hovedfokus, vel.. Men det vet jo ikke vi.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei @AnJo!

 

Har hatt denne kikkerten i et par år, med ASV. Den sitter stort sett på en Sauer 101 i .308 med 43cm pipe. 

Har brukt den på elgjakt, hjortejakt, reinsjakt og rådyrjakt. Men aller mest på rypejakt og en del trening på bane på 100-300 meter. Jeg har også vært på prs-kurs og stevne med den. 

 

Til all jakt har jeg likt den veldig godt! Veldig imponert over optikken, selv ved siden av min March 3-24x42. Klikkene er bra, tracker riktig og det er mange klikk. jeg liker også utvendig vindtårn, da jeg bytter en del mellom ammunisjon så jeg legger inn nullpunkt i strelok og kan være "på" fort. 

 

Har skutt ut til 740 meter med den, med min 308 i sinkefart med vanlig montasje. Men den har et par ting som gjør at den ikke er ideell til langhold, vertfall ikke PRS/konkurranse. Det er at det er Moa-klikk og retikkel i andre fokalplan uten mil/moa merker. (mulig man får den med forskjellige retikler?) 

 

Så til jakt vil jeg absolutt si den er bra👍 til langhold hadde jeg definitivt sett på noe annet. 

 

Men hadde den kommet med mil-klikk, FFP og et mil-retikkel hadde jeg kanskje kjøpt en til. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, FreeSkier said:

Men hadde den kommet med mil-klikk, FFP og et mil-retikkel hadde jeg kanskje kjøpt en til. 

Det er vel moa-klikkene som er verst. Helt til man skal konkurrere. Da blir det andre også riktig ille.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, M67 said:

Er det langholdsskyting du skal, så kjøp et langholdssikte.

Hvor godt vil et langholdssikte fungere på jakt? Har PST II og Optika 6 også i tankene hvis jeg skulle valgt en mer langholds-tilnærming, men foreløpig er det jakt jeg stort sett bedriver, med mulighet for å skyte litt stål på jordet. 

Hadde i tankene å teipe og tusje avstander på rattene på V6 etter å ha verifisert kulebanen. Vil MOA-ratt gjøre dette vanskeligere enn hvis det hadde vært MIL? 3-18x50 er oppgitt til 103 MOA i høyde, jeg skyter 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, AnJo said:

Hvor godt vil et langholdssikte fungere på jakt?

Helt utmerket, gi eller ta størrelse og vekt... Nå er jo "vanlige" kikkertsikter på god vei til å ta igjen "langholdssikter" på begge deler, så i grunnen er svaret, "minst like godt"... Det varierer jo hvor store de er, og hvor mye rattene stikker ut. Og hvor mye det griper inn i jakta en driver med.
Sammenligner du med en Leupold 2-7x33 så er de svære og klumpete, men sammenligner du med en moderne Zeiss - så framstår jo mange LH-sikter som små og nette...

Jeg har en SuB 5-20x50 Ultra Short som jeg brukte mye på jakt i fjor, og vil nok jakte mer med rifla den står på nå når elgjakta er over og skogsfugl og sånt blir mer aktuelt. Den har et lite kryss i senter som lyser når en trenger lys. Andre lyser opp "hele juletreet", noe som ikke er brukbart verken til jakt eller langhold. Til PRS f.eks. så kan det være en fordel med en rød prikk eller noe, om stevnet trekker utover kvelden. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AnJo said:

Har mangelen på rødpunkt vært et handicap, eller går det greit?

Har aldri savna lys, ikke på måneskinnsjakt/kveldsjakt engang. Har inntrykk av at må jeg ha lys for å skyte så klarer jeg uansett ikke å identifisere dyre sikkert. Så da får jeg ikke skutt uansett. 

 

Nå har jeg vel å merke aldri hatt en kikkert med lys, så det kan være jeg tar feil. Men har ikke savna det. 

 

4 hours ago, AnJo said:

Vil MOA-ratt gjøre dette vanskeligere enn hvis det hadde vært MIL?

Nei, det vil egentlig ikke det on du teiper tårnene. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, FreeSkier said:

Nå har jeg vel å merke aldri hatt en kikkert med lys, så det kan være jeg tar feil. Men har ikke savna det. 

Nå tenkte jeg mer på langholdsskyting, men uansett, prøv med en lysprikk og du vil savne det etterpå.

 

5 minutes ago, FreeSkier said:

Nei, det vil egentlig ikke det on du teiper tårnene. 

Jo, moa er alltid et handicap. Spesielt til LH-skyting. Da kan du relatere antall cm til antall klikk uten høyere matematikk.

 

Til jakt er det vel bare "nice" med mil-klikk. Men er man vant til mil-klikk, så er det vanskelig med ett sikte der en plutselig skal forholde seg til 1/4 moa.
Det er en fordel å holde seg til sikter med samme enhet, og som skrus samme vei. Ellers skrur du plutselig ned når du skal opp, og på jakt er det ugreit. Ikke spør hvordan jeg vet...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AnJo said:

Hvor godt vil et langholdssikte fungere på jakt? Har PST II og Optika 6 også i tankene hvis jeg skulle valgt en mer langholds-tilnærming, men foreløpig er det jakt jeg stort sett bedriver, med mulighet for å skyte litt stål på jordet. 

Hadde i tankene å teipe og tusje avstander på rattene på V6 etter å ha verifisert kulebanen. Vil MOA-ratt gjøre dette vanskeligere enn hvis det hadde vært MIL? 3-18x50 er oppgitt til 103 MOA i høyde, jeg skyter 6,5x55.

Optika 6 virker irriterende bra til prisen. Det er 2 ulemper iaf med FFP modellen til jaktbruk og det er at sidejustering mangler lås. Rattet er ganske stort med gummiering og jeg vil tipp e den er lett å manipulere ufrivillig... Den andre er at lys kunne hatt mer futt til dagsbruk. Er litt kilen på øyeplassering men det er ikke så spesielt. 

Jeg har en 5-30 til banebruk, men kunne egentlig tenkt meg en 3-18FFP om jeg skulle jakta med den. Den har lokk på sidejustering, og lås på høydejustering. Tror egentlig dette er veldig kurant- og kan brukes til jakt ganske greit.  Jo enda en bakdel er vekta - den er grotesk. Men med tanke på at dette, er, eller i alle fall var et sikte priset til riktig side av 10k så virker det bra. Skal flytte mitt over på banerifla når banen åpner igjen så jeg får testa det litt skikkelig..

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Jo, moa er alltid et handicap. Spesielt til LH-skyting. Da kan du relatere antall cm til antall klikk uten høyere matematikk.

Men trenger man relatere antall cm til antall klikk i en jaktsammenheng? Gitt at man merker tårnene med avstand og bruker avstandsmåler. Har du noen formening om Optika 6 / PST II, om ikke i praksis så kanskje på papiret? Skulle jeg måtte trenge et ffp mil/mil senere kan jeg jo like gjerne kjøpe det med en gang..... Skal sies at jeg får både Zeiss og Vortex til hyggeligere priser gjennom jobb.

 

Tenkte vel egentlig ikke at dette skulle bli enda en tråd om "Hvilken sikte må jeg ha!!??", men nu vel..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har svært lite å si til ditt bruk, det er mer kjent for raske justeringer på øyemål spesielt i sfp, men hvor viktig det er for deg det er om kneppene er 3/4 cm eller 1 cm må du nesten avgjøre selv. Ffp gjør at du slipper å gjøre justeringer på øyemål. Jaktsammenheng bør du treffe på første skuddet og da er ikke ffp store fordelen. Ffp mil gjør at du kan bruke kikkerten til avstandsbedømming om du vet hvor stort målet er, men en avstandsmåler er mer nøyaktig

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AnJo said:

Men trenger man relatere antall cm til antall klikk i en jaktsammenheng? Gitt at man merker tårnene med avstand og bruker avstandsmåler.

 

 

Går jo fint det, særlig dersom du ikke har noe sterkt forhold til mil klikk fra før. Åpne tårn merket med avstand funker fint for jakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AnJo said:

Men trenger man relatere antall cm til antall klikk i en jaktsammenheng? Gitt at man merker tårnene med avstand og bruker avstandsmåler.

 

 

Nei. Ikke etter min mening. Denne diskusjonen er oppe støtt og stadig. Langholdsgutta insisterer på FFP/MIL, mens vi som ønsker å kunne utnytte noen jaktsituasjoner på 100m +++ er godt fornøyd med å måle avstanden, skru til korrekt m på rattet og konsentrere seg om vind. Det som er ubestridelig er at enkelte FFP sikter bortimot er ubrukelige på laveste forstørrelse. Trist når du skal inn i tettere skog for eksempel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er alt for lett å gjøre feil når en ikke har et forhold til det en gjør eller ser.

Å se dyret i forhold til et FFP-retikkel gir et øyeblikkelig inntrykk av avstanden. Og et bedre forhold til den, om den er stor. I en SFP kikkert ser jo alt like nært ut, om man har på litt forstørrelse. 
På samme måte liker jeg å ha et forhold til hvor mye jeg skrur, 

Nå er ingen av delene kritiske til jakt, men TS startet tråden med jakt «og langhold».

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Jeg synes det er alt for lett å gjøre feil når en ikke har et forhold til det en gjør eller ser.

Å se dyret i forhold til et FFP-retikkel gir et øyeblikkelig inntrykk av avstanden. Og et bedre forhold til den, om den er stor. I en SFP kikkert ser jo alt like nært ut, om man har på litt forstørrelse. 
På samme måte liker jeg å ha et forhold til hvor mye jeg skrur, 

Nå er ingen av delene kritiske til jakt, men TS startet tråden med jakt «og langhold».

 

K

Det er et godt poeng, samt ny lærdom. Takk for det :)  

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

Jeg synes det er alt for lett å gjøre feil når en ikke har et forhold til det en gjør eller ser.

Synes det funker helt greit med SFP kikkert til jakt, og nå for tiden har vel 90% av jaktkikkertene SFP retikkel, så det kan ikke være så feil.
 

Til langhold, PRS etc. ja, absolutt FFP, men til jakt synes jeg ikke det er påkrevd.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...