Jump to content

Unøyaktig kikkertfeste på Blaser R93?


BrageH

Recommended Posts

Hei,

 

Har litt problemer med kikkertmontasjen på forskjellige løp på en Blaser R93. Samme original kikkert montasje ser ut til å sitte litt forskjellig på 3 forskjellige løp, uten at jeg justerer montasjen:

 

På nytt 22lr løp sitter nå montasjen hardt og godt. Som den skal. (Fikk kjøpt nytt 22lr løp her om dagen for å justere lenge på løpet med mere)

På et fluta 6.5 løp sitter samme montasjen helt løst. Kjenner at det er løst...

På det gamle 22lr løpet sitter samme montasjen ok, men helt på grensen til for løst

 

Er dette vanlig eller er det ett eller annet jeg ikke har skjønt? Tidligere har jeg brukt samme montasje og kikkert på 6.5 løpet og det gammelt 22lr løp. Det gikk akkurat med tanke på innfesting og treffpunktet var uforandra selv om jeg byttet montasje/kikkerten mellom løpene. Dette ser ikke ut til å kunne fungere med det nye 22lr løpet. 

 

Svar mottas med takk! 

 

Mvh

Brage 

Link to comment
Share on other sites

Jo den gjør det. For å få den repeterbarheten ift treffpunkt ved av og på montering så må det nok  være slik. Det vanligste og mest praktiske er å ha en montasje og kikkert per løp. Selvfølgelig en dyrere løsning, men da er du alltid innskutt. 

Edited by KjetilL
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, BrageH said:

Ok, takk for svar! Men endrer ikke treffpunktet seg hvis jeg feks må stramme montasjen på 6.5 løpet? 

 

Selv om montasjen skulle passe perfekt på 2 forskjellige løp så vil du ikke ha samme treffpunkt på de forskjellige løpene. Ser ikke poenget med å bruke penger på børsemaker da du uansett må skyte inn hver gang du bytter løp.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at treffpunktet er forskjellig, men det ble løst ved å skyte inn med 6.5 løpet. Deretter null stilte jeg sikte,også skøyt jeg inn med 22lr løpt. Merket meg hvor mange klikke det ble i hver akse. Så når 6.5 løpet er på igjen klikker jeg kikker tilbake til 0. 
 

Det fungerte fint for meg, men er det noe jeg har oversett tar jeg gjerne imot råd! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det skal flaks til om samme montasje passer til to løp. Jeg har 6,5x55 og 9,3x62 løp til nok r8, og montasjene passer på begge løpene. Ett dikte til hvert løp. Men jeg KAN bruke samme sikte dersom jeg vil. Montasjene er 100% reperterbare, og det er 27 knepp høyre og 7 opp fra 6,5x55 løpet til 9,3x62 løpet. 
 

Link to comment
Share on other sites

Ja, nettopp. Begynner å lure på om mitt gamle 22lr løp tilfeldigvis gikk med samme montasje og kikkert som 6.5 løpet. Det er i såfall et godt argument for å beholde det gamle 22lr løpet og selge det nye. 

 

Når det er sagt så får jeg høre med en børsemaker om hva det koster med tilpassing av nytt løp. Skulle gjerne hatt navnet på en børsemaker med erfaring fra tidligere justeringer. Send gjerne PM om dere kjenner noen. 

 

Takk for gode råd og innspill! 

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål. Det gamle er kappet ca 7 cm (kjøpt brukt) og det nye er ukappet. I løpet av høsten skal jeg teste litt rundt hva som gir optimal kulehastighet, lengde på løp og samtidig være sub sonic. Nå jakter jeg ender og etterhvert duer på opp mot 70-80 m med 22lr løpet. Det fungerer fint og de blir liggende med ett skudd, men jeg synes det bråker for mye til å være sub sonic. På lengre hold og til gås bruker jeg 6.5 løpet. Jakter bare fugl. Så nytt 22lr løp er kjøpt inn for å sikre at jeg får mest mulig ut av kaliberet. Etterhvert skal jeg selge det ene 22 lr løpet. Trenger ikke to. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...