Jump to content

Ladeutstyr (nybegynner)


frankhovin

Recommended Posts

Først Ladeboken, der er det en grundig bruksanvisning, så begynn med å lese boka før du kjøper.

 

Glem rådet i den boken å kjøp Dillon Square deal til  pistol/revolver, det er etter mitt syn et sikkerhets spørsmål i tillegg til ¨gjøre livet enklere.

 

Til resten kan du kjøpe en karusell presse til rifle, jeg begynte med en Lyman karusell presse til pistol, kjøpt som ladesett.

 

Så trenger du en elektronisk vekt, disse koster rundt kr 500, husk å varme dem opp før de leverer jevne måledata. Deretter trenger du skyvelær, er synet topp går det fint med manuell, nå har jeg gått over til elektronisk, egner seg ikke for folk med OCD.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Think! said:

Først Ladeboken, der er det en grundig bruksanvisning, så begynn med å lese boka før du kjøper.

Til resten kan du kjøpe en karusell presse til rifle, jeg begynte med en Lyman karusell presse til pistol, kjøpt som ladesett.

100% enig om Ladeboka (det er utgave 8 som gjelder nå). Men er man helt ny på hjemmelading mener jeg en enstasjons-presse er best til å begynne med. Da tar man prosessen trinn for trinn og får bedre føling med hver operasjon. Jeg mener også at en tradisjonell balansevekt i kombinasjon med et godt kruttmål gjør nytten i starten, det blir ikke mer nøyaktig veiing på de elektroniske. Men skal man lade store volum ser jeg selvfølgelig nytten av ei karusell-presse etter hvert....  (Jeg har ladet 5,6x52R, 6,5x55 og .30-06 på enstasjons-presse i snart 25 år, men lader ikke så veldig mange hundre skudd hvert år).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg gikk for en Dillon 650 med en gang og etter å ha demontert og renset den opp samt byttet litt fjærer og diverse føler jeg ikke at den er noe skummel å bruke. Skjønner godt hvordan ting henger sammen da. Jeg skal da lade mest til pistol og slo fort fra meg tanken om en-stasjonspresser.

 

Dette er selvfølgelig min egen oppfatning. Ser andre har sine meninger igjen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...