Jump to content

Ny lader - XL750 - har jeg alt jeg trenger?


Hansen

Recommended Posts

Da gjelder dette "problemet" med å takle trang, rett hettebrønn ikke bare Lee sine hettematere, men også Dillons tydeligvis da jeg tror det er det aps besitter.

Burde være greit for lader Hansen å ta med seg....

 

Prøvde nå nylig med noen Sellier 357 mag hylser med Federal hetter, noen går greit, men plutselig kantrer hetta. Det er ingenting å gå på.

En må nok frese.

 

Det pussige er at Sellier sine 9 mm hylser kan lades med alle slags hetter uten å frese, der er kant til hettebrønnen i hylsa" normal" konisk/buet.

 

Siden du også skal lade 45 ACP som jeg ikke kjenner så kanskje hettebrønnen på de hylsene også er av buet, "normal" runding ned? For du har kanskje Selliertilgang av de også.

 

Godstykkelsen i hvert fall på 9 mm hylsene er nesten for mye av det gode slik at holdbarheten bør være optimal.

Om man ikke overdriver trompeten - eller krympen for den saks skyld på øvrige kalibre.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe pussig, S&B får hylser på forskjellige produsenter/fabrikker. 

 

38 trives ikke engang når de går igjennom dillon 1050 swagern med mye makt. må freses. evnt swages løst, men toleranser mot hylseplater kan endre seg osv da. 
Swagern skal fjerne "crimp" ikke feillaga hylser. 

 

HAr testa lade på både 650/1050 og seff med håndholdt setter.

Lee ladepresser har jeg prøvd og kastet i søpla for mange år siden, Diene er bra, flerstasjon pressene deres er søppel. 

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg hatt flaks med de typ 2500 38 spesial hylsene jeg har liggende, merker at de er litt trangere enn feks Magtech hylsene men bruker ikke stort mer kraft etter en runde i 1050 swageren.
Før jeg gjorde det var det mye vridning av primere og skade på primere (brettet kant), etter det så har jeg 1-2 av 500 hvor federal hettene er skadet.

På 357 har jeg ikke opplevd det enda etter en runde i Swager.
det skal sies at motholdet til swageren som fulgte med 1050en ikke bunner i hylsa sikkelig på 357 så den løftet bare hylsa i hylseplata.... på 38 spesial så gikk den smertefritt pga kortere hylser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet en god del 38 hylser av Sellier med en Lee flerstasjons fra 1990 tallet. Jeg har ALDRI trengt å bruke noe som helst makt. Det eneste har vært å lage LITT større hullkile med en skarve kniv helt øverst i hylsa. Det samme har gjentatt seg ved 357 av Sellier merke. Samtlige andre merker (jeg tror jeg har vært innom de fleste hylser)har fungert prikkfritt.

Da må jeg bare få understreke ovenfor admin - APS,  at disse få problemene antatt kan skyldes min LEE presse.

 

Jeg syns videre APS utmerker seg ved sin usakelighet ved hans benevnelse vedr. Lee sine Pro 1000 presser.

Jeg har ladet flere 100 tusen, spesielt av kal. 38, men også særs mange av 357 og 44. Sjelden eller aldri problemer.

Noe vansker ved små 9 mm hylser har det blitt, det erkjennes glatt.

 

APS sin generelle benevnelse er med respekt å melde vås.

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, WaltherQ said:

Da har jeg hatt flaks med de typ 2500 38 spesial hylsene jeg har liggende, merker at de er litt trangere enn feks Magtech hylsene men bruker ikke stort mer kraft etter en runde i 1050 swageren.
Før jeg gjorde det var det mye vridning av primere og skade på primere (brettet kant), etter det så har jeg 1-2 av 500 hvor federal hettene er skadet.

På 357 har jeg ikke opplevd det enda etter en runde i Swager.
det skal sies at motholdet til swageren som fulgte med 1050en ikke bunner i hylsa sikkelig på 357 så den løftet bare hylsa i hylseplata.... på 38 spesial så gikk den smertefritt pga kortere hylser.

Du kan bruke rifle mothold for få swaget 357, men hylsehalsutvidelsen blir ikke nødvendigvis så riktig da,  du får også lengre stenger med større hals du kan dreie ned hals riktig og tilsvarende tilpasse bunn av motholdet. 

tennhette typer og lot variasjon er en faktor her også, ref "brettet kant". på 1050 er det jo ikke alltid så stas og skaper unødvendig rusk i maskineriet, demontering av hettemagasin er jo ikke kjempegøy. 

Link to comment
Share on other sites

On 10/6/2020 at 12:58 PM, aps said:

Du kan bruke rifle mothold for få swaget 357, men hylsehalsutvidelsen blir ikke nødvendigvis så riktig da,  du får også lengre stenger med større hals du kan dreie ned hals riktig og tilsvarende tilpasse bunn av motholdet. 

tennhette typer og lot variasjon er en faktor her også, ref "brettet kant". på 1050 er det jo ikke alltid så stas og skaper unødvendig rusk i maskineriet, demontering av hettemagasin er jo ikke kjempegøy. 

Ikke hatt problemet med brettet kant på tennhettene på 1050, men på 750XL (dog har det kun vært 38 hylser, alle 357ene har gått fint).
Mothold har jeg modifisert, siden kruttdien utvider hylsehalsen (bruker mr.bulletfeeder) så ofret jeg et 38 spesial mothold og modifiserte det.

Link to comment
Share on other sites

On 10/3/2020 at 3:51 PM, Elmer K said:

Hvorfor rote med Sellier sine hylser når man skal starte å lade revolver?

Enten kjøper man Federal sine fabrikkammo i 38 spes, 357 og 44 mag, eller tilsvarende i alt annet enn Sellier, eller kjøpe nye hylser fra Alvestad.


Hvor får man tak i Federal om dagen? Min erfaring er at det er knapt noe annet enn S&B å oppdrive i kongeriket Norge for tiden. 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Hansen said:

Etter litt bruk av Lyman-verktøyet får jeg konsistent til å sette hetten relativt flush (rett under faktisk) med hylsekanten, se bilder. Ser dette greit ut? 51963836-A04C-4F19-A598-C1901B791842.jpeg.1f83bb3d4ea324ac7f6c8f2a82fc6ee8.jpeg3D241885-49D7-4B4E-9D8A-DD608EF9F747.jpeg.4e99154542897ef20bb2722c29f9dced.jpeg

Dette ser greit ut.

En kjapp test er også som nevnt å sette de på et lite speil og se om de står støtt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mange takk for all hjelp - har fått ladet en stund nå og er veldig happy for at jeg kjøpte hylsemateren. 
 

Trenger å få bestilt opp en del kuler til revolverfelt (125gr..?) og magnum1 (158 eller 180 kanskje..?). Har dere noen spesifikke forslag til gode kuler til dette? Har kikket litt på kulegrossisten og blykula.no. 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
On 11/14/2020 at 11:39 PM, aps said:

jeg foretrekker 105gr swc med pulverlakk i .357 eller .358 til revolverfelt. 

Takk - liker disse selv også. 
 

Et issue jeg har med pressen nå i powder-dien (som også flarer hylsen) er at hylsen føres litt skjevt opp mot dien, slik at hylsen treffer dien skjevt, og som konsekvens er det mange av hylsene som rivner på siden og blir ødelagt. Noen som har vært borti dette før og har noen tips om hva det kan være? Mulig at shell platen rett og slett ikke er i water?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...