Jump to content

Regnklær til postering


Stihl Crazy

Recommended Posts

Fungerer det? Er «variabelt» ver der eg jaktar med ein god del regn, mi erfaring er at nokenlunde tjukke regnklær er det einaste som held tett i skikkelig vestlandsvær. Har til no unngått det verste vêret men til neste år må eg nok ta det som det kjem. Har arbeida mykje i regnvær men lite postering, for det er nok slik eg kjem til og jakta time etter time i allslags ver. Er nødt til og vera tørr da, ellers går ein heim/til hytta.

Berre lurar på om det er stilt nok, hjorten har god hørsel men regnet bråkar jo ein del det og, kjem vel an på kva hold dyret kjem på og kor stilt eg greier og få fram geværet.
Trur eg kjem til og gå for Aalesund oljeklær eller noko i den dur, bør vel ikkje vera raudt kanskje heller grønt eller svart. Hjortevilt ser vel kontrastar men raudt skiller seg vel mykje frå omgivelsane.

Allternativet er muligeins ein eller anna duk jerven eks vis eller kanskje noko eg ikkje har tenkt på.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Det finnes en mellomting mellom superlettsvindyrtmoderne regntøy (som lekker etter en dag eller to.) og oljeklær.

Feks,

https://www.univern.no/pu-regntysett-herre-svart595804.html

Ja det finns ein mellomting, eg har sånne. Er nokre svarte som xxl brukar og selga. Har hatt dei med på fjellturar. Eg har ikkje gått i øs pøs med dei. Mi erfaring er at jakka held tett, men buksa lek i skrittet. Kan jo vera vinden som pressar nedbøren inn mulig buksa held tett når ein set i ro. Dei er mykje lettare og mjukare enn oljeklær heilt enig med deg der. Eg har hatt 2 slike sett men no ser det ut som xxl har slutta med dei.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Det fine med regntøy er at en blir våt, av svette😕 Lårings er knall om en skal bevege seg (laget mine ved å klippe i filler en oljebukse og sy litt)

Det har du heilt rett i, klissblaut med for mykje klær klam med litt mindre. Dette er ved aktivitet. Satsar på ein aldri så liten omkledning når eg kjem på post.  Dersom ein berre set i ro så trur eg det går betre men vil likevel ha ull innerst. PU materiale er det ikkje det oljeklær er laga av.

Link to comment
Share on other sites

Har Fjellduken Hunter. Denne er foret. I drittvær holder denne regnet greit ute så lenge jeg gidder å sitte ihvertfall. Holder også greit på varmen og en trenger litt mindre klær enn hvis en bruker regntøy tipper jeg. Muligens litt mere lydløs også. Ulempen er at en er litt mindre bevegelig, samt at den blir bløt etterhvert. Trenger da en del tørketid når en kommer hjem igjen. 
Foretrekker den foran regntøy uansett vær. 

Link to comment
Share on other sites

Bruker PU regntøy fra Ålesund Oljeklede. Er veldig fornøyd med bukse og jakke i fargene olivengrønn og sort. 

http://www.oljeklede.no/?page=7&cat=25

Modell Ona Softrain jakke og Ona softrain bukse. Behagelig å bruke. Gir lite lyd og beskytter godt mot regn dag etter dag. Jeg brukte settet senest på post igår, når det bøttet ned hele dagen. Tørr under heldigvis, men sekk og støvler var vått. Hvis det er kaldt vær og regn/sludd bruker jeg Dovre fjellduk uforet over jaktdressen på post.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jerven Mountain man jakka + lårings i ordentlig drittvær. Egentlig ene og alene for radio-lommen og utlufting under armene som en gjerne ikke finner på vanlig regntøy. 

Ellers blir det en eller annen uforet fjellduk på post hvis det kommer sporadiske regnskurer i.l.a. dagen.

Skal en gå driv i drittvær kan en sid poncho være å foretrekke pga bevegelses frihet.  Ofte har jeg samtlige i en ikea pose i bilen til å justere bekledning /sekk underveis.

Edited by jernmannen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...