Jump to content

lagringsfett for våpen?


høggern

Recommended Posts

jeg har en mauserpipe liggende, den kom fra børsemakere innsauset i et slags fett(både inni og uttapå) som virka veldig praktisk å ha i en pipe som skal ligge en stund før den blir brukt.

 

hvordan fett bruker børsemakere til dette, er det noe som heter lagringsfett?

er det noe man kan bruke om man har en pipe eller to man ikke blir å bruke på en stund? vil jo sikkert forhindre eventuelt rust....

 

eller er det noe anet tyktflytende guff man kan bruke til dette formålet?

Link to comment
Share on other sites

Finnes spraybokser med våpenfett. Selv sluttet å bruke det p.g.a litt utrivilig stemning i heimen hver gang jeg påførte denne guffa. (Lukter litt stramt)

Pleide å ha det på hagla/rifla utvendig før jakt, men fant ut at det forsvant lett. Er nok best egnet til lagring.

 

Finnes ellers mange typer fett/grease, men pass på å bruke noe som ikke tar blåneringa.. vet ikke hva slags tjukk guffe jeg fjernet fra en krag jeg arvet, men kunstnerisk ble det i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Tectyl ML beskytter sikkert svært bra. Ellers har jeg gode erfaringer med Eezox våpenolje, denne tørker til en bortimot tørr overflate og renner derved ikke av stålet. Gjorde en test på SL i sin tid der jeg la biter av et Stanley knivblad og skrutrekkerbitz i ett bad av kraftig saltvann. Stålbitene som var påført Eezox lå delvis nedsenket i saltsuppa i tre fire uker hvis jeg ikke husker feil. Ingen antydning til rust overhode. Jeg så slik ut :shock: ..... :D

 

Samtidig lå knivblad og Bitz behandlet med ProLong i samme saltblanding, ( men i eget kar ) disse fikk rustflekker første døgnet.

 

Eezox er tyngre en vann og lar seg derved ikke løfte av stålet, det er nok der mye av hemeligheten med rustbeskyttelse ligger.

 

En ganske ekstrem test kan en si, men den viste i hverfall at rustbeskyttelsen er svært god med Eezox.

Link to comment
Share on other sites

Ikke det dummeste jeg har hørt...

Om løpet er gjenga for lyddeemper med si M14x1 gjenger, kan en lage en hylse med M14x1 innvendige gjenger i den ene enden og si M10 (eller andre gjenger på grisnipler) i den andre enden. Skru på løpet, skru i grisnippel, pump løpet fult med gris...

 

Bare en rar tanke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Syrefri vaselin - Fåes på apoteket. Jeg ville ikka hatt det i pipa, men ellers. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle fått den ut igjen ;) - Den er feit og god, lett å ta på, lukter ikke. Jeg ville ikke hatt på sluttstykkehodet eller i kammeret heller, bare får å ha det sagt.

 

Når det gjelder løpet, skulle ikke standard våpenolje være nok? Kanskje noen vett?

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

@Morten V.

 

Vanskelig å si egentlig, jeg har følelsen av at Eezox smøer bra nok til mitt bruk. Kan ikke si jeg merker noen forskjell på våt/tørr. På f.eks bolten i rifla bruker jeg denne oljen ( + fett på klakkene ) og det sklir bra både vått og tørt. Har brukt ProLong/X-Tend til dette tidligere og jeg merker ikke noen forskjell på smøreevnen.

 

En fordel til med at oljen tørker er at det samles mindre "dritt" på overflaten av stålet.

 

Et foto lånt fra 6mmBr.com

Rust_Test_LongTerm_640.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg vil på det varmeste anbefale HHS 2000 fra Wurt.

 

Dette fettet er perfekt til langtids konservering av våpen ol.

trenger inn i alle kriker og kroker før løsemiddelet fordamper.

 

Det er også perfekt til daglig smøring av håndvåpen og rifler.

Link to comment
Share on other sites

Bruker en universalolje på sprayboks. Produktet har benevnelse "Shield" og er fra Arrow Chemicals. Spesielt med denne er at den har lagringsegenskaper i hht både norsk mil og Nato mil spec. Korrosjonsbeskytter i to år etter påføring.

 

En annen fin egenskap er at den ikke er skadelig for de fleste materialer så den skal ikke skade kunststoff eller lakk.

Bruker den som en universal rense/ smøreolje ved våpenpuss, men bruker gjerne et par dåper med Gun slick, Break Free el lignende på flater som skal ha spesielt lite friksjon.

Nok en fordel med produktet er at løsemidlet tørker inn etter en stund og etterlater en matt/ litt tørr smørefilm.

 

Tror det er Acco Kjemi som er importør her i Norge. De selger ikke direkte til privatpersoner så om du vil gi det et forsøk må du høre med den lokale våpen/ rekvisita/ verktøysjappa om de vil ta inn noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Biltema har noe som heter "Rustbeskyttelsesmiddel for hulrom" Art. 36-2415. Dette er flytende på sprayboks, men stivner som et fettlag etter noen minutter. Dette middelet innehoder også et antikorrosjonsmiddel. SVÆRT BRA BESKYTTELSE :P

Jeg dynker utsiden av børsene mine før jakta (NB! bare utsiden). Vannet kommer ganske enkelt ikke til. Prima vare. Fjernes med whitesprit. Anbefales på det varmeste. Benytter dette også til langtidslagring.

Link to comment
Share on other sites

Biltema har noe som heter "Rustbeskyttelsesmiddel for hulrom" Art. 36-2415. Dette er flytende på sprayboks, men stivner som et fettlag etter noen minutter. Dette middelet innehoder også et antikorrosjonsmiddel. SVÆRT BRA BESKYTTELSE :P

Jeg dynker utsiden av børsene mine før jakta (NB! bare utsiden). Vannet kommer ganske enkelt ikke til. Prima vare. Fjernes med whitesprit. Anbefales på det varmeste. Benytter dette også til langtidslagring.

hm tro om man kunne spraya no sånt inn i en sauerpipe man neppe blir bruke på noen år?

så pusse med whitesprite før bruk...

Link to comment
Share on other sites

Biltema har noe som heter "Rustbeskyttelsesmiddel for hulrom" Art. 36-2415. Dette er flytende på sprayboks, men stivner som et fettlag etter noen minutter. Dette middelet innehoder også et antikorrosjonsmiddel. SVÆRT BRA BESKYTTELSE :P

Jeg dynker utsiden av børsene mine før jakta (NB! bare utsiden). Vannet kommer ganske enkelt ikke til. Prima vare. Fjernes med whitesprit. Anbefales på det varmeste. Benytter dette også til langtidslagring.

hm tro om man kunne spraya no sånt inn i en sauerpipe man neppe blir bruke på noen år?

så pusse med whitesprite før bruk...

 

Det går veldig bra. Har gjort dette flere ganger. Men HUST ENDELIG å pusse før skyting!!. Stoffet lar seg lett fjerne med whitesprit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...