Jump to content

Ny lader - XL750 - har jeg alt jeg trenger?


Hansen

Recommended Posts

Hei! Har skutt noen år men ønsker nå å begynne å lade revolverladninger (begynner med .357/38 og på sikt .44mag og kanskje .45acp )
 

Jeg har laget denne handlelisten:

 

Presse:

Dillon Xl750 uten hylsemater

Die-sett i .357/.38

 

Annet utstyr:

hylsetrommel (våt-tromling)

skyvelær

kruttvekt

ammo-bokser til ferdigladd ammo

ladebok

 

Ladekomponenter:

federal-tennhetter

krutt (innspill? Til både revolverfelt og magnum 1)

kuler (innspill?)

 

Noen som har noen gode tips til andre ting jeg må huske, når jeg først skal legge inn ordre hos Brownells? Tilleggsutstyr til pressen? Har presset budsjettet en del med listen over, men hvis det er noen «must-haves», så kom gjerne med det! 😃

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, bardp said:

Joda men uten hylsemater kan du jo nesten like godt bruke en enkeltstasjonspresse. Med hylsemater drar du i håndtaket med den ene hånda og setter kuler med den andre og det går fort å lade. Uten mater vil det jo gå sent.

Med 750 uten hylsemater kan man likevel fylle opp hylsematerøret med ca 25 hylser og kjøre disse gjennom, trenger ikke sette i én og én hylse for hvert drag i håndtaket.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, bardp said:

Joda men uten hylsemater kan du jo nesten like godt bruke en enkeltstasjonspresse. Med hylsemater drar du i håndtaket med den ene hånda og setter kuler med den andre og det går fort å lade. Uten mater vil det jo gå sent.

Hmm. Stemmer det ikke at man kan manuelt fylle på hylser i mate-tuben helt til den er full og så lade helt til tuben er tom for hylser? Det er mulig jeg har misforstått, men jeg syns dette høres betraktelig mye mer effektivt ut enn en enstasjonspresse. 
 

Edit: Ser det kom svar på dette over samtidig med at jeg svarte. 

Edited by Hansen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med APS. Du vil ha hylsemater (og kulemater om noen uker).

Brownells er bra på mye men jeg vil anbefale deg å vurdere å kjøpe pressa fra Nordby Gunshop (Dillon Norge).

Roar har rask levering, fantastisk service og hjelper deg med å sette opp/tune pressa.

https://www.nordbygunshop.no/produkt/ladepresser-dillon/xl650-pistol/dillon-xl650-med-hylsemater-hylsematerhjul-konv-sett-og-dier-pistol

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Jeg gikk inn i hobbyen med «nå skal jeg spare penger»-tankegangen men er nok mer over på «nå skal jeg få gode ladninger»... 🤑 Jeg kommer nok bare til å lade 2000-3000 skudd i året i begynnelsen, men jeg skal ta hylsemater opp til vurdering, hører at det er omtrent påkrevd.. 

 

Tips til OK kruttvekt til en OK pris?

 

Også - jeg ser at Brownells har salg relativt ofte, og jeg tenkte derfor egentlig å vente til jeg får 10-20 % der. Vet dere om Dillon Norge har tilsvarende? 

 

Edited by Hansen
Link to comment
Share on other sites

Hylsemater er sterkt anbefalt. Det vanlige røret tar ca. 22 9mm hylser men .38 hylser er dobbelt så lange så det blir bare halvparten.

 

Nordby selger en billigere mini-versjon laget av Double Alpha Academy: 

https://www.nordbygunshop.no/produkt/hylsematerkulemater/hylsemater-mini-for-650-9-38

Denne selges også hos JB Shooting: https://jbshooting.com/produkt/daa-case-feeder-650-750/

 

Nordby selger også 3 "pakkeløsninger" https://www.nordbygunshop.no/butikk/ladepresser-dillon/xl650-pistol

  1. Med konverteringssett men uten hylsemater og dier.
  2. Med konverteringssett og hylsemater men uten dier (ser ut som litt billigere enn med hylsemater separat). 
  3. Komplett med konverteringssett, hylsemater og dier (Dillon om ikke annet spesifiseres)

Diene til Dillon kan være litt dyrere enn f.eks. Lee men det fine med de er at de laget for bruk i Dillon-pressene og kan rengjøres uten å tas ut av verktøyhodet. Size-dia har også en fjærbelastet utstøterpinne som kaster ut gamle tennheter pålitelig (jeg ser ser på DEG Lee Universal decapper!). 

 

 

Kulemater er ren luksus. Har ikke noe for seg før du skal lade opp flere hundre på en omgang.
Det er også ikke alle som passer på 750-pressa.

 

Lite apropos: Om du vasker med trommel og stålpinner bør du smøre hylsene lett før lading. Dette er fordi vasken stripper hylsene for alt som smører. Expander/krutt dia til Dillon vil etterhvert få messing-avleiringer fra hylsene som kan få den til å henge seg opp i hylsemunningen. 
Kjøp en eller annen spray som Hornady Oneshot, Dillon Case Lube, etc og den vil holde lenge. Du trenger bare bittelitt per gang.

Link to comment
Share on other sites

Allright - takk!

 

Tenkte gjerne å fjerne tennhettene før vasking. Så da er det gjerne lettest å ha et eget toolhead med decap-die på og så kjøre alle hylsene gjennom pressen før vasking. 
 

Er ladeboken essensiell å ha, når ladedata ligger på kruttprodusentenes sider?

Link to comment
Share on other sites

Nja tja nei litt uenig

 

om hylsa ikke er siza, vil hetta sitte i fortsatt, det merkes når man prøver sette hetter.

Men man skal ha rimelig dårlige rutiner da på blanding av hylser. 

Jeg liker å prosessere/size hylser før lading, spesielt på kalibere med mye DRIT (9mm) 

 

38SC og 38super går rett igjennom stortsett. 

Link to comment
Share on other sites

Kjører vaskerunde etter decapping for å rengjøre hettelommene så har opplevd jeg har rota det til.

Og det er ikke uvanlig med stålpinner som er igjen i hullet for hetta selv med manuell sjekk etter vask. Uten noe som presser ut dette ved lading kan det bli en liten uffda. Men er man nok OCD går det bra. 

 

Link to comment
Share on other sites

Litt oppkonstruert poeng for hetta vil ikke dytttes inn da i 650/750 konstruksjonen på forward stroke priming, du merker det VELDIG, typ som om det er hette fra før.

 

pinner i hettelomme rpå pistolhylser skjer, men med litt ekstra voldsom tromling er problemet minimalt, og du pleier kjenne det ganske lett, si det skjer på 1 av 25k? ish så ikke noe stort problem. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk! tenker jeg bestiller en toolhead på ebay med inngravert kaliber. 
 

Hvilke federal-hetter bør jeg kjøpe til standard slappe revolverfeltladninger og magnum1 i hhv .38sp og .357? 
 

Og av de kulene som Dillon Norge har på sidene sine, er det noen spesielle som fungerer veldig bra for disse to ladningene? Feks «38/357 H&N 357 WC HS 125 grs»? Tenker også å prøve noen blykuler fra kulegrossisten eller lignende. 

Link to comment
Share on other sites

En ting som kan være kjekt om du ikke har tatt med: en case gauge aka hylse-sjekk.

Den viser deg om en ferdig patron vil kamre eller ikke. Ferdige patroner skal skli lett både inn og ut. Dillon sine er rustfrie og enkle å ha med å gjøre.
Du kan også bruke revolvertønna men da bør du enten gjøre dette separat eller ta tønna av revolver. 

Våpen på ladebenken er fyfy!

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, OysteinR said:

En ting som kan være kjekt om du ikke har tatt med: en case gauge aka hylse-sjekk.

Den viser deg om en ferdig patron vil kamre eller ikke. Ferdige patroner skal skli lett både inn og ut. Dillon sine er rustfrie og enkle å ha med å gjøre.
Du kan også bruke revolvertønna men da bør du enten gjøre dette separat eller ta tønna av revolver. 

Våpen på ladebenken er fyfy!

Godt innspill, får ta det med i neste bestilling og heller ta ut tønnen og bruke den inntil videre. Er vel litt større tolleranser på revolverammo enn på pistol slik jeg oppfatter det (siden ammoen ikke skal kamre på samme måte). 

Link to comment
Share on other sites

For rifle er det @aps nevner viktig å huske på. For rettveggede patroner er noen som Dillon sine vanligvis nok. Det er kanskje mindre kritisk for revolver men jeg er, som mange ladere litt OCD på at ting blir "riktig" :) 

 

Jeg bruker de for å sjekke at size-dia er langt nok ned (hadde en size-die som løsnet og skrudde seg opp en gang), at munningen (belling) som ble åpnet for å få inn kula, er krympet tilbake korrekt (diskusjon om krymp og kulehold gir jeg meg ikke inn på her) og at kulediameter ikke har tatt ting utenfor spek som @meatpukk nevner.

For revolver gidder jeg ikke sjekke alle men sjekker 5-10 per 100 stk ladet ettersom jeg overfører de til patronbokser. 

 

En ting som revolvere ER kresne på er at tennhetta er helt inne, altså i kant eller såvidt under i hette-lomma i forhold til hylsebunnen. Uten dette får du ofte ikke lukket tønna.
Enkel test for dette er å sette patronene på noe helt flatt (et lite speil eller den flate delen av primer flip tray) og se at de ikke rugger på seg.
S&B revolver-hylser er notorisk vanskelig å få tennhetter inn i korrekt med en Dillon-presse med mindre man også bruker S&B tennhetter. Det rare er at det bare er revolver-hylser, 9mm, .40 og .45 er ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hansen said:

Takk - har for øvrig bestilt en primer pocket reamer jeg skal dra over alle S&B hylsene med. :-) 

Jeg kjøpet også en slik som håndverktøy da jeg skulle lade .44 mag og bare hadde S&B hylser.

Funka, men ga den opp da jeg hadde tilløp til håndledds-problemer og over 1000 hylser.

 

Kjøpte til slutt en slik: https://www.nordbygunshop.no/produkt/super-swage/super-swage-600

Fikk en kar til å dreie ekstra adapter til meg senere for .44 mag slik at det skulle gå enda lettere. 

Heldigvis er dette noe som man bare gjør én gang med slike hylser. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sånn - da var om sider alt mottatt, utstyret satt opp (med unntak av hylsemateren) og kalibrert. Virker som et produkt av svært høy kvalitet. Litt mindre kalibreringer som måtte gjøres, men begynner å komme seg nå! 
 

Største issuet er fremdeles de sørens S&B-hylsene. Har brukt det rimelige verktøyet det ble linket til over (var for øvrig også anbefalt andre steder også) og det hjalp mye, men det er fremdeles for trangt, slik at 50% av hettene ikke kommer langt nok inn. Får vel bare fortsette å skru, så går det seg vel til. Er det farlig å prøve å presse hetten inn i en trang hettelomme? Er jo redd for at det skal smelle. 

Link to comment
Share on other sites

Merk at det også er forskjell på tennhetter. S&B tennhetter er bittelitt mindre enn vanlige og går inn i S&B hylser. 

Hvor bor du hen? Kanskje det er noen i nærheten som har SwageIt eller en Dillon Superswage som kan la deg presse om alle hylselommene på sitt utstyr. Trengs jo bare gjøres 1 gang.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor rote med Sellier sine hylser når man skal starte å lade revolver?

Enten kjøper man Federal sine fabrikkammo i 38 spes, 357 og 44 mag, eller tilsvarende i alt annet enn Sellier, eller kjøpe nye hylser fra Alvestad.

 

Sellier sine 9 mm  hylserer helt ok å lade med alle tennhetter, det er dønn solide hylser, men av en eller annen grunn er revolverhylsene svært trange. Jeg rasket til meg noe fra banen, måtte ta en kniv og lage kanten på brønn LITT større.

Meningsløst å drive og frese hylser når en får hylser som er egnet for alle tennhetter som er å få kjøpt - i hvert fall om en snakker om litt kvanta.

 

Bruk Federal tennhetter til revolver. Har revolverne et godt DA avtrekk så ivareta det med Federal tennhetter.

Jeg har alltid ( i over 30 år) kun brukt small pistol til både 38 og 357. Det er lik pris på small pistolutgaven som magnumutgaven -fyrer magnumutgaven omtrent like lett som small pistol sin så er det vel bare å bruke magnum hele veien.

 

Enig med det som sies, til 38 felt så er 310 særdeles egnet - til 115 eller 124 grn RN kule. Jeg bruker 3,1 grn.

 

Til 357 så fyller jeg ..... grn med 110 krutt til ei RN kule på 158 grn -  til 44 mag så bruker jeg .....grn - også 110 krutt, til ei 245 grn RN kule.

Det henstilles stadig til å følge ladetabell. Jeg finner ikke Frontier/RN sine kuler i VV sin ladetabell.

 

Skal du lade 2-3000  skudd i året så hadde jeg glemt hylsematerrør. Jeg brukte hylsematerrør før med tallerken på topp, den gang jeg kunne skyte 4-500 skudd på banen på kvelden. Men jeg lader glatt 200 skudd med revolverammo på snaue timen med en Lee pro 1000 til dagens pris 3800 - da er det greit, i hvert fall til  starten som hjemmelader - å lade en og en.

 

Jeg bruker ei mekanisk RCBS kruttvekt, den fungerer ypperlig.

 

Sier dette bare for å understreke enighet med det de de øvrige sier.

Bortsett fra det med hylsevask/tromlig og denslags, har aldri brukt det og kommer aldri heller til å gjøre det

Link to comment
Share on other sites

Siden du har mange Sellier hylser, og disse er dønn solide, så hadde jeg tatt bryet med å ta frem morakniven og skåret bare litt øverst i brønnåpning. Det gjorde jeg. Eller å frese de med en fres.

 

Jeg for min del syns det alternativet kanskje er bedre enn til stadighet bruke Sellier sine hetter dersom det er nødvendig, da de er hardere enn Federal sine - som etter min og flere sine meninger er de mest egnede for en revolver med optimalt avtrekk.

For du kan lade mange runder med ei Sellier hylse. Har erfaring med at hardere hetter enn Federal liksom tar litt av toppen av et optimalt DA avtrekk.

 

Men det går jo an å prøve Federal hetter uten å frese også, har du en 100 % presis (?) Dillon 750 så kanskje den sentrerer  hettene så presist at du bare kan lade i vei?

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

S&B har også så tykt gods i halsen at de fort sizer kula mer enn du ønsker, spesielt ikke ideelt med .358 

Jeg testa for ordens skyld å lade 50stk 38 nå bare for å sjekke at erfaringen min fra 5+ år siden var riktig. dro de i fresen med motor her, da går de. Uten er det bare å drite i, selv med S&B hetter. 

Med fres, relativt problemfritt å bruke de med .357 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...